Gå til innhold

Naværende arbeidsgiver krever attest fra tidligere jobber for å betale ut lønn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet der siden desember, har ikke fått lønn enda. Tok kontakt med leder for å høre om de trenger noe papirer for å betale ut lønn, og fikk til svar at de vil ha karakterer fra skole og attester fra tidligere arbeidsgivere for å gi meg lønn.

Er dette normalt? Jeg har ikke noen attest, så da må det ringes rundt til gamle arbeidsgivere som kanskje har byttet jobb osv ..

Anonymkode: a8aee...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok ha det før at de skal kunne beregne anseniteten og utdanningen din. Uten det vet de ikke hviøken lønn du skal ha. Du skal ha fått en sluttstrek når du sluttet i en jobb.

Anonymkode: e445c...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek

Nei det er det overhode ikke!! Har du blitt ansatt skal du ha lønn, ferdig snakka. Om de er usikre på lønnstrinnet får de regulere i ettertid, men dette er det villeste jeg har hørt!  Du har vært der i to måneder, uten å få lønn? Spiller ingen rolle hva grunnen er, du skal ha lønn uansett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må nok ha det før at de skal kunne beregne anseniteten og utdanningen din. Uten det vet de ikke hviøken lønn du skal ha. Du skal ha fått en sluttstrek når du sluttet i en jobb.

Anonymkode: e445c...faf

Da skal hun ha lønn ut fra null ansiennitet. 

HI, ta kontakt med organisasjonen din asap! Er du ikke organisert må du gjøre det nuhhh. 

Anonymkode: b013e...b6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan ikke gi deg tillegg for utdanning og ansiennitet uten bekreftelse på gjennomført skole og at du har jobbet der du har jobbet tidligere, men de kan absolutt gi deg lønn med laveste ansiennitet og heller etterbetale det andre.

Høres veldig rart ut at de ikke har betalt ut lønn i det hele tatt.

Anonymkode: 56653...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har da signert en kontrakt? I den skal det stå hva lønnen din skal være og når det skal utbetales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ingen kontrakt. Har ingen attest fra tidligere arbeidsgiver. Jobbet i en kiosk i hjembygda som er nedlagt nå, tidligere eier bor i utlandet. Har ellers drevet mest med studier, og reist litt. HI

Anonymkode: a8aee...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du begynt å jobbe der uten kontrakt? Arbeidsgiver er pliktig iflg. loven å skrive kontrakt med arbeidstaker, helst før arbeidsforholdet starter, senest en måned etter. Det finnes INGEN unntak, alle SKAL ha en arbeidskontrakt!

Jeg ville kontaktet arbeidstilsynet og bedt om råd. Er du ikke organisert bør du organisere deg i dag!

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidsavtale/

Anonymkode: bde01...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønnen din følger arbeidskontrakten, dette skulle vært avklart før du startet i jobben. 

Anonymkode: 13502...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lønnen din følger arbeidskontrakten, dette skulle vært avklart før du startet i jobben. 

Anonymkode: 13502...8ae

Greit å påpeke at dette er din arbeidsgivers ansvar, ikke ditt altså. 

Anonymkode: 13502...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har jobbet der siden desember, har ikke fått lønn enda. Tok kontakt med leder for å høre om de trenger noe papirer for å betale ut lønn, og fikk til svar at de vil ha karakterer fra skole og attester fra tidligere arbeidsgivere for å gi meg lønn.

Er dette normalt? Jeg har ikke noen attest, så da må det ringes rundt til gamle arbeidsgivere som kanskje har byttet jobb osv ..

Anonymkode: a8aee...1b8

Det er verken normalt eller lovlig. Du har jobbet, ergo har du krav på lønn. Hvilken lønn skulle ha vært avklart før du begynte.

Kontakt fagforening eller Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 14bb2...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Greit å påpeke at dette er din arbeidsgivers ansvar, ikke ditt altså. 

Anonymkode: 13502...8ae

Det skulle selvfølgelig vært ordnet før hun begynte å jobbe, men realitetene er jo at hi ikke skulle blitt ansatt før hun hadde levert de nødvendige papirene.

Anonymkode: e445c...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noe tull!! Du skal ha det som er grunnlønn inntil du har papirer på ansiennitet og kan få justert lønn deretter! Unnskyld meg, men hva er dette for en jobb? Er det en jobb som krever utdanning? Da skulle de jo i såfall hatt papirer på utdanning før du ble ansatt. Aldri hørt makan. 

Anonymkode: b93db...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, her er det masse som må ordnes. Du har jo ikke arbeidskontrakt?

Lønn skal du avtale FØR du tar jobben 

Anonymkode: 66f56...ccb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk i kommunen, så jeg tenkte at de var seriøse og hadde det på stell da jeg begynte. Nå skriver de at jeg får är arbeidsavtale når attester er levert.

Anonymkode: a8aee...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke forlange attester etter du er ansatt og lønn har du krav på uansett, som de andre skriver. Hvis stillingen krever en viss kompetanse kan de kreve bevis for at du har den, men det skulle de i tilfelle gjort før du begynte å jobbe. Jeg ville snakket med sjefen fikk igjen, hvis ikke det hjelper ville jeg snakket med sjefen over det igjen og evt de på lønn. 

Anonymkode: 576c9...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er verken normalt eller lovlig. Du har jobbet, ergo har du krav på lønn. Hvilken lønn skulle ha vært avklart før du begynte.

Kontakt fagforening eller Arbeidstilsynet.

Anonymkode: 14bb2...384

Lønn er en privatsak, altså noe som reguleres av den privatrettslige delen av arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet har bare påleggskonpetanse på den offentligrettslige delen av loven. Så med mindre HI jobber i en bransje som har offentlig regulert minstelønn er det lite Arbeidstilsynet kan gjøre. 

Fagforening derimot! De kan hjelpe. Hvis HI er organisert da!

Anonymkode: b8ea1...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en mail, der du ber om å få utbetalt minstelønn. Det har du krav på. Det har vel vært utbetaling i januar som du kanskje ikke «rakk», men i februar skal du få etterbetalt også lønn for desember og januar. Arbeidsgiver må svare skriftlig på en skriftlig henvendelse. Dermed har du større grunnlag for å klage videre i kommunen i første omgang. Din egen fagforening er naturlig å søke bistand hos, men det forutsetter jo at du er medlem i en fagforening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skulle selvfølgelig vært ordnet før hun begynte å jobbe, men realitetene er jo at hi ikke skulle blitt ansatt før hun hadde levert de nødvendige papirene.

Anonymkode: e445c...faf

Mange ønsker det før de tilbyr ansettelse, men det er ikke noe generelt krav i arbeidslivet om å levere noe som helst. Ønsker arbeidsgiver dokumentasjon, så må de be om det. 

Anonymkode: 14bb2...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk i kommunen, så jeg tenkte at de var seriøse og hadde det på stell da jeg begynte. Nå skriver de at jeg får är arbeidsavtale når attester er levert.

Anonymkode: a8aee...1b8

Det kan de ikke kreve før de lager kontrakt. Du ble ansatte det øyeblikket du fikk tilbud om jobb. Kom tilbudet skriftlig på mail?

Anonymkode: 14bb2...384

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig å levere dette ja. Det har jeg gjort hver gang jeg har startet i ny jobb. Men selvfølgelig med en gang- ikke etter å ha jobbet der i to mnd. Her burde arbeidsgiver gitt deg info før oppstart.

Anonymkode: afab1...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...