Gå til innhold

Jegere = sadister?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva skjer i hjernen til mennesker som går på jakt kontra de som aldri under noen omstendighet kunne skadet et dyr? Er det glede ved å drepe? Forer egoet? Gir følelsen  av makt? Hva er det som får mennesker til å rette et våpen mot et levende vesen å trykke på avtrekkeren? 

Anonymkode: 596bc...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skyter vel i blinde her...men kan det ha noe med mat å gjøre? Du vet mat, det som du kjøper vakumpakket i butikken

Anonymkode: 66d83...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jakter kun for gleden, trumfen og muligheten til å skryte. Men de fleste jakter for å regulere bestanden og mat. Hadde jeg hatt helse ville jeg hemler jaktet og levd på godt kjøtt fra dyr som har hatt et fritt liv enn kjøtt fra gilde.

Anonymkode: 0ef2c...ed8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skyter vel i blinde her...men kan det ha noe med mat å gjøre? Du vet mat, det som du kjøper vakumpakket i butikken

Anonymkode: 66d83...0e5

Smart du er!! 

Anonymkode: 596bc...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Noen jakter kun for gleden, trumfen og muligheten til å skryte. Men de fleste jakter for å regulere bestanden og mat. Hadde jeg hatt helse ville jeg hemler jaktet og levd på godt kjøtt fra dyr som har hatt et fritt liv enn kjøtt fra gilde.

Anonymkode: 0ef2c...ed8

Lurer vel mest på hva som skiller de som har anlegg for å drepe og de som ikke har det.

Anonymkode: 596bc...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, Anonym bruker said:

Smart du er!! 

Anonymkode: 596bc...82c

Yoda, deg det er? 😋

Anonymkode: 66d83...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en jeger. Han jakter for å fylle frysen med godt kjøtt, han løsner aldri et skudd hvis ikke han er helt sikker på å treffe. 

Det handler også om å holde en sunn bestand av dyr. Hvis det blir for mange, er det ikke nok mat til alle, og de blir syke og skrale, det blir også flere påkjørsler. 

Det er et veldig kameratskap blant jaktlaget, de er ute i skogen, i bevegelse, og fyrer bål, det er generasjonsaktivitet, og jentene våre sitter på post med tanter, onkler og bestefar. 

Jeg tenker at de som blir kvalm med tanken på at et dyr blir drept,  har fjernet seg temmelig langt fra det naturlige. 

Anonymkode: 469b3...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gift med en jeger. Han jakter for å fylle frysen med godt kjøtt, han løsner aldri et skudd hvis ikke han er helt sikker på å treffe. 

Det handler også om å holde en sunn bestand av dyr. Hvis det blir for mange, er det ikke nok mat til alle, og de blir syke og skrale, det blir også flere påkjørsler. 

Det er et veldig kameratskap blant jaktlaget, de er ute i skogen, i bevegelse, og fyrer bål, det er generasjonsaktivitet, og jentene våre sitter på post med tanter, onkler og bestefar. 

Jeg tenker at de som blir kvalm med tanken på at et dyr blir drept,  har fjernet seg temmelig langt fra det naturlige. 

Anonymkode: 469b3...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer vel mest på hva som skiller de som har anlegg for å drepe og de som ikke har det.

Anonymkode: 596bc...82c

Hjelp, så dramatisk. Jakt handler overhodet ikke om drap. 

Anonymkode: bea8d...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skom skiller en jeger fra en ikke jeger er kunnskap, moral, vett, høfflighet, folkeskikk, mot en ikke jeger som hetser jegere, kjefter, sender dødstrussler, ja der har vi det. 

 

jeg tror de største kontrastene på forskjellene synes best på holdninger, personlighet,  sosiale antenner, kultur, arv, miljø, og kunnskap. det syns jo godt hvor de engelte egenskapene mangler. 

Anonymkode: ed04b...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er jeger og han er verdens snilleste, mest omtenksomme personen. Han reddet mange skadde dyr i naturen, passet godt på hundene sine. 

Anonymkode: 93af0...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det skom skiller en jeger fra en ikke jeger er kunnskap, moral, vett, høfflighet, folkeskikk, mot en ikke jeger som hetser jegere, kjefter, sender dødstrussler, ja der har vi det. 

 

jeg tror de største kontrastene på forskjellene synes best på holdninger, personlighet,  sosiale antenner, kultur, arv, miljø, og kunnskap. det syns jo godt hvor de engelte egenskapene mangler. 

Anonymkode: ed04b...295

Korrektur før du poster? 😂

Anonymkode: 596bc...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at du bare forsøker å provosere/trolle, HI. Alternativet er jo bare trist, at du da har lite kunnskap om menneskets historie og lite evne til innsikt.

Regner ellers med at du aldri spiser animalske produkter som kjøtt, fisk, melk, og aldri går i sko laget av dyrehuder, ikke har væsker eller møbler laget av det samme, aldri spiser gelatin eller produkter med dette?

Anonymkode: d353d...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Korrektur før du poster? 😂

Anonymkode: 596bc...82c

Kanskje du skulle ha fulgt ditt eget råd før du postet hovedinnlegget?

Anonymkode: d353d...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i noe av det du nevner i hovedinnlegget og synes det er trist at du helt glemmer den mest opplagte grunnen til jakt. Nemlig mat. Og det er jo ikke akkurat noe nytt fenomen å jakte. Hverken for oss mennesker eller blant dyrene. Vi har jo f.eks disse forferdelige kattene som dreper mus i tide og utide ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer i hjernen til mennesker som går på jakt kontra de som aldri under noen omstendighet kunne skadet et dyr? Er det glede ved å drepe? Forer egoet? Gir følelsen  av makt? Hva er det som får mennesker til å rette et våpen mot et levende vesen å trykke på avtrekkeren? 

Anonymkode: 596bc...82c

Hvis ingen mennesker hadde hatt jaktinnstinkt, så hadde vi vært utryddet for lengst. Hvordan ser du for deg at vi hadde kommet til år 2019 uten jakt?

Anonymkode: 76879...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Korrektur før du poster? 😂

Anonymkode: 596bc...82c

nei det er ikke og behover ikke å være en sterk ikke egenskap hos den enkelt jeger 😂

Anonymkode: ed04b...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

nei det er ikke og behover ikke å være en sterk ikke egenskap hos den enkelt jeger 😂

Anonymkode: ed04b...295

Hjelpes

Anonymkode: 596bc...82c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jakt er nødvendig. 

Men, de som reiser på trofé-jakt i Afrika og skyter løver, tigre, elefanter og andre dyr, de burde jages selv. 

Anonymkode: c973d...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja. Jakt er nødvendig. 

Men, de som reiser på trofé-jakt i Afrika og skyter løver, tigre, elefanter og andre dyr, de burde jages selv. 

Anonymkode: c973d...0e5

Finnes noen flere nyanserte måter å se det på

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer i hjernen til mennesker som går på jakt kontra de som aldri under noen omstendighet kunne skadet et dyr? Er det glede ved å drepe? Forer egoet? Gir følelsen  av makt? Hva er det som får mennesker til å rette et våpen mot et levende vesen å trykke på avtrekkeren? 

Anonymkode: 596bc...82c

Seriøs? Hva skjer med menneskeheten sånn helt ærlig. Det finnes ingen håp😫

Anonymkode: df757...a12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Seriøs? Hva skjer med menneskeheten sånn helt ærlig. Det finnes ingen håp😫

Anonymkode: df757...a12

Det er vel bevist at IQ generelt i befolkningen blir lavere... 

Anonymkode: 030ba...76d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva skjer i hjernen til mennesker som går på jakt kontra de som aldri under noen omstendighet kunne skadet et dyr? Er det glede ved å drepe? Forer egoet? Gir følelsen  av makt? Hva er det som får mennesker til å rette et våpen mot et levende vesen å trykke på avtrekkeren? 

Anonymkode: 596bc...82c

I Norge?

Sannsynligvis et kombinert ønske om bærekraftig naturforvaltning, friluftsliv og økologisk mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

I Norge?

Sannsynligvis et kombinert ønske om bærekraftig naturforvaltning, friluftsliv og økologisk mat. 

Vilt er faktisk ikke økologisk. For å få den statusen må det godkjenning til fra Debio. Det kan så vidt jeg vet ikke gis til kjøtt fra ville dyr eller fisk.

Anonymkode: 44295...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...