Gå til innhold

48 timer symptomfrihet ved oppkast - praktiserer dere dette uansett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tredjeklassingen min kastet opp igår kveld. Mye, men bare én gang. Formen er fin nå, han har spist frokost og virker i helt fin form. Jeg tenker derfor at dette ikke er omgangssyke, men at det trolig skyldes noe han har spist. 

Er det helt feil å tenke at han kan på skolen igjen imorra dersom formen forblir like fin neste døgnet? Er klar over 48timersregel og smittefare, men det virker unødvendig for ham å være hjemme og for meg og jobb at jeg er hjemme imorgen (egentlig idag også, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd), slik han faktisk er i form ...🤔

Anonymkode: 74eb3...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, better safe than sorry. Et år i barnehagen var det en runde med omgangssyke hvor barna kun spydde en gang. Så en å spy en gang er likevel nok til å være omgangssyke.

Anonymkode: d6f06...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt et barn i din sønns klasse, hadde jeg satt veldig pris på at du holdt han hjemme.

Anonymkode: f3ae9...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. jeg er jo i utgangspunktet enig, men det er vanskelig å få tak i vikar, så jeg føler på det i forhold til jobb også.. 😫

Takk for svar! :)

Anonymkode: 74eb3...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg følger 48-timers «regelen», uansett om de bare spyr en gang eller om de spyr ti. Jeg har selv jobbet i barnehage og så godt hvor viktig det er å holde den regelen. 

 

Anonymkode: 7351a...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten. Kan sende i barnehagen etter 46 timer altså. Alternativet er jo bare å holde hjemme til kl ti liksom. Inntreffer 48 timer i løpet av barnehagetidens første timer gjør jeg det. 

Anonymkode: bc2c1...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, better safe than sorry. Et år i barnehagen var det en runde med omgangssyke hvor barna kun spydde en gang. Så en å spy en gang er likevel nok til å være omgangssyke.

Anonymkode: d6f06...21a

 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg følger 48-timers «regelen», uansett om de bare spyr en gang eller om de spyr ti. Jeg har selv jobbet i barnehage og så godt hvor viktig det er å holde den regelen. 

 

Anonymkode: 7351a...3f1

Det er stor forskjell på barnehagebarn og et barn i slutten av tredje klasse.

En tredjeklassing hoster ikke i andre sin mat, sutter på leker og kliner snørr rundt omkring. Iallfall ikke en normalt oppegående tredje klassing.

Anonymkode: 5c741...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det da ungene gikk i barnehagen, men ikke nå som de er skolebarn.

På skolen er regelen 24 timer og ok allmenntilstand. Helsesøster har vært rundt i klassene og informert om dette, at om de kaster opp må de være hjemme dagen etter for å forhindre smitte, så det vet barna.

Men en unge i 3.klasse trenger ikke være hjemme i to dager.

Anonymkode: efca9...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det er stor forskjell på barnehagebarn og et barn i slutten av tredje klasse.

En tredjeklassing hoster ikke i andre sin mat, sutter på leker og kliner snørr rundt omkring. Iallfall ikke en normalt oppegående tredje klassing.

Anonymkode: 5c741...fcc

Men merkelig nok så var 12 av 18 elever, pluss læreren syke med omgangsyken nå etter jul... Jeg har barn i skolealder også, og selv om det er normalt at man lærer å holde seg for munnen når man nyser/hoster, så er det ikke alle som gjør det hver gang, noen gjør det i hånden (og ikke inn i albuen slik anbefalingen er) og vasker seg ikke etterpå og går rundt å tar på dørhåndtak og slikt. Smitte sprer seg fort selv om en i 3. Klasse ikke sutter på leker og er normal og oppegående.

Anonymkode: 7351a...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men merkelig nok så var 12 av 18 elever, pluss læreren syke med omgangsyken nå etter jul... Jeg har barn i skolealder også, og selv om det er normalt at man lærer å holde seg for munnen når man nyser/hoster, så er det ikke alle som gjør det hver gang, noen gjør det i hånden (og ikke inn i albuen slik anbefalingen er) og vasker seg ikke etterpå og går rundt å tar på dørhåndtak og slikt. Smitte sprer seg fort selv om en i 3. Klasse ikke sutter på leker og er normal og oppegående.

Anonymkode: 7351a...3f1

At 12 av 18 elever er syke er ekstremt uvanlig og ikke noe jeg setter lista etter.

Har selv tre skolebarn og har aldri opplevd slik epedimi eller gjentagende sykdom. Når jeg tenker etter har jeg ikke opplevd omgangssyke på skolen overhode.

Anonymkode: 5c741...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er få magevirus som er smittsomme i 48 timer etter oppkast altså, de fleste er mest smittsomme før barnet kaster opp og mens det kaster opp og i opptil 24 timer etterpå. 48 timer er satt fordi noen av de mest hissige norovirusene er smittsomme så lenge, men da har man gjerne hatt en skikkelig runde med omgangssyke og vært ordentlig dårlig, høres ikke ut som sønnen til hi har vært det akkurat.

Så det er helt vanlig at regelen på skolen er 24 timer.

Anonymkode: efca9...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tredjeklassingen min kastet opp igår kveld. Mye, men bare én gang. Formen er fin nå, han har spist frokost og virker i helt fin form. Jeg tenker derfor at dette ikke er omgangssyke, men at det trolig skyldes noe han har spist. 

Er det helt feil å tenke at han kan på skolen igjen imorra dersom formen forblir like fin neste døgnet? Er klar over 48timersregel og smittefare, men det virker unødvendig for ham å være hjemme og for meg og jobb at jeg er hjemme imorgen (egentlig idag også, men det kunne vi jo ikke vite på forhånd), slik han faktisk er i form ...🤔

Anonymkode: 74eb3...c38

Nei, gjør ikke det. Lar det alltid gå minimum 24 timer etter symptomfrihet. Har sendt barnet i bhg både 30 timer og 40 timer etter oppkast. Grunnen er at d3t føles helt meningsløst å ha et friskt barn hjemme fra barnehagen. 

Jeg tror de færreste er så "skinnhellige" at de venter minst 48 timer.

Anonymkode: cba85...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, 48 timer ved oppkast uansett om det bare er en gang. Bilsyke unger er selvfølgelig noe annrt. 

Anonymkode: 86779...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde de fleste skoler hadde 24 timers regel, og at 48 timer var det mest barnehager som brukte

Anonymkode: 79b19...0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det 48 t. Tredjeklassingen her var borte hele forrige uke pga oppkast og mye magevondt.

og når vi trodde hun var frisk, så kastet hun plutselig opp igjen😏

Anonymkode: 9f6ac...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men det er fordi to av barna mine har sykdommer/tilstander som gjør at de kaster opp uten å være syk. Jeg holder dem selvsagt ikke hjemme 48 timer da. Dersom de faktisk er spysyk følger jeg regelen.

I ditt tilfelle høres det ikke ut som han er syk, så jeg hadde sendt ham på skolen.

Anonymkode: c4dd6...193

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere skal huske er at det er tvilsomt om dere har rett til fri for å passe barn som ikke lengre er syke men som bare er hjemme et par dager ekstra, for sikkerhets skyld. Sansynlig vis kan arbeidsgiver kreve at dere kommer på jobb eller trekke dere i lønn for å bli hjemme og skolen kan ikke lage regler som sier at barna må holdes hjemme i 48 timer.

Anonymkode: deaef...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens ungene gikk i barnehagen var vi nokså strenge på dette, men ikke etter de begynte på skolen. Tror forresten ikke at vi har hatt omgangssyke i hus siden de begynte på skolen, heller, når jeg tenker meg om. Nå går de i 8. og 9. 

Anonymkode: 5638a...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det dere skal huske er at det er tvilsomt om dere har rett til fri for å passe barn som ikke lengre er syke men som bare er hjemme et par dager ekstra, for sikkerhets skyld. Sansynlig vis kan arbeidsgiver kreve at dere kommer på jobb eller trekke dere i lønn for å bli hjemme og skolen kan ikke lage regler som sier at barna må holdes hjemme i 48 timer.

Anonymkode: deaef...01e

Her er det ikke skolene som anbefaler 48 timer, men kommunelegen.....

Anonymkode: 8de22...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ikke skolene som anbefaler 48 timer, men kommunelegen.....

Anonymkode: 8de22...683

Og her sier kommunelegen at skolen ikke har lov til å kreve det og at han ikke anser det som nødvendig.

Anonymkode: deaef...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det dere skal huske er at det er tvilsomt om dere har rett til fri for å passe barn som ikke lengre er syke men som bare er hjemme et par dager ekstra, for sikkerhets skyld. Sansynlig vis kan arbeidsgiver kreve at dere kommer på jobb eller trekke dere i lønn for å bli hjemme og skolen kan ikke lage regler som sier at barna må holdes hjemme i 48 timer.

Anonymkode: deaef...01e

Da er det jo bare til å si at barnet forsatt er syk,har ikke fått noen spørsmål av sjefen da.

Anonymkode: 41bc5...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...