Gå til innhold

Jeg må ha fri fra jobb for behandling.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ala fysioterapi. Dette er anbefalt av spesialisthelsetjenesten, dersom det ikke blir bedring etter 2-3 måneders intensiv oppfølging og innsats fra meg må jeg undersøkes videre. Det ønsker jeg såklart ikke. Vil bli bra etter egeninnsats og den oppfølgingen jeg har nå.

Dette betyr at jeg må møte en person relativt jevnlig, hver uke. For å rekke dette må jeg da reise fra jobb nesten 3 timer tidligere fra jobb. 1 dag i uka. En ting er at jeg har ikke nok timer til avspasering. Jeg får ikke fri med lønn. Jeg har ikke mulighet til å ta det på fridager, for jeg har sjelden og aldri fri på ukedager. Har jeg «rett» på å be om sykemelding? Vet ikke om jeg gidder bry meg med det. Samtidig vil det bli oppimot 1,5 lønnsdatabase i tap hver måned. Jeg overlever det forsåvidt. Men det går jo utover mer enn bare lønnsinntekten min. 

Anonymkode: 6fd6a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få sykmelding for behandlingsdagen - dersom behandlingen krever at du er borte fra jobb hele arbeidsdagen. 

Slik du forklarer det krever det kun fravær tre timer pr gang, og du vil da ikke ha krav på sykmelding. 

Du har krav på fri fra arbeidet, men ikke krav på fri med lønn. Kjipt, men sånn er det. Minste sykmeldingsgrad er 20% - også når der gjelder behandlingsdagen. 

Anonymkode: 6835d...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke krav på sykemelding med behandlingsdager: Sykmelding for enkeltstående behandlingsdager kan godtas dersom selve behandlingen gjør at pasienten ikke kan arbeide på behandlingsdagen. Det er ikke tilstrekkelig til å få rett til sykepenger at vedkommende faktisk er borte fra arbeidet behandlingsdagen fordi det meste av dagen går med til reise og behandling. (Helsedirektoratet)

Men kan jo hende din lege skriver det ut likevel.

Du har som noen over her skriver krav på fri, men om det blir med eller uten lønn er opp til din arbeidsgiver.

Anonymkode: cbf7f...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar dere☺️ Gidder ikke be om sykemelding, blir for mye styr. Kan heller se om jeg kan jobbe det inn evt. Eller bare bli trukket og håpe det ikke varer for lenge.

Anonymkode: 6fd6a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å tull ! Du er syk ! Be om 20 prosent sykemelding!! Rart at ikke legen ordner dette til deg 

Anonymkode: a0bc7...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å tull ! Du er syk ! Be om 20 prosent sykemelding!! Rart at ikke legen ordner dette til deg 

Anonymkode: a0bc7...257

Syntes det er supert å se at ikke alle drar på nav ved minste motstand. Flott at HI tar initiativ til å se andre løsninger. 

Anonymkode: 73828...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Syntes det er supert å se at ikke alle drar på nav ved minste motstand. Flott at HI tar initiativ til å se andre løsninger. 

Anonymkode: 73828...2a7

Jeg vil ikke være sykmeldt - har allerede vært sykemeldt for dette. Men er også redd for å ikke bli bra og at jeg må utredes videre. Jeg tar fri, tar imot behandling og krysser fingrene for at jeg blir bra🤞☺️ Er jo kjempeheldig som får gratis behandling! Den er dyr om jeg ikke hadde fått det dekket... så «sparer» mye allerede der. I verste fall hadde jeg måtte dekket den selv.

Anonymkode: 6fd6a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutt å tull ! Du er syk ! Be om 20 prosent sykemelding!! Rart at ikke legen ordner dette til deg 

Anonymkode: a0bc7...257

20% er jo alt for mye uansett. Om jeg skulle bedt om det, er det max 7-10% tipper jeg.

Anonymkode: 6fd6a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gradert sykemelding, men nå var jeg jo syk da. Kunne fint jobbe men uten behandling ville jeg gradvis blitt sykere og muligens havnet på full sykemelding. 

Anonymkode: 847c7...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk gradert sykemelding, men nå var jeg jo syk da. Kunne fint jobbe men uten behandling ville jeg gradvis blitt sykere og muligens havnet på full sykemelding. 

Anonymkode: 847c7...0b6

Kan fint jobbe jeg også, problemet mitt hemmer meg på en måte ikke. Men likefullt plagsomt og slitsomt for meg. Det er 3 alternativ: 1) jeg får behandling og blir kvitt problemet 2) jeg må utredes videre, kanskje få behandling og bli kvitt problemet 3) jeg må leve med det, men da må jeg vite at jeg har forsøkt. Ikke noe jeg kommer til å behøve sykmelding for, så lenge jeg ikke blir verre enn jeg er i dag.

Anonymkode: 6fd6a...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...