Gå til innhold

Moren frikjent


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, HvittHus skrev:

Den ligger ikke på nett. Man må henvende seg til tingretten. Men send meg en PM, så får du den der. 

Jeg finner den på nett, så den ligger på nett

Anonymkode: 6d48d...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg finner den på nett, så den ligger på nett

Anonymkode: 6d48d...7f3

Vil du legge inn en lenke er du snill? For det ble ikke helt lett å sende pdf-filen jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, HvittHus skrev:

Vil du legge inn en lenke er du snill? For det ble ikke helt lett å sende pdf-filen jeg har. 

Nå benytter jeg meg av lovdata pro, så det er mulig hele eller deler av dommen ikke kommer frem hos de som ikke har pro-versjonen, men linken er i alle fall 

https://lovdata.no/pro/m/dokument/TRSTR/avgjorelse/tvald-2016-156747

Anonymkode: 6d48d...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå benytter jeg meg av lovdata pro, så det er mulig hele eller deler av dommen ikke kommer frem hos de som ikke har pro-versjonen, men linken er i alle fall 

https://lovdata.no/pro/m/dokument/TRSTR/avgjorelse/tvald-2016-156747

Anonymkode: 6d48d...7f3

Den kommer man ikke inn på uten bruker dessverre. 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, at grov mishandling gir 8 mnd. betinget fengsel er helt hårreisende. Det betyr i praksis at barn er nesten fritt vilt... 

Anonymkode: a1951...86a

Enig, barn blir i praksis nesten rettsløse. Men det vet vi jo fra før, misbruk og mishandling av barn (og kvinner) straffes altfor lett.

Anonymkode: 805a0...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, HvittHus skrev:

Den kommer man ikke inn på uten bruker dessverre. 😞 

Dommen er veldig lang, så jeg gidder ikke kopiere og legge ut. Dessuten er den et låst dokument og selv om den ikke er unntatt offentlighet, så vil jeg da ikke legge den ut. Dessuten er denne dommen også overprøvd og anken har endret den, så den er ikke lenger gjeldende.

Anonymkode: 6d48d...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/ho/moren-i-valdressaken-domt-til-atte-maneders-betinget-fengsel-1.14430521

Hvordan kan hun bli frikjent for dette? Er det fritt frem å sulte ihjel barna sine nå eller? Rystet!! 

Anonymkode: fa0fc...4aa

Hun ble ikke frikjent. Kun frikjent for det ene punktet som handlet om å ha etterlatt datteren i hjelpeløs tilstand, det ble ikke funnet tilstrekkelig bevis.

Anonymkode: ee01f...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
8 timer siden, Fru Ugle skrev:

Hun saboterte legetimer, ba datteren ha vekter på ved veiing, unnlot å møte opp til kontroll etc. Besvisst omsorgssvikt kalles det. En skam for barns rettssikkerhet. Skrekkelig. 

Og flyttet fra sted til sted for å komme ut av hjelpeapparatets søkelys, og flyktet til slutt opp i en hytte i ødemarka for å komme så langt vekk fra legene som mulig... nei, nei, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble ikke frikjent. Kun frikjent for det ene punktet som handlet om å ha etterlatt datteren i hjelpeløs tilstand, det ble ikke funnet tilstrekkelig bevis.

Anonymkode: ee01f...e7d

Det synes jeg er helt vilt. hvordan kan det ikke være bevis for at hun etterlot datteren i hjelpesløs tilstand. Hun var 13 år, et barn. Jenta lå alene i en iskald hytte uten mat, og hadde sansynligvis vært død i 6 - 12 timer før moren ringte etter ambulanse. Hun døde av avmagring kombinert med nedkjøling. Moren holdt jenta bevisst vekke fra helsepersonell

Anonymkode: 65670...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun ble ikke frikjent. Kun frikjent for det ene punktet som handlet om å ha etterlatt datteren i hjelpeløs tilstand, det ble ikke funnet tilstrekkelig bevis.

Anonymkode: ee01f...e7d

Det burde være mer enn nok bevis i det siden hun tok datteren med seg på den hytta, skrev henne ut av skole, isolerte henne fra alt og alle. Det å ikke skaffe henne helsehjelp når hun nærmet seg 20 kg, la henne bo i en kald hytte alene uten å ha tilsyn med henne når hun var så dårlig (nabohytta er ikke bra nok når noen er så syk), det viser jo helt tydelig at hun har satt datteren i en hjelpeløs tilstand. Trenger ikke mer bevis enn de opplagte fakta.

Uansett er åtte måneder betinget altfor lite straff for mishandling som fører til døden for et barn.

Anonymkode: 805a0...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.nrk.no/ho/moren-i-valdressaken-domt-til-atte-maneders-betinget-fengsel-1.14430521

Hvordan kan hun bli frikjent for dette? Er det fritt frem å sulte ihjel barna sine nå eller? Rystet!! 

Anonymkode: fa0fc...4aa

Sa i tidligere tråder at jeg mente den første dommen var feil og at jeg forventet et annet resultat i lagmannsretten. Selv om mye kunne og burde ha vært gjort annerledes, så har ikke moren sultet barnet. Anoreksi innebærer at den syke sulter seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Merdee skrev:

Sa i tidligere tråder at jeg mente den første dommen var feil og at jeg forventet et annet resultat i lagmannsretten. Selv om mye kunne og burde ha vært gjort annerledes, så har ikke moren sultet barnet. Anoreksi innebærer at den syke sulter seg selv. 

Moren har ikke sultet barnet, men hun har uten tvil holdt jenta unna helsehjelp, har forsøkt å unnslippe systemet, ikke fulgt opp behandling og latt være å ta jenta med til lege- og sykehustimer. Moren har også gitt jenta råd for å lure helsepersonell til å tro at hun veide mer enn hun faktisk gjorde. Ikke en gang de siste månedene, da jenta nærmet seg 20 kg tok moren jenta til lege - eller ba lege komme til jenta.

Foreldre har plikt til å skaffe sine barn nødvendig helsehjelp. Denne moren forsøkte å unngå dette, til og med de siste månedene når jenta nærmet seg 20 kg.

Anonymkode: 805a0...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, HvittHus skrev:

Tiltalte er kjent tilregnelig. Hvordan hun da delvis kan frikjennes er over min fattevne.

Jeg har lest dommen og jeg klarer ikke for mitt bare liv å begripe at lagmannsretten kun dømmer for mishandling. Fatter det bare ikke!!

Hvis dere lurer på detaljene i saken er det vel verdt å lese tingrettsdommen. Det er rystende lesning.

 

Hvor finner man den? 

Anonymkode: 3f921...a86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Fru Ugle skrev:

Hun saboterte legetimer, ba datteren ha vekter på ved veiing, unnlot å møte opp til kontroll etc. Besvisst omsorgssvikt kalles det. En skam for barns rettssikkerhet. Skrekkelig. 

Nei. Det var nok nettopp omsorg for datteren fra morens side. Det moren kan klandres for er å ikke ha villet ta inn over seg hvor alvorlig syk hun var og makte å ta grep som vi i ettertid vet at hun burde tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Moren har ikke sultet barnet, men hun har uten tvil holdt jenta unna helsehjelp, har forsøkt å unnslippe systemet, ikke fulgt opp behandling og latt være å ta jenta med til lege- og sykehustimer. Moren har også gitt jenta råd for å lure helsepersonell til å tro at hun veide mer enn hun faktisk gjorde. Ikke en gang de siste månedene, da jenta nærmet seg 20 kg tok moren jenta til lege - eller ba lege komme til jenta.

Foreldre har plikt til å skaffe sine barn nødvendig helsehjelp. Denne moren forsøkte å unngå dette, til og med de siste månedene når jenta nærmet seg 20 kg.

Anonymkode: 805a0...cc8

Det var et selektivt utdrag. Jeg mener fremdeles at den første dommen var feil. 

Det koker delvis ned til hva man tror at er morens motiv bak de handlinger og unnlatelser som ble gjort. 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Merdee skrev:

Det var et selektivt utdrag. Jeg mener fremdeles at den første dommen var feil. 

Det koker delvis ned til hva man tror at er morens motiv bak de handlinger og unnlatelser som ble gjort. 

Hjelper ikke hvilket motiv hun hadde. Da jenta begynte å nærme seg 20 kg lot moren jenta ligge på en uoppvarmet hytte og valgte å la være å kontakte akutt helsehjelp. Det finnes ingen unnskyldninger for det så lenge moren er tilregnelig selv.

Anonymkode: 805a0...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Merdee skrev:

Nei. Det var nok nettopp omsorg for datteren fra morens side. Det moren kan klandres for er å ikke ha villet ta inn over seg hvor alvorlig syk hun var og makte å ta grep som vi i ettertid vet at hun burde tatt. 

Nei, moren kan så absolutt klandres, hun unnlot å skaffe jenta hjelp og hun saboterte når noen prøvde å hjelpe. Hvordan er det mulig å lukke øynene så totalt for den omsorgsvikten som er begått mot jenta, en omsorgsvikt som førte til at hun døde. Det spiller ingen rolle hva motivet var

Anonymkode: 65670...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken ville vel ikke vært mindre tragisk selv om hun fikk 10 år i fengsel. Hun har mistet datteren sin og vil nok plages resten av livet.

Moren har vel borderline personlighetsforstyrrelse mener jeg å ha lest. Det kombinert med alvorlig spiseforstyrrelse hos datteren var uheldig 

Anonymkode: a2e98...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Merdee skrev:

Nei. Det var nok nettopp omsorg for datteren fra morens side. Det moren kan klandres for er å ikke ha villet ta inn over seg hvor alvorlig syk hun var og makte å ta grep som vi i ettertid vet at hun burde tatt. 

Denne jenta var totalt prisgitt sin mor, som åpenbart har en personlighet som ikke er så lett. Det er nok ganske åpenbart at mange av jentas problemer har blitt forsterket av mors reaksjoner på små og store "krenkelser" og manglende sosial trening.

Det er ikke slik at når vi får problemer så er det alltid alle andre som gjør og tar feil, noen ganger må man også se litt til seg selv. Får barnet ditt alvorlige problemer så må du som foreldre søke hjelp og være den voksne, du kan ikke gå ned på barnets nivå og si at den og den legen er dum og slem og gi de kallenavn. 

Her skulle nok det offentlige ha gått inn med tvangstiltak og i verste fall overtatt omsorgen for en periode, slik at jenta kunne fått behandling. 

Endret av Nyttårs barn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det synes jeg er helt vilt. hvordan kan det ikke være bevis for at hun etterlot datteren i hjelpesløs tilstand. Hun var 13 år, et barn. Jenta lå alene i en iskald hytte uten mat, og hadde sansynligvis vært død i 6 - 12 timer før moren ringte etter ambulanse. Hun døde av avmagring kombinert med nedkjøling. Moren holdt jenta bevisst vekke fra helsepersonell

Anonymkode: 65670...9f5

Helt sykt at hun slipper unna med det. 

Anonymkode: fa0fc...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎02‎.‎2019 den 1.37, Merdee skrev:

Sa i tidligere tråder at jeg mente den første dommen var feil og at jeg forventet et annet resultat i lagmannsretten. Selv om mye kunne og burde ha vært gjort annerledes, så har ikke moren sultet barnet. Anoreksi innebærer at den syke sulter seg selv. 

Det er ikke det som er poenget her, men moren har med sine handlinger uten tvil gjort slik at datteren døde. Datteren var syk, og moren gjorde det hun kunne for å unndra henne livsnødvendig legehjelp. Det var en aktiv handling fra morens side, hun unnlot bare ikke å få datteren til lege, men fysisk flyttet henne, gjemte henne vekk og prøvde å gjøre det vanskelig for myndigheten å vite hvor de oppholdt seg. Det er så til de grader nok i denne saken å dømme moren, at jeg forstår ikke hva lagmannsretten har tenkt her.

Anonymkode: a8de4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎02‎.‎2019 den 9.07, Anonym bruker skrev:

Denne saken ville vel ikke vært mindre tragisk selv om hun fikk 10 år i fengsel. Hun har mistet datteren sin og vil nok plages resten av livet.

Moren har vel borderline personlighetsforstyrrelse mener jeg å ha lest. Det kombinert med alvorlig spiseforstyrrelse hos datteren var uheldig 

Anonymkode: a2e98...059

Hun hadde ikke mistet datteren sin på denne måten om hun hadde skaffet henne nødvendig helsehjelp, så moren syns jeg ikke synd på i det hele tatt. Hun ble funnet strafferettslig tilregnelig, så om hun har personlighetsforstyrrelse eller ikke er helt irrelevant. Det å kunne fått en streng og rettferdig dom i denne saken, kunne skapt viktig presidens - derfor er det dobbelt så tragisk at moren slapp unna så lett.

Anonymkode: a8de4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
På 15.2.2019 den 2.04, Merdee skrev:

Det var et selektivt utdrag. Jeg mener fremdeles at den første dommen var feil. 

Det koker delvis ned til hva man tror at er morens motiv bak de handlinger og unnlatelser som ble gjort. 

Motiv er irrelevant når resultatet er alvorlig sykdom og død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2019 den 13.24, Anonym bruker skrev:

Så hvis barnet ditt har hjernehinnebetennelse, så er det helt greit å sitte og se på at det dør siden du tross alt oppsøkte helsevesenet en gang før og syns du fikk dårlig hjelp?

Anonymkode: f0541...3d3

Her var det vel ikke snakk om en gang. OL sykehuset sender deg hjem gang på gang, og sier det bare er en forkjølelse. Hva skal du da gjøre? Ref hjernehinnebetennelses komentaren din.

Anonymkode: e870b...a7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.2.2019 den 2.02, Merdee skrev:

Nei. Det var nok nettopp omsorg for datteren fra morens side. Det moren kan klandres for er å ikke ha villet ta inn over seg hvor alvorlig syk hun var og makte å ta grep som vi i ettertid vet at hun burde tatt. 

Det er på en måte ikke relevant om det er gjort av omsorg eller ikke. Det er mange menn som banket livskiten ut av familien sin av noble og omsorgsfulle grunner. Men det kan ikke unnskyldes av den grunn. Det samme må gjelde kvinner som mishandler/omsorgssvikter sine barn. 

 

Anonymkode: a1951...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...