Gå til innhold

Hvordan minne kollega på at hun skylder meg penger?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I forbindelse med avdelingsleders bursdag skulle jeg og en kollega kjøpe gave sammen. Min kollega kom med klare ideer om hva vi burde kjøpe. Hun lurte på om jeg kunne handle dette og bake en liten kake til dagen. Nå har det gått tre uker og hun skylder meg 600.- Hviordan kan jeg minne henne på dette uten at det blir dårlig stemning?

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for tips, kjenner jeg er så irritert over dette. Hun er en kjempehyggelig dame, men er litt slu når det gjelder slikt, jeg har sett det før i andre situasjoner. Ble egentlig ganske oppgitt da hun insisterte på en så dyr gave, og så hadde hun kanskje ikke intensjon om å betale meg tilbake..?

hi

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se "be om penger" på vipps. Ellers ville jeg sagt det til henne akkurat så høyt at et par-tre andre kolleger hørte det. "Du, jeg handlet jo den gaven til xx, vet du... Så fin! Men litt dyr for min hverdagsøkonomi... Gidder du å betale meg din halvpart?" 

Anonymkode: 8fb8a...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Se "be om penger" på vipps. Ellers ville jeg sagt det til henne akkurat så høyt at et par-tre andre kolleger hørte det. "Du, jeg handlet jo den gaven til xx, vet du... Så fin! Men litt dyr for min hverdagsøkonomi... Gidder du å betale meg din halvpart?" 

Anonymkode: 8fb8a...ebb

Og hvorfor i alle dager skal hun si det sånn at andre hører det? Har HI brukt alle andre kanaler for å få pengene, kan jo det være siste utvei, men det er mange andre ting som bør prøves før det. Og eksempler på hvordan er det gitt flere av her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

I forbindelse med avdelingsleders bursdag skulle jeg og en kollega kjøpe gave sammen. Min kollega kom med klare ideer om hva vi burde kjøpe. Hun lurte på om jeg kunne handle dette og bake en liten kake til dagen. Nå har det gått tre uker og hun skylder meg 600.- Hviordan kan jeg minne henne på dette uten at det blir dårlig stemning?

Anonymkode: 63559...e4c

Hvis stemningen blir dårlig er det da ikke din skyld, det er hun som skaper den ved å ikke betale.

Anonymkode: 36cda...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte dere gave og kake til sjefen for 1200 kr? Sol bare skulle deles på to? Det er dyrere gave enn jeg gir søsteren min 😂 sikker på det ikke skulle være flere som spleiset, eller at du skulle skrive utgiftsbilag som jobben dekker...? 

Anonymkode: 74db1...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ble mye penger og alt var hennes forslag. Jeg burde nok allerede da sagt at det ble for dyrt for meg, men hun insisterte på at dette måtte vi gjøre. Tanken hennes var nok å smiske, men jeg begynner å lure på om hun allerede da planla å ikke betale meg..

hi

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Og hvorfor i alle dager skal hun si det sånn at andre hører det? Har HI brukt alle andre kanaler for å få pengene, kan jo det være siste utvei, men det er mange andre ting som bør prøves før det. Og eksempler på hvordan er det gitt flere av her.

Hvis jeg hadde mistanke om at dette er en person som kan være troende til å glemme» å betale, da hadde jeg også gjort det slik. Hvis ikke kan det hende hi må se langt etter pengene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Og hvorfor i alle dager skal hun si det sånn at andre hører det? Har HI brukt alle andre kanaler for å få pengene, kan jo det være siste utvei, men det er mange andre ting som bør prøves før det. Og eksempler på hvordan er det gitt flere av her.

Jeg ville gjort det slik om hun er så slu som HI skal ha det til, men i litt andre ordlag. Få det til å høres ut som en selv har glemt å be om pengene. F.eks: "... Og xx ble jo så glad for gaven, det var en super idé du hadde der! Og forresten, jeg har helt glemt å be deg om å vippse de 600 kr, kan du ikke bare gjøre det med en gang, du har jo mobilen her, så glemmer jeg deg ikke igjen." Og så smiler du søtt som honning HI. Umulig å ikke betale da.

Anonymkode: fd151...87c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo ikke være irritert før du har gitt henne en påminnelse og mulighet til å gjøre opp for seg. 

Gjør det du føler for av forslagene du har fått. Send forespørsel på vipps, minn henne på det på melding/snap/Messenger, eller si det ansikt til ansikt. Hvis hun heller ikke da betaler innen rimelig tid, har du grunn til å bli irritert!

Anonymkode: b6b40...665

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg nevner det for henne på jobb på mandag. Jeg synes hun burde kommet på det selv, spesielt siden hun skjønte at jeg syntes gaven ble dyr.

hi

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Hjertefru skrev:

Hvis jeg hadde mistanke om at dette er en person som kan være troende til å glemme» å betale, da hadde jeg også gjort det slik. Hvis ikke kan det hende hi må se langt etter pengene....

Jeg synes ikke at misstanke om å være troende er nok til å henge ut folk med offentlig innkreving av penger. Men har HI først prøvd vanlige kanaler med en påminnelse eller to, da er saken en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg nevner det for henne på jobb på mandag. Jeg synes hun burde kommet på det selv, spesielt siden hun skjønte at jeg syntes gaven ble dyr.

hi

Anonymkode: 63559...e4c

Hvordan skjønte hun at du syntes at gaven ble for dyr? Det er faktisk ikke hennes jobb å skjønne, det er din jobb å si i fra. "Vet du, det synes jeg er altfor dyrt så det vil jeg ikke være med på."  Det er ikke andres oppgave å ta ansvar for dine avgjørelser, så lenge det ikke medfølger trusler om å gjøre noe mot deg dersom du ikke gjør som de sier. Det høres ut som om du har større problemer å jobbe med enn de 600 kronene. Du må jobbe med å tørre å stå for hva du mener, ikke bare dilte etter. 

Jo, hun burde huske at hun skylder deg penger, men det går faktisk an å glemme også, og da må du gi beskjed om det, på en hyggelig måte. Fortsetter hun "å glemme" etter en påminnelse eller to, da stiller saken seg annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om pengene i vipps nå i dag. Minn henne på det vennlig i morgen. Uten publikum. 

Så eventuelt med publikum om det skulle bli en neste gang.

Anonymkode: 97ef2...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.2.2019 den 10.34, Anonym bruker skrev:

Se "be om penger" på vipps. Ellers ville jeg sagt det til henne akkurat så høyt at et par-tre andre kolleger hørte det. "Du, jeg handlet jo den gaven til xx, vet du... Så fin! Men litt dyr for min hverdagsøkonomi... Gidder du å betale meg din halvpart?" 

Anonymkode: 8fb8a...ebb

Å be om de pengene i alles påhør kan skape ekstremt dårlig miljø på jobben i ettertid. Ville sendt en påminnelse på vips el.l

Anonymkode: d09b4...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville gjort det slik om hun er så slu som HI skal ha det til, men i litt andre ordlag. Få det til å høres ut som en selv har glemt å be om pengene. F.eks: "... Og xx ble jo så glad for gaven, det var en super idé du hadde der! Og forresten, jeg har helt glemt å be deg om å vippse de 600 kr, kan du ikke bare gjøre det med en gang, du har jo mobilen her, så glemmer jeg deg ikke igjen." Og så smiler du søtt som honning HI. Umulig å ikke betale da.

Anonymkode: fd151...87c

Og bare en mindre begavet person vil unngå å skjønne hva HI holder på med her. Jeg ville umiddelbart oppfattet HI som en feiging som ikke turte å si ting direkte eller som en som prøve å drite ut den andre. Om det må gjøres i fellesskap, noe som kan være greitt om man ikke kommer opp med en sånn overdrivelse som dette, så holder det lenge med noe a la: "Du, angående gaven til Helene, vil du ha vippsen min eller kontonummer?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Hvordan skjønte hun at du syntes at gaven ble for dyr? Det er faktisk ikke hennes jobb å skjønne, det er din jobb å si i fra. "Vet du, det synes jeg er altfor dyrt så det vil jeg ikke være med på."  Det er ikke andres oppgave å ta ansvar for dine avgjørelser, så lenge det ikke medfølger trusler om å gjøre noe mot deg dersom du ikke gjør som de sier. Det høres ut som om du har større problemer å jobbe med enn de 600 kronene. Du må jobbe med å tørre å stå for hva du mener, ikke bare dilte etter. 

Jo, hun burde huske at hun skylder deg penger, men det går faktisk an å glemme også, og da må du gi beskjed om det, på en hyggelig måte. Fortsetter hun "å glemme" etter en påminnelse eller to, da stiller saken seg annerledes.

Alt dette tolker du om HI ut i fra av denne ene situasjonen? Du legger all skyld over på henne, når det er så enkelt at kollegaen burde betale tilbake uten å måtte trenge påminnelser. Det er allminnelig skikk og bruk, ikke minst høflighet. 600 kr er ikke lite penger, uansett hva de er brukt til, jeg forstår at HI er irritert over at hun ikke får de tilbake. 

HI, send først påminnelse på VIPPS eller ta det opp en til en, hvis ikke det hjelper så tar du det opp i plenum.

Anonymkode: 1e78e...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alt dette tolker du om HI ut i fra av denne ene situasjonen? Du legger all skyld over på henne, når det er så enkelt at kollegaen burde betale tilbake uten å måtte trenge påminnelser. Det er allminnelig skikk og bruk, ikke minst høflighet. 600 kr er ikke lite penger, uansett hva de er brukt til, jeg forstår at HI er irritert over at hun ikke får de tilbake. 

HI, send først påminnelse på VIPPS eller ta det opp en til en, hvis ikke det hjelper så tar du det opp i plenum.

Anonymkode: 1e78e...4e6

Ja, det tolker jeg. "Hun burde skjønne at det var for dyrt" - nei, hun burde ikke skjønne det og uansett om det er grunner som gjør at hun burde skjønne det, så er det likevel HI sitt ansvar å si i fra at det er for dyrt. Jeg har også vært med på å bli med på ting som jeg egentlig ikke ville bli med på, kanskje til og med følt en form for press, men det er likevel ene og alene mitt ansvar. Og det var mitt ansvar å ikke havne i samme situasjon en annen gang. 

Og ja, selvfølgelig er det irriterende at folk glemmer å betale tilbake, men det er likevel noe som kan skje, og da må man tørre å be om å få de pengene tilbake på en ordentlig måte. Dersom jeg skulle glemme å betale tilbake noe, og det kan faktisk skje den beste av oss, så forventer jeg likevel at personen jeg skylder penger minner meg på det uten å henge meg ut overfor andre. Og omvendt, lar noen være (av gode eller dårlige grunner) å betale meg noe de skylder meg, kan jeg ikke være så tafatt at jeg ikke tør å be om å få pengene mine tilbake. 

Jeg står fremdeles ved at HI virker tafatt, og det er noe hun må jobbe med og trene på å stå opp for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, takk for mange svar. Jeg burde nok sagt at gaven ble for dyr for min del, jeg ser det nå i ettertid. Ga nok litt etter for min kollegas sterke ønske om denne gaven. Det skjer ikke flere ganger for å si det sånn.

Anonymkode: 63559...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville syntes det hadde vært kjempekleint å få en gave verdt 1.200 kroner av bare to ansatte tilsammen.

Anonymkode: 5e6f2...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...