Gå til innhold

Må foreldre betale bidrag når et barn er i fosterhjem?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, men de får ikke barnetrygd eller noe lenger. De mister jo omsorg og rettigheter sånn sett til sitt biologiske barn.

Anonymkode: cedfe...d05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei!

Anonymkode: 4c2a1...8cb

Joda,jeg betaler bidrag for mitt barn som bor i fosterhjem. Det er basert på inntekt.

så når jeg ble frisk etter flere års sykdom og begynte å jobbe fikk jeg brev om bidrag og har betalt 1600kr  de siste 6 årene.

Anonymkode: e47a6...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller må de det. Vårt fosterbarns mor hadde ikke bidragsevne så hun slapp, men jeg har snakket med flere fosterforeldre hvor biologiske foreldre betaler bidrag på lik linje med samværsforeldre.

 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/hovednr.57-lov-om-barneverntjenester-9-2-foreldres-underholdsplikt

Endret av HvittHus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda,jeg betaler bidrag for mitt barn som bor i fosterhjem. Det er basert på inntekt.

så når jeg ble frisk etter flere års sykdom og begynte å jobbe fikk jeg brev om bidrag og har betalt 1600kr  de siste 6 årene.

Anonymkode: e47a6...8fe

Vet du hvor høy / lav denne grensen er? Jeg skrev innlegg isted om at jeg muligens sier fra meg omsorgen. Om jeg må betale bidrag er ikke en avgjørende faktor for min del og mest sannsynlig er ikke jeger bidragsdyktig på minste ufør? 

Anonymkode: eab9d...4b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må og noen må ikke, men jeg har aldri helt hvorfor de gjør forskjell på dette.

Greit nok med de som ikke er bidragsdyktig, men av de skiller på de som er det også, noen betaler og noen ikke.

Anonymkode: 01c9c...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvor høy / lav denne grensen er? Jeg skrev innlegg isted om at jeg muligens sier fra meg omsorgen. Om jeg må betale bidrag er ikke en avgjørende faktor for min del og mest sannsynlig er ikke jeger bidragsdyktig på minste ufør? 

Anonymkode: eab9d...4b4

Som minste ufør må du ikke det. Bare å slappe helt av da. 

Anonymkode: e47a6...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barneverntjenesten har anledning til å be om at det fastsettes bidrag. Dersom det gjøres, gjøres det ut fra inntekt.

Det varierer veldig hvorvidt regelen blir benyttet. Det er ikke veldig utbredt. Mange steder velger en praksis hvor det aldri gjøres.

Anonymkode: 51965...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig fascinerende fenomen her, alle disse som skråsikkert svarer uten å vite svaret.

Svaret er altså ikke verken "Ja, hvis barnet ikke er adoptert;" "Ja;" eller "Nei."

Anonymkode: 51965...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett har foreldrene fortsatt forsørgerplikt for barnet selv om det bor i fosterhjem. Forsørgerplikten følger av forelderskapet (altså om du er barnets forelder) og ikke av foreldreansvaret (som er det du mister helt eller delvis om du blir fratatt omsorgen). 

At du har forsørgerplikt trenger likevel ikke bety at du må betale bidrag. Om det er fylkesnemda som fastsetter dette eller om det er nav er jeg usikker på. 

Anonymkode: 51222...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...