Gå til innhold

Jegere = sadister?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 timer siden, MrGoodMan skrev:

Finnes noen flere nyanserte måter å se det på

 

Nei. Troféjakt er unødvendig og trist.

Anonymkode: c973d...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutes ago, Anonym bruker said:

Vilt er faktisk ikke økologisk. For å få den statusen må det godkjenning til fra Debio. Det kan så vidt jeg vet ikke gis til kjøtt fra ville dyr eller fisk.

Anonymkode: 44295...ad0

Lol!

 

Anonymkode: 66d83...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vilt er faktisk ikke økologisk. For å få den statusen må det godkjenning til fra Debio. Det kan så vidt jeg vet ikke gis til kjøtt fra ville dyr eller fisk.

Anonymkode: 44295...ad0

Da retter jeg straks, og kaller kjøttet «miljøvennlig, naturlig, bærekraftig og ATSKILLIG RENERE ENN det såkalt ‘økologiske’ kjøttet man ellers importerer fra utlandet». Fornøyd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Det er vel bevist at IQ generelt i befolkningen blir lavere... 

Anonymkode: 030ba...76d

Nei. Motsatt. Flynn-effekten. Populasjonens IQ har økt over generasjoner. Men i Norge startet vel en stagnering av Føyn-effekten på 80-tallet om jeg ikke husker feil. Men det er forskjell på å dale og å stagnere. 

Anonymkode: a8899...22d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Da retter jeg straks, og kaller kjøttet «miljøvennlig, naturlig, bærekraftig og ATSKILLIG RENERE ENN det såkalt ‘økologiske’ kjøttet man ellers importerer fra utlandet». Fornøyd? 

Jeg er helt enig med deg. Det er bare så mange som ikke egentlig vet hva økologisk mat er.

Anonymkode: 44295...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Troféjakt er unødvendig og trist.

Anonymkode: c973d...0e5

Så med andre ord så har du ikke satt deg helt inn i saken. Nei nekter ikke for at ulovlig jakt og troféjakt har utgjort mye skade, men i ganske mange tilfeller bruker man dette nå for å finansiere og "redde" dyrearter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
1 time siden, MrGoodMan skrev:

Så med andre ord så har du ikke satt deg helt inn i saken. Nei nekter ikke for at ulovlig jakt og troféjakt har utgjort mye skade, men i ganske mange tilfeller bruker man dette nå for å finansiere og "redde" dyrearter. 

Det er dessverre sant. Kom til å se Stacey Dooleys program om det, og en regulert troféjakt er faktisk med på å finansiere drift og vakthold av reservatene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pashla skrev:

Det er dessverre sant. Kom til å se Stacey Dooleys program om det, og en regulert troféjakt er faktisk med på å finansiere drift og vakthold av reservatene. 

Hvorfor er det "dessverre"?

Så lenge dyrene uansett må taes ut er det da bare fint at noen får glede av jobben og reservatet får penger.

Anonymkode: 44295...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Handler mest om å skaffe god mat. 

Anonymkode: 10ffe...cc9

Hva med trofejegere? 

Anonymkode: 7a4d1...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det "dessverre"?

Så lenge dyrene uansett må taes ut er det da bare fint at noen får glede av jobben og reservatet får penger.

Anonymkode: 44295...ad0

Tenkte vel mer at dersom områdene var store nok, og krypskytteri ikke var et problem, så ville man heller aldri måtte regulere bestandene på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Motsatt. Flynn-effekten. Populasjonens IQ har økt over generasjoner. Men i Norge startet vel en stagnering av Føyn-effekten på 80-tallet om jeg ikke husker feil. Men det er forskjell på å dale og å stagnere. 

Anonymkode: a8899...22d

Forskning fra Bratsberg og Rogeberg fra 2018 viser at IQ i befolkningen faller, og at det er miljømessige faktorer som er årsaken til det, da det ikke kan forklares ut fra genetiske variasjoner.  Forskningen ble offentliggjort i flere utenlandske, anerkjente medisinske medier.

Anonymkode: d353d...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes det er mye bedre dyrevelferd å spise kjøtt fra et dyr som har levd et lykkelig liv i det fri og dør fort, enn fra et dyr som har levd under torturlignende forhold i kjøttindustrien og i tillegg må gjennom hele slakteprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se forskjellen på å jakte eller kjøpe kjøtt i butikken. Det er jo enten at du gjør jobben selv eller betaler noen for å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer i hjernen til mennesker som går på jakt kontra de som aldri under noen omstendighet kunne skadet et dyr? Er det glede ved å drepe? Forer egoet? Gir følelsen  av makt? Hva er det som får mennesker til å rette et våpen mot et levende vesen å trykke på avtrekkeren? 

Anonymkode: 596bc...82c

Nei, jegere er ikke sadister. Jeg kunne aldri tenkt meg å gå på jakt selv. Hverken å skyte eller jage. Men jeg har jaktrett på eiendommen min, denne leier jeg ut. Mitt inntrykk er at seriøse jegere er svert forsiktige når de jakter. De skyter ikke med mindre de er helt sikre på å treffe, og skyter ikke hvis de tror det kan være den minste fare for andre. At jegerne jakter for å regulere dyrebestanden, nei, det er jeg ikke enig i at er drivkraften bak jakten . ( Det er det loven som regulerer, gjennom fellingstillatelser.) Det er heller ikke matauk som er drivkraften. Men en flott ekstrabonus selvsagt . De fleste jegere jakter for spenningen og sportens skyld. De blir helt fra seg , når datoen for jakt nærmer seg. På samme måte som laksefiskere, blir helt oppslukt og ikke har tid til noe annet når laksefisket begynner. Men likevel ikke er særlig glad i laks som mat.

Men sadister, langt derifra .

 

Anonymkode: 98ef9...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forskning fra Bratsberg og Rogeberg fra 2018 viser at IQ i befolkningen faller, og at det er miljømessige faktorer som er årsaken til det, da det ikke kan forklares ut fra genetiske variasjoner.  Forskningen ble offentliggjort i flere utenlandske, anerkjente medisinske medier.

Anonymkode: d353d...a15

Dette er nok en avsporing, men hvilke årsaker peker de på? Jeg synes dette var spennende. 

Anonymkode: da6a3...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...