Gå til innhold

Hvorfor kaller folk de som har en mørk forelder


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvem sier at det er snakk om barn? 

Anonymkode: b94d8...ae8

Det er alltid snakk om barn. Alle er barn først, og blir voksne etterpå. 

Anonymkode: 85ffd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er alltid snakk om barn. Alle er barn først, og blir voksne etterpå. 

Anonymkode: 85ffd...df8

Nei. Jeg har startet tråden, og jeg snakker om alle mennesker. Ikke barn.

Fortrinnsvis voksne.

Anonymkode: b94d8...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn har en mørk far men han er ikke mørk som feks en afrikaner. Så jeg sier at mitt barn er blandings barn, ikke mulatt.

Anonymkode: 0627f...d41

Blandingsbarn? Blanding mellom menneske og hva da?

Anonymkode: b0a7a...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn har en mørk far men han er ikke mørk som feks en afrikaner. Så jeg sier at mitt barn er blandings barn, ikke mulatt.

Anonymkode: 0627f...d41

I hvilke sammenger må du beskrive ditt barn sin hudfarge?

Anonymkode: 3e7a4...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mulatt blir uansett oppfattet som nedvurderende.

Anonymkode: 85ffd...df8

Foreldre av barn som er mulatter kaller selv barna sine for mulatt. Barna kaller seg selv for mulatt. De jeg kjenner som er mulatter kaller seg mulatt. De oppfatter det ikke som negativt, så hvorfor skal vi?

Anonymkode: 0e849...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man antar ikke at det er skjellsord fordi det er blanding av hest og esel. Mullatt er opprinnelig ordet for blanding av disse to dyrene, men da det ble holdt slaver kalte man barn av en hvit og en mørk person for det samme fordi det var resultatet av en blanding av den flotte rasen og en mindreverdig en. Å kalle folk for mullatt er så dumt som det får blitt. Håper dette opplyste deg litt mer, og at du herved slutter å si det ordet om et barn/voksen person.

Til Hi: at noen av hvite og mørke foreldre blir tiltalt som svart, eller refererer til seg selv som svart har ofte med identitet å gjøre, altså hva personen selv føler mest tilhørlighet til. Det er ikke alle av disse som kaller seg svart, og det er ikke opp til andre å bestemme dette.

Noen mennesker er rasistiske uten helt å mene det, og kaller alle med litt mer pigment i huden for svarte, eller afronordmenn/afroamerikanere etc, dette er rimelig uopplyst å gjøre. 

Konklusjon: referer til folk ved deres navn.

Anonymkode: 6b825...84d

Man er ikke rasistisk hvis man sier «svart» om hudfargen. Akkurat som at man i USA sier «Black». Helt normalt.

Hvis du vil leve i en verden der vi alle er like, så får du gå med øynene lukket.

Anonymkode: 1d9bb...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Foreldre av barn som er mulatter kaller selv barna sine for mulatt. Barna kaller seg selv for mulatt. De jeg kjenner som er mulatter kaller seg mulatt. De oppfatter det ikke som negativt, så hvorfor skal vi?

Anonymkode: 0e849...a95

Jeg har barn med en mørkhudet mann. Dersom noen kalte barnet mitt mulatt, hadde jeg ikke snakket med vedkommende igjen. Det er like ille som, om ikke verre enn, nigger! Det er en betegnelse brukt om bastarder, blanding av en høytstående og en lavtstående rase. Det er betegnelsen på et dyr. 

Anonymkode: b0a7a...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn med en mørkhudet mann. Dersom noen kalte barnet mitt mulatt, hadde jeg ikke snakket med vedkommende igjen. Det er like ille som, om ikke verre enn, nigger! Det er en betegnelse brukt om bastarder, blanding av en høytstående og en lavtstående rase. Det er betegnelsen på et dyr. 

Anonymkode: b0a7a...7df

Du har et blandingsbarn. Deal with it!

Anonymkode: d44cb...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har et blandingsbarn. Deal with it!

Anonymkode: d44cb...69a

Nice try. 

Anonymkode: b0a7a...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har barn med en mørkhudet mann. Dersom noen kalte barnet mitt mulatt, hadde jeg ikke snakket med vedkommende igjen. Det er like ille som, om ikke verre enn, nigger! Det er en betegnelse brukt om bastarder, blanding av en høytstående og en lavtstående rase. Det er betegnelsen på et dyr. 

Anonymkode: b0a7a...7df

Mennesker er pattedyr. 

Anonymkode: 0e849...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ufrivillig? I sikkert minst 90% av all bruk av ordet "mulatt" er det brukt av personer som selv er mulatter, om andre mulatter, i land (i Sør-Amerika) der flertallet er mulatter.

Anonymkode: ec1f7...3b9

Eeeeh... det får jo en litt annen valør hvis man sier det om seg selv, da. Jeg kan godt beskrive meg selv som tjukk uten at jeg ønsker det faste kallenavnet «tjukka» som fast definisjon når andre nevner meg.

For øvrig er det en uting å benevne folk etter melaninkonsentrasjonen i huden deres. Når er det vi trenger å vite hvilken prosentandel av svart eller hvitt opphav de har? 

Anonymkode: 85ffd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man er ikke rasistisk hvis man sier «svart» om hudfargen. Akkurat som at man i USA sier «Black». Helt normalt.

Hvis du vil leve i en verden der vi alle er like, så får du gå med øynene lukket.

Anonymkode: 1d9bb...479

Det er vel muligens litt naivt av deg å tro at disse betegnelsene kun er deskriptive og sier noe om et utseende, når de tidligere har vært slaveeiernes benevnelser på deres «salgsvarer» i en rasistisk og dødbringende handel med mennesker. 

Anonymkode: 85ffd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor noen av dere insisterer på å få kalle noen for mulatt? Hvorfor insistere på å kalle noen for noe de ikke liker? Hvis noen kaller meg noe, og så sier jeg at "jeg liker ikke at du kaller meg det", så håper jeg virkelig at personen da slutter å kalle meg det, istedenfor å insistere på å kalle meg det fordi "han ikke mener noe negativt". Jeg skjønner virkelig ikke hva som er så vanskelig. Mulatt er et ord som av mange oppfattes negativt, og som de ikke vil kalles. Så er det ikke da så enkelt som å ikke kalle de det?

Jeg har selv to unger som har brunere hudfarge enn meg, og jeg har aldri hatt noe behov for å bruke ordet mulatt for å beskrive de! (Jeg syns forresten også det høres forferdelig ut å kalle de blandingsbarn!).

I de tilfeller det trengs å snakkes om hudfargen deres (ikke i så mange tilfeller!), så sier jeg at de er brune, eller at de har en afrikansk far eller noe slik. 

Dessuten beskriver jo ikke mulatt noe om utseendet til en person! En såkalt mulatt kan jo være alt fra mørkebrun med krusete svart hår og brune øyne til helt blek med blondt rett hår og blå øyne! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 9.55, Anonym bruker skrev:

Nei. Jeg har startet tråden, og jeg snakker om alle mennesker. Ikke barn.

Fortrinnsvis voksne.

Anonymkode: b94d8...ae8

Jeg pleier å kalle barn med navn, jeg pleier også å kalle voksne med navn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si meg, kan du lese. Innlegget dine bygger på en rekke forutsetninger som er både feil og udokumenterte. Mulatter flest har IKKE noe problem med ordet mulatt. Det er bare en fiks idé som noen blendahvite folk her i Norge som antagelig aldri har sett en mullatt har fått for seg. De fleste mulatter bor i Sør-Amerika, særlig i Brasil med sine 200 millioner innbyggere, der ordet oppfattes som helt nøytralt og ikke noe verre enn "hvit". Hvorfor skal de la seg diktere av hva du som hvit mann/kvinne fra Norge liker og ikke liker?

Anonymkode: ec1f7...3b9

Ehh... Dette har da aldeles ikke noe med om jeg kan lese eller ikke! Gi meg en kilde på at «mulatter flest» ikke har noe problem med ordet! For alle de «mulatter» jeg vet om har nemlig det! 

Jeg sier da ikke noe om hva folk i Brasil skal si eller ikke si. Jeg sier bare hva som vi her i Norge bør tenke litt på! Og her i Norge ønsker de fleste ikke å kalles dette! Er dette da så vanskelig å la være å si?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, kajak&Daniel skrev:

Ehh... Dette har da aldeles ikke noe med om jeg kan lese eller ikke! Gi meg en kilde på at «mulatter flest» ikke har noe problem med ordet! For alle de «mulatter» jeg vet om har nemlig det! 

Jeg sier da ikke noe om hva folk i Brasil skal si eller ikke si. Jeg sier bare hva som vi her i Norge bør tenke litt på! Og her i Norge ønsker de fleste ikke å kalles dette! Er dette da så vanskelig å la være å si?? 

Jeg kjenner en del som er mulatter og ingen av de har problemer med det. De kaller seg selv mulatt til og med. Og da som den mest naturlige ting i verden. 

Anonymkode: 0e849...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Si meg, kan du lese. Innlegget dine bygger på en rekke forutsetninger som er både feil og udokumenterte. Mulatter flest har IKKE noe problem med ordet mulatt. Det er bare en fiks idé som noen blendahvite folk her i Norge som antagelig aldri har sett en mullatt har fått for seg. De fleste mulatter bor i Sør-Amerika, særlig i Brasil med sine 200 millioner innbyggere, der ordet oppfattes som helt nøytralt og ikke noe verre enn "hvit". Hvorfor skal de la seg diktere av hva du som hvit mann/kvinne fra Norge liker og ikke liker?

Anonymkode: ec1f7...3b9

Så du bruker et eksempel på portugisisk for å bestemme hva som er ok å si på norsk..? 

Anonymkode: 85ffd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner en del som er mulatter og ingen av de har problemer med det. De kaller seg selv mulatt til og med. Og da som den mest naturlige ting i verden. 

Anonymkode: 0e849...a95

Jeg kjenner noen som har en funksjonshemming og som sier det ikke gjør noe å bli kalt «krøpling». Så da syns jeg vi alle skal si det i stedet. Og så kjenner jeg ei som har diagnosen schizofren, hun kaller seg selv og de andre for «gærninger», da bør vi erstatte psykisk syk med gærning i faglitteratur, medier og dagligtale. Ingen kan vel bli krenka av det? 

Anonymkode: 85ffd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 19.39, Anonym bruker skrev:

Det samme er potet og rosa gris, men det blir vi kalt likevel. det kan ikke være noe galt med å tiltale folk som det de er. To sorte menn kan kalle hverandre «nigger», men om vi kaller de neger, så raser de. Vi kan ikke sk indianer, pakistaner, neger, mulatt (fordi det minner om blandingen av hest og esel), men vi må tåle å bli kalt potet og rosa gris, hvit hore og bleikansikt. Det finnes jo ikke rasisme mot hvite.

Anonymkode: 0e849...a95

Fordommer finnes ja men rasisme? Absolutt ikke. Hvite er ikke utsatt for systematisk diskriminering av samfunnet. Mulatt kommer fra ordet muldyr, en mix som ikke «er godt for noe» da de ikke kan formere seg. Om du ikke ser den klare negative konteksten her så seg om det. Bare fordi folk er vant med å bruke visse ord gjør ikke betydningen noe bedre. Jeg har aldri hørt noen kalle hvite hverken potet eller rosa gris og jeg vil heller aldri tro at du finner en eneste person som sier de har vokst opp med at hvite konsekvent kalles disse ordene og ser ikke noe galt i det. Enkeltstående idioter vil alltid finnes men at hvite på noen som helst måte står på barrikadene for å bruke ord som neger eller mulatt er rett og slett så uvitent i tillegg til selve essensen i white privilige. 

Endret av Anarkali
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner noen som har en funksjonshemming og som sier det ikke gjør noe å bli kalt «krøpling». Så da syns jeg vi alle skal si det i stedet. Og så kjenner jeg ei som har diagnosen schizofren, hun kaller seg selv og de andre for «gærninger», da bør vi erstatte psykisk syk med gærning i faglitteratur, medier og dagligtale. Ingen kan vel bli krenka av det? 

Anonymkode: 85ffd...df8

Galgenhumor er absolutt viktig, og hvis noen kaller seg selv krøplig eller gærning, så er det jo naturlig at de rundt de bruker det samme uttrykket om de

6 timer siden, Anarkali skrev:

Fordommer finnes ja men rasisme? Absolutt ikke. Hvite er ikke utsatt for systematisk diskriminering av samfunnet. Mulatt kommer fra ordet muldyr, en mix som ikke «er godt for noe» da de ikke kan formere seg. Om du ikke ser den klare negative konteksten her så seg om det. Bare fordi folk er vant med å bruke visse ord gjør ikke betydningen noe bedre. Jeg har aldri hørt noen kalle hvite hverken potet eller rosa gris og jeg vil heller aldri tro at du finner en eneste person som sier de har vokst opp med at hvite konsekvent kalles disse ordene og ser ikke noe galt i det. Enkeltstående idioter vil alltid finnes men at hvite på noen som helst måte står på barrikadene for å bruke ord som neger eller mulatt er rett og slett så uvitent i tillegg til selve essensen i white privilige. 

Jeg er blitt kalt potet og rosa gris flere ganger. Jeg er blitt kalt hore fordi jeg liker å danse. Jeg er blitt klådd på på dansegulvet ute på byen som om det var verdens mest naturlige ting fordi jeg jo er ei hvit hore. 

Det er ikke enkeltstående idioter, det er helt vanlig blant innvandrermenn i Norge. De anser hvite kvinner for horer. Spesielt om de danser. At du ikke har opplevd det, betyr ikke at det ike eksisterer. Flere skoler i Oslo sliter med rasisme mot hvite barn, da majoriteten på skolen er utenlandske barn. 

Mulatter som kaller seg mulatter, hva med de da? 

Anonymkode: 0e849...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2019 den 10.53, Anonym bruker skrev:

Og ufrivillig? I sikkert minst 90% av all bruk av ordet "mulatt" er det brukt av personer som selv er mulatter, om andre mulatter, i land (i Sør-Amerika) der flertallet er mulatter.

Anonymkode: ec1f7...3b9

Flertallet i Sør-Amerika er da virkelig ikke mulatter. Det er et skille mellom mestis og mulatt. 

Selv om dette ikke er negativt ladede ord for meg bruker jeg dem aldri. Jeg kan ikke komme på en eneste situasjon jeg har vært i hvor jeg har hatt behov for å beskrive noens rasebakgrunn. 

Anonymkode: 90120...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...