Gå til innhold

Moren frikjent


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hun sultet jo ikke ihjel datteren sin. Slik jeg har lest og fulgt med på saken har hun stagget og stagget i det offentlige for å få hjelp til datteren sin. Hva som er hva annet enn hva media har servert er rene spekulasjoner, og vi bør holde oss for gode til å dikte vidre på dette. Ei jente er død. En mor har mistet barnet sitt. Slik det fremlegges av mor døde datteren av spiseforstyrrelsen. Og dette er ikke mors feil. Jeg har selv stagget og stagget for å få hjelp i det offentlige, så jeg kjenner igjen beskrivelsene mor kom med.

la de etterlatte være i fred nå!

Anonymkode: 01da7...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sultet jo ikke ihjel datteren sin. Slik jeg har lest og fulgt med på saken har hun stagget og stagget i det offentlige for å få hjelp til datteren sin. Hva som er hva annet enn hva media har servert er rene spekulasjoner, og vi bør holde oss for gode til å dikte vidre på dette. Ei jente er død. En mor har mistet barnet sitt. Slik det fremlegges av mor døde datteren av spiseforstyrrelsen. Og dette er ikke mors feil. Jeg har selv stagget og stagget for å få hjelp i det offentlige, så jeg kjenner igjen beskrivelsene mor kom med.

la de etterlatte være i fred nå!

Anonymkode: 01da7...0bf

Så hvis barnet ditt har hjernehinnebetennelse, så er det helt greit å sitte og se på at det dør siden du tross alt oppsøkte helsevesenet en gang før og syns du fikk dårlig hjelp?

Anonymkode: f0541...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis barnet ditt har hjernehinnebetennelse, så er det helt greit å sitte og se på at det dør siden du tross alt oppsøkte helsevesenet en gang før og syns du fikk dårlig hjelp?

Anonymkode: f0541...3d3

Ikke sant? Foreldrene må jo hjelpe ungene sine!

Anonymkode: fa0fc...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis barnet ditt har hjernehinnebetennelse, så er det helt greit å sitte og se på at det dør siden du tross alt oppsøkte helsevesenet en gang før og syns du fikk dårlig hjelp?

Anonymkode: f0541...3d3

Nå kan vel ikke alvorlig spiseforstyrrelse og hjernehinnebetennelse helt sammenlignes. Som du sikkert vet er det ekstremt vanskelig å hjelpe folk med spiseforstyrrelse.... det er ikke bare å få dem innlagt og gi medisin.

Sier ikke dette for å forsvare mora, men etter det jeg har lest har dette vært en meget spesiell situasjon og ikke minst et spesielt og etter min forstand usunt forhold mellom mor og barnet. Det står det jo også noe om i artikkelen. 

Så det er ikke sikkert mor var i posisjon til å hjelpe datteren. Her burde det offentlige grepet inn, men det er lover/byråkrati å forholde seg til.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun saboterte legetimer, ba datteren ha vekter på ved veiing, unnlot å møte opp til kontroll etc. Besvisst omsorgssvikt kalles det. En skam for barns rettssikkerhet. Skrekkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fulgt denne saken, og tenkte da den første dommen kom, at vi har kommet langt på barns vegne. Da denne dommen kom nå tenkte jeg at vi igjen er et steg tilbake og at her er vår kulturelle forestilling om mor/barn-relasjonen med på å forme dommen, og gjøre den mildere. «En mor gjør alltid det beste for sitt barn»-forestillingen sittet dypt i oss. Mødre er også mennesker, og ikke rent skjeldent kommer andre interesser (fysiske, psykiske og emosjonelle) i veien for våre barns beste, og hvis vi ønsker et samfunn som behandler barn som likeverdige mennesker med behov for et særlig vern mot krenkelser, så må vi å forholde oss til det. Her synes jeg aktoratet har vært veldig flinke og saklige hele veien i denne saken, hva jeg har kunnet lese. Det har ikke forsvaret. Denne dommen var en skuffelse på barns vegne. 

Anonymkode: a1951...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun sultet jo ikke ihjel datteren sin. Slik jeg har lest og fulgt med på saken har hun stagget og stagget i det offentlige for å få hjelp til datteren sin. Hva som er hva annet enn hva media har servert er rene spekulasjoner, og vi bør holde oss for gode til å dikte vidre på dette. Ei jente er død. En mor har mistet barnet sitt. Slik det fremlegges av mor døde datteren av spiseforstyrrelsen. Og dette er ikke mors feil. Jeg har selv stagget og stagget for å få hjelp i det offentlige, så jeg kjenner igjen beskrivelsene mor kom med.

la de etterlatte være i fred nå!

Anonymkode: 01da7...0bf

Hun sultete henne ikke, men gjorde alt for å unndra at datteren fikk nødvendig helsehjelp, noe so førte til at hun døde, totalt avmagret på en isolert hytte. Denne saken har vært rimelig godt dekket av media, og det fremgår, etter min mening, rimelig klart at morens handlinger førte til datterens død. Det kan være aldri så trist for moren som har mistet datteren sin, men hensynet her bør ikke i hovedsak tas ift henne. Mye mulig datteren hadde dødd av spiseforstyrrelsen på et eller annet tidspunkt uansett, men mor forverret tilstanden hennes til de grader. Å bevisst ha forledet både barnevern (selv om de tidligere har fått kritikk for at saken ble for dårlig oppfulgt), helsepersonell, skole og øvrige myndigheter om hvor de oppholdt seg, om datterens helsesituasjon og ikke minst å ikke skaffe henne nødvendig helsehjelp, burde være mer enn nok for å få henne dømt iht tiltale. Det er en skam at hun slipper såpass lett unna dette. Er ikke i tvil om at morens handlinger førte til at datteren døde når hun gjorde, og at det skjedde på den måten det gjorde. Moren virker i grunn ikke helt frisk, og fryktelig narsissistisk. Det var stort sett fokus på hvor fælt HUN hadde det og hadde hatt det, og hun spilte jo veldig på dette lave blodsukkeret sitt i første rettssaken og fikk saken utsatt og utsatt som det passet henne. Men strafferettslig tilregnelig ja, og hun burde blitt dømt på alle punkt. Tragisk!

Anonymkode: a8de4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også fulgt denne saken, og tenkte da den første dommen kom, at vi har kommet langt på barns vegne. Da denne dommen kom nå tenkte jeg at vi igjen er et steg tilbake og at her er vår kulturelle forestilling om mor/barn-relasjonen med på å forme dommen, og gjøre den mildere. «En mor gjør alltid det beste for sitt barn»-forestillingen sittet dypt i oss. Mødre er også mennesker, og ikke rent skjeldent kommer andre interesser (fysiske, psykiske og emosjonelle) i veien for våre barns beste, og hvis vi ønsker et samfunn som behandler barn som likeverdige mennesker med behov for et særlig vern mot krenkelser, så må vi å forholde oss til det. Her synes jeg aktoratet har vært veldig flinke og saklige hele veien i denne saken, hva jeg har kunnet lese. Det har ikke forsvaret. Denne dommen var en skuffelse på barns vegne. 

Anonymkode: a1951...86a

Veldig enig med deg!

Anonymkode: a8de4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frikjent for  å ha etterlatt datteren i hjelpesløs tilstand, ikke frikjent for mishandling.

Anonymkode: 46696...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Frikjent for  å ha etterlatt datteren i hjelpesløs tilstand, ikke frikjent for mishandling.

Anonymkode: 46696...ead

Burde blitt dømt for begge deler.

Anonymkode: a8de4...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltalte er kjent tilregnelig. Hvordan hun da delvis kan frikjennes er over min fattevne.

Jeg har lest dommen og jeg klarer ikke for mitt bare liv å begripe at lagmannsretten kun dømmer for mishandling. Fatter det bare ikke!!

Hvis dere lurer på detaljene i saken er det vel verdt å lese tingrettsdommen. Det er rystende lesning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lest denne saken og ingenting stemmer.Varmt og mat der moren sov og kaldt og ingen mat der datteren sov?Moren påstod at datteren hadde vært i god form frem til hun døde?Hun veide 21,7 kg og kyndige folk sier det er umulig.De meldingene og trusslene som moren sendte datteren?

Svik fra systemet at denne saken fikk det utfallet den gjorde.

Anonymkode: ddc1d...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabojenta fikk spiseforstyrrelse og det var rett til innleggelse og det lenge!! Hun blir voktet tett av familie og profesjonelle. 

Selvfølgelig blir så avmagrede barn innlagt, man spør ikke om de kunne tenke seg det når de er dødelige tynne.

Dette er ei mor som ikke tålte kritikk. De skiftet miljø, skoler, bosted og leger. Det var noe i veien med alle!! Til slutt var ingen god nok og hun tok over hele og fulle ansvaret selv. Den mest ubrukelige moren jeg har lest om i media på mange år!! Jeg har rett og slett ikke ord!

Anonymkode: f93e5...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bevist at hun har avbestilt mange legetimer bare det siste året jenta levde, og at hun har latt være å komme til andre, og at moren har kommet uten datteren flere ganger til datterens legetimer. Det er bevisste handlinger. Når jenta så går under 30 kg og helt ned mot 21 kg, da burde moren ha tatt jenta til sykehus! Ingen unnskyldning!

Jeg mener mye er gjort galt fra både barnevern og helsevesen i denne saken, men det var moren som selv valgte å holde datteren unna helsehjelp, og det bør hun også dømmes for! Å ikke gjøre det visste moren ville føre til at datteren døde, likevel valgte hun å la være.

 

Anonymkode: 805a0...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, HvittHus skrev:

Tiltalte er kjent tilregnelig. Hvordan hun da delvis kan frikjennes er over min fattevne.

Jeg har lest dommen og jeg klarer ikke for mitt bare liv å begripe at lagmannsretten kun dømmer for mishandling. Fatter det bare ikke!!

Hvis dere lurer på detaljene i saken er det vel verdt å lese tingrettsdommen. Det er rystende lesning.

 

Ligger den på nett?

Anonymkode: f93e5...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ligger den på nett?

Anonymkode: f93e5...6d7

Den ligger ikke på nett. Man må henvende seg til tingretten. Men send meg en PM, så får du den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten jente som ble sviktet av alle uten at noen må stå til rette for det. 

8 mnd betinget fengsel for grov mishandling? Det er det et liv er verd?

13 år og 21 kg? Min seksåring er 24 kg, og han er sped 😢

Anonymkode: d49f5...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo bevist at hun har avbestilt mange legetimer bare det siste året jenta levde, og at hun har latt være å komme til andre, og at moren har kommet uten datteren flere ganger til datterens legetimer. Det er bevisste handlinger. Når jenta så går under 30 kg og helt ned mot 21 kg, da burde moren ha tatt jenta til sykehus! Ingen unnskyldning!

Jeg mener mye er gjort galt fra både barnevern og helsevesen i denne saken, men det var moren som selv valgte å holde datteren unna helsehjelp, og det bør hun også dømmes for! Å ikke gjøre det visste moren ville føre til at datteren døde, likevel valgte hun å la være.

 

Anonymkode: 805a0...cc8

Dette👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan dommen ankes? Ikke av moren altså, men av de som tok ut tiltale?

Anonymkode: f0541...3d3

Ser nå at aktor vurderer å anke tik høyesterett. Håper det. 

Anonymkode: f0541...3d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nå at aktor vurderer å anke tik høyesterett. Håper det. 

Anonymkode: f0541...3d3

Det bør absolutt ankes. Men da er det vel bare straffeutmålingen som blir behandlet, tror jeg?

Uansett, grov mishandling som fører til et barns død... da er 8 måneder betinget fengsel altfor lite! Hun slipper til og med å sone.

Anonymkode: 805a0...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bør absolutt ankes. Men da er det vel bare straffeutmålingen som blir behandlet, tror jeg?

Uansett, grov mishandling som fører til et barns død... da er 8 måneder betinget fengsel altfor lite! Hun slipper til og med å sone.

Anonymkode: 805a0...cc8

Ja, at grov mishandling gir 8 mnd. betinget fengsel er helt hårreisende. Det betyr i praksis at barn er nesten fritt vilt... 

Anonymkode: a1951...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...