Gå til innhold

Hvor farlig er det med kobberspiral?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vil anta at det kommer an på hvordan kobbernivåene er hos den enkelte.

 

Anonymkode: f6377...add

Hvordan vet man det? 

Takk for svar 😊

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All permanent prevensjon kan gi bivirkninger. Hormoner er ikke nødvendigvis snille med kroppen de heller. Ta en snakk med legen.

Anonymkode: b8cfc...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min anbefaler ikke kobberspiral.  Heller hormonspiral. Dette fikk jeg vite etter 5 år med kobberspiral.  Kraftige blødninger,  smerter,  og endte med betennelse!  Ville tatt hormonspiral.  

Anonymkode: 906e0...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du dette? 

Anonymkode: edcb5...d21

Ehhh ja?!

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legen min anbefaler ikke kobberspiral.  Heller hormonspiral. Dette fikk jeg vite etter 5 år med kobberspiral.  Kraftige blødninger,  smerter,  og endte med betennelse!  Ville tatt hormonspiral.  

Anonymkode: 906e0...f75

Jeg tåler ikke hormoner 😐😐😏😔

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet man det? 

Takk for svar 😊

Anonymkode: a5658...8c1

Det må man ev. sjekke, men det er ikke noe som gjøres normalt, og det er ikke noe leger/gyn vurderer før de anbefaler kobberspiral.

Å tro at kobberspiral er uten bivirkninger og helt ufarlig, som mange gjør, det er feil. Kobber, for mye og for lite av det, kan skape mange problemer i kroppen, bl.a. påvirke hormoner m.m.

Anonymkode: f6377...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det må man ev. sjekke, men det er ikke noe som gjøres normalt, og det er ikke noe leger/gyn vurderer før de anbefaler kobberspiral.

Å tro at kobberspiral er uten bivirkninger og helt ufarlig, som mange gjør, det er feil. Kobber, for mye og for lite av det, kan skape mange problemer i kroppen, bl.a. påvirke hormoner m.m.

Anonymkode: f6377...add

Takk for svaret ditt.

Ja. Er det jeg har skjønt. Kobberspiral kan virkelig rote kroppen til.

Tenker å droppe det, men tåler jo ikke hormoner 😔

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Graviditeter kødder også med hormonene dine. Du bør snakke med helsepersonell og ikke anonyme på DiB. 

Anonymkode: 25ab7...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke hormonprevensjon og har kobberspiral. Jag blør kanskje bittelitt kraftigere enn tidligere, men til gjengjeld er mensen over kjappere også. Har ellers absolutt ingen bivirkninger. Merker ingenting til den. Er kjempefornøyd! 

Anonymkode: bda63...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svaret ditt.

Ja. Er det jeg har skjønt. Kobberspiral kan virkelig rote kroppen til.

Tenker å droppe det, men tåler jo ikke hormoner 😔

Anonymkode: a5658...8c1

Er ikke alle som får bivirkninger da.. Jeg tåler heller ikke hormoner og tørte ikke ta kobber spiral Pga andre sin skrekk historie og at pstav var helt grusomt.. Så jeg prøvde meg på kondomer med sambo men så ble jeg gravid så da blir det baby i juli.. Blir 3 barn til så skal han sterilisere seg :) 

Anonymkode: 546af...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke alle som får bivirkninger da.. Jeg tåler heller ikke hormoner og tørte ikke ta kobber spiral Pga andre sin skrekk historie og at pstav var helt grusomt.. Så jeg prøvde meg på kondomer med sambo men så ble jeg gravid så da blir det baby i juli.. Blir 3 barn til så skal han sterilisere seg :) 

Anonymkode: 546af...44a

Takk for erfaring. Jeg tåler ikke hormoner, p stav blødde jeg også med. Gikk over til kondom, men nå har vi har 5 barn og mannen nekter å sterilisere seg....... Er usikker på hva jeg bør gjøre

H.i.

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for erfaring. Jeg tåler ikke hormoner, p stav blødde jeg også med. Gikk over til kondom, men nå har vi har 5 barn og mannen nekter å sterilisere seg....... Er usikker på hva jeg bør gjøre

H.i.

Anonymkode: a5658...8c1

Hvilken løsning har mannen for å hindre at dere får flere barn, da?

Jeg hadde mistet lysten på en mann som nektet å ta ansvar og sterilisere seg i et slikt tilfelle (såsant han ikke ønsker seg flere barn).

Anonymkode: f6377...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for erfaring. Jeg tåler ikke hormoner, p stav blødde jeg også med. Gikk over til kondom, men nå har vi har 5 barn og mannen nekter å sterilisere seg....... Er usikker på hva jeg bør gjøre

H.i.

Anonymkode: a5658...8c1

Min mann nekter også å sterilisere seg. Det hadde vært den beste løsningen for oss også. Jeg prøver stadig å overtale han. Herlighet at det skal være så vanskelig!!! 😫 

Vurderer også kobberspiral men er redd bivirkninger.

Hvorfor skal alltid kvinner måtte bruke prevensjon når det også er mannens ansvar? Jeg skjønner det ikke!

Anonymkode: aa170...455

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min mann nekter også å sterilisere seg. Det hadde vært den beste løsningen for oss også. Jeg prøver stadig å overtale han. Herlighet at det skal være så vanskelig!!! 😫 

Vurderer også kobberspiral men er redd bivirkninger.

Hvorfor skal alltid kvinner måtte bruke prevensjon når det også er mannens ansvar? Jeg skjønner det ikke!

Anonymkode: aa170...455

Menn kan la være å ta ansvar fordi kvinner lar dem slippe unna med det.

Hvis mannen er helt sikker på at han ikke ønsker flere barn og du ikke tåler eller vil gå på hormonprevensjon eller spiral, da er det eneste fornuftige at mannen steriliserer seg. Veldig lite inngrep som gjøres under lokalbedøvelse og som ikke påvirker resten av kroppen.

La være å ha sex, eller bruk temping/lady comp og kondom i de periodene som er mer usikre. Vil ikke mannen bruke kondom, da blir det null sex inntil han finner en bedre løsning. Kvinner må tørre stille krav og tørre å kreve at mannen tar ansvar.

Anonymkode: f6377...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter rådet om null sex før han er sterilisert. Hadde vært litt annerledes om du tålte prevensjon...men egentlig ikke, er dere ferdige med barn så kan han godt sterilisere seg...så slipper du å stå på hormoner frem til overgangsalderen.

Anonymkode: 46f56...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags bivirkninger er dere redd for? Jeg har hatt kobberspiral i snart to år er mega fornøyd merker ingenting til den og blør bitte litt mer men kun i tre dager så er det over. I tillegg har jeg null mens smerter etter at jeg begynte med den. Så hva er dere redd for?? Er jo bare å prøve er du missfornøyd er det bare å ta den ut. Er jo usedvanlig mye billigere en hormonspiral også.

Anonymkode: b7593...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min mann nekter også å sterilisere seg. Det hadde vært den beste løsningen for oss også. Jeg prøver stadig å overtale han. Herlighet at det skal være så vanskelig!!! 😫 

Vurderer også kobberspiral men er redd bivirkninger.

Hvorfor skal alltid kvinner måtte bruke prevensjon når det også er mannens ansvar? Jeg skjønner det ikke!

Anonymkode: aa170...455

Er så enig med deg. Irriterende at det alltid er kvinner som må ta ansvar! 

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Menn kan la være å ta ansvar fordi kvinner lar dem slippe unna med det.

Hvis mannen er helt sikker på at han ikke ønsker flere barn og du ikke tåler eller vil gå på hormonprevensjon eller spiral, da er det eneste fornuftige at mannen steriliserer seg. Veldig lite inngrep som gjøres under lokalbedøvelse og som ikke påvirker resten av kroppen.

La være å ha sex, eller bruk temping/lady comp og kondom i de periodene som er mer usikre. Vil ikke mannen bruke kondom, da blir det null sex inntil han finner en bedre løsning. Kvinner må tørre stille krav og tørre å kreve at mannen tar ansvar.

Anonymkode: f6377...add

Jeg har faktisk mistet litt lysten på han. Jeg har ikke så lyst på sex lengre når det er alltid jeg som må stå for prevensjon. Han vil IKKE ha flere barn. Nå truer han meg med å runke fordi han er sur pga jeg ikke vil ha sex hver dag.

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva slags bivirkninger er dere redd for? Jeg har hatt kobberspiral i snart to år er mega fornøyd merker ingenting til den og blør bitte litt mer men kun i tre dager så er det over. I tillegg har jeg null mens smerter etter at jeg begynte med den. Så hva er dere redd for?? Er jo bare å prøve er du missfornøyd er det bare å ta den ut. Er jo usedvanlig mye billigere en hormonspiral også.

Anonymkode: b7593...ae2

Får kobber i kroppen som går over i morsmelk f.eks 

Kobber som lager trøbbel i kroppen. Spiralen kan lage skrapesår i livmoren 

Anonymkode: a5658...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får kobber i kroppen som går over i morsmelk f.eks 

Kobber som lager trøbbel i kroppen. Spiralen kan lage skrapesår i livmoren 

Anonymkode: a5658...8c1

Men er dette en reel problemstilling anngående kobberspiral ? Eller er det bare noe du har lest rundt omkring på forskjellige fora. Altså er det farlig for enten barn eller voksne da blir jo det rett og slett forbudt.

 

Anonymkode: b7593...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men er dette en reel problemstilling anngående kobberspiral ? Eller er det bare noe du har lest rundt omkring på forskjellige fora. Altså er det farlig for enten barn eller voksne da blir jo det rett og slett forbudt.

 

Anonymkode: b7593...ae2

Helst dette. Konspirasjonsteoretikere er jo ikke så gode på kildekritikk...

Anonymkode: 7d28c...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med kobberspiral, men blødde så inderlig mye. Måtte bare få den ut igjen. Men farlig? Neppe. 

Har hormonspiral i meg nå, hatt det i over 3år. Begynte med små blødninger, litt opp i vekt. Nå er jeg slank som jeg alltid har vært tidligere, å ingen mens. 

Anonymkode: accae...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...