Gå til innhold

Jeg få gåsehud av ordet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

SÆD. Uttalt med æ. Det heter da for helsike ikke det! Det skrives med æ, uttales med e. Samme med ordet væske. Hvorfor har det blitt allment akseptert å snakke som en fjortisgutt?

Anonymkode: e6477...392

Eh jo! Det uttales med æ i begge tilfeller. Sed liksom? DET høres hvertfall idiotisk ut!

Anonymkode: 508ba...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Haha, du er på bærtur! Man sier væske, ikke veske, til væske. Og det samme til sæd, man sier ikke sed😂😂😂

Har jeg lov å underskrive med spl.tittelen her mon tro? For vi snakker mye om disse ordene, spesielt vÆske, og jeg har aldri hørt at noen uttaler det veske.

Anonymkode: b6d2a...98b

Beklager å skuffe deg. Jeg er sørlending og sykepleier, og her sier vi sed og veske. Det er dialekten vår. Har i grunnen ikke tenkt over det før, men æ er visst en bokstav vi bruker minimalt på mine kanter....Vi sier feks ver og ikke vær, hverken til saueværen eller regnværet . Eneste jeg i farten kommer på vi sier æ for æ , er svær/svært. Og selv da er det en mellomting mellom e og æ.

Anonymkode: dfa5f...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er du morsom? Sier du seriøst spylevÆske for eksempel? 

Anonymkode: e33f7...b33

Veske er jo noe man har ting i. Håndveske. 

Anonymkode: 508ba...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veske er jo noe man har ting i. Håndveske. 

Anonymkode: 508ba...56f

Det er jeg fullstendig klar over, men her jeg bor uttales væske og veske likt, altså med E og ikke Æ. 

Anonymkode: e33f7...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg fullstendig klar over, men her jeg bor uttales væske og veske likt, altså med E og ikke Æ. 

Anonymkode: e33f7...b33

Her uttales væske og veske likt, begge med æ

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Å hjelpes... Pisspreik! 

Anonymkode: e4d69...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden viser viktigheten av å bevare dialektarven, kjempe for taleminoriteter, gi stipend til østlendinger øremerket å feriere i telt blant ikke-rike vest,- og nordlendinger samt flytte det kongelige slott til Bodø. 

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lykke til med slottsbygging i Bodø (hvem skal bo der?).

Anonymkode: 96727...834

Halvdan Sivertsen vel...!!!

Anonymkode: b8ac8...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Haha, jeg tror dessverre du tar feil. Mange østlendinger sier sæd med æ, det har ikke med dialekt å gjøre, men heller med alder. Det blir som med skjino og skjøpe. 

'rare, provinsielle dialekter i distriktene', du liksom. Takk for at du bekrefter folks fordommer om snobbete oslofolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Takke meg til å slippe tertefine østlemdinger som deg og hi, som ikke kan diskutere uten å oppføre seg som folk

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takke meg til å slippe tertefine østlemdinger som deg og hi, som ikke kan diskutere uten å oppføre seg som folk

Anonymkode: 21505...9e3

Ikke heng alle østlendinger da. Jeg sier sæd, væske osv. Sed høres jo helt kårni ut. 

Anonymkode: 8d6b4...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sed = Skikk

Sæd = sperm

veske = et bærenett/oppbevaringsgjenstand å ta med seg

Væske = når et stoff er i sin flytende form kalles det væskeform

Anonymkode: 684ee...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sed = Skikk

Sæd = sperm

veske = et bærenett/oppbevaringsgjenstand å ta med seg

Væske = når et stoff er i sin flytende form kalles det væskeform

Anonymkode: 684ee...cc6

*ta med seg ting i (skulle det stå)

Anonymkode: 684ee...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Godt å høre Drammen ikke lengre er det sentrale østlandet. Bortsett fra et knippe finere utvalg på Toppenhaug har jeg aldri hørt noen si sed, men sæd.

Anonymkode: bc2c0...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre Drammen ikke lengre er det sentrale østlandet. Bortsett fra et knippe finere utvalg på Toppenhaug har jeg aldri hørt noen si sed, men sæd.

Anonymkode: bc2c0...74b

Hallo!!? Drammensfolket er jo sosser og snobber, alle som én! Det var vi alle enige om da jeg vokste opp, litt lenger utpå bygda, men langs Drammensælva. Sæd med æ handler ikke om å snakke bredt. Jeg sier sæd og bevæpna med e, men hælj og ælj og påsa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke heng alle østlendinger da. Jeg sier sæd, væske osv. Sed høres jo helt kårni ut. 

Anonymkode: 8d6b4...387

Gjør jo ikke det, jeg skrev jo "deg og hi" til den anonyme jeg kommenterte

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mastergrad i nordiske språk og litteratur, er det skolert nok for deg? Og du tar feil, ordet kan uttales både med e-lyd og æ-lyd, men æ-lyd er mest korrekt siden ordet er av norrønt opphav. 

Anonymkode: 6e03d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Norge har ikke standertalemål med unntak av siffer, det burde du ha lært på skolen. Der burde du også ha lært at ulike dialekter uttaler ord ulikt. I Bergen f.eks. uttales sæd med æ-lyd i de fleste sosiolektene. Bergen må regnes som noe litt mer enn "rare provinsielle dialekter i distriktene", da det tross alt er Norges nest største by. Hilsen norsklektor i VGS. 

Anonymkode: 6e03d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I norsk standardtalemål/standard østnorsk (dvs. slik de aller fleste snakker i Oslo og på Østlandet, hvertfall det sentrale Østlandet) uttales sæd og væske med en klar og tydelig "e". Uttale med "æ" høres ut som man ikke har lært å snakke ennå og er maks fjorten år gammel og bare oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går.

Det kan jo selvsagt være at det finnes noen rare provinsielle dialekter i distriktene hvor man uttaler det med æ, men det er noe annet. HI mente selvsagt uttalen i standardtalemål/standard østnorsk, ikke uttalen i en sær landsens dialekt.

Anonymkode: 96727...834

Vel, jeg er over 40, har lang utdanning (mastergrad) og er bergenser og her uttaler vi ordene med æ, sÆd og vÆske. Noe annet høres helt fjollete ut på bergensk.

Anonymkode: cf914...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, som sagt 14-åringer som ikke vet hvordan det uttales og som oppdaget at det finnes noe som heter sæd i går. Det er barnespråk. Den riktige uttalen i standard østnorsk er med e. Aldri æ.

Anonymkode: 96727...834

Du debatterer som en 14 åring

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det uttales på norsk med e. Uttale med æ er FEIL og det er bare fjortiser som ikke har lært å snakke ennå som uttaler med æ.

Anonymkode: 96727...834

Så da snakker alle som ikke sier feks ikke feil også da? De som sier itte, ikkje, itje osv? Gjør det vondt å være så trang i toppen?

Anonymkode: 508ba...56f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For noe pølsevev. Selvsagt har Norge et standardtalemål, det er vel kjent, og Norsk lingvistisk tidsskrift hadde et helt temanummer om det for ti år siden som du kan lese her: http://web.novus.no/NLT/NLT_2009-1.pdf

At Norge angivelig ikke skulle ha noe standardtalemål er bare en politisk-ideologisk påstand/myte fra 1970-tallet.

Anonymkode: 96727...834

Har du i det hele tatt lest tidsskriftet du la med lenke til? I så fall må jeg få lov å undre meg litt over leseegenskapene dine. Det framkommer svært tydelig i artiklene at på tidspunktet de ble skrevet, altså 10 år siden,  i stor grad er enig i at vi mangler både god nok terminologi og datainnsamling for å kunne konkludere med noe som helst. Spesielt Akselberg sin artikkel er god her. Jeg har forøvrig hatt gleden av å ha Akselberg som foreleser flere semester, bl.a. i nettopp nordisk språkhistorie hvor standertalemål var et av temaene. Påstanden din er ikke riktig. Det foreligger rett og slett ikke noen enighet i det norske språksamfunnet rundt standertalemål, noe som også impliserer at man ikke kan snakke om et normert standertalemål. 

Anonymkode: 6e03d...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...