Gå til innhold

Samboer og brødre sparer til faren sin bursdag.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

De skal spare 4 stk, 200 kr i mnd i 3 år. Dett blir ca 22000 i sum. 

I utgangspunktet er jo dette en veldig fin tanke og sønnene er veldig omtenksomme til sin far. 

Men, dette er jo en veldig velstående mann. Han har nedbetalt hus, cashet ut en splitter ny bil i høst, har hytte som de renoverer nå. Vi har barn, huslån, studielån, billån. 8000 i mnd i bhg/SFO. Vi har aldri kjærestetid. Jeg kjenner litt an om min samboer skulle spart så skulle det vært til en tur til oss to, ikke for å spandere på en som har veldig mye. Han kunne spart til en skikkelig ferie for oss. Svigers er for grådig til å spandere på oss tur, det vet jeg. Da blir jeg smålig jeg, og da orker ikke jeg at vi skal spandere tur heller! Da kan samboer spare til oss, til barna, eller til pensjon- noe han ikke gjør!

Anonymkode: d2fc9...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg, men da må du ha en god samtale med mannen om verdier og lojalitet. Noen voksne barn er under tøffelen på mor/far, og har ikke skjønt at den familien de må prioritere, er den de selv har etablert...

Anonymkode: 608ee...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg, men da må du ha en god samtale med mannen om verdier og lojalitet. Noen voksne barn er under tøffelen på mor/far, og har ikke skjønt at den familien de må prioritere, er den de selv har etablert...

Anonymkode: 608ee...a2e

Men han er, som du sier, under tøffel på mor og far. Jeg kan aldri si et skjevt ord om de (gjør sjelden det, de er supre), men om jeg gjør det flyr han i taket. 

Så om du har noen tips til hvordan si dette skånsomt blir jeg glad. Vi skal jo såklart gi svigerfar en fin gave, men de fleste som feirer dag utenlands spanderer vel på barn, ikke motsatt. Eller?

Anonymkode: d2fc9...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal pengene brukes til da?

 

kanskje dette er en gave faren blir veldig glad for og ungene ønsker å gi for å si takk til faren sin. Vise at de er glade i han og at han alltid støtter dem eller noe? Eller at de tenker st dette er «betaling» for at han alltid stiller opp og hjelper med råd, barnevakt, låne ut hytte osv?

 

du virker sur fordi svigers ikke har spandert ferietur på dere. Du skriver at svigers er helt supre! Er ikke det viktigere å ha de i hverdagen enn en tur? Kanskje svigers har en baktanke med å la ungene klare seg selv og ikke dele ut med penger? Har de hytte dere får låne? Stiller opp som barnevakt? Osv 

Anonymkode: 468a5...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal pengene brukes til da?

 

kanskje dette er en gave faren blir veldig glad for og ungene ønsker å gi for å si takk til faren sin. Vise at de er glade i han og at han alltid støtter dem eller noe? Eller at de tenker st dette er «betaling» for at han alltid stiller opp og hjelper med råd, barnevakt, låne ut hytte osv?

 

du virker sur fordi svigers ikke har spandert ferietur på dere. Du skriver at svigers er helt supre! Er ikke det viktigere å ha de i hverdagen enn en tur? Kanskje svigers har en baktanke med å la ungene klare seg selv og ikke dele ut med penger? Har de hytte dere får låne? Stiller opp som barnevakt? Osv 

Anonymkode: 468a5...330

Jeg er ikke sur for at de ikke har spandert tur, det er noe jeg har vent meg til. Sist vi var ute og spiste med de så betalte vi maten selv. Så det er ikke noe uvant. 

Hytta får vi låne når vi vil. Men de har kjøpt en hytte som er helt urealistisk for oss å bruke i hverdagen da de kjøpte den så langt unna. Vi spurte om de ikke kunne kjøpe den i retning der vi bor, så vi kunne møttes der i helger, kjørt barna dit etc. Men det er de som skal bruke den så de må kjøpe den der de vil såklart. 

I hverdagen hjelper de oss ikke mye svigers.

Anonymkode: d2fc9...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At voksne barn spanderer tur på far ved et jubileum er ikke uvanlig. Regner med det er 60 eller 70 årsdag.

Jeg synes du kan unne svigerfar en fin gave. ja noen voknske foreldre spanderer tur på familiene sine, men dine gjør tydeligvis ikke det. 

Se litt stort på disse 200 kronene i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

At voksne barn spanderer tur på far ved et jubileum er ikke uvanlig. Regner med det er 60 eller 70 årsdag.

Jeg synes du kan unne svigerfar en fin gave. ja noen voknske foreldre spanderer tur på familiene sine, men dine gjør tydeligvis ikke det. 

Se litt stort på disse 200 kronene i måneden.

Ok, alle jeg har vært borti har det vært motsatt til nemlig, at jubilant spanderer tur. 

 

Anonymkode: d2fc9...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ok, alle jeg har vært borti har det vært motsatt til nemlig, at jubilant spanderer tur. 

 

Anonymkode: d2fc9...5b3

Hvis dette er tre år frem i tid så er det ikke sikkert at svigerfar har begynt å tenke på det i det hele tatt. Hvem vet hva han kan finne på når dagen nærmer seg.

Jeg synes uansett at det er flott at samboeren din og hans brødre vil hedre pappaen sin og at 200 kroner i måneden(et cafebesøk) er lite å lage bølger for. De er tydeligvis takknemlige og ønsker å gi en fin gave ved denne anledningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men blir det da 7200 PLUSS kostnaden for ferie for deres egen familie? Det er jo helt urimelig. 

Eller vil 28000 dekke reise for hele storfamilien? Neppe?

Anonymkode: 330be...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men blir det da 7200 PLUSS kostnaden for ferie for deres egen familie? Det er jo helt urimelig. 

Eller vil 28000 dekke reise for hele storfamilien? Neppe?

Anonymkode: 330be...c0f

HIs samboer og hans brødre ønsker å spandere tur på faren og moren i anledning jubileum. Slik forstår jeg det.

Dette synes HI er urimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt det er en fin tanke, og lurt å starte tidlig å spare. 200,- er vel ikke så mye at det merkes? Jeg synes helt ærlig at du virker litt smålig.

Mine foreldre fikk en langweekend i utlandet til sine 60-årsdager og satte veldig stor pris på det. Hadde mannen min nektet meg å betale for det (spleiset med et søsken), så hadde jeg virkelig begynt å lure hva som gikk av ham altså. 

 

Anonymkode: 0947e...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Nyttårs barn said:

HIs samboer og hans brødre ønsker å spandere tur på faren og moren i anledning jubileum. Slik forstår jeg det.

Dette synes HI er urimelig.

Ja, jeg lurte på om det var meningen av brødrene og familie var med på turen.  Hvis de blir med for å feire dagen synes jeg gaven blir altfor dyr. Vil jo koste hi's familie 7200 + 20-30.000 kanskje?

Jeg er nok også vant at jubilanter som vil feire i utlandet sponser gjester. Samme som med folk som gifter seg i utlandet 

Anonymkode: 330be...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg synes absolutt det er en fin tanke, og lurt å starte tidlig å spare. 200,- er vel ikke så mye at det merkes? Jeg synes helt ærlig at du virker litt smålig.

Mine foreldre fikk en langweekend i utlandet til sine 60-årsdager og satte veldig stor pris på det. Hadde mannen min nektet meg å betale for det (spleiset med et søsken), så hadde jeg virkelig begynt å lure hva som gikk av ham altså. 

 

Anonymkode: 0947e...f8f

Men en langweekend koster kanskje ikke 28.000?

Over 7000 er mer enn vi gir i gave, selv på runde dager 

Anonymkode: 330be...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes absolutt det er en fin tanke, og lurt å starte tidlig å spare. 200,- er vel ikke så mye at det merkes? Jeg synes helt ærlig at du virker litt smålig.

Mine foreldre fikk en langweekend i utlandet til sine 60-årsdager og satte veldig stor pris på det. Hadde mannen min nektet meg å betale for det (spleiset med et søsken), så hadde jeg virkelig begynt å lure hva som gikk av ham altså. 

 

Anonymkode: 0947e...f8f

Jeg synes også dette er litt smålig. Om 200 kroner velter månedsbudsjettet så er det noe feil altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men en langweekend koster kanskje ikke 28.000?

Over 7000 er mer enn vi gir i gave, selv på runde dager 

Anonymkode: 330be...c0f

En langweekend som to søsken spleiser på koster fort 10000 eller mer.

Min mann har to nieser han er glad i og som var i livet hans da jeg møtte ham. Han er bestandig sjenerøs med dem og gir dem et par tusen kroner i bursdagsgave hvert år. Dette er ikke noe jeg begynner å hisse meg opp over. han kan få lov til å unne niesene sine dette uten at jeg skal trekke inn hva vi her hjemme kunne brukt de pengene til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Nyttårs barn said:

En langweekend som to søsken spleiser på koster fort 10000 eller mer.

Min mann har to nieser han er glad i og som var i livet hans da jeg møtte ham. Han er bestandig sjenerøs med dem og gir dem et par tusen kroner i bursdagsgave hvert år. Dette er ikke noe jeg begynner å hisse meg opp over. han kan få lov til å unne niesene sine dette uten at jeg skal trekke inn hva vi her hjemme kunne brukt de pengene til.

Vi gir også store pengegaver til nevøer og nieser, fordi de vil trenge pengene til bolig etc. Foreldregenerasjonen derimot, sitter med nedbetalte hus i årevis før de pensjonerte seg. 

Det handler vel litt om hvordan økonomien til de enkelte er. Både vi og foreldrene våre har god råd. Da blir det merkelig å gi så store summer.

Mine foreldre ville ønsket at vi ble med på turen..her er det sikkert også forskjell på familier 

Anonymkode: 330be...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi gir også store pengegaver til nevøer og nieser, fordi de vil trenge pengene til bolig etc. Foreldregenerasjonen derimot, sitter med nedbetalte hus i årevis før de pensjonerte seg. 

Det handler vel litt om hvordan økonomien til de enkelte er. Både vi og foreldrene våre har god råd. Da blir det merkelig å gi så store summer.

Mine foreldre ville ønsket at vi ble med på turen..her er det sikkert også forskjell på familier 

Anonymkode: 330be...c0f

Det er klart det er forskjell på familier, ser den.

Det er jo ikke sikkert at svigerfaren til HI i det hele tatt har begynt å planlegge dette jubileet. Men barna hans har begynt å tenke på det og sparer 200 i måneden for å gi ham en tur når det kommer. Da synes jeg det er litt smålig å begynne å reagere på dette. For de fleste familier med to yrkesaktive voksne er 200 i måneden en fillesum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ok, alle jeg har vært borti har det vært motsatt til nemlig, at jubilant spanderer tur. 

 

Anonymkode: d2fc9...5b3

Dette er ikke vanlig i mine kretser. Vi, to søstre med familie, spanderte utenlandstur på begge foreldrene våre da de fylte 60 år. Og de har GOD råd. 

Anonymkode: 0a22f...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som så, at foreldrene hans har vel brukt mer enn 200 kr i mnd over 3 år på de ungene, så at de har lyst å spandere en tur ved en rund dag er vel ikke noe å gå i taket for? Kan ikke du spare 200 kr i mnd i 3 år og ta med mannen din på tur, da?

Anonymkode: 8e2a6...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, alle jeg har vært borti har det vært motsatt til nemlig, at jubilant spanderer tur. 

 

Anonymkode: d2fc9...5b3

Det er jo helt urimelig å forvente. Vet det ikke er uvanlig, men det er absolutt ikke noe man kan bli snurt for.

Det er jo også hårreisende at dere prøver å legge dere oppi hvor de skal ha hytte. 

Spar 200,- i måneden du da. Så kan dere dra på tur.

Anonymkode: f6f52...b90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt smålig å reagere så voldsomt på 200,- i mnd. Det er ikke akkurat en formue. Dette er tydeligvis noe disse søsknene er enige om og har lyst å gi faren sin, uavhengig av hvor god råd han har.

Vi gjorde dette med svigers det året de fylte 60. Da gikk vi sammen med søsteren til min mann og planlagte ferietur for hele familien, og spanderte selvsagt på svigers. Dette var jo noe vi ville gi de i gave. En annen ting er det jo hvis jubilanten ønsker å ha med seg familien på en utenlandstur for å feire dagen sin. Da ville jeg forventet at han/hun spanderte på de han/hun vill ha med seg.

Anonymkode: 0240f...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men en langweekend koster kanskje ikke 28.000?

Over 7000 er mer enn vi gir i gave, selv på runde dager 

Anonymkode: 330be...c0f

Er de ikke tre brødre som spleiser da? De betaler ikke 28.000 hver....

I min omgangskrets er det overhodet ikke normalt at foreldregenerasjonen spanderer ferie på barn og storfamilie, ingen jeg kjenner har vært på slik ferie. 

Men jeg vet om flere som har spandert ferietur på sine foreldre når de har hatt runde dager.

Anonymkode: 36e0a...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, du virker utrolig smålig. Hadde mannen kommet i går og sagt at han og søsknene ønsker å gi faren en tur, til bursdagen om to måneder og det koster 7000 kroner som kanskje må taes bufferkontoen eller "hverdagspengene", har du all grunn til å reise bust og slå i bordet. Men han og søsknene er jo så forutseende at de har bestemt seg for å spare et lite beløp hver måned for å få dette til, en fornuftig måte å gjøre det på.

Ok, foreldregenerasjonen er kanskje den generasjonen som har hatt og har det best økonomisk, kanskje både i forhold til dem som har gått foran og dem som komme etter, men de har tydeligvis også oppdratt en gjeng med egoister som forventer at mor og far fremdeles skal fortsette å gi og gi til ungene sine, og dermed også har skapt svigerunger som forventer å fortsatt bare få og få.  Og tenkt at de er så frekke at de bygger hytte et sted som ikke passer for dere! 

I stede for å fremstå så smålig, så berøm mannen for at han og søsknene er forutseende nok til å begynne å spare nå. Å gi noe til sine foreldre, har ikke noe med økonomien til mottaker å gjøre. Det er hyggelig å få en tur, uansett hvordan økonomien til mottaker er. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

HI, du virker utrolig smålig. Hadde mannen kommet i går og sagt at han og søsknene ønsker å gi faren en tur, til bursdagen om to måneder og det koster 7000 kroner som kanskje må taes bufferkontoen eller "hverdagspengene", har du all grunn til å reise bust og slå i bordet. Men han og søsknene er jo så forutseende at de har bestemt seg for å spare et lite beløp hver måned for å få dette til, en fornuftig måte å gjøre det på.

Ok, foreldregenerasjonen er kanskje den generasjonen som har hatt og har det best økonomisk, kanskje både i forhold til dem som har gått foran og dem som komme etter, men de har tydeligvis også oppdratt en gjeng med egoister som forventer at mor og far fremdeles skal fortsette å gi og gi til ungene sine, og dermed også har skapt svigerunger som forventer å fortsatt bare få og få.  Og tenkt at de er så frekke at de bygger hytte et sted som ikke passer for dere! 

I stede for å fremstå så smålig, så berøm mannen for at han og søsknene er forutseende nok til å begynne å spare nå. Å gi noe til sine foreldre, har ikke noe med økonomien til mottaker å gjøre. Det er hyggelig å få en tur, uansett hvordan økonomien til mottaker er. 

 

 

Helt enig i dette. 

Flott at voksne "barn" ønsker å vise at de setter pris på foreldrene sine. Det å gi gaver til andre handler vel ikke om hvor mye de har i utgangspunktet, når ble det slik?

200 i måneden er et svært lite beløp og det er jo utrolig lurt å starte i god tid, så rekker det å bli en solid sum og en flott tur for svigerforeldrene.

Jeg slutter ikke å forundre meg over hvor gjerrige enkelte kan bli når noe ikke går til dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...