Gå til innhold

Når blir det mitt ansvar? Barns sikkerhet.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eksen har en 3-åring sammen (3 og og 2 mnd). Vi gikk fra hverandre nylig, og pappaen har arvet en beltestol som gutten vår bruker fordi pappaen mener han ikke gidder å kjøpe annet sete. 

Eksen min har en liten varebil, 3 seter. Dvs 3-åringen sitter foran med pappan i beltestol. Jeg er redd hver gang de er ute og kjører, ser for meg at den spinkle lille 3-åringen dør momentant i en frontkollisjon. 

 

Jeg er ikke hysterisk ift bakovervendt til de fyller 4 år, selv jeg fortsatt har han bakovervendt selv. Jeg krever ikke at pappan gjør dette. Men jeg synes det er for dårlig sikring, han sklir jo ut av bilbetet ganske kjapt. Har også sett at han har sittet i midten i en 5 seter med pute. Han ble levert hos meg, så da så jeg det.

 

Pappan mener jeg skal holde kjeft og ikke bry meg. Er det virkelig det jeg bør gjøre?

Anonymkode: 480fa...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og eksen har en 3-åring sammen (3 og og 2 mnd). Vi gikk fra hverandre nylig, og pappaen har arvet en beltestol som gutten vår bruker fordi pappaen mener han ikke gidder å kjøpe annet sete. 

Eksen min har en liten varebil, 3 seter. Dvs 3-åringen sitter foran med pappan i beltestol. Jeg er redd hver gang de er ute og kjører, ser for meg at den spinkle lille 3-åringen dør momentant i en frontkollisjon. 

 

Jeg er ikke hysterisk ift bakovervendt til de fyller 4 år, selv jeg fortsatt har han bakovervendt selv. Jeg krever ikke at pappan gjør dette. Men jeg synes det er for dårlig sikring, han sklir jo ut av bilbetet ganske kjapt. Har også sett at han har sittet i midten i en 5 seter med pute. Han ble levert hos meg, så da så jeg det.

 

Pappan mener jeg skal holde kjeft og ikke bry meg. Er det virkelig det jeg bør gjøre?

Anonymkode: 480fa...3f4

Hvordan mener du at han skal sikre gutten da? Hvis det ikke er aktuelt med bakovervendt altså? 

Anonymkode: 5a175...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et godt sete med 5 punktsele. Den beltestolen han har den har ikke sidebeskyttelse engang. Ungen veier 14 kilo. Når han sitter i beltestolen kan stolen med gutten løftes opp uten problem, han kommer til å fly ut av frontruta i en kollisjon. En beltestol som sitter fast enten med belte eller isofix, der gutten sitter med 5 punkt. 

Ja, jeg vet at de ikke anbefaler 5 pubkt fremovervendt. Men det er snakk om en 3 åring på 14 kg. Han flyr jo nesten i ruta om han må bråbremse.

Anonymkode: 480fa...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Finnes det 5-punkt-seler i fremovervendte seter?

Anonymkode: 04fdf...d4e

De fleste bakovervendte seter kan jo snues slik at de er fremovervendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Pobie skrev:

De fleste bakovervendte seter kan jo snues slik at de er fremovervendte.

Men det er faktisk ikke anbefalt. Det var noe med trykket under et eventuelt kræsj. Det er bakovervendt eller beltestol, og sistnevnte er barnet alt for lite til. 

Anonymkode: 91576...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er faktisk ikke anbefalt. Det var noe med trykket under et eventuelt kræsj. Det er bakovervendt eller beltestol, og sistnevnte er barnet alt for lite til. 

Anonymkode: 91576...91c

Vel, i de fleste land snues barn lenge før de er store nok til beltestol og sitter da i 5-punkts fremovervendt. Å sitte bakovervendt til barnet er 4 er virkelig ikke standard utenom Norge altså. Selv om fremovervendt er en anelse mindre trygt enn bakovervendt, er det fremdeles mye mye tryggere enn beltestol. Og hvis det står i manualet til bilsetet at det kan brukes fremovervendt har det selvfølgelig blitt testet og godkjent slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Framovervendt i 5-punktssele er jo oppskrifta på knekt nakke. Hadde aldri turt annet enn 3-punkts.

Anonymkode: 1c0bf...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med et godt sete med 5 punktsele. Den beltestolen han har den har ikke sidebeskyttelse engang. Ungen veier 14 kilo. Når han sitter i beltestolen kan stolen med gutten løftes opp uten problem, han kommer til å fly ut av frontruta i en kollisjon. En beltestol som sitter fast enten med belte eller isofix, der gutten sitter med 5 punkt. 

Ja, jeg vet at de ikke anbefaler 5 pubkt fremovervendt. Men det er snakk om en 3 åring på 14 kg. Han flyr jo nesten i ruta om han må bråbremse.

Anonymkode: 480fa...3f4

Hvis han bare er 14 kilo er han ikke lovlig sikret. Grensen for å sitte i beltestol er 15 kg, på nyere puter, 22 kg.. Dessverre blir ikke dette håndhevet, da politi/vegvesen bare ser på sikring kontra ikke sikring i det hele tatt. Hvordan de er er sikret har lite å si for de.

Men gutten sitter ikke optimalt sikret nei. Synd at ikke exen din har større evne til rå vurdere risiko og konsekvens, men skjønner at han sikkert ikke er lett å nå inn til.

Anonymkode: 1911a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Framovervendt i 5-punktssele er jo oppskrifta på knekt nakke. Hadde aldri turt annet enn 3-punkts.

Anonymkode: 1c0bf...9bc

Et barn som er for lite vil mest sannsynlig skli ut av stolen, selen vil ikke holde han på plass. så ikke alltid 3 pkt er det beste heller. Men en beltestol med festepunkt mellom beina kan være bedre. Men igjen, gutten er bare 14 kg og sitter ikke lovlig i beltestol uansett

Anonymkode: 1911a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et barn som er for lite vil mest sannsynlig skli ut av stolen, selen vil ikke holde han på plass. så ikke alltid 3 pkt er det beste heller. Men en beltestol med festepunkt mellom beina kan være bedre. Men igjen, gutten er bare 14 kg og sitter ikke lovlig i beltestol uansett

Anonymkode: 1911a...a21

Problemet med hele greia er jo at verken beltestol eller fremovervendt med 5 pnkt er bra nok. Hi er nødt til å holde seg hard på at barnet skal sitte bakovervendt. Min er like gammel som HI sin og aldri i verden om jeg hadde gitt noen lov til å kjøre med han annet enn bakovervendt! Barna er tross alt det viktigste vi har! 

Anonymkode: 91576...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pobie skrev:

Vel, i de fleste land snues barn lenge før de er store nok til beltestol og sitter da i 5-punkts fremovervendt. Å sitte bakovervendt til barnet er 4 er virkelig ikke standard utenom Norge altså. Selv om fremovervendt er en anelse mindre trygt enn bakovervendt, er det fremdeles mye mye tryggere enn beltestol. Og hvis det står i manualet til bilsetet at det kan brukes fremovervendt har det selvfølgelig blitt testet og godkjent slik. 

Det er ikke bare en anelse sikrere, det 5 ganger sikrere å sitte bakovervendt, også utover 4 år. Det er stort sett forskjellen på liv og død.

Nei, det er dessverre ikke standard utover Norge å sitte bakovervendt til 4 år, bortsett fra Sverige som har enda bedre anbefalinger, nemlig bakovervendt til minst 5 år. Heldigvis er Norge også på vei, med anbefalingene altså, loven vil det nok ta langt lengre tid å få endret. Men så ser nok ulykkesstatistikken av skadde og drepte barn i trafikken også bedre ut enn andre land i verden.

Hvis du ikke har særlig peiling på sikring av barn i bil,syns jeg ikke du skal sitte uttale deg så bastant heller.

Anonymkode: 1911a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge far har et barnesete som er godkjent har ikke mor veldig mye å si ang dette.  Da tenkter jeg på 5 punkt fremover, da de fleste seter som selges i norge er godkjent for dette. 

Mem enig at beltestol ikke er nødvendig da ungen ikke er 15 kg enda. 

Anonymkode: 40f41...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet med hele greia er jo at verken beltestol eller fremovervendt med 5 pnkt er bra nok. Hi er nødt til å holde seg hard på at barnet skal sitte bakovervendt. Min er like gammel som HI sin og aldri i verden om jeg hadde gitt noen lov til å kjøre med han annet enn bakovervendt! Barna er tross alt det viktigste vi har! 

Anonymkode: 91576...91c

Jeg er fullstendig enig med deg. Men dessverre for TS får hun nok en hard kamp med exen, som tydeligvis ikke skjønner konsekvensene. Men jeg håper jo at hun for barnets skyld orker å prøve kjempe litt mer for barnets sikkerhet.

Jeg har også en på 3 år og 2 mnd han sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge enda.

Anonymkode: 1911a...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke bare en anelse sikrere, det 5 ganger sikrere å sitte bakovervendt, også utover 4 år. Det er stort sett forskjellen på liv og død.

Nei, det er dessverre ikke standard utover Norge å sitte bakovervendt til 4 år, bortsett fra Sverige som har enda bedre anbefalinger, nemlig bakovervendt til minst 5 år. Heldigvis er Norge også på vei, med anbefalingene altså, loven vil det nok ta langt lengre tid å få endret. Men så ser nok ulykkesstatistikken av skadde og drepte barn i trafikken også bedre ut enn andre land i verden.

Hvis du ikke har særlig peiling på sikring av barn i bil,syns jeg ikke du skal sitte uttale deg så bastant heller.

Anonymkode: 1911a...a21

Jeg har faktisk litt peiling, og den forskningen jeg har sett viser at etter fylte 2 år er den ekstra tryggheten med å sitte bakovervendt minimal fremfor å sitte fremovervendt i 5-punkts. Vil gjerne se denne forskningen du nevner.

I dette tilfellet er det om å gjøre å få far med på laget, og det er jo mye sikrere at en treåring sitter fremovervendt i 5 punkts enn i beltestol, og det er mer sannsynlig at far går med på dette enn bakovervendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tro meg, jeg tar kampen. Men det er lite som når inn, han vet jo best. 

Men ville egentlig bare høre, for jeg er veldig åpen for tilbakemeldinger hvis jeg er på villspor. Hadde det vært at han aldri dusjet ungen så hadde jeg ikke brydd meg, for det kan jeg gjøre selv siden han bor for det meste hos meg. Men akkurat sikkerhet i bil bekymrer meg fordi det er sønnen min, og eksen er ikke den roligste bak rattet. En født verdensmester som likevel har kræsjet 3 ganger de 15 årene han har hatt lappen. 

Anonymkode: 480fa...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om det er økonomi som er problemet for xen din, kan dere dele på bilsete? 

Anonymkode: b5fde...fb2

Ikke økonomi, han tjener 750.000 i året. Men han liker å spille på automater på nett, så pengene et bilsete er vel for mange spinn på nett. Har sagt at han kan ta mitt men han orker ikke sier han. Han hatet knot med babystolen, bakovervendt og 5 punkt da vi var sammen. Dårlig tålmodighet og blir sur om han ikke greier det på første forsøk.

Anonymkode: 480fa...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...