Gå til innhold

Hva gjør foreldrene til.....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hannah

Sarah

Norah

Nella

Madelen

Olivia

Isabella

 

Hva tenker dere stereotypisk at foreldrene driver med? Hvilke mennesker de er? 

Anonymkode: b8599...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker frisør og lagerarbeider. Klassiske kjønnsroller, liker ikke endringer, er mot bomstasjoner og ferierer på all inclusive på Mallorca hvert år.

Anonymkode: 9360d...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah sine foreldre er arkitekter og stemmer miljøpartiet de grønne. 

Sarah sine foreldre er kunstneriske og bor i et litt sånn ghetto-strøk, med mange innvandrere. Typisk østkant. 

Norah har mange søsken, og foreldrene arbeider som bilselgere. Begge to. 

Nella har en alenemamma som liker å fikse i sin egen hage, hun er barnehagetante.

Madelen sine foreldre bor på Oslo vest, og er advokater/leger.

Olivia sine foreldre har røtter i USA, og liker å dra til Australia, mor er dyrlege og far er snekker. 

Isabella sine foreldre liker å reise, og arbeider med noe innen reiseliv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hannah

Sarah

Norah

Nella

Madelen

Olivia

Isabella

 

Hva tenker dere stereotypisk at foreldrene driver med? Hvilke mennesker de er? 

Anonymkode: b8599...217

Hannah: Skilte foreldre. Mor er nå sammen med en eldre kar, med barn fra tidligere forhold. Mor var modell i sine yngre dager.

Sarah: Mor er barne- og ungdomsarbeider, far er rørlegger. Ingen søsken.

Norah: Far jobber med logistikk og mor er barnehagelærer. 

Nella: Begge foreldrene har dysleksi og det skjedde en misforståelse da de skulle sende inn papirene til folkeregisteret.

Madelen: Far jobber med IT og mor er lærer.

Olivia: Foreldrene har begge høy utdanning med gode lønninger. Menger seg med kultureliten litt vest i Oslo.

Isabella: Far jobber i et lavtlønnsyrke, ingen utdanning. Mor har ingen utdanning og sliter med å få seg jobb utover å være ringevikar.

Anonymkode: 057a6...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivia, Hanna og Sara er så utbredte at de kan være hva som helst. H-endingen trekker litt nedover i det sosioøkonomiske sjiktet, men kan likevel være i de fleste sosiale lag.

Resten av gjengen er i nedre sjikt sosioøkonomisk. Arbeiderklasse, lav eller ingen utdanning. I beste fall treårig grad, men det er tvilsomt. Større sannsynlighet for at foreldrene er unge enn at de trekker snittalderen for foreldre oppover. Mulighet for barnevernssak.

Slike ting er selvfølgelig ikke noe som kan garanteres på individnivå, men det er det heller ikke så stor sannsynlighet for at foreldrene til disse barna forstår.

Anonymkode: a6a8e...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hannah

Sarah

Norah

Nella

Madelen

Olivia

Isabella

 

Hva tenker dere stereotypisk at foreldrene driver med? Hvilke mennesker de er? 

Anonymkode: b8599...217

Jeg kjenner tre Hanna/Hannah. foreldrene er barnelege/psykolog, stipendiat/lærer på vgs og jordmor/noe med data. 

Sara/Sarah: Kjenner to. Den ene har mistet moren, faren er rørlegger. De andre er prest/lærer 

Kjenner tre Nora/Norah: førskolelærer/snekker, tannpleier/vet ikke, spesialpedagog/skipper.

Isabella: jusstudent/sykepleier.

Kjenner ingen Nella eller Olivia. 

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha. Vi har en som har Isabella som andrenavnet sitt. Jeg er lektor og han sivilingeniør, høy inntekt. Artig å se at vi åpenbart ikke matcher forestillingen om hvordan vi burde være som foreldre. 

Anonymkode: 83731...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Haha. Vi har en som har Isabella som andrenavnet sitt. Jeg er lektor og han sivilingeniør, høy inntekt. Artig å se at vi åpenbart ikke matcher forestillingen om hvordan vi burde være som foreldre. 

Anonymkode: 83731...757

Oi, så hårsår!

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Vi har en som har Isabella som andrenavnet sitt. Jeg er lektor og han sivilingeniør, høy inntekt. Artig å se at vi åpenbart ikke matcher forestillingen om hvordan vi burde være som foreldre. 

Anonymkode: 83731...757

Så enig!

Anonymkode: bd827...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, så hårsår!

Anonymkode: 2f066...735

Hårsår? Jeg lo av mismatch mellom fordommer og sannhet i vårt spesifikke tilfelle. Hvordan i alle dager fikk du det til å bli at jeg er hårsår?

Anonymkode: 83731...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hårsår? Jeg lo av mismatch mellom fordommer og sannhet i vårt spesifikke tilfelle. Hvordan i alle dager fikk du det til å bli at jeg er hårsår?

Anonymkode: 83731...757

Du har åpenbart et kjempebehov for å fremheve at du er mye bedre enn andre. Kaller det hårsårhet. 

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ingenting spesielt. Jeg vet av erfaring at barnas navn sjeldent reflekterer sivilstand, og at det er pga gamle inngrodde fordommer fra folk som ikke vet bedre, som gjør at enkelte navn settes i bås. Jeg tenker mye mer om de som øser ut av seg fordommer om et navn

Anonymkode: 747f7...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har åpenbart et kjempebehov for å fremheve at du er mye bedre enn andre. Kaller det hårsårhet. 

Anonymkode: 2f066...735

Sier den som har satt navnene i bås :roll:

Anonymkode: 747f7...5ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sier den som har satt navnene i bås :roll:

Anonymkode: 747f7...5ee

Har jeg? Eller har jeg skrevet hvilke yrker foreldrene til de barna jeg kjenner med de nevnte navnene faktisk har?

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har åpenbart et kjempebehov for å fremheve at du er mye bedre enn andre. Kaller det hårsårhet. 

Anonymkode: 2f066...735

Hæ? Nå tror jeg du overtolker svaret hennes. 

Anonymkode: 9360d...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du har åpenbart et kjempebehov for å fremheve at du er mye bedre enn andre. Kaller det hårsårhet. 

Anonymkode: 2f066...735

Og du tillegger andre følelser og intensjoner de ikke har 😉 Vi er ikke bedre enn andre, bare motsatt av beskrivelsen av hvordan foreldre til en Isabella burde være.

Anonymkode: 83731...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og du tillegger andre følelser og intensjoner de ikke har 😉 Vi er ikke bedre enn andre, bare motsatt av beskrivelsen av hvordan foreldre til en Isabella burde være.

Anonymkode: 83731...757

Et høyt utdannet menneske som du burde begrense bruken av emoticons. Det får deg til å fremstå som fjortismammaetn til en Isabella. 

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et høyt utdannet menneske som du burde begrense bruken av emoticons. Det får deg til å fremstå som fjortismammaetn til en Isabella. 

Anonymkode: 2f066...735

Haha, du er nå ganske underholdende i det minste. Kjeder deg litt kanskje? Og som lektor er det svært relevant å ha god kjennskap til emoticons vet du, viktig å kunne kommunisere tidsriktig med elevene mine 😁

Anonymkode: 83731...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, du er nå ganske underholdende i det minste. Kjeder deg litt kanskje? Og som lektor er det svært relevant å ha god kjennskap til emoticons vet du, viktig å kunne kommunisere tidsriktig med elevene mine 😁

Anonymkode: 83731...757

Det er så stusselig med folk som har behov for å kalle seg "lektor". Yrket ditt er lærer, men du har åpenbart et behov for å fortelle alle at du har et års ekstra utdanning. For jeg regner med at det ikke er to, siden du ikke slengte med "med tillegg"? 

Jeg håper ikke du er norsklærer, for du behersker ikke kommareglene. 

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha. Vi har en som har Isabella som andrenavnet sitt. Jeg er lektor og han sivilingeniør, høy inntekt. Artig å se at vi åpenbart ikke matcher forestillingen om hvordan vi burde være som foreldre. 

Anonymkode: 83731...757

Er det en forestilling dersom man faktisk har skrevet det foreldrene jobber med?

Ettersom du er lektor har du sikkert vært innom statistikkfaget i løpet av utdanningsløpet. En eventuell statistikk presenterer et større utvalg, ikke enkelttilfeller.

Anonymkode: 057a6...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det en forestilling dersom man faktisk har skrevet det foreldrene jobber med?

Ettersom du er lektor har du sikkert vært innom statistikkfaget i løpet av utdanningsløpet. En eventuell statistikk presenterer et større utvalg, ikke enkelttilfeller.

Anonymkode: 057a6...6b9

Kan du presentere en statistikk som viser sammenhengen mellom antall år med skolegang og navnevalg til barna? 

Anonymkode: 2f066...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange som ble skikkelig sure for at en lektor (tenk å kalle seg ved sin rette yrkestittel, uhørt!!!) er frekk nok til å påpeke at hun ikke passer inn i stereotypen gitt!

Dib slutter aldri å overraske.

Hilsen adjunkt (uten tillegg 🤣)

Anonymkode: 9e9b1...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er så stusselig med folk som har behov for å kalle seg "lektor". Yrket ditt er lærer, men du har åpenbart et behov for å fortelle alle at du har et års ekstra utdanning. For jeg regner med at det ikke er to, siden du ikke slengte med "med tillegg"? 

Jeg håper ikke du er norsklærer, for du behersker ikke kommareglene. 

Anonymkode: 2f066...735

Skal du først drive med flisespikkeri, gjør det skikkelig. Lektor er tre år mer utdanning enn lærer, som forøvrig er en utdødd utdannelse. Lektor er også en to år lenger utdanning enn adjunkt, som er vanlig, men nå også en utdøende utdanning. Jeg har faktisk både tilleggsutdanning og et og et halvt år utover det igjen, altså 7,5 år med høyere utdanning. At jeg skrev lektor, er ganske enkelt fordi det er yrkestittelen min. Det blir litt som at mannen min sier at han er sivilingeniør, ikke "bare" ingenør.

Anonymkode: 83731...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du presentere en statistikk som viser sammenhengen mellom antall år med skolegang og navnevalg til barna? 

Anonymkode: 2f066...735

Det finnes faktisk statistikker på dette med sammenhengen mellom foreldrenes utdanningsnivå, alder og navnevalg. 

Jeg har ikke tenkt å presentere de for deg. Derfor brukte jeg ordet «eventuell» i innlegget du siterte.

Anonymkode: 057a6...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal du først drive med flisespikkeri, gjør det skikkelig. Lektor er tre år mer utdanning enn lærer, som forøvrig er en utdødd utdannelse. Lektor er også en to år lenger utdanning enn adjunkt, som er vanlig, men nå også en utdøende utdanning. Jeg har faktisk både tilleggsutdanning og et og et halvt år utover det igjen, altså 7,5 år med høyere utdanning. At jeg skrev lektor, er ganske enkelt fordi det er yrkestittelen min. Det blir litt som at mannen min sier at han er sivilingeniør, ikke "bare" ingenør.

Anonymkode: 83731...757

I dag er lektor femårig. Kroppsøving og k&h er vel fortsatt treårig? Adjunkt er fire år, ett år mindre enn lektor. 

Anonymkode: 057a6...6b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...