Jump to content
Anonym bruker

La familiene få tilbake bestemmelsesretten til foreldrepermisjonsfordeling

Recommended Posts

Anonym bruker

Håper alle har skrevet under her på oppropet mot den gammeldagse og bakstreverske politikken om å frata småbarnsfamiliene retten (mot bedre vitende) til å fordele permisjonen sånn som det passer for dem. På tide at politikerne hører på forskerne!

https://www.opprop.net/la_familiene_beholde_bestemmelsesretten_til_fodselspermisjonsfordeling?a=2&fbclid=IwAR20AaDGPIGOn-BQWAZ8OcURUwV41wGG5e__3SVIIMBcj-qDnj9HQkQX6gA

Anonymkode: 07faa...2c3

Fortsetter under...

Anonym bruker

Ikke snakk om. Menn som ikke prioriterer å ta ut 15 uker permisjon for å passe egne barn bør ikke få barn.

Anonymkode: d62b5...45e

Anonym bruker
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke snakk om. Menn som ikke prioriterer å ta ut 15 uker permisjon for å passe egne barn bør ikke få barn.

Tenk å ha en sånn sneversynt tankegang. Finnes mange menn som har tatt ut mindre enn 15 uker permisjon som likevel har et nært bånd til barnet sitt. 

Anonymkode: ea0ab...213

Anonym bruker
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper alle har skrevet under her på oppropet mot den gammeldagse og bakstreverske politikken om å frata småbarnsfamiliene retten (mot bedre vitende) til å fordele permisjonen sånn som det passer for dem. På tide at politikerne hører på forskerne!

https://www.opprop.net/la_familiene_beholde_bestemmelsesretten_til_fodselspermisjonsfordeling?a=2&fbclid=IwAR20AaDGPIGOn-BQWAZ8OcURUwV41wGG5e__3SVIIMBcj-qDnj9HQkQX6gA

Selvfølgelig har jeg signert. Denne saken engasjerer meg. Helt sykt at staten skal sette en fast mal som  skal fungere for alle. Det eneste de tenker et at AS Norge skal være mest mulig samfunnsøkonomi og så gjemmer de seg bak såkalt "likestilling".

Mange kvinner blir å ta ut mer ulønnet permisjon som følge av den nye ordningen. 

Det blir ikke likestilling før menn går gravide, føder og ammer. 

Man kan ikke overkjøre biologien og hvis det er slik at menn må påtvinges en viss fedrekvote for å få nært bånd til sine barn er det noe som er alvorlig galt. 

Alle familier er ulike og har ulike behov og forutsetninger så la nå hver enkelt familie bestemme selv hva som passer best. 

At Erna oppfordrer til flere barn parallellt med den nye ordningen er en skam . Hun kan bare forsette å drømme søtt 

Anonym bruker
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk å ha en sånn sneversynt tankegang. Finnes mange menn som har tatt ut mindre enn 15 uker permisjon som likevel har et nært bånd til barnet sitt. 

Det finnes nok, men det er viktigere å tvinge de familiene som ikke deler fornuftig til å gjøre det enn å ta hensyn til de få det ikke betyr noe for.

Anonym bruker
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Passe egne barn? Seriøst? En pappa passer da ikke egne barn, noe heller ikke mammaen gjør. Man tar seg av sine egne barn. Kvinner som ikke er i stand til å anse mannen som likeverdig forelder som kvinnen burde heller ikke få barn.

Sånn utover det er jeg prinsipielt i mot en tredelt permisjon. Det er så mange individuelle faktorer som spiller inn at dette er noe hver familie burde få sy sammen som det passer dem. 

Anonymkode: 6127b...02b

Annonse

Anonym bruker

Kunne ikke falle meg inn å signere. 

Siden det fremdeles finnes folk som ikke forstår hvor viktig det er at begge foreldre tar del i barnets første leveår, så må det tvang til. At fars del kanskje kunne vært ørlite redusert, til f.eks. minimum 12 uker, er en annen sak. 

Anonymkode: 1e7f2...a12

Anonym bruker

Å tvinge fedre som foreks jobber i 2 uker på og 4 uker av til å ta ut permisjon er jo idiotisk. De er jo hjemme mye uansett og familien tjener bedre på at mor får størstedelen av permisjon. 

Anonymkode: 17869...7dc

Anonym bruker
32 minutes ago, Anonym bruker said:

Kunne ikke falle meg inn å signere. 

Siden det fremdeles finnes folk som ikke forstår hvor viktig det er at begge foreldre tar del i barnets første leveår, så må det tvang til. At fars del kanskje kunne vært ørlite redusert, til f.eks. minimum 12 uker, er en annen sak. 

Dokumentasjon på at det er viktig? Hvorfor er det viktig? Ikke for barna, i følge et samlet barnepsykologisk fagmiljø som tvert imot advarer om at det er skadelig.

Faren kan selvsagt gjerne være hjemme I TILLEGG TIL moren, men det er noe annet enn at moren plutselig skal forsvinne når barnet trenger en stabil hovedomsorgsperson det første året. Det er dessuten kvinner som er gravide og føder barn.

Anonym bruker

Det er helt sykt at denne fedrekvoten er tvunget gjennom av politikere med massive ideologiske skylapper som holder seg for ørene og nekter å høre på forskning, basert på ren ideologi bare med utgangspunkt i de voksnes karrierer og med null interesse for hva som er bra for barn og null interesse for hva forskning viser. Nå er det jo kommet mange og solide faglige innspill fra psykologer og andre med fagkunnskap om barn. Har sikkert lest et dusin artikler av ulike norske psykologer som har uttalt seg svært kritisk om fedrekvoten.

Anonym bruker

– Skal spebarnet få best mulig utvikling, er det avgjørende at mors omsorg er kontinuerlig de to første årene, og at barnet oppfatter henne som forutsigbar, konsistent og følelsesmessig tilgjengelig, sier hjerneforskeren Allan Schore.

http://kvinnesak.no/2014/10/oppsiktsvekkende-ny-forskning-smabarnspolitikken-ma-endres/

Anonym bruker

Kan noen svare meg på dette;

Kvinner, som er selvstendig næringsdrivende. HVORDAN ordner de seg når de får barn?

Anonymkode: a7790...cb1

Anonym bruker

Det er helt sjukt at vi i 2019 ikke klarer å planlegge familieforøkelse. Neida, staten er dum og teit som bare betaler oss for «litt» permisjon og ikke så lenge som vi vil. Når vi får barn er det da ikke vårt ansvar å ta vare på dem eller sikre oss økonomisk først. Det er statens ansvar det! Herregud, tenk på dem som ikke har opptjent rett til foreldrepenger da! De får jo bare 80tusen og noe! Og må på sosialen eller aap eller dagpenger eller eller etterpå! Hårreisende behandling! Dette må vi gjøre noe med! Asap! 

Nei vettu hva! Hva skjer med å ta litt ansvar selv? Man har all valgfrihet! Vi har lovfestet rett på nesten 3 år permisjon totalt. 

Anonymkode: 91744...447

Annonse

Anonym bruker
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan noen svare meg på dette;

Kvinner, som er selvstendig næringsdrivende. HVORDAN ordner de seg når de får barn?

Jeg ordnet det ved å ansette en person til å gjøre det meste av min vanlige jobb de ukene jeg hadde 100% permisjon, tilpasse fødselstiden til lavsesong slik at mannen tok sin del av permisjonene i min høysesong og dele resten av permisjonen slik at både mannen og jeg jobbet halv uke i en lang periode.

Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ordnet det ved å ansette en person til å gjøre det meste av min vanlige jobb de ukene jeg hadde 100% permisjon, tilpasse fødselstiden til lavsesong slik at mannen tok sin del av permisjonene i min høysesong og dele resten av permisjonen slik at både mannen og jeg jobbet halv uke i en lang periode.

Takk for svar! :)

Argumentene (som jeg leser her) er stort sett at mannen ikke kan sånn og sånn nettopp fordi han er selvstendig næringsdrivende. Merkelig at damene får det til, da :)

Anonym bruker
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! :)

Argumentene (som jeg leser her) er stort sett at mannen ikke kan sånn og sånn nettopp fordi han er selvstendig næringsdrivende. Merkelig at damene får det til, da :)

Det er akkurat det som er problemet og grunnen til at vi må ha "tvang" på dette området (eller like rettigheter for begge foreldre om man velger å se mer positivt på det).

Anonym bruker

Jeg planlegger å sykmelde meg en måned jeg😏 Fyr løs, DONT CARE! Vi har allerede spart staten for en pappaperm periode...

Anonymkode: 86982...ee1

Anonym bruker
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg planlegger å sykmelde meg en måned jeg😏 Fyr løs, DONT CARE! Vi har allerede spart staten for en pappaperm periode...

Hvordan har du tenkt å få til det uten at nav eller din arbeidsgiver oppdager trygdemisbruket?

Anonym bruker

Jeg skjønner seriøst ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bare gjøre det slik at foreldre bestemmer selv ! Folk er jo så forskjellig, her i hus jobber mannen masse og jeg veldig lite. Det er slik vi velger å gjøre det. Og det hadde passet oss mye bedre om jeg tok hele permisjonen, da han trives best med å jobbe så mye, og tjener ekstremt mye mer enn meg. Han har et sterkt bånd til begge barna våre, så det er bare tull. Jeg trives også veldig godt med de huslige gjøremålene.

Og da jeg var liten ønsket pappa og være mye mer hjemme og mamma ønsket å gå litt ut i jobb. Så ja, det er så forskjellig hvordan man ønsker å gjøre det. Og da synes jeg at det skal være valgfritt ! 

Anonymkode: 39d2f...caf

Anonym bruker
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner seriøst ikke hvorfor det skal være så vanskelig å bare gjøre det slik at foreldre bestemmer selv ! Folk er jo så forskjellig, her i hus jobber mannen masse og jeg veldig lite. Det er slik vi velger å gjøre det. Og det hadde passet oss mye bedre om jeg tok hele permisjonen, da han trives best med å jobbe så mye, og tjener ekstremt mye mer enn meg. Han har et sterkt bånd til begge barna våre, så det er bare tull. Jeg trives også veldig godt med de huslige gjøremålene.

Og da jeg var liten ønsket pappa og være mye mer hjemme og mamma ønsket å gå litt ut i jobb. Så ja, det er så forskjellig hvordan man ønsker å gjøre det. Og da synes jeg at det skal være valgfritt ! 

Anonymkode: 39d2f...caf

Det ER fullstendig valgfritt!

Alle kan ta så mye permisjon de bare vil.

Men skal staten betale, så er det helt rimelig at staten også ønsker å legge noen føringer for hva det betales for. 

Anonym bruker
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan har du tenkt å få til det uten at nav eller din arbeidsgiver oppdager trygdemisbruket?

Har reele plager jeg til vanlig overser😏

Anonym bruker

Derfor vi må ha tvang...... hva med å sette barnas behov først?  Hva om du ikke har en jobb som du kan ha ammefri fra? Hva om barnet fremdeles drikker morsmelk som hovednæring og ikke tar flaske og spiser lite? Hvorfor skal vi overse så mye forskning som sier at å bytte hovedomsorgsperson i dette utviklingstrinnet er meget uheldig for barna.  

Det som blir oppnådd med denne tvangen er økte forskjeller mellom de som har god økonomi og de som ikke har så god økonomi. Ulønnet permisjon kommer til å øke for verdig mange kvinner.  Hvor er likestillingen i det? Kvinner taper pensjonspoeng og blir like mye eller mer borte fra jobben. 

At staten tjener på denne ordningen er helt klart.  En del menn velger å ikke ta ut sin permisjon,  og de tjener ofte mer enn kvinnen = penger staten slipper å utbetale. Og familiene dekker utgiften til å gå hjemme selv.  

Anonymkode: bf970...58a

Anonym bruker
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke overrasket. Hva med å heller stå for dine valg? Laveste av lavmål. 

Anonymkode: 91744...447

Anonym bruker
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er akkurat det som er problemet og grunnen til at vi må ha "tvang" på dette området (eller like rettigheter for begge foreldre om man velger å se mer positivt på det).

Jeg er helt enig!

Anonym bruker
29 minutes ago, Anonym bruker said:

Det ER fullstendig valgfritt!

Alle kan ta så mye permisjon de bare vil.

Men skal staten betale, så er det helt rimelig at staten også ønsker å legge noen føringer for hva det betales for. 

Det er ikke "staten" som betaler. Det er ren tilbakebetaling av den skatten vi betaler inn. Det er våre penger. Skattebetalernes penger skal ikke brukes til å favorisere SVeres ideologiske livsstil.