Gå til innhold

Jeg få gåsehud av ordet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men vi er forskjellige.

Jeg klarer ikke alle dissen A endelsene  i stede for N.

og hater ordet Hælj det heter helg 

Anonymkode: 2e497...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, mot dumskap kjemper selv gudene osv.

Ordet sæd betyr ikke bare det som kommer ut av tissen på menn, men også såkorn (jf. engelsk seed). Tenk å omtale såkorn som sæd med æ-uttale. Komisk!

Uttalen med e er den historisk riktige uttalen i dansk–norsk, dannet dagligtale og nå standard østnorsk, med røtter i dansk, og slik dannede voksne mennesker fra Østlandet har uttalt dette ordet de siste 300 årene. (Standard østnorsk er det uten sammenligning største talemålet i Norge. Ingen norsk dialekt er noe sted i nærheten av standard østnorsk i antall språkbrukere.) I den grad noen med dette talemålet skulle bruke æ skyldes det bare manglende kunnskap, normalt fordi de er 14 år gamle og bare kjenner ordet fra tegneserier og andre 14-åringer.

Anonymkode: 96727...834

Hvorfor skriver du med 2 ulike brukere hi?

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Um, jeg er ikke HI. Lær deg å lese.

Anonymkode: 96727...834

Det jeg leser er at det er 2 brukere som skriver på samme dumme måten, det kan umulig være 2 som er like blokkert

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe krav at alle (nynorskforkjempere) skal være politisk enige i eksistensen av et standardtalemål for at vi skal kunne fastslå at vi har et standardtalemål. Det viktigste bidraget i nummeret er Mæhlums artikkel, som har høstet betydelig anerkjennelse. Og jo, utenfor politiserte nynorskkretser har eksistensen av standardtalemålet vært anerkjent i lang, lang tid: https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/5287/

Så å si alle land har standardspråk i en eller annen form. At Norge liksom ikke skulle ha det er en (nyere) politisk-ideologisk påstand fra folk med skylapper som er lite interessert i fakta på bakken og deskriptiv språkvitenskap.

Anonymkode: 96727...834

Du verden, det var da pussige kilder du kommer trekkende med. Først et tidsskrift som impliserer at du tar feil (hadde vi faktisk hatt et normert talemål hadde det ikke vært noe å drøfte heller), deretter et spørsmål med svar rundt definisjonen. Hva med å gå til kilden selv, Språkrådet? 

https://www.sprakradet.no/Spraka-vare/Norsk/Talemaal/

Som du ser, vi har ikke et standertalemål, eller normert talemål om du vil, og dette er det som er gjeldende pr. i dag. 

Anonymkode: 6e03d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette maset om "dannelse"?! 

Kanskje på tide å lese seg opp på "folkeskikk", "nedlatende" og "selvgod" 🤔

Anonymkode: 343e0...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som du ser har vi et norsk standardtalemål, som grundig diskutert av Mæhlum i hennes artikkel og som forøvrig forklart av Tor Guttu i svaret jeg også lenket til. At du ikke vil forholde deg til fakta er ditt problem.

Anonymkode: 96727...834

Det er du som ikke vil forholde deg til fakta. Fakta er at Språkrådet er Norges offisielle organ for bl.a. språkveiledning. De kontanterer at det ikke er noe normert norsk talemål. Artikkelen til Mæhlum er, som du jo faktisk selv skriver, argumenterende. Har du kunnskap om retorikk i det hele tatt? Svaret fra Guttu berører definisjonen, ikke hva som finnes. 

Anonymkode: 6e03d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Korleis er det med standardtalemålet? Har vi eitt eller fleire slike overregionale standardtalemål i Noreg? Det finst ikke noka kodifisert overdialektal talemålsnorm i Noreg (t.d. i form av offisielt vedtekne uttaleordbøker e.l.), slik det gjer i ein del andre land i Europa. Omgrepet standardspråk er difor lettast å bruke om skriftspråk i Noreg, sidan dei fleste autoriativt fastsette normene gjeld skriftmålet. Likevel er det truleg grunnlag for å tale om overregionale standardtalemål også her i landet. Sidan vi har to skriftspråk i Noreg, har vi i prinsippet to standardtalemål, der det eine er ei talt form av det offisielle bokmålet og det andre ei talt form for den offisielle nynorsken. Det har utan tvil etablert seg både eit bokmålsbasert og eit nynorskbasert normaltalemål i Noreg. Mest kjent som standardtalemål er nok den såkalla normerte talen i radio og fjernsyn, der medarbeidarane kan - og etter nærare reglar skal - bruke normert bokmål eller nynorsk. Men også elles finst det personar som bevisst innrettar talemålet sitt etter det som er vedteke som korrekt i ei av dei to skriftmålsformene " (Røyneland, 2011). 

Okay, så si at det finnes standardtalemål i Norge, da, og la oss si at det er bokmålsnormen, med utgangspunkt vestkantmålet i Oslo, som har hatt størst gjennomslag ... Hvilken forskjell gjør det? Det vil jo fortsatt være dialektale forskjeller mtp. hvordan ord uttales. Det er ikke en fastsatt norm for uttale, selv om en bestemt varietet skulle ha status som det nærmeste man kommer et slags standardtalemål. 

Kan sikkert la meg irritere over mennesker som ikke uttaler ord slik dialekten deres skulle tilsi at de burde gjøre - har foreløpig ikke opplevd det, men det kan sikkert komme en dag. Skulle derimot ha tatt seg ut å mene at vestkantmålet i Oslo skal ta over som norm i landet, og at folk må slutte å uttale ordene slik de på deres dialekt har blitt gjort i generasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kommer med en rekke ideologiske og kunnskapsløse påstander som viser at du ikke kan noe om språkvitenskap. Det er ikke slik at Språkrådet uten videre har noe mer tyngde enn andre aktører innen norsk språkvitenskap og språknormering. Norge har to normeringstradisjoner hvorav Språkrådet bare utgjør den ene fløyen, mens Det Norske Akademi og Riksmålsforbundet alltid har tatt utgangspunkt i eksistensen av et standardtalemål. Forøvrig finner jeg ingen støtte for dine påstander på den korte internettsiden du lenket til, som uansett må tillegges liten vekt sammenlignet med Mæhlums og andres solide vitenskapelige bidrag. Uansett er eksistensen av standardspråk ikke et spørsmål om man har noen «offisiell normering» slik du synes å tro, men et deskriptivt spørsmål om fakta på bakken og hvilke mekanismer som faktisk finnes i det norske språksamfunnet. Dette er diskutert på en nyansert måte i flere artikler i temanummeret, som det er åpenbart at du ikke har lest (jeg har lest alle bidragene, og det allerede for ti år siden da nummeret kom).

Anonymkode: 96727...834

Jeg har lest de fleste bidragene, og synes fortsatt det er morsomt at du referer til Mæhlum sin tekst så mye, med tanke på at den er argumentene. INGEN av lenkene du har delt underbygger dine påstander, min korte underbygger min. Jeg tror likevel jeg for min del trekker grensen her, det er tydelig at du er typen som tilpasser kilder etter egne meninger, og ikke omvendt, og da er det håpløst å fortsette en fruktbar diskusjon. I løpet av mitt masterstudium lærte jeg meg i det minste kildehåndtering, og i løpet av alle årene mine som sensor i norsk har aldri vært et tema en gang å være uenige i at norsk ikke har standertalemål. 

Anonymkode: 6e03d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser bare en bruker som skriver på en dum måte, og det er deg. Du har tydeligvis ingenting å fare med, hverken i denne diskusjonen eller noen andre henseender, så i stedet for argumenter driver du med avsporinger og uinteressant persondebatt. Ignorerer deg fra nå av.

Anonymkode: 96727...834

🤣

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er dette maset om "dannelse"?! 

Kanskje på tide å lese seg opp på "folkeskikk", "nedlatende" og "selvgod" 🤔

Anonymkode: 343e0...b7a

Du glemte at vi er alle 14 åringer og 😂 Hi er bare et troll med 2 brukere

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Rare, provinsielle dialekter..... Jøye meg altså. Nå begynner dette å bli komisk.

Jeg sier sed og veske, men tror nok resten av dialekten min, er hva du vil kalle rar og provinsiell.

Anonymkode: dfa5f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå undrer jeg meg virkelig på hvilket yrke/hvilken omgangskrets HI har, siden det snakkes så mye om sæd og væske at uttalen blir et grøssende problem for henne. Nekter å tro at f.eks.en bonde på østlandet kaller såkornet sitt for sed/sæd.

Anonymkode: dfa5f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men vi er forskjellige.

Jeg klarer ikke alle dissen A endelsene  i stede for N.

og hater ordet Hælj det heter helg 

Anonymkode: 2e497...13b

Hælj, ælj, ælva, døra, skauen. Drammen er nok ikke stedet for deg når jeg tenker etter :)

Anonymkode: bc2c0...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...