Gå til innhold
Anonym bruker

Uenig om UNO kortspill reglene

Anbefalte innlegg

Anonym bruker

Vi er litt uenige om reglene i kortspillet UNO å tenkte å høre med dere hvordan reglene egentlig er. 

Første situasjon:

Ole legger på "skiftfarge kort og trekk 4 kort". Arne trekker da inn 4 kort men kan forsatt ikke legge på noe. Skal han ikke trekke inn tre kort itellegg da siden han ikke kan legge på? Vi andre ble litt irritert når han nektet å trekke inn flere kort fordi han mener han ikke skal det når han allerede måtte trekke inn 4 kort.

Situasjon 2 :

Vi spiller det sånn at hvis jeg skal legge på en rød 8 foreksempel så kan jeg itellegg legge på alle de andre 8 erne jeg har på hånden. Men uenigheten oppstår da når en person legger på to "trekk inn 4 kort" ,skal personen da trekke inn 8 kort? Eller bare 4? Jeg tenker 8 men hun måtte trekke inn kortene mente at hun bare skulle trekke inn 4. Så hva blir riktig?

Anonymkode: f1fa1...f50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker

Når det gjelder Uno tror jeg variantene er mange på hvordan man spiller, så det enkleste er å bli enige før man begynner å spille og så holde seg til det. 

Vi spiller sånn at når Ole har lagt på "trekk 4 kort", trekker Arne inn 4 kort uten å legge på, så er det neste sin tur, uavhengig av om Arne kan eller ikke. Arne må dermed trekke inn og får aldri lov å legge på før i neste runde. 

Vi legger aldri på mer enn et kort, så det har jeg ingen løsning på. 

Anonymkode: 0f0d9...5ad

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
soleia

1:  Den som trekkjer inn på +2 eller +4 skal ikkje legge ut, men turen går vidare til den som er etter han.  Han må difor ikkje trekke ekstra kort fordi han ikkje kan legge på. 

2:  Tenkjer som deg at ho skal trekke inn 8, men pleier aldri legge begge desse korta samtidig, med mindre det betyr at eg er ferdig, så det har eg ikkje filosofert over.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
6 minutter siden, soleia skrev:

1:  Den som trekkjer inn på +2 eller +4 skal ikkje legge ut, men turen går vidare til den som er etter han.  Han må difor ikkje trekke ekstra kort fordi han ikkje kan legge på. 

2:  Tenkjer som deg at ho skal trekke inn 8, men pleier aldri legge begge desse korta samtidig, med mindre det betyr at eg er ferdig, så det har eg ikkje filosofert over.  

Her har jo de fleste synes det har vært ekstra gøy å legge på 2-3 sånne "trekk inn 4 kort" i slengen nettopp fordi da må den andre trekke inn masse kort,men alltid en som må protestere å si at han/hun nekter å trekke inn mer enn 4 kort for sånn er reglene.

Anonymkode: f1fa1...f50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

1. +4 kort betyr trekk fire kort og stå over din tur.

Etter å ha trukket får de jo ikke lov til å legge på selv om de kan. Å trekke tre kort er straff når en ikke kan. Det blir da feil å straffe ekstra for at de ikke legger, de kan jo egentlig.

2. Når en legger flere like kort oppå hverandre men i forskjellig farge oppheves de kortene som ligger under det øverste, dvs at det er bare den øverste fargen en kan spille selv om den før la på flere. Det samme skjer hvis en legger på flere +4 kort. Vedkommende blir kvitt flere kort på hånda, men de under blir opphevet, og den som er nestemann skal kun trekke 4 kort og stå over.

Anonymkode: 44756...098

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Kort hvor neste spiller må trekke inn 4 kort må de også stå over turen. Så situasjon nr. 1 skjer ikke hos oss. 

Vi legger ikke flere kort med samme tall eller symbol på etter hverandre, så situasjon 2 skjer heller ikke hos oss. 

Kanskje dere skal lese Uno-reglene igjen?

Anonymkode: ce76f...29a

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kort hvor neste spiller må trekke inn 4 kort må de også stå over turen. Så situasjon nr. 1 skjer ikke hos oss. 

Vi legger ikke flere kort med samme tall eller symbol på etter hverandre, så situasjon 2 skjer heller ikke hos oss. 

Kanskje dere skal lese Uno-reglene igjen?

Anonymkode: ce76f...29a

Situasjon 2 har vi jo bare begynt med fordi vi aldri blir ferdig når vi er mange. Så da er det greit å gjøre det på denne måten. Problemet oppstår jo bare fordi vi har glemt å avtale på foran hva vi gjør om vi havner i den situasjonen. Vi burde avtalt enten at personen bare trekker 4 kort da,eller om vi skal spille det sånn at personen må trekke 8 kort om en legger ut to sånme "trekk 4 kort". Var bare nygjerrig på hvordan dere andre spiller det.

Anonymkode: f1fa1...f50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi er litt uenige om reglene i kortspillet UNO å tenkte å høre med dere hvordan reglene egentlig er. 

Første situasjon:

Ole legger på "skiftfarge kort og trekk 4 kort". Arne trekker da inn 4 kort men kan forsatt ikke legge på noe. Skal han ikke trekke inn tre kort itellegg da siden han ikke kan legge på? Vi andre ble litt irritert når han nektet å trekke inn flere kort fordi han mener han ikke skal det når han allerede måtte trekke inn 4 kort.

Situasjon 2 :

Vi spiller det sånn at hvis jeg skal legge på en rød 8 foreksempel så kan jeg itellegg legge på alle de andre 8 erne jeg har på hånden. Men uenigheten oppstår da når en person legger på to "trekk inn 4 kort" ,skal personen da trekke inn 8 kort? Eller bare 4? Jeg tenker 8 men hun måtte trekke inn kortene mente at hun bare skulle trekke inn 4. Så hva blir riktig?

Anonymkode: f1fa1...f50

1. Når en spiller får et trekk-inn-kort kan den ikke legge på kort i den runden.

2. Vi legger bare på et kort om gangen, så det er ikke en problemstilling for oss.

Vi er vandt til ulike regler og må alltid bli enig på forhånd hvilke regler som gjelder.

Anonymkode: 06c72...018

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Når en spiller får et trekk-inn-kort kan den ikke legge på kort i den runden.

2. Vi legger bare på et kort om gangen, så det er ikke en problemstilling for oss.

Vi er vandt til ulike regler og må alltid bli enig på forhånd hvilke regler som gjelder.

Anonymkode: 06c72...018

Ja det er lurt å bli enige om sånt på foran,vi kommer dessverre ikke på det før vi havner i en av situasjonene :P

Anonymkode: f1fa1...f50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Petra Prøvedukke

+4-kort betyr at den som skulle lagt på ikke får lov å legge på i den runden. 

Legger man flere +2- eller +4-kort, så teller bare det øverste. Man skal ikke trekke mer enn fire kort. 

Sånn er reglene våre. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

1. Når du må trekke inn kort, er det automatisk nestemann sin tur. Altså du får ikke legge uansett om du kan eller ikke.

2. Vi spiller med at du bare kan legge to helt like kort. Altså to RØDE åttere. Og du kan bare "skifte farge" til en annen farge enn den som er der. Derfor kan man ikke legge to om gangen etter våre regler.

Anonymkode: 33121...17c

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

1. Når du må trekke kort får du ikke legge på, du trekker også er det nestemann sin tur.

2. Legger du på flere kort er det bare det siste du legger på som gjelder.

Anonymkode: 66d1f...7e8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Som alle andre som svarer, er jeg enig med din motspiller og ikke deg.

1. Bare 4 kort, for det er nestemann sin tur uansett om vedkommende kan eller ikke kan legge på. Trekk fire kort-kortet betyr også at en må stå over sin tur.

2. Det er ikke lov å legge på flere kort, og om man spiller med denne regelen likevel, er det kun øverste kortet som gjelder. 

Anonymkode: 47347...6a2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker
14 timer siden, Petra Prøvedukke skrev:

+4-kort betyr at den som skulle lagt på ikke får lov å legge på i den runden. 

Legger man flere +2- eller +4-kort, så teller bare det øverste. Man skal ikke trekke mer enn fire kort. 

Sånn er reglene våre. 

Enig i denne. Sånn spiller vi det også.

Anonymkode: 73478...3bc

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Okey takk for alle sammen da har jeg lært noe nytt :)

Anonymkode: f1fa1...f50

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×