Gå til innhold

Jeg få gåsehud av ordet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begge er riktig uttale av ordene du viser til. Ikke lov med fagtittelopplysning her, men akk så lyst jeg fikk til å stemple for en gangs skyld. 

Jeg kommer fra Sørlandet og bor på Vestlandet. Begge steder uttaler vi ordene med Æ. SpylevÆske, man hadde blitt ledd ut om æ-en ble byttet ut med -e :-) Sier hÆst også, hEst ville vært like tåpelig her. HÆrre, bÆrekraftig osv. 

 

Andre steder har en annen uttale. Som omhandler dialektvarianter. Ikke skolering eller læreevne;-) 

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og bare for å være ekkel og barnslig: Ikke kom å brenn folk for skoleringsfattigdom med en emnetittel uten rot i norsk rettskriving... 

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og bare for å være ekkel og barnslig: Ikke kom å brenn folk for skoleringsfattigdom med en emnetittel uten rot i norsk rettskriving... 

Anonymkode: 7b263...ddb

Og akkurat det er jo fantastisk morsomt slik som Hi argumenterer. :D

Anonymkode: 5e6e5...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for udannede mennesker uten kunnskap om uttaleregler gjør det nok det. 

Anonymkode: e6477...392

Dannede mennesker driver ikke å øser sin irritasjon over små problemet som dette. Man kan tydligvis være utdannet uten å vere dannet. 

Anonymkode: 13152...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sæd uttales med e og ikke æ ut fra norsk lydskrift. De gangene æ uttales som æ er når den etterfølges av bokstaven r. Eks vær, sær osv. Sæd,væske,ætt osv uttales med e. 

Så HI har helt rett i sin påstand her,selv om han/hun ikke kan argumentere som et voksent menneske.

Anonymkode: b8ac8...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Derimot er det et par andre kilder jeg synes er pålitelige: 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/Ewej/Kronikk-Sad--bokstavelig-talt--Helene-Uri

https://www.naob.no/ordbok/sæd

Anonymkode: e6477...392

Har du lest artikkelen til Uri? Hun presiserer at hun snakker om oslomål, som bare er en av alle dialektene her i landet...

Anonymkode: 6d19b...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sæd uttales med e og ikke æ ut fra norsk lydskrift. De gangene æ uttales som æ er når den etterfølges av bokstaven r. Eks vær, sær osv. Sæd,væske,ætt osv uttales med e. 

Så HI har helt rett i sin påstand her,selv om han/hun ikke kan argumentere som et voksent menneske.

Anonymkode: b8ac8...e72

Altså. Hvordan et ord uttales styres av hvordan det uttales. Hvis 90% sier væske, så er det sånn det uttales, da har språket endret seg. Slik det har gjort siden tidenes morgen. Ref. kj-lyden. Den er i endring. Man kan ikke lenger peke på manglende «riktig» uttale som feil 🙂

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er ikke riktig på din dialekt. Det er feil uttale som bunner i at du er uskolert. 

Anonymkode: e6477...392

Nei, det stemmer ikke. Du tar så veldig feil. 

Anonymkode: e5cb1...325

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle man ikke si spylervæske? Det heter jo det

Anonymkode: 21505...9e3

Hva slags dialekt er det? 

Anonymkode: e33f7...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså. Hvordan et ord uttales styres av hvordan det uttales. Hvis 90% sier væske, så er det sånn det uttales, da har språket endret seg. Slik det har gjort siden tidenes morgen. Ref. kj-lyden. Den er i endring. Man kan ikke lenger peke på manglende «riktig» uttale som feil 🙂

Anonymkode: 7b263...ddb

Det er ikke automatikk i at en uttale endres fordi de fleste uttaler det sånn eller slik. Det er en formell uttale på alle ord,og så finnes det ulike dialekter. Jeg forholder meg til den formelle uttalen av ord jf språkrådet. Endring av formell uttale av ord må endres via språkrådet,og så lenge det ikke er endret der er den formelle uttalelsen av sæd altså sEd,uavhengig av hvor mange som sier noe annet.

Anonymkode: b8ac8...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

SÆD. Uttalt med æ. Det heter da for helsike ikke det! Det skrives med æ, uttales med e. Samme med ordet væske. Hvorfor har det blitt allment akseptert å snakke som en fjortisgutt?

Anonymkode: e6477...392

På min dialekt uttales ingen av dem med e-lyd. Verken sæd, væske, væte, eller noen av de andre. Kunne ikke falle meg inn å si "sed", "veske", "vete" og sånn som man ellers sier det på Frogner. Vel og bra at du er oppvokst med dannet dagligtale, HI; men den irritasjonen din lukter litt Oslo vest...

Anonymkode: eef35...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags dialekt er det? 

Anonymkode: e33f7...b33

Det er da ikke dialekt. Sier du spylerveske?

Anonymkode: 21505...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Endring av formell uttale av ord må endres via språkrådet

Tull. Språkrådet normerer ikke talespråk. Hvor har du det fra...?

Anonymkode: eef35...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det. Og veske, ikke væske. Mele, ikke mæle. Bevepnet, ikke bevæpnet. 

Anonymkode: e6477...392

Så hvis du skal fortelle at noe er grufullt, da sier du "det var FEEEEELT"? 

Eller bekjenner du deg til uttalen "fælt"? 

"Det var da noen skitne og fele sko du hadde på deg", kan du f eks si til ungene når de drar søle inn i gangen. 

Anonymkode: eef35...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Språkrådet normerer ikke talespråk. Hvor har du det fra...?

Anonymkode: eef35...b7b

Jeg snakker ikke om talespråk,jeg snakker om formell uttale av ord. Språkrådet har de formelle uttalene av ord,og så finnes det de utallige dialektane som talespråk. Mitt svar går på den formelle uttalelsen av sæd. Skulle vi snakket om dialektuttalelsene av ord kan vi krangle i ukesvis,med så mange dialekter vi har i Norge.

Anonymkode: b8ac8...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Språkrådet normerer ikke talespråk. Hvor har du det fra...?

Anonymkode: eef35...b7b

Hehe. Gadd ikke kommentere det en gang. 

Men flaks det sitter tre mennesker i Norge sentrert rundt det kongelige slott, som kan sole seg i hverandres korrekte, normerte uttale av alle språkets ord. Tidkrevende syssel å kunne hver skrevne normerte uttaler av alle ord. Mens vi andre fyker rundt i landet og arbeider, samhandler, pleier unge og gamle og bruker språket som kommunikasjonsmiddel, ved å inntone oss etter andre, for å få livene til og sikre landets vekst ❤️ 

 

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hehe. Gadd ikke kommentere det en gang. 

Men flaks det sitter tre mennesker i Norge sentrert rundt det kongelige slott, som kan sole seg i hverandres korrekte, normerte uttale av alle språkets ord. Tidkrevende syssel å kunne hver skrevne normerte uttaler av alle ord. Mens vi andre fyker rundt i landet og arbeider, samhandler, pleier unge og gamle og bruker språket som kommunikasjonsmiddel, ved å inntone oss etter andre, for å få livene til og sikre landets vekst ❤️ 

 

Anonymkode: 7b263...ddb

Det heter standardspråkuttale hvis du lurte på det❤

Anonymkode: b8ac8...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det heter standardspråkuttale hvis du lurte på det❤

Anonymkode: b8ac8...e72

Lurte ikke 🙂 Har det for travelt med å vaske rompa på det som kunne være bestemora di og snakke med henne med ord hun forstår og føler seg hjemme i, fremfor å bla opp uttaleregistre (skyt meg) og lete frem ord jeg kan uttale ulikt henne, slik at kommuniksjonen vår vanskeliggjøres og jeg kan føle meg bedre enn henne og alle de andre på det lokale sykehuset 😘

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lurte ikke 🙂 Har det for travelt med å vaske rompa på det som kunne være bestemora di og snakke med henne med ord hun forstår og føler seg hjemme i, fremfor å bla opp uttaleregistre (skyt meg) og lete frem ord jeg kan uttale ulikt henne, slik at kommuniksjonen vår vanskeliggjøres og jeg kan føle meg bedre enn henne og alle de andre på det lokale sykehuset 😘

Anonymkode: 7b263...ddb

Blir nok bra kommunikasjon med min bestemor med mobilen i den ene hånda og vaskekluten i den andre😘

Anonymkode: b8ac8...e72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir nok bra kommunikasjon med min bestemor med mobilen i den ene hånda og vaskekluten i den andre😘

Anonymkode: b8ac8...e72

30 min ubetalt lunsj hvor jeg et øyeblikk ble så selvusikker at jeg trodde jeg måtte google alle norske ords standardspråkuttale. Men fikk hÆldigvis henta meg inn da sjefen spurte om hjÆlp ☀️

Anonymkode: 7b263...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke automatikk i at en uttale endres fordi de fleste uttaler det sånn eller slik. Det er en formell uttale på alle ord,og så finnes det ulike dialekter. Jeg forholder meg til den formelle uttalen av ord jf språkrådet. Endring av formell uttale av ord må endres via språkrådet,og så lenge det ikke er endret der er den formelle uttalelsen av sæd altså sEd,uavhengig av hvor mange som sier noe annet.

Anonymkode: b8ac8...e72

Dette er hva Språkrådet gjør, i følge deres egne nettsider https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Om-oss/ :

Dette gjør Språkrådet

Språkrådet samarbeider med offentlige og private aktører om språkpolitiske tiltak, blant annet om klarspråk i det offentlige og i næringslivet; fagspråk, terminologi og formidling på norsk; fordeling av nynorsk og bokmål i staten og norskspråklig teknologi. Vi arbeider for at språkopplæringen skal bygge på språkpolitikken. Vi fører tilsyn med målloven og gir råd om stedsnavn.

Språkrådet gir råd og formidler kunnskap om språk, språkbruk og språkarbeid. Rådgivning på nett, nettordbøker, kurs, seminarer og publikasjoner er viktige verktøy i dette arbeidet. Vi forvalter rettskrivningen i nynorsk og bokmål og følger med på hvordan språket utvikler seg. Vi godkjenner norske ordbøker og ordlister til bruk i skolen.

Språkrådet fremmer norsk tegnspråk og de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani og romanes og samarbeider med språkbrukergruppene. Vi samarbeider med språkinstitusjoner i andre land, blant annet om å sikre nabospråkforståelse i Norden.

Språkrådet deler ut Språkprisen for fremragende bruk av norsk i sakprosa og andre priser og stipend. Vi arrangerer den årlige Språkdagen for å sette søkelys på språk og språkbruk i samfunnet.

Hovedmålene for Språkrådets arbeid

Styrke norsk språks status og bruk på utsatte samfunnsområder

Fremme norsk som et godt og velfungerende kultur- og bruksspråk

Ivareta det språklige mangfoldet og språkbrukernes interesser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Dette er hva Språkrådet gjør, i følge deres egne nettsider https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Om-oss/ :

Dette gjør Språkrådet

Språkrådet samarbeider med offentlige og private aktører om språkpolitiske tiltak, blant annet om klarspråk i det offentlige og i næringslivet; fagspråk, terminologi og formidling på norsk; fordeling av nynorsk og bokmål i staten og norskspråklig teknologi. Vi arbeider for at språkopplæringen skal bygge på språkpolitikken. Vi fører tilsyn med målloven og gir råd om stedsnavn.

Språkrådet gir råd og formidler kunnskap om språk, språkbruk og språkarbeid. Rådgivning på nett, nettordbøker, kurs, seminarer og publikasjoner er viktige verktøy i dette arbeidet. Vi forvalter rettskrivningen i nynorsk og bokmål og følger med på hvordan språket utvikler seg. Vi godkjenner norske ordbøker og ordlister til bruk i skolen.

Språkrådet fremmer norsk tegnspråk og de nasjonale minoritetsspråkene kvensk, romani og romanes og samarbeider med språkbrukergruppene. Vi samarbeider med språkinstitusjoner i andre land, blant annet om å sikre nabospråkforståelse i Norden.

Språkrådet deler ut Språkprisen for fremragende bruk av norsk i sakprosa og andre priser og stipend. Vi arrangerer den årlige Språkdagen for å sette søkelys på språk og språkbruk i samfunnet.

Hovedmålene for Språkrådets arbeid

Styrke norsk språks status og bruk på utsatte samfunnsområder

Fremme norsk som et godt og velfungerende kultur- og bruksspråk

Ivareta det språklige mangfoldet og språkbrukernes interesser

******ifølge 

Anonymkode: 34df7...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke dialekt. Sier du spylerveske?

Anonymkode: 21505...9e3

Ja! Har aldri hørt noen uttale væske som væske før faktisk. 

Anonymkode: e33f7...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På min dialekt uttales ingen av dem med e-lyd. Verken sæd, væske, væte, eller noen av de andre. Kunne ikke falle meg inn å si "sed", "veske", "vete" og sånn som man ellers sier det på Frogner. Vel og bra at du er oppvokst med dannet dagligtale, HI; men den irritasjonen din lukter litt Oslo vest...

Anonymkode: eef35...b7b

Jeg er oppvokst på bøgda, med bannan og buttikk, men har likevel alltid sagt sæd, ætt, bevæpnet og væske med e-uttale. 

Jeg tror mer det er et skille mellom ung/gammel heller enn øst/vestkant. 

Forøvrig er det jo bare tull å klage på folks uttale. Jeg liker ikke at mange sier skjøtt og skylling, men det er nå en gang slik språket utvikler seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...