Gå til innhold

Dere som leser bøker! (Skjønnlitteratur)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leser etter jeg er gått i seng. Det har jeg gjort siden jeg gikk på barneskolen. Da roer jeg ned og koser meg. Noen ganger bare 5 min. Andre ganger mye lengere.

Nå går barna på barneskolen og da skjer det at jeg kan sitte litt midt på dagen med en kopp te og lese. 

Da barna var små og det var en del helseproblemer osv var jeg noen ganger for sliten til å få sammenheng i det jeg leste. Da gikk jeg over til tegneserier og lydbøker en periode.

Men bøker er et fristed for meg. Det høres litt ut som du trenger noe som gir deg et lite fristed i hverdagen.

Anonymkode: 5aac0...bef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På ‎15‎.‎02‎.‎2019 den 11.05, Anonym bruker skrev:

 

Etter at ungene er lagt kommer 5-åringen ut 5-10 ganger ut fra rommet sitt og maser på oss. Tørst, må på do, tenkte på at hun så en sommerfugl om sommeren, hadde mareritt (legitim grunn), glemte å si at bjarne slo mathias i barnehagen, vil ha pannekaker til middag i morgen. Vi tar det på alvor om det er grunn til det, men sånt noe stresser meg voldsomt. Kan ikke sitte i sofaen 5 minutter engang nesten før vi skvetter til og hører døra åpne seg 😧 Sånt noe gir meg ikke ro til å lese.

Tenker på en ting her. 

Sett en stor lenestol inn på rommet hennes, og en stålampe med mildt, avgrenset lys. Ta med deg boka inn dit. Sett deg i lenestolen og fortell barnet at du ikke har tenkt å gå derfra før hun er sovnet, men at hun ikke får lov å gå ut av senga, mase, spørre, drikke osv. Nå skal hun ligge i senga. Les et kapittel av en barnebok for henne, og så sier du god natt, og at du nå skal lese videre i din egen bok, og at du blir der til hun sover. 

Det vil gi henne trygghet til å våge å sovne, og selv får du sitte i fred uten å "skvette" opp hver gang det går i døra. Prøver hun å snakke om Mathias i barnehagen, eller en sommerfugl hun har sett, så må du bare si det samme hver gang "Hysj, nå leser jeg, og du skal sove."

Anonymkode: dc364...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...