Gå til innhold

Hva har du i boutgifter i måneden?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg blir snart alene. 27000 utbetalt i måneden. Tre barn, hovedomsorg. 400.000 i egenkapital, kan kjøpe for 2,7. Blir da boutgifter i underkant av 10.000kr mnd. Med renter og nedbetaling. Får jeg det til?

Minste er 1 år, får overgangsstønad noen år om behov. 

 

Flytter hjem. Etter år i voldelig forhold. Har ikke jobb. Alt må bare falle på plass. Nå hopper jeg, endelig tør jeg. Hei på meg.

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo litt an på hvilke andre faste utgifter du har? Har du andre lån - billån, studielån, kredittkortgjeld, forbrukslån?

Anonymkode: fd472...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på. Vi har lån på ca 2.2 mill og betaler ca 11.500 i mnd på lånet. Vi har enebolig så i tillegg kommer jo kommunale utgifter på tilsammen 25 000 i året. Så er det forsikringer, strøm og vedlikehold utenom.  Det er en del tusen i mnd i tillegg. Vi har tre barn i sfo/barnehage og en tenåring. Barnetilsynsutgifter er på over 10 000 i mnd med kostpenger. 

Når man har barn må man tenke fremover. Du får ikke overgangsstønad i en evighet. Hva da? Er lurt å være et skritt foran! Når det er sagt så spørs det om du får noe billigere ved å leie. Og hvis det er leilighet i borettslag o.l. du kjøper så er vel kanskje kommunale avgifter inkludert og da vil jeg tror at du klarer deg greit hvis inntekten du har nå er stabil.

Anonymkode: fea53...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva inkluderer de 27.000 da, regner du med alt du får som enslig mor?

Tenker på alt fra skattefradrag som enslig forsørger til en ekstra barnetrygd og bidrag. Med såpass lav inntekt vil du også få dekket en del av barnepassregningen og få gradert overgangsstønad.

Du greier det du vil greie, og tilpasser deg det du faktisk har å klare deg på. Det blir ikke sus og dus, men du vil klare deg.

Anonymkode: ac8cf...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 27000 er det jeg får utbetalt i full stilling i dag. Jegver lærer i grunnskolen. Reiseutgifter hver fjerne helg og ferier for å fly ungene må legges til minusen. Barnebidrag og skattefradrag kommer i pluss. Alt av kommunale utgifter, internett, strøm og alle livets grusomme utgifter kommer i pluss på utgiftsposten. Det finnes ikke boliger med plass til alle etterhvert store barna som koster mindre over hodet. Jeg kan bli her jeg er. Her koster tilsvarende bolig mer. Og jeg fikser ikke alenemorskapet uten familienettverk og enkel hverdag. 

 

Hva gjør andre aleneforsørgere? 🥵 

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og ja, billån må jeg vel ha (kan kjøpe en sykt billig bil da), studielån har jeg virkelig absolutt:/ 

Må oppdra mine tre døtre til å velge utdannelse etter inntekt og ikke etter «hjertet» som jeg trodde var rett. Å etablere seg nær familie og få barn sent, når alt av økonomi og selvforsørget mulighet er på plass. Jeg fulgte «hjertet». Wrong!

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og ja, billån må jeg vel ha (kan kjøpe en sykt billig bil da), studielån har jeg virkelig absolutt:/ 

Må oppdra mine tre døtre til å velge utdannelse etter inntekt og ikke etter «hjertet» som jeg trodde var rett. Å etablere seg nær familie og få barn sent, når alt av økonomi og selvforsørget mulighet er på plass. Jeg fulgte «hjertet». Wrong!

Anonymkode: 8603c...2a4

Hi

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er gradert overgabgsstønad?

 

Hi

Anonymkode: 8603c...2a4

Full overgangsstønad får de som ikke har lønn, har du lønn trekkes den fra og du får gradert overgangsstønad.

Så om du har 27.000 utbetalt i måneden vil du få litt overgangsstønad i tillegg.

Anonymkode: ac8cf...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at om det ikke går økonomisk rundt så går det ikke. Og da er barna bedre tjent med å bo med faren, og jeg må bite det i meg i 18 år til. Ingen unik skjebne for kvinner. Må bare ha et helt kalkulert bilde av hva som er riktig for ungene og meg.

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Budsjett er lurt, + en bufferkonto med litt ekstra penger til det uforutsette. Det finnes mange måter og spare penger på. F.eks gå gjennom alle avtaler for og sjekke om du har de beste.(Internett, forsikringer, telefoni etc.) Ellers kjøpe brukt tøy, i allefall til de minste, handle billig mat. Jeg bruker mye tilbuds appen og planlegger middager ut i fra det som er på tilbud. Det er også lurt og tenke sparte penger på ett år. 100 kr i måneden høres kanskje lite ut og spare på en mnd i mat  f. eks, men over ett år er det 1200 :) som kan brukes til noe fornuftig eller kjekt for familien!

Kan ikke alle reglene, men du kan jo sjekke ut om du har rett på noe ang. Studiegjelden pga situasjonen din. 

Ellers er det litt vanskelig og si om du klarer deg uten og vite forbruket. Men tror generelt forbruk ligger på 15-17000 på en vanlig familie per mnd. (Ikke medregnet bo utgifter) Men her er det stort rom for og spare. Vi bruker ikke så mye, og jeg har en helt vanlig livsstil med hus, mann og 2 barn.  

Anonymkode: 606d2...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kan være litt lettere å svare deg på om det er realistisk eller ei, hvis du setter opp en oversikt over alle de faste utgiftene du vil ha hver måned, hvor mye du skal betale. Og hvor mye du tror vil gå til mat, drivstoff, klær osv.

Anonymkode: fd472...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er både lån og fellesutgifter og strøm med i regnestykket ditt?

Anonymkode: a3cb6...896

I regnestykket er ikke fellesutgifter og strøm tatt med:

Med 400.000kr kan man kjøpe noe til 2,7 mill. Da har du 2,3 mill i lån. Man må betale ca 2% rente av den lånte summen i året. Det er 44000 i året som er 3700 i måneden i renter. Så må man betale ned oppå dette. Har du nedbetalingstid på 30 år må du betale 6111kr ned på lånet i måneden. Da blir renter pluss lån 3700+6111=9811kr å betale i måneden.

 

Alt av utgifter over dette kommer oppå.

 

 

 

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at det kan være litt lettere å svare deg på om det er realistisk eller ei, hvis du setter opp en oversikt over alle de faste utgiftene du vil ha hver måned, hvor mye du skal betale. Og hvor mye du tror vil gå til mat, drivstoff, klær osv.

Anonymkode: fd472...23a

Må gjøre det. Har ikke gjort det enda. Ver faktisk ikke. Ver bare at enten dør jeg eller så må jeg vekk. Og det er alternativet mitt til å komme meg vekk. 

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enebolig, lån på 2 mill (11 000 i mnd), kommunale avgifter på 1000 i mnd, strøm 2000 i mnd, sfo 1000 i mnd, bil (bensin) på ca 2000 i mnd, tlf/Internett på ca 2000 i mnd og renovasjon på ca 450 i mnd. Jeg har inntekt på 23 000 i mnd og klarer meg. Litt mer har jeg om far betaler bidraget. Da øker det til 28 000 i mnd, men det er så sjelden han betaler at jeg ikke tør ga det med i regnestykket

Anonymkode: 56cf2...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Budsjett er lurt, + en bufferkonto med litt ekstra penger til det uforutsette. Det finnes mange måter og spare penger på. F.eks gå gjennom alle avtaler for og sjekke om du har de beste.(Internett, forsikringer, telefoni etc.) Ellers kjøpe brukt tøy, i allefall til de minste, handle billig mat. Jeg bruker mye tilbuds appen og planlegger middager ut i fra det som er på tilbud. Det er også lurt og tenke sparte penger på ett år. 100 kr i måneden høres kanskje lite ut og spare på en mnd i mat  f. eks, men over ett år er det 1200 :) som kan brukes til noe fornuftig eller kjekt for familien!

Kan ikke alle reglene, men du kan jo sjekke ut om du har rett på noe ang. Studiegjelden pga situasjonen din. 

Ellers er det litt vanskelig og si om du klarer deg uten og vite forbruket. Men tror generelt forbruk ligger på 15-17000 på en vanlig familie per mnd. (Ikke medregnet bo utgifter) Men her er det stort rom for og spare. Vi bruker ikke så mye, og jeg har en helt vanlig livsstil med hus, mann og 2 barn.  

Anonymkode: 606d2...f65

Tenker du på fra lånekssen da? Det eneste hun kan søke om er betalingsutsettelse hvis hun har det igjen.

Anonymkode: fd472...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Må gjøre det. Har ikke gjort det enda. Ver faktisk ikke. Ver bare at enten dør jeg eller så må jeg vekk. Og det er alternativet mitt til å komme meg vekk. 

Anonymkode: 8603c...2a4

Hi

 

Beklager, glemmer å signere.

 

Har alle andre eneforsørgere 2 mill i egenkapital? Er jo sykepleiere og vanlige yrkesmottakere som er alene med tre unger 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har enebolig, lån på 2 mill (11 000 i mnd), kommunale avgifter på 1000 i mnd, strøm 2000 i mnd, sfo 1000 i mnd, bil (bensin) på ca 2000 i mnd, tlf/Internett på ca 2000 i mnd og renovasjon på ca 450 i mnd. Jeg har inntekt på 23 000 i mnd og klarer meg. Litt mer har jeg om far betaler bidraget. Da øker det til 28 000 i mnd, men det er så sjelden han betaler at jeg ikke tør ga det med i regnestykket

Anonymkode: 56cf2...35a

Du har ett barn? Jeg har tre. Men da tre bidragsbarn... Det slipper han ikke. 

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I regnestykket er ikke fellesutgifter og strøm tatt med:

Med 400.000kr kan man kjøpe noe til 2,7 mill. Da har du 2,3 mill i lån. Man må betale ca 2% rente av den lånte summen i året. Det er 44000 i året som er 3700 i måneden i renter. Så må man betale ned oppå dette. Har du nedbetalingstid på 30 år må du betale 6111kr ned på lånet i måneden. Da blir renter pluss lån 3700+6111=9811kr å betale i måneden.

 

Alt av utgifter over dette kommer oppå.

 

 

 

Anonymkode: 8603c...2a4

Nemlig. Og hun får fort 4-5000 I fellesutgifter.

Anonymkode: a3cb6...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiseutgifter for tre unger med fly må deles med far og samvittigheten for at de må fly må jeg leve med. Det er den verste delen av regnestykket.

 

Hi

Anonymkode: 8603c...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rekkehuset jeg ser på er annonsert med null fellesutgifter. 

 

hi

Anonymkode: 8603c...2a4

Fellesutgifter betyr som regel at kommunale avgifter, tv/internett o.l. er bakt inn der så man slipper betale det utenom. Det trenger ikke være negativt med fellesutgifter altså, det kan være billigere å spleise i et borettslag enn å betale hver for seg.

Men rekkehus har ofte ikke fellesutgifter så da må du regne med alle disse utgiftene selv.

 

Anonymkode: ac8cf...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fellesutgifter betyr som regel at kommunale avgifter, tv/internett o.l. er bakt inn der så man slipper betale det utenom. Det trenger ikke være negativt med fellesutgifter altså, det kan være billigere å spleise i et borettslag enn å betale hver for seg.

Men rekkehus har ofte ikke fellesutgifter så da må du regne med alle disse utgiftene selv.

 

Anonymkode: ac8cf...218

Pluss pålagt medlemskap i veilag el.l. som gjør brøyting og vedlikehold.

Anonymkode: a3cb6...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ett barn? Jeg har tre. Men da tre bidragsbarn... Det slipper han ikke. 

Anonymkode: 8603c...2a4

Jeg har 3 barn. En tenåring, to på barneskolen

Anonymkode: 56cf2...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...