Gå til innhold

Baby fast føde


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på når man bør `stresse` ift mat med større biter.. Min baby på snart 10 mnd har ikke fått prøve seg så veldig mye, da hun setter ting veldig fort i halsen. Selv litt tykk mos/grøt gir henne brekninger innimellom. Selvom jeg tilbyr vann ofte. Hun har også endret farge da hun ikke fikk puste, og jeg måtte slenge henne over beina mine og dunke i ryggen..... Og etter dette er jeg iallefall blitt nervøs for å introdusere biter :( 

Hun spiser smoothie til frokost, grøt til lunsj, middagsglass (8-15 mnd) eller vår middag (stavmikset) og grøt til kvelds. Kan også få litt smoothie, most frukt etc innimellom. Ammes ofte også. Tilfredsstillende vektoppgang.

Prøvde senest i sta å gi bittesmå biter med brød med litt smør på. Gikk greit, noen brekninger. Men kastet opp kort tid etterpå :( 

Er det noe å stresse med? Eller vil det komme naturlig etterhvert? Hun har 6 tenner, om det skulle være relevant. 
Takk for alle svar og tips!

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke noe å stresse med tenker jeg. Så lenge hun spiser og vokser som hun skal så ville jeg gitt det litt tid og sett om det går seg til. Fortsetter det å være problemer med klumper over tid og det ikke går seg til med flere tenner og tilvenning må du ta det opp med lege slik at det kan vurderes om hun trenger undersøkelser av svelg og spiserør. Men mest sannsynlig vil dette gå seg til etterhvert, noen barn trenger bare litt mer tid til å bli vant til at maten ikke er flytende.

Anonymkode: bc7fe...18a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe å stresse med tenker jeg. Så lenge hun spiser og vokser som hun skal så ville jeg gitt det litt tid og sett om det går seg til. Fortsetter det å være problemer med klumper over tid og det ikke går seg til med flere tenner og tilvenning må du ta det opp med lege slik at det kan vurderes om hun trenger undersøkelser av svelg og spiserør. Men mest sannsynlig vil dette gå seg til etterhvert, noen barn trenger bare litt mer tid til å bli vant til at maten ikke er flytende.

Anonymkode: bc7fe...18a

Ja, jeg har jo tenkt det samme selv.. At jeg ikke skal stresse med det, at det kommer etterhvert. Har lent meg litt på "Food before 1, is just for fun" :P Og tenkt at om det fortsatt er et problem når hun har bikket året, så er det noe annet... 

Står jo 8-15 mnd på middagsglassene osgå, så har vel beroliget meg selv litt at det er ok "klumper" for den alderen. Skal til helsesøster i morgen, kan jo lufte det da :) Takk for svar!

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesielt at en så stor baby ikke klarer dette, min gjorde dette fra han var 7mnd og hadde 4 tenner

Anonymkode: 97a44...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å gi henne foreks kokte grønnsaker som er så store at hun ikke kan få hele inn men gnager av biter selv? Ene min nektet å bli matet most mat. Å dette var hennes måte å venne seg til det på. Men barn er forskjellige

Anonymkode: 26426...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om en som kastet opp av biter/klumpe r til han var flere år. Det viste seg at hab hadde kjempestore mandler og nesten ikke plass i halsen. Tenkte bare å nevne det i tilfelle det ikke gir seg.

Anonymkode: da7cf...142

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 11.2.2019 den 14.54, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer litt på når man bør `stresse` ift mat med større biter.. Min baby på snart 10 mnd har ikke fått prøve seg så veldig mye, da hun setter ting veldig fort i halsen. Selv litt tykk mos/grøt gir henne brekninger innimellom. Selvom jeg tilbyr vann ofte. Hun har også endret farge da hun ikke fikk puste, og jeg måtte slenge henne over beina mine og dunke i ryggen..... Og etter dette er jeg iallefall blitt nervøs for å introdusere biter :( 

Hun spiser smoothie til frokost, grøt til lunsj, middagsglass (8-15 mnd) eller vår middag (stavmikset) og grøt til kvelds. Kan også få litt smoothie, most frukt etc innimellom. Ammes ofte også. Tilfredsstillende vektoppgang.

Prøvde senest i sta å gi bittesmå biter med brød med litt smør på. Gikk greit, noen brekninger. Men kastet opp kort tid etterpå :( 

Er det noe å stresse med? Eller vil det komme naturlig etterhvert? Hun har 6 tenner, om det skulle være relevant. 
Takk for alle svar og tips!

Anonymkode: 9a2a0...91f

Det er forskjell på å sette i halsen og brekke seg. Barn har brekningsrefleksen langt fram på tunga for å forhindre å sette mat i halsen og det er dermed helt normalt å høre "brekningslyder". Det er en vesentlig forskjell på brekningslyder og å sette mat i halsen. 

Barn kan få mat i staver for da har de kontroll på maten. 

Mitt barn fikk spise selv og spise møre grønnsaker og kjøtt i biter fra 7 mnd. Aldri satt noe i halsen . Ble en del brekningslyder til tider, men det er helt normalt. 

Dog, endres fargen i ansiktet tyder det på at barnet har satt i halsen. Pass på at barnet sitter godt oppreist under måltid 

Anonymkode: b4c3d...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Spesielt at hun ikke klarer det?! Barn utvikler seg helt forskjellig, antar det samme gjelder spising? Hun er motorisk veldig tidlig ute.. Kan vel være sen på andre områder? 
Jeg hadde også veldig store mandler, og sleit veldig fra jeg var 6 mnd frem til jeg opererte de bort. Kan jo ha noe med de å gjøre..

Hun lager ofte brekningslyder og `vrenger ansiktet`.. Kun Èn gang hun endret farge og tydelig ikke fikk puste. Dette fikk jeg "banket ut" av henne. Og ja, hun sitter godt oppreist i stolen sin. Jeg tilbyr vann ofte, og gir henne god tid med maten.

Store grønnsaker, da tenker du på lengden? Eller så tykk at hun ikke får alt inn? :P For hun biter av kjempestore biter når hun får forsyne seg selv...
Helsesøster sa iallefall i går at det ikke var noe stress enda. Bare å introdusere sakte, men sikkert :) 

Hun spiser godt med annen mat og ligger høyt på vektkurven! 

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike glass går helt fint :) Har også prøvd noen biter med kylling nå, og det så ut til å gå bra. Må vel bare øve og øve på biter!

0E6F7270-23A6-44CD-9389-1DCF23B579B1.jpeg

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun vokser er det ikke noe å stresse med. Neste gang du er til lege med henne kan du be denne sjekke halsen hennes. Gutten vår har blitt gjenopplivet to ganger mellom 1-4 år og satte mat fast i halsen daglig. Viste seg at han hadde trangt svelg og enorme mandler. Ble operert på dagen etter siste livredning. Har ikke hatt problemer med mat siden. Vår gutt satt mat skikkelig fast. Da hoster man ikke og man blir fort bevisstløs. Hosting er et bra tegn. Da betyr det at det er luftpassasje. Og så er det viktig å skille mellom brekningsrefleks og det å sette mat i halsen.

Anonymkode: fa7e1...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14. februar 2019 den 18.02, Anonym bruker skrev:

Så lenge hun vokser er det ikke noe å stresse med. Neste gang du er til lege med henne kan du be denne sjekke halsen hennes. Gutten vår har blitt gjenopplivet to ganger mellom 1-4 år og satte mat fast i halsen daglig. Viste seg at han hadde trangt svelg og enorme mandler. Ble operert på dagen etter siste livredning. Har ikke hatt problemer med mat siden. Vår gutt satt mat skikkelig fast. Da hoster man ikke og man blir fort bevisstløs. Hosting er et bra tegn. Da betyr det at det er luftpassasje. Og så er det viktig å skille mellom brekningsrefleks og det å sette mat i halsen.

Anonymkode: fa7e1...489

Huff, så skummelt :grine: Mitt verste mareritt.. Så godt at dere fikk operasjon raskt og at alt er bra nå!!

Ja, hu har kun endret farge èn gang, hvor jeg fysisk måtte dunke det ut av henne. Uten om det har hun "satt i halsen" hvor hun jobber fælt uten lyd/host.. (Får det til selv etter litt) Mens andre ganger hoster hun, og da stresser jeg ikke. Virker som det går bedre og bedre nå, men jeg kommer til å få lege til å sjekke mandler etc ved neste anledning :) 

Personlig hadde jeg enorme mandler og sleit mye med halsbetennelser etc. Ønsker ikke det samme for henne! 

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde veldig følsom brekningsrefleks og sleit med mat til han var over året. Fikk beskjed om at det var normalt. Han fikk most mat til han var godt over året, med litt smaksbiter innimellom. Hver gang han brakk seg hadde han samme symptomer som kvelning. Det var kjempeskummelt hver gang, så jeg turte jo ikke å gi han noe annet enn most mat. Nå er han 2,5 og spiser helt vanlig mat.

Babyen min på 8 mnd har ikke hatt noen problemer og spiser alt mulig. Hun brekker seg helt normalt og, med mye lyd og uten at hun forandrer farge. Så det er mye som regnes som normalt.

Men hvis du bekymrer deg er det derdt å sjekke, for det kan jo være noe mer enn bare umoden svelgerefleks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Pobie skrev:

Sønnen min hadde veldig følsom brekningsrefleks og sleit med mat til han var over året. Fikk beskjed om at det var normalt. Han fikk most mat til han var godt over året, med litt smaksbiter innimellom. Hver gang han brakk seg hadde han samme symptomer som kvelning. Det var kjempeskummelt hver gang, så jeg turte jo ikke å gi han noe annet enn most mat. Nå er han 2,5 og spiser helt vanlig mat.

Babyen min på 8 mnd har ikke hatt noen problemer og spiser alt mulig. Hun brekker seg helt normalt og, med mye lyd og uten at hun forandrer farge. Så det er mye som regnes som normalt.

Men hvis du bekymrer deg er det derdt å sjekke, for det kan jo være noe mer enn bare umoden svelgerefleks.

Takk for svar! Godt å vite at det er mye som er normalt. 

Frøkna brekker seg ofte, men uten lyd! Vet ikke om det er vanlig. Ansiktet ‘vrenger seg’ og tunga ut.. Dette kan forekomme ved mos også! Kanskje tatt en litt vel stor skje?! Hakke peiling..

Men jeg tilbyr iallefall godt med vann! Prøver å være flink å hjelpe henne med å ‘skylle ned’ etter hun har arbeidet med biter og svelget unna!! Det øves :) 

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordner seg nok snart. Men ville absolutt bedt legen titte litt i halsen ved neste kontroll/time.

Mine spiste mye bananlapper i perioden de «øvde» på å spise biter. Det er lett å mose og «suge» i seg. Yngste min spiste dette alene fra 6 mnd. De er nå 3 og 6 og elsker det fortsatt 😊

1 porsjon:

1 banan, 2 egg, litt havregryn. Mos med stavmikser og stek små lapper i panna på svak varme 👍🏻🍴

Anonymkode: 04594...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det ordner seg nok snart. Men ville absolutt bedt legen titte litt i halsen ved neste kontroll/time.

Mine spiste mye bananlapper i perioden de «øvde» på å spise biter. Det er lett å mose og «suge» i seg. Yngste min spiste dette alene fra 6 mnd. De er nå 3 og 6 og elsker det fortsatt 😊

1 porsjon:

1 banan, 2 egg, litt havregryn. Mos med stavmikser og stek små lapper i panna på svak varme 👍🏻🍴

Anonymkode: 04594...493

Takk, det skal jeg prøve :D 

Anonymkode: 9a2a0...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...