Gå til innhold

Jeg orker ikke mer rot..hvordan klare å ha det ryddig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi flyttet til nytt sted og bestemte meg for at det ALDRI skulle bli så rotete igjen,men nå ser det ikke ut her. Klær overalt og masse rot...13 åringen sier hver gang hun sksl ha med noen hjem at jeg må huske å rydde. Jeg sliter med ADHD og er lite organisert og ingen energi. 

Anonymkode: 3eccb...9c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste som fungerer er å ha færre ting.

Ellers burde vel 13-åringen bidra med rydding...

Anbefaler boken til Marie Condo om opprydding 

Anonymkode: 8ee9f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bruke en dag eller uke på å gjøre akkurat det du er dårlig på, organisere absolutt alt! Ta ett rom ad gangen. Kjøp inn små kasser, bokser el. dersom det trengs, gå igjennom alt dere har, sorter ut det som ikke blir brukt (selg, gi bort eller kast) og la alt annet få en fast plass. Etter det er det veldig lett å holde ting ryddig, spesielt dersom du følger prinsippet om at om det kommer noe nytt inn i hus, må noe annet gå. Ny genser = en gammel må gis bort eller lastes, osv.

Anonymkode: 1f755...355

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha mindre ting, og det du har må ha en fast plass.

Kommer du inn og legger dagens post på benken uten å rydde den opp etterpå samler det seg på kort tid en bunke på benken også blir det altfor lett å bare slenge mer og mer i den bunken. Ting må tas med en gang, ryddes vekk, kastes osv.

Skal du til soverommet tar du med deg klærne som skal inn i skapet, skal du på kjøkkenet tar du med deg det tomme glasset på stuebordet osv. Det må bli en vane og alltid ta med seg noe som skal ryddes, ikke beveg deg fra et sted til et annet uten å rydde med deg ting.

Jeg har fire barn og et ganske stort hus, skal det være ryddig her må rydding sitte i fingerspissene hele tiden. Lar du ting samle seg opp kommer du plutselig ikke til bunnen av det, du må ta det med en gang.

Anonymkode: 149fb...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en neat-freak og må alltid ha det ryddig. Beste tipsene er å starte med en skikkelig opprydning. Kast eller gi vekk (evt selg) ting dere ikke har bruk for. Ikke ta vare på ting som ikke har vært brukt på mange år med tanken om at "den kan jo kanskje komme til nytte en dag". La hver ting få en fast plass. Alt fra te-lys til vaskemiddel til kulepenner. Ha mest mulig i lukkede skap og skuffer, og bruk gjerne inndeling eller bokser og lignende i skuffer og skap, da det holder seg mer oversiktlig og dermed enklere å holde ryddig. Ta ting etter hvert. La ikke ting hope seg opp. Kast skittentøyet i skittentøyskurven med en gang, ikke vent til det samler seg en stor haug på badegulvet. Rydd kjøkkenet etter hvert måltid, ikke la det samle seg opp i løpet av dagen. Ha faste dager til oppgaver som sengetøyskift, klesvask og støvsuging. Alt er lettere å få unna når man har rutiner på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg er òg rotete, men, det har blitt betre etter at eg bestemte at kleda skal ikkje ligge å slenge nokon andre stadar enn på vaskerommet (der ser det kaotisk ut...) Også har eg store boksar til å rydde leikar i, så det er fort gjort å rydde i. Elles støttar eg dei over at ein må ta ting etterkvart, men eg veit sidan eg sjølv er eit rotehaud at det plutseleg berre er blitt små haugar av ting og tang på alle flate overflater.. Ikkje så mange gode råd. Men eg veit korleis du har det🤗

Anonymkode: 43342...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...