Gå til innhold

Naværende arbeidsgiver krever attest fra tidligere jobber for å betale ut lønn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Lønn er en privatsak, altså noe som reguleres av den privatrettslige delen av arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet har bare påleggskonpetanse på den offentligrettslige delen av loven. Så med mindre HI jobber i en bransje som har offentlig regulert minstelønn er det lite Arbeidstilsynet kan gjøre. 

Fagforening derimot! De kan hjelpe. Hvis HI er organisert da!

Anonymkode: b8ea1...e82

Her blander du sammen noe veldig. Vi snakker ikke om lønnsnivå her, men om krav på kontrakt og betaling for utført arbeid (begge er en rettighet etter loven). Og dette er noe arbeidstilsynet kan veilede og hjelpe med.

Anonymkode: 14bb2...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk i kommunen, så jeg tenkte at de var seriøse og hadde det på stell da jeg begynte. Nå skriver de at jeg får är arbeidsavtale når attester er levert.

Anonymkode: a8aee...1b8

Arbeidstilsynet!

Dette er ikke lovlig, og de vet det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, har ingen kontrakt. Har ingen attest fra tidligere arbeidsgiver. Jobbet i en kiosk i hjembygda som er nedlagt nå, tidligere eier bor i utlandet. Har ellers drevet mest med studier, og reist litt. HI

Anonymkode: a8aee...1b8

De prøver å snyte deg. Og de kan ikke kreve attesten før de betaler ut lønn. De kan selvsagt kreve den før de ansetter deg; men nå har du jo begynt, og da skal du ha lønn for utført arbeid. Helt uavhengig av attester, du har jo utført noen oppgaver som skal betales for.

Anonymkode: dcbdb...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk i kommunen, så jeg tenkte at de var seriøse og hadde det på stell da jeg begynte. Nå skriver de at jeg får är arbeidsavtale når attester er levert.

Anonymkode: a8aee...1b8

Hvis kommunen er arbeidsgiver, så vet de veldig godt at dette ikke er lov. Men det fine er at det skal finnes en hovedtillitsvalgt for alle kommunens ansatte. Ring ham/henne i dag! 

Anonymkode: dcbdb...89a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk i kommunen, så jeg tenkte at de var seriøse og hadde det på stell da jeg begynte. Nå skriver de at jeg får är arbeidsavtale når attester er levert.

Anonymkode: a8aee...1b8

Jeg trengte også papirer fra en jobb jeg hadde hatt som tenåring. De gikk konkurs litt etter at jeg sluttet og eieren flyttet. Når jeg da trengte attester for ansiennitet mange herrens år etter kunne jeg hverken huske hva han het eller firmanavnet. Ringte da til NAV som har full oversikt over alle plasser man har jobbet og fikk utskrift av det. Der stod både ansettelsesdato og sluttdato på alle jobber jeg har hatt. Kanskje du skal gjøre det? Og forklare til sjefen i den nye jobben at det ikke er mulig for deg å få en attest fra tidligere arbeidsgiver men at du har denne utskriften fra NAV.

Anonymkode: b93db...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Anonym bruker said:

Når ba de om ateistene? Har du fortalt at du ikke har noen attester?

Anonymkode: e445c...faf

Skummel jobb hvor du må levere noen ateister for å få betalt 😄

Anonymkode: 66f56...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har ikke lest hele tråden.

Her holder ikke arbeidgiver orden i sysakene. I tråd med AML skal det betales ut lønn hver måned og da helst hver 14. dag. Arbeidsgiver er litt seint ute med etterspørsel på kvalifikasjoner mv. Du har fått en arbeidskontrakt. Minstekravet finner du på Arbeidstilsynet sine sider. Problemet er at de har anledning til å presse deg ut på at du ikke er egnet til oppgavene du er ansatt til dersom det er fastsatt prøvetid i avtalen. gjerne 3 eller 6 måneder gjerne med avtalt forlengelse dersom dere ikke er sikre på om dere vil ha en fast avtale.

Det kan være mange grunner til at lønn treneres/ uteblir. Oftest er det forhold som ikke har direkte med den nyansatte å gjøre. Det kan være likviditet... Det kan være arbeidspress på den som skal registrere og attestere timelister/ kjøre lønn/ melde inn til A- registeret mm.

Dette er vanlig i privat sektor, i små bedrifter, gjerne cowboyer som henter folk inn uten å vise ansvar for dem de har kjøpt tiden til. Dersom lønn uteblir er dette en alvorlig varsellampe.


Ta dette opp med tillitsvagt eller verneombudet.

 

Det dobbelteggede sverdet: Send en mail med kvittering, eller skriv et rekommandert brev med spesifisert lønnskrav. Faren er at du kan bli oppfattet som kverulant og får oppsigelse i prøvetiden din med 14 dagers varsel, Etter det kan det bli krngel om timer/ arbeidsutførelse og rot om  hva du faktisk skal ha i lønn. Deretter kan det ende i forliksrådet noen uker eller måneder senere. Du kan varsle konkurs, for et forfalt lønnskrav, og så kan dette bli møtt med innsigelser og trenering i noen uker til, gjerne måneder.


Saken er at det i utvelgelsen av ansatt skal vurderes kvalifikasjoner. Er du allerede ansatt er det bedriftens ansvar å betale ut lønn. Dersom du ikke dokumenterer ansennitet i faget/ arbeidet og kvalifikasjonsnivå, kan minstelønn kombinert med alder og modenhet benyttes. Det skal anføres lønn i ansettelseskontrakten/ avtalen. Jeg forstår det slik at du da kanskje ikke har fått noen avtale ennå, og kanskje heller ikke er registrert i a- registeret. I verste fall kan arbeidsgiver be deg om å forlate uten vederlag, og si at du ikke har arbeidet hos dem. Det er derfor en regel nr 1. at skriftlig arbeidsavtale skal være på plass dagen du begynner i arbeidet og.


Dersom det etter ansettelse viser seg at man har løyet eller ført bedriften bak lyset ved å skryte på seg kvalifikasjoner man ikke har, eller "sminket CV en sin litt vel mye er det naturlig å be om skriftlig dokumentasjon på disse.

Jeg hadde eksempelvis i 2007 ansatt en ingeniør i selskapet mitt som hadde fått jobben som daglig leder. Det viste seg ganske raskt at vedkommende ikke hadde de kvalifikasjonene som var anført i CV. Når det ble etterprøvd hadde vedkommende oppgitt en referanse til en venn sitt telefonnummer emd navnet til et fimra der arbeidstakeren visst nok sulle ha jobbet. Han fikk jobben etter samtale med referansen(e) og CV ble ikke videre kontrollert.

Vedkommende kostet firmaet nesten to millioner kroner og to tapte oppdrag ettersom vår bedrift ikke lengre hadde kompetent leder.

Etter konkurs og påfølgende politianmeldelse fra vår styreleder var vedkommende ikke mulig å finne. 

Dårlig kvalitetssikring i forbindelse med ansettelser er vel en av de mest kostbare feilene en bedrift kan gjøre, og når det går galt går det riktig galt.

Jeg regner med at dette ikke er noe som gjelder deg. Men jeg tenker at en bedrift som ikke er nok interessert i deg til å sjekke bakgrunn og kvalifikasjoner før første intervjurunde, kanskje ikke er plassen du vil jobbe. Du er kanskje bedre enn det. Veit ikke.

Mulig jeg tar feil.

Uansett er det slik at du har krav på lønn, og ved feil utbetaling i ene eller andre retning skal rettes straks dette oppdages og senest på neste lønnskjøring.

 

Lykke til!

 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. Det setter jeg stor pris på. Jeg har gått i tenkeboksen litt nå, føler meg ganske uønsket på jobb. Jeg har ikke pyntet på CV' en min men føler at de vil ha meg bort på grunn av andre forhold, blant annet at jeg har tatt på meg ganske mange ekstravakter når kollegaer har spurt om det. Så at de spekulerer i om jeg har løyet til dem om tidligere arbeidsforhold, noe jeg ikke har. Det eneste som ble spurt om (og dette har jeg skriftlig) var politiattest og taushetsplikterklæring, dette har jeg levert for lenge siden. H I

Anonymkode: a8aee...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle svar. Det setter jeg stor pris på. Jeg har gått i tenkeboksen litt nå, føler meg ganske uønsket på jobb. Jeg har ikke pyntet på CV' en min men føler at de vil ha meg bort på grunn av andre forhold, blant annet at jeg har tatt på meg ganske mange ekstravakter når kollegaer har spurt om det. Så at de spekulerer i om jeg har løyet til dem om tidligere arbeidsforhold, noe jeg ikke har. Det eneste som ble spurt om (og dette har jeg skriftlig) var politiattest og taushetsplikterklæring, dette har jeg levert for lenge siden. H I

Anonymkode: a8aee...1b8

Men det er jo normalt å levere attester for å få fastsatt riktig lønn. Hvorfor mener du at de spekulerer om du har lyvd om tidligere arbeidsforhold? Uten attester vil du vel lavere lønn enn du skulle ha

Anonymkode: 357bf...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutes ago, Anonym bruker said:

Men det er jo normalt å levere attester for å få fastsatt riktig lønn. Hvorfor mener du at de spekulerer om du har lyvd om tidligere arbeidsforhold? Uten attester vil du vel lavere lønn enn du skulle ha

Anonymkode: 357bf...e18

Nei det kanskje ikke er det. Er bare litt frustrert over at jeg ikke får lønn. :P HI

Anonymkode: a8aee...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

 

Nei det kanskje ikke er det. Er bare litt frustrert over at jeg ikke får lønn. :P HI

Anonymkode: a8aee...1b8

Det skjønner jeg godt, grunnlønn skal du jo uansett ha. De har ikke lov til å ikke utbetale deg lønn

Anonymkode: 357bf...e18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Nei det kanskje ikke er det. Er bare litt frustrert over at jeg ikke får lønn. :P HI

Anonymkode: a8aee...1b8

Sansynlig vis har de tenkt at de sikkert får ateistene hvilken dag som helst slik at det er greiest å vente for å få gjort det riktig med en gang. Ta en prat med leder om at du desverre ikke har noen attest fra arbeidsgiver men at du skal forsøke å få en bekreftigelse fra nav og be om at de kan betale ut minimumslønn til du klarer å skaffe det.

Anonymkode: e445c...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...