Jump to content
Anonym bruker

La familiene få tilbake bestemmelsesretten til foreldrepermisjonsfordeling

Recommended Posts

Anonym bruker
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jammen da er du vel rik nok til å dekke din egen permisjon da?? Merkelig at de som skriker mest om dette er de som har mest

Anonymkode: a7790...cb1

Med den tankegangen så har du ingen rett til å klage når disse personene stikker utenlands for å slippe å betale så mye skatt. 

Anonymkode: 0fbbd...d76

Fortsetter under...

Anonym bruker

Passe barna? Passe? Dette er vel grunnen til at mor må bli tvunget til å la far komme mer på banen.

Anonymkode: 91744...447

Det er bare en måte å snakke på. Jeg sier f.eks at jeg passer barna våre når far er på trening. Er vel det samme det som å si at jeg ser etter de, har kontroll på de, holder øye med de, er på lekeplassen med de, bygger lego med de. I alle tilfellene passer man på de

Anonymkode: c4519...71e

Anonym bruker

Dette er ikke likestilling engang. Mor har rett på noen få uker.,mesteparten av permisjonen kan man velge hvem som skal ha. Altså kan far ha hele den felles perioden også. Men far sine hellige 15 uker kan ikke gis til mor. Ingen av de. Med andre ord har far flere uker fastlåst til seg enn mor. What the fuck? På tide at far går 9 mnd gravid og føder også snart

• Like 1

Anonym bruker

Min familie betaler 10 ganger så mye i skatt som vi får tilbake og har gjort det i over 100 år.

Anonymkode: 07faa...2c3

Da trenger du jo overhodet ikke bry deg om permisjonsordningen, da kan du jo ta så mye ulønnet perm du bare gidder. 

Ikke at jeg tror deg, men det er en annen sak. 

Anonymkode: 1e7f2...a12

ulenissen

Det skriver jeg IKKE under på. Flott at far kommer mer på banen! Supert at arbeidsgiver må påregne at menn også er hjemme med barn. Og supert for ungene at de også får mulighet til en gid tilknyttning til pappa.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/kan1d6/permisjonsdebatten-er-jeg-en-foedemaskin

Man må gjerne ta ut mer permisjon, men da må man betale det selv. Vi har blant verdens beste permisjonsordning og dersom man ønsker permisjon utover det staten legger opp til, må man spare penger og betale gildet.

• Like 3

Anonym bruker
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes nok, men det er viktigere å tvinge de familiene som ikke deler fornuftig til å gjøre det enn å ta hensyn til de få det ikke betyr noe for.

Anonymkode: d62b5...45e

Dele fornuftig? Selv om en løsning er fornuftig for dere er det ikke nødvendigvis slik for naboen. Hvor blir det av individuelle forskjeller? Det finnes ikke en formel som passer perfekt for alle derfor bør hver enkelt velge selv.

Anonymkode: ea0ab...213

• Like 1

Annonse

Anonym bruker

Det er jo underlig at det blir fornuftige folk av barn født i land med dårligere permisjonsordninger. Og oss stakkarer med mødre som jobbet da vi ble født (mamma var i jobb igjen da jeg var 4 mnd) - vi er vel så hjerneskadet at vi knapt klarer å spise med bestikk.

Denne permisjonssutring fra mammamafiaen er bare så utrolig usjarmerende i denne velferdsstaten. Ta så mye permisjon dere orker, gjerne til konfirmasjonsalder, men vil mor ha mer enn tilmålt så får dere planlegge hvordan dere skal klare å finansiere det selv. 

Anonymkode: 8afb3...6f9

• Like 2

Anonym bruker
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo underlig at det blir fornuftige folk av barn født i land med dårligere permisjonsordninger. Og oss stakkarer med mødre som jobbet da vi ble født (mamma var i jobb igjen da jeg var 4 mnd) - vi er vel så hjerneskadet at vi knapt klarer å spise med bestikk.

Denne permisjonssutring fra mammamafiaen er bare så utrolig usjarmerende i denne velferdsstaten. Ta så mye permisjon dere orker, gjerne til konfirmasjonsalder, men vil mor ha mer enn tilmålt så får dere planlegge hvordan dere skal klare å finansiere det selv. 

Nettopp! Vi har stor valgfrihet. Og lovfestet rett til permisjon i nærmere 3 år til sammen. Og burde ha god tid til planlegging i forkant. Ikke bare om hvilken vogn og seng vi skal ha. Pokker så bortskjemte. Så bortskjemte at vi kan tillate oss å hyle om dette. 

• Like 2

Anonym bruker

Når man opplever at endringene treffer ens egen familie og barn negativt er det klart man reagerer! Det har ingenting med å være bortskjemt å gjøre. Vi ønsker alle det beste for våre små barn. Og når man opplever at forholdene og mulighetene forringes så reagerer man. Det er ikke et argument at folk i andre land har det værre. Det er ikke en konkurranse om hvor litt man kan klare seg med.

Anonymkode: a4136...a31

Anonym bruker

Dette er ikke likestilling engang. Mor har rett på noen få uker.,mesteparten av permisjonen kan man velge hvem som skal ha. Altså kan far ha hele den felles perioden også. Men far sine hellige 15 uker kan ikke gis til mor. Ingen av de. Med andre ord har far flere uker fastlåst til seg enn mor. What the fuck? På tide at far går 9 mnd gravid og føder også snart

Fy søren det Er sant! Far har faktisk Lovfestet rett på mer permisjon Enn mor!!! Det er så latterlig at de som tørr påstå noe annet er noe som jeg vil holde meg for god for å pålegge andre jeg ikke kjenner å være!! Blir faktisk HELT svett😰

Anonymkode: 86982...ee1

• Like 1

Anonym bruker
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man opplever at endringene treffer ens egen familie og barn negativt er det klart man reagerer! Det har ingenting med å være bortskjemt å gjøre. Vi ønsker alle det beste for våre små barn. Og når man opplever at forholdene og mulighetene forringes så reagerer man. Det er ikke et argument at folk i andre land har det værre. Det er ikke en konkurranse om hvor litt man kan klare seg med.

Dere får tilpasse dere da. Leve billigere, mindre ferie, mindre forbruk eller få færre barn. Du formerer deg, ditt ansvar å få det til økonomisk om du ønsker mer enn det offentlige er villig til å gi deg. Det har alt å gjøre med bortskjemthet. Mye vil ha merog enda mer og enda mer.

• Like 1

Anonym bruker
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fy søren det Er sant! Far har faktisk Lovfestet rett på mer permisjon Enn mor!!! Det er så latterlig at de som tørr påstå noe annet er noe som jeg vil holde meg for god for å pålegge andre jeg ikke kjenner å være!! Blir faktisk HELT svett😰

I realiteten oppfører mødre seg som om felleskvoten er forbeholdt mor. Far har nesten i 99,9% sv tilfellene bare fedrekvoten. Så såååååå sjokkerende og gruelig trist er det ikke.

• Like 1

Anonym bruker
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man må jo lovfeste fars permisjon når det blir mor som tar den om den ikke er lovfestet. 

Anonymkode: ba1aa...b59

• Like 4

Annonse

Anonym bruker
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I realiteten oppfører mødre seg som om felleskvoten er forbeholdt mor. Far har nesten i 99,9% sv tilfellene bare fedrekvoten. Så såååååå sjokkerende og gruelig trist er det ikke.

Oppfører seg?? Dette har da ingenting med oppførsel å gjøre, hvis man ser på rene fakta har far lenger permisjonsrett en mor. Å det er jo vitterlig ikke likestilling??? Man kan ikke basere politikk på antagelser kan man vel? Tilnærmet likestilling ville vært 6 uker til far, 6 uker til mor, dele resten for de det passer for. Totalt likestilling ville gått i strid med biologien, det går ikke. 

• Like 1

Anonym bruker
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har fremdeles lovfestet rett til nesten 3 års permisjon. Fremdeles fritt valg. Etter det har vi rett til redusert arbeidstid. Når kommer DITT ansvar inn? Aldri? Er det DU som valgte å få barn, eller tvang staten deg? Man skjønner vel at når man velger å starte familien, fører det økonomiske endringer med seg. Gjør man ikke det, er man ikke rede for dette ansvaret, så... 

• Like 1

Anonym bruker

De må ikke snakke om viktigheten av likestiling før de gir far selvstendig rett til opptjening av foreldrepenger. 

Det er kjempeviktig at far tar sin del av permisjonen, bortsett fra når mor ikke har tjent nok. Da kommer plutselig ikke barnets beste først. 

Anonymkode: af330...039

Anonym bruker
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere får tilpasse dere da. Leve billigere, mindre ferie, mindre forbruk eller få færre barn. Du formerer deg, ditt ansvar å få det til økonomisk om du ønsker mer enn det offentlige er villig til å gi deg. Det har alt å gjøre med bortskjemthet. Mye vil ha merog enda mer og enda mer.

Vi trenger flere barn, ikke færre! Noen må ta vare på eldrebølgen som er på vei. Da må jo staten tilrettelegge for at det skal bli lettere å ha barn, ikke gjøre det vanskeligere for mange.

Anonymkode: bbce4...76a

Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Oppfører seg?? Dette har da ingenting med oppførsel å gjøre, hvis man ser på rene fakta har far lenger permisjonsrett en mor. Å det er jo vitterlig ikke likestilling??? Man kan ikke basere politikk på antagelser kan man vel? Tilnærmet likestilling ville vært 6 uker til far, 6 uker til mor, dele resten for de det passer for. Totalt likestilling ville gått i strid med biologien, det går ikke. 

Hvordan har far lenger permisjon enn mor? 

15 + 3 uker til mor

15 uker til far

Resten fritt til fordeling. 

Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi trenger flere barn, ikke færre! Noen må ta vare på eldrebølgen som er på vei. Da må jo staten tilrettelegge for at det skal bli lettere å ha barn, ikke gjøre det vanskeligere for mange.

Anonymkode: bbce4...76a

Da er det mange andre områder de bør se på først. 

Anonym bruker
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt ansvar er å påvirke staten i den retning jeg ønsker den skal utvikle seg. Ikke å godta og resignere uansett hva politikerne finner på. Vi lever i et demokrati. Det fungerer ikke lm ikke folk engasjerer seg. Du kan ikke kreve å ha den eneste akseptable mening og kalle alle andre bortskjemte. Det er ikke d lik verden fungerer.

Anonym bruker
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De må ikke snakke om viktigheten av likestiling før de gir far selvstendig rett til opptjening av foreldrepenger. 

Det er kjempeviktig at far tar sin del av permisjonen, bortsett fra når mor ikke har tjent nok. Da kommer plutselig ikke barnets beste først. 

Anonymkode: af330...039

Jeg hadde ikke tjent en krone. Jeg fikk engangsstønad pluss stipend da jeg var i permisjon. Far overtok da jeg begynte på studier igjen etter 3 måneder og fikk da foreldrepenger (og ikke bare maxbeløpet, men arbeidsgiver betalte full lønn som var langt over). 

I dag er det en smart, empatisk, skoleflink, aktiv og sosial tenåring - til tross for at mor gikk ut i fulltidsstudium med mye obiligatorisk undervisning.

Far klarer det like bra. Mye av argumentene her handler jo også om hvor trasig det er for mor å starte jobb når det endelig begynner å bli kjekt og den tunge graviditeten som tar årevis å komme seg fra. Så begge sider har vel ikke utelukkende barnets beste som argumentasjon for sitt standpunkt.

Anonym bruker
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har fremdeles lovfestet rett til nesten 3 års permisjon. Fremdeles fritt valg. Etter det har vi rett til redusert arbeidstid. Når kommer DITT ansvar inn? Aldri? Er det DU som valgte å få barn, eller tvang staten deg? Man skjønner vel at når man velger å starte familien, fører det økonomiske endringer med seg. Gjør man ikke det, er man ikke rede for dette ansvaret, så... 

Så du er imot betalt permisjon og barnetrygd osv? Da tror jeg du bor i feil land! Det er ikke slik samfunnet vårt er innrettet og det er latterlig argumentasjon at fremstille det som om jeg tror staten skal betale alt for meg når jeg får barn. Selvfølgelig hverken tror eller forventer jeg noe så tåpelig! Og jeg tar ansvar for barna mine hver dag i året! Men det er en helt annen diskusjon. En klar forringelse av permisjonsordningen skjønner jeg at folk reagerer på! Det er i praksis alt du vet om meg. 

Anonym bruker
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mitt ansvar er å påvirke staten i den retning jeg ønsker den skal utvikle seg. Ikke å godta og resignere uansett hva politikerne finner på. Vi lever i et demokrati. Det fungerer ikke lm ikke folk engasjerer seg. Du kan ikke kreve å ha den eneste akseptable mening og kalle alle andre bortskjemte. Det er ikke d lik verden fungerer.

Jeg vil også det beste for mine barn. Jeg tror mine jenter får det bedre av et samfunn der omsorg for barn er et felles ansvar. 

Demokrati er bra og engasjement like så. Ytringsfrihet like så. Og jeg er i min fulle rett til å hevde at gnålet om tap av noen få uker (4 uker...?) taler om bortskjemte mødre som helst er hjemme lengst mulig fordi det er mer behagelig enn å være på jobb. Så er jo du hjertens uenig i det og det må du gjerne være.

• Like 1

Anonym bruker
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så du er imot betalt permisjon og barnetrygd osv? Da tror jeg du bor i feil land! Det er ikke slik samfunnet vårt er innrettet og det er latterlig argumentasjon at fremstille det som om jeg tror staten skal betale alt for meg når jeg får barn. Selvfølgelig hverken tror eller forventer jeg noe så tåpelig! Og jeg tar ansvar for barna mine hver dag i året! Men det er en helt annen diskusjon. En klar forringelse av permisjonsordningen skjønner jeg at folk reagerer på! Det er i praksis alt du vet om meg. 

Det er snakk om en forskjell på 5 uker fra sånn det er nå er det ikke? Far har hatt 10 og får nå 15. Legg i 5 uker ferie i slutten av permisjonen og du har fikset det. Da må du bare ofre ferien det året. 

Permisjonssutring 🤮

• Like 1

Anonym bruker

Skulle bare mangle. Mann og dame er ikke lik. Du kan gro hår under armene, gå som en mann, jobbe som snikker osv osv. Men vi forblir ikke likestilt. Heller ikke i foreldrerollen. Jeg tar med glede mesteparten av husarbeidet mot at han bytter dekk og maler huset. Jeg vil gjerne at menn åpner dører for meg, kommer med roser og jobber mest. Det er helt naturlig at det er forskjell, og sånn har det vært fra vi var huleboere. Bare for å bli skikkelig barnslig i svarene mine her nå😂