Gå til innhold

Hvilken prevensjon vil være best?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 38 år og ferdig med barn for lenge siden, det er helt uaktuelt å få flere! Har de siste 9 årene hatt hormonspiral, byttet for 3 år siden, og egentlig vært fornøyd med det. De siste årene har kroppen min likevel blitt litt "rar", og det har eskalert siste halvåret. Får veldig PMS, f.eks. ømme bryster, noe jeg aldri har vært plaget med tidligere, fullstendig tullete og ustabile sykluser, plutselig sterkere blødninger og mange symptomer på hormonell ubalanse generelt, men i følge blodprøver er det ikke noe sånt. Nå skal jeg til gynekolog og vurderer å be ham fjerne spiralen, men jeg er usikker på om det egentlig finnes noen bedre alternativer. Jeg er av den typen som blør sinnsykt mye uten spiral, og det frister ikke å gå tilbake til det, spesielt ikke siden jeg har veldig korte sykluser i tillegg. What to do?

Anonymkode: 065ad...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

hva med sterilisering?

Anonymkode: 39969...6ae

Med tanke graviditet er det et alternativ, men jeg vil jo blø like mye.

HI

Anonymkode: 065ad...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende din egen syklus er i endring pga alderen, kanskje vil du ikke blø så mye og så ofte lenger uten spiralen?

Om du nå sliter med veldig mye hormontull med spiralen i ville jeg nok prøvd en periode uten for å se hvordan kroppen fungerer, kanskje kan sterilisering og naturlig syklus være greit? Kanskje reagerer kroppen nå negativt på at du har tilført hormoner i så mange år?

Ellers er det jo ikke så mange andre muligheter enn hormoner da....

Anonymkode: 91fbb...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er 38 år og ferdig med barn for lenge siden, det er helt uaktuelt å få flere! Har de siste 9 årene hatt hormonspiral, byttet for 3 år siden, og egentlig vært fornøyd med det. De siste årene har kroppen min likevel blitt litt "rar", og det har eskalert siste halvåret. Får veldig PMS, f.eks. ømme bryster, noe jeg aldri har vært plaget med tidligere, fullstendig tullete og ustabile sykluser, plutselig sterkere blødninger og mange symptomer på hormonell ubalanse generelt, men i følge blodprøver er det ikke noe sånt. Nå skal jeg til gynekolog og vurderer å be ham fjerne spiralen, men jeg er usikker på om det egentlig finnes noen bedre alternativer. Jeg er av den typen som blør sinnsykt mye uten spiral, og det frister ikke å gå tilbake til det, spesielt ikke siden jeg har veldig korte sykluser i tillegg. What to do?

Anonymkode: 065ad...2a5

Jeg bruker psprøyte. Da har du ikke mensen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er 38 år og ferdig med barn for lenge siden, det er helt uaktuelt å få flere! Har de siste 9 årene hatt hormonspiral, byttet for 3 år siden, og egentlig vært fornøyd med det. De siste årene har kroppen min likevel blitt litt "rar", og det har eskalert siste halvåret. Får veldig PMS, f.eks. ømme bryster, noe jeg aldri har vært plaget med tidligere, fullstendig tullete og ustabile sykluser, plutselig sterkere blødninger og mange symptomer på hormonell ubalanse generelt, men i følge blodprøver er det ikke noe sånt. Nå skal jeg til gynekolog og vurderer å be ham fjerne spiralen, men jeg er usikker på om det egentlig finnes noen bedre alternativer. Jeg er av den typen som blør sinnsykt mye uten spiral, og det frister ikke å gå tilbake til det, spesielt ikke siden jeg har veldig korte sykluser i tillegg. What to do?

Anonymkode: 065ad...2a5

Hvilken hormonspiral bruker du? Mirena? Kanskje prøve å bytte til den nye, Kylena? Den har mindre hormoner i seg... Jeg opplever den veldig annerledes enn Mirena.

Anonymkode: 2213c...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...