Gå til innhold
Anonym bruker

La familiene få tilbake bestemmelsesretten til foreldrepermisjonsfordeling

Anbefalte innlegg

Aprikos Syltetøy

Dere altså, svikter aldri 😂

Dette var nesten humor å lese igjennom. Tenk å la seg provosere så voldsomt over at noen ikke deler nøyaktig deres syn 🤯

Jeg har forresten signert. Mannen min og. 

Signerer gjerne 100 liknende opprop.

Min mening er: la familiene fritt fordele dette. Og man kan fint være uenig i dette. Vær så god :) Det forandrer ikke mitt syn i saken :)

hilsen datter av en far som aldri skiftet så mye som en bleie på meg eller bror min. Pappaperm tok han aldri. Han er alikevell den største helten, den mest pålitelige og trygge mannen i hele mitt liv. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker
1 minutt siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Dere altså, svikter aldri 😂

Dette var nesten humor å lese igjennom. Tenk å la seg provosere så voldsomt over at noen ikke deler nøyaktig deres syn 🤯

Jeg har forresten signert. Mannen min og. 

Signerer gjerne 100 liknende opprop.

Min mening er: la familiene fritt fordele dette. Og man kan fint være uenig i dette. Vær så god :) Det forandrer ikke mitt syn i saken :)

hilsen datter av en far som aldri skiftet så mye som en bleie på meg eller bror min. Pappaperm tok han aldri. Han er alikevell den største helten, den mest pålitelige og trygge mannen i hele mitt liv. 

❤❤👍

Anonymkode: c4519...71e

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Rart det der. Hvis man har to barn som er svært ulik i personligheter og behov, da er det viktig å behandle dem ulikt, for at det skal bli riktig.

Kvinnen går gravid med alle de endringene det medfører i kroppen hennes, hun føder (og risikerer å ende med skader/problemer som det tar tid å bli bra av), hun ammer og tar det meste av nattevåk så lenge hun ammer. Mannen leverer fra seg sæden (med æ ;) ) og fortsetter å leve som før mens dama går gravid, føder og ammer hans barn. Han slipper belastningen det er å gå gravid, han slipper de hormonelle endringene svangerskapet medfører, han slipper fødsel og ev. skader pga. det, han slipper amming, og han slipper trolig også det meste av nattevåk så lenge mor ammer. Og likevel hevder politikerne at de kjemper for likestilling når de gir flest lovfestede uker permisjon til far. Det er latterlig og ikke troverdig.

Likestilling betyr ikke alltid å behandle likt, på samme måte som det å gi to ulike barn identisk tilbud i oppveksten. Tvert om må man ta hensyn til de forskjellene som ligger i bunn, som gjør at man må forskjellsbehandle for å behandle like bra og rettferdig.

Kvinner er også svært ulike, noen får tøffe svangerskap, blir skadet under fødselen, får større problemer etterpå, mens andre surfer seg gjennom både svangerskap og fødsel og ammeperiode og både jobber og studerer med baby i puppen. Da bør det også være rom for at disse kan velge ulike strategier for permisjonen.

At far også bør ta ansvar, det er det ingen tvil om. Men å gi den som ikke belastes hverken fysisk eller hormonelt lovfestet rett til lengst eller like lang permisjon som mor, det har ingenting med likestilling eller barns beste å gjøre.

Anonymkode: 478f9...73f

• Like 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Aprikos Syltetøy
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Rart det der. Hvis man har to barn som er svært ulik i personligheter og behov, da er det viktig å behandle dem ulikt, for at det skal bli riktig.

Kvinnen går gravid med alle de endringene det medfører i kroppen hennes, hun føder (og risikerer å ende med skader/problemer som det tar tid å bli bra av), hun ammer og tar det meste av nattevåk så lenge hun ammer. Mannen leverer fra seg sæden (med æ ;) ) og fortsetter å leve som før mens dama går gravid, føder og ammer hans barn. Han slipper belastningen det er å gå gravid, han slipper de hormonelle endringene svangerskapet medfører, han slipper fødsel og ev. skader pga. det, han slipper amming, og han slipper trolig også det meste av nattevåk så lenge mor ammer. Og likevel hevder politikerne at de kjemper for likestilling når de gir flest lovfestede uker permisjon til far. Det er latterlig og ikke troverdig.

Likestilling betyr ikke alltid å behandle likt, på samme måte som det å gi to ulike barn identisk tilbud i oppveksten. Tvert om må man ta hensyn til de forskjellene som ligger i bunn, som gjør at man må forskjellsbehandle for å behandle like bra og rettferdig.

Kvinner er også svært ulike, noen får tøffe svangerskap, blir skadet under fødselen, får større problemer etterpå, mens andre surfer seg gjennom både svangerskap og fødsel og ammeperiode og både jobber og studerer med baby i puppen. Da bør det også være rom for at disse kan velge ulike strategier for permisjonen.

At far også bør ta ansvar, det er det ingen tvil om. Men å gi den som ikke belastes hverken fysisk eller hormonelt lovfestet rett til lengst eller like lang permisjon som mor, det har ingenting med likestilling eller barns beste å gjøre.

👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
12 hours ago, Anonym bruker said:

Jammen da er du vel rik nok til å dekke din egen permisjon da?? Merkelig at de som skriker mest om dette er de som har mest

Anonymkode: a7790...cb1

Det er et underlig argument at bare de som betaler lite i skatt skal få diktere hvordan alt skal brukes på vegne av hele felleskapet. Dette er et politisk spørsmål og ikke et spørsmål om hva jeg gjør selv. Jeg vil ikke at våre skattepenger skal finansiere SVs ideologi mot faglige råd og bedre vitende, og på bekostning av barn.

Anonymkode: 07faa...2c3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Tenk å være en sånn saueflokk som VIL bli styrt i et slikt tilfelle?! Som en gjeng idioter som ikke kan ta egne voksne valg. Det er kun i Norge denne regel eksisterer. Og her synes til og med noen at det er fint at man blir påtvinget noe en familie bør få bestemme selv.

De prøvde en kort periode i Danmark vet jeg men fjernet det med en gang. Svenskene behandles som voksne og bestemmer selv hvem som er hjemme m ungen.

Norge og nordmenn altså....

Anonymkode: 33c50...133

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker

Tenk å være en sånn saueflokk som VIL bli styrt i et slikt tilfelle?! Som en gjeng idioter som ikke kan ta egne voksne valg. Det er kun i Norge denne regel eksisterer. Og her synes til og med noen at det er fint at man blir påtvinget noe en familie bør få bestemme selv.

De prøvde en kort periode i Danmark vet jeg men fjernet det med en gang. Svenskene behandles som voksne og bestemmer selv hvem som er hjemme m ungen.

Er det så ille å få et helt års permisjon med lønn, så anbefaler jeg at du bare flytter, faktisk. 

Anonymkode: 1e7f2...a12

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så vidt jeg vet er det fedrekvote både i Sverige og på Island. I Danmark har de det ikke, men jeg kan ikke se hvordan deres system skulle være bedre. De har tross alt bare 32 uker permisjon totalt.

Anonymkode: d62b5...45e

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Sverige, barn født etter 2016:

»Dere får 195 dager hver på sykepenger og 45 dager hver på laveste nivå. Dere kan dele dagene mellom dere ved å avstå dager til hverandre, men 90 dager på sykepengenivå er reservert og kan ikke overføres til den andre forelderen.»

Anonymkode: 91744...447

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du forbanna seriøs? De kan passe barna etter jobb, i helger og når barna er eldre. Ha kvalitetstid framfor kvantitativ. Det er noe som ikke stemmer når far må kjøre fram og tilbake med baby på mors jobb så hun får amme. Og tviler på menn knytter tettere bånd til barna ved tvang. Jises

Jepp, og apropos det - i disse "miljøtider", _kjøre_ frem og tilbake til mors jobb? Blir mye unødvendig ekstra bruk av bil det. Eller tenker man at far og baby skal bruke store deler av dagen (og dermed den såkalte kvalitetstiden som er så viktig for at far og barn skal knytte bånd) på å reise kollektivt til mors jobb? Sykle? Hva med folk som bor langt unna jobb? Har forstått det sånn at flere og flere barnefamilier flytter langt unna Oslo for å ha råd til hus og hage, type Drammen, Fredrikstad. Så da kan jo far og baby belage seg på timesvis på toget hver dag for at mor skal få ammet, høres deilig og stressfritt ut for alle involverte.

Og for dere som argumenterer med at vi har en av verdens beste permisjonsordninger, så vi kan bare klappe igjen og slutte å syte. Når har det egentlig vært et argument at andre har det verre? "I diverse land har de bare tre måneder" etc er et dårlig argument i min bok altså. "Ok, da må det være greit at politikerne i mine øyne har endret permisjonsreglene til det verre for barnet og familien", liksom? Jeg tenker iallfall slik at dersom et samfunn har råd til det, bør det legges opp slik at det blir til det beste for den enkelte familie. I de samfunnene der familien kun har tre måneders permisjon, tror jeg ikke det er på grunnlag av at forskere har konkludert med at det er tilstrekkelig for barnet altså. Er vel mer at andre økonomiske hensyn går foran, at dette ikke blir prioritert, eller at det ikke er et sosialdemokrati men et samfunn der enhver er sin egen lykkes smed - på godt og vondt.

Anonymkode: 3c4d2...51c

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Det sammenlignes vel i begge leirer. 

Vi har, for n’te gang, valgfrihet fremdeles. Nesten 3 år! UTEN å risikere å miste jobben.

Største problemet er nok ikke bare delingen, men forventningen til at man skal slippe den økonomiske forpliktelsen det er å få barn. 

Kutt heller i kostnadene for bhg/sfo enn å forlenge betalt permisjon for uansvarlige og ikke-økonomisk tilpassede foreldre. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skulle bare mangle. Mann og dame er ikke lik. Du kan gro hår under armene, gå som en mann, jobbe som snikker osv osv. Men vi forblir ikke likestilt. Heller ikke i foreldrerollen. Jeg tar med glede mesteparten av husarbeidet mot at han bytter dekk og maler huset. Jeg vil gjerne at menn åpner dører for meg, kommer med roser og jobber mest. Det er helt naturlig at det er forskjell, og sånn har det vært fra vi var huleboere. Bare for å bli skikkelig barnslig i svarene mine her nå😂

Ingen av eksemplene du nevner er naturlig. Mitt liv og mine preferanser i et forhold er forskjellig fra dine og har ikke noe med naturlig forskjell mellom kjønn å gjøre. Det er innlært. Ingen huleboere byttet dekk og malte hus.

Anonymkode: 8afb3...6f9

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jepp, og apropos det - i disse "miljøtider", _kjøre_ frem og tilbake til mors jobb? Blir mye unødvendig ekstra bruk av bil det. Eller tenker man at far og baby skal bruke store deler av dagen (og dermed den såkalte kvalitetstiden som er så viktig for at far og barn skal knytte bånd) på å reise kollektivt til mors jobb? Sykle? Hva med folk som bor langt unna jobb? Har forstått det sånn at flere og flere barnefamilier flytter langt unna Oslo for å ha råd til hus og hage, type Drammen, Fredrikstad. Så da kan jo far og baby belage seg på timesvis på toget hver dag for at mor skal få ammet, høres deilig og stressfritt ut for alle involverte.

Og for dere som argumenterer med at vi har en av verdens beste permisjonsordninger, så vi kan bare klappe igjen og slutte å syte. Når har det egentlig vært et argument at andre har det verre? "I diverse land har de bare tre måneder" etc er et dårlig argument i min bok altså. "Ok, da må det være greit at politikerne i mine øyne har endret permisjonsreglene til det verre for barnet og familien", liksom? Jeg tenker iallfall slik at dersom et samfunn har råd til det, bør det legges opp slik at det blir til det beste for den enkelte familie. I de samfunnene der familien kun har tre måneders permisjon, tror jeg ikke det er på grunnlag av at forskere har konkludert med at det er tilstrekkelig for barnet altså. Er vel mer at andre økonomiske hensyn går foran, at dette ikke blir prioritert, eller at det ikke er et sosialdemokrati men et samfunn der enhver er sin egen lykkes smed - på godt og vondt.

Anonymkode: 3c4d2...51c

Det er snakk om fem, FEM, 5, uker forskjell fra før endringen. Hvis pupp er det viktigste for deg og din baby eller pappa er ubrukelig eller mor ønsker enda noen uker hjemme så må man selv betale for prioriteringen.

Argumentet om at det er knallgodt i Norge sier vel litt om hvor høyt det alt prioriteres. Det er andre viktige ting å bruke pengene på. F.eks når barnet ditt får bruk for ppt, ekstra ressurser i skolen, aktiviteter og fritidstilbud, helsestasjon +++++ Statskassen er ikke bunnløs. Om du tror det er smart bruk av dine barns fremtidige ressurser og bruke av oljefondet for at mødre skal gå hjemme enda lengre er jeg glad du har liten påvirkning. Men igjen mye vil ha mer og enda mer.

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sykt bra sakt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av eksemplene du nevner er naturlig. Mitt liv og mine preferanser i et forhold er forskjellig fra dine og har ikke noe med naturlig forskjell mellom kjønn å gjøre. Det er innlært. Ingen huleboere byttet dekk og malte hus.

I vårt hjem har jeg også høyest utdanning og jobber og tjener mest. Men skulle ønske det var motsatt. For støv, klesvask, bakst osv er det fortsatt jeg som gjør. Stort sett alene. Og folk kan si hva de vil. De fleste menn ser ikke, eller kommet ikke på, eller gidd ikke holde hjemmet i orden med alt det innebærer på lik linje med kvinnen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vårt hjem har jeg også høyest utdanning og jobber og tjener mest. Men skulle ønske det var motsatt. For støv, klesvask, bakst osv er det fortsatt jeg som gjør. Stort sett alene. Og folk kan si hva de vil. De fleste menn ser ikke, eller kommet ikke på, eller gidd ikke holde hjemmet i orden med alt det innebærer på lik linje med kvinnen

Desto viktigere å sette krav til dem og ikke minst vise barna at ansvar for hus, hjem og familie er begges oppgave. Forhåpentlig vis vil da neste generasjon menn bli litt mindre ubrukelige og neste generasjon kvinner litt mer selvhevdende.

Anonymkode: d62b5...45e

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Det er snakk om fem, FEM, 5, uker forskjell fra før endringen. Hvis pupp er det viktigste for deg og din baby eller pappa er ubrukelig eller mor ønsker enda noen uker hjemme så må man selv betale for prioriteringen.

Argumentet om at det er knallgodt i Norge sier vel litt om hvor høyt det alt prioriteres. Det er andre viktige ting å bruke pengene på. F.eks når barnet ditt får bruk for ppt, ekstra ressurser i skolen, aktiviteter og fritidstilbud, helsestasjon +++++ Statskassen er ikke bunnløs. Om du tror det er smart bruk av dine barns fremtidige ressurser og bruke av oljefondet for at mødre skal gå hjemme enda lengre er jeg glad du har liten påvirkning. Men igjen mye vil ha mer og enda mer.

Skjønner ikke argumentet ditt om statskassen. Hvilken forskjell utgjør det om mor eller far får foreldrepenger? Statistisk sett tjener kvinner i gjennomsnitt dårligere enn menn, og det vil koste staten MER å ha pappa hjemme. Mener alle burde få bestemme selv, om mor tar nesten alt, eller far tar nesten alt burde ikke staten legge seg opp i. Hilsen en som har prøvd begge deler.

Anonymkode: bbce4...76a

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor dette i det heletatt trenger å være en diskusjon? 

Sett at permisjonstiden var helt fritt til fordeling. Helt fritt.

Da kunne de fedre som ønsket og kunne ta hele permisjonen om så. Det kan de nærmest sagt i dag og det.

og i de tilfellene hvor far hverken kunne eller ikke ville, kunne han slippe.

hvorfor noen føler slik trang til å styre hva andre mennesker skal  ønske og føle seg komfortable med, skjønner jeg ikke..

Anonymkode: 60b10...46d

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Dette er jo noe du velger selv. Og ikke minst, noe du selv er "medavhengig" i - nemlig at mannen din ikke behøver gjøre særlig hjemme, fordi du gjør det uansett.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker

Det jeg ikke skjønner, er hvorfor dette i det heletatt trenger å være en diskusjon? 

Sett at permisjonstiden var helt fritt til fordeling. Helt fritt.

Da kunne de fedre som ønsket og kunne ta hele permisjonen om så. Det kan de nærmest sagt i dag og det.

og i de tilfellene hvor far hverken kunne eller ikke ville, kunne han slippe.

hvorfor noen føler slik trang til å styre hva andre mennesker skal  ønske og føle seg komfortable med, skjønner jeg ikke..

Så hadde ikke fedre fått noe. Det ser man bare på måten permisjon blir snakket om av mødre. Fedrekvote og permisjon til mor. De aller færreste nevner permisjon med rette: mødrekvote, fedrekvote og fellesdel. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så hadde ikke fedre fått noe. Det ser man bare på måten permisjon blir snakket om av mødre. Fedrekvote og permisjon til mor. De aller færreste nevner permisjon med rette: mødrekvote, fedrekvote og fellesdel. 

Hadde de ikke? Kjenner flere jeg hvor far tok hele fellesperioden og sin egen kvote..

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
1 minute ago, Anonym bruker said:

Fedre er ikke gravide.

Fedre føder ikke barn.

Barnet har ikke noe behov for at faren er tilgjengelig for barnet døgnet rundt i tiden etter fødsel.

Hvorfor trenger de permisjon?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fedre er ikke gravide.

Fedre føder ikke barn.

Barnet har ikke noe behov for at faren er tilgjengelig for barnet døgnet rundt i tiden etter fødsel.

Hvorfor trenger de permisjon?

Hvorfor trenger vi far i det hele tatt? Lenger (enn vanlig) permisjon uten, mer penger inn, billigere kostnader. 

🤦🏼‍♀️

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anonym bruker
17 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor trenger vi far i det hele tatt? Lenger (enn vanlig) permisjon uten, mer penger inn, billigere kostnader. 

🤦🏼‍♀️

Fars oppgave er å jobbe og forsørge familien, ikke å fortrenge mor i samme sekund som barnet blir født.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden