Gå til innhold

ME bare i ukedagene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh... akkurat sånn har jeg det uten noen som helst form for diagnose. Må vile meg i helgene for å klare av harde arbeidsuker og hverdagsliv.

Hvilken fantasiverden lever dere i?! Jeg er jammen meg ikke full av overskudd etter å ha vasket hele huset! Gå en hel dag på kjøpesenter gjør meg helt utmattet. Hadde uansett aldri gått fordi jag har barn og ikke tilgang på barnevakt.

Dere er bortskjemte!

Anonymkode: 2f2f4...4f0

 Mitt største ønske er  ha samme helse  som  jeg hadde før jeg ble dårlig for 8 år siden. Da kunne jeg gå en «hel»  lørdag på sentret eller en ettermiddag etter jobb. Jeg kunne vaske  huset og fremdeles ha energi. 

Selvfølgelig er  et friskt  sliten etter en hel dag på sentret men du trenger en tines tid på sofaen men en  en ME eller en med utmattelsessyndrom trenger en kanskje en dag eller mye mer.

Jeg er heldig som har funnet en balanse som funker. Jobber 50%  noen få timer dagen.  Orker å ta vare på barna. Men jeg bestiller mat på døra,  Alt fra  brød til middager. Jeg har ikke vært på et kjøpesenter, en mat butikk, kino  på 2 år. For jeg har ikke energi. 

Jeg var på julebord med jobben i november og så En forestilling i Oslo måtte gå i pausen pga smerter og utslitt. Heldigvis hadde jeg mannen min på hotell i samme bygningsmasse  som forestillingen då fikk lagt meg fort.. 

så om jeg er bortskjemt...  så hva er du? En gudinne? 

Anonymkode: 1d05e...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis arbeidsfolk ikke bidrar til velferdsstaten så burde vi jo kunne slutte å skatte og heller beholde pengene selv.

Anonymkode: 607c3...8b8

Ja, for det var det som stod her. Selvsagt bidrar man, men hadde vi ikke skattet måtte vi hatt amerikanske tilstander, med mer privat helseforsikring, noe som vil si at hadde du ikke hatt forsikringen i orden, risikerte du å dra fra sykehuset med en regning på en million etter bare en barnefødsel. Selvsagt bidrar skattepengene dine til velferdsstaten, men du alene betaler ikke nok til å dekke kostnaden samfunnet har for deg , og barna dine (her er det store bedrifter, oljepenger og større økonomiske statlige systemer). Så å mene at du selv for eksempel betaler all trygden for et menneske som har blitt sykt er for enkelt. Kanskje har du bidratt med en tier da. Og så har skatten fra den som lever på trygd bidratt med en tier for at du kan ha en sykt barn dag.... 

Anonymkode: 44a63...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg tidvis kan være noe enig med HI her. Jeg orker slettes ikke så mye utenom jobb som det NOEN uføre og sykmeldte gjør. Helgeturer osv. Selv lurer jeg ofte på hvordan jeg skal ikke å ta klesvasken på kveldstid. I helger er jeg "aldri" ute på noe på kveldstid, for da orker jeg ikke uka etter. Trener en del (går, jogger, litt styrke). Det er det ENESTE jeg gjør utenom jobb, unger og hus. Er hardt det og, men hvis jeg hadde droppet det hadde jeg vært enda mer sliten tror jeg. Skulle så ønske jeg kunne leve etter jobb også, ikke bare eksistere.

Anonymkode: 72cd5...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for det var det som stod her. Selvsagt bidrar man, men hadde vi ikke skattet måtte vi hatt amerikanske tilstander, med mer privat helseforsikring, noe som vil si at hadde du ikke hatt forsikringen i orden, risikerte du å dra fra sykehuset med en regning på en million etter bare en barnefødsel. Selvsagt bidrar skattepengene dine til velferdsstaten, men du alene betaler ikke nok til å dekke kostnaden samfunnet har for deg , og barna dine (her er det store bedrifter, oljepenger og større økonomiske statlige systemer). Så å mene at du selv for eksempel betaler all trygden for et menneske som har blitt sykt er for enkelt. Kanskje har du bidratt med en tier da. Og så har skatten fra den som lever på trygd bidratt med en tier for at du kan ha en sykt barn dag.... 

Anonymkode: 44a63...746

Dette blir for dumt. Det blir jo det samme andre veien. Hadde vi ikke hatt personskatt så hadde ikke vi hatt verlferdsstaten vi har i dag fordi vi ikke hadde hatt nok penger. Summar summarum er at all skatten vi og næringen betaler gir oss den velferdsetaten og godene vi har. Diskutere at min skatt ikke bidrar til en annens trygd blir for dumt. Vi alle bidrar og vi hadde ikke hatt den velferdsstaten vi har om ikke de arbeidsdyktige betalte skatt. 

Anonymkode: 44eb3...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I innleget jeg siterte stod det 

Men skulle jeg gå på fest en kveld .. ligger jeg hjemme og slapper av hele dagen for å så gå på festen er der kanskje 2 timer før jeg går hjem.. da sover jeg til neste dag og må slappe av.

Det var ut i fra det jeg svarte. Om du endrer historien eller legger til at msn må hvile to dager i stedet for en, så er det selvsagt noe annet, ja. Men ikke angrip meg for å svare på noe jeg ikke har sagt noe om. Jeg sa at det er helt normalt å hvile seg en dag for å orke å gå ut på byen, og at det er helt normalt å trene en god natt søvn og en hviledag etterpå. 

Anonymkode: 361fb...a7b

Ja, og? Dette er jo to hele hviledager for å gå på en 2 timers fest.

Vil du seriøst påstå at du ikke er i stand til å være ute 2 timer en fredag hvis du har vært på jobb samme dag? 
Vil du seriøst påstå at du må ligge helt flat på sofaen hele dagen i forkant for å stable deg på beina i to timer, og likevel må du ligge hele neste dag også - og vil du påstå at det er normalt for friske folk?

Da omgås du en helt annen type friske folk enn meg, altså, for dersom helsa er i orden, og jobben din ikke er som tømmerhogger på Finnskogen, så klarer du sikkert å møte noen mennesker og spise kanapeer et par timer selv om det er på en arbeidsdag. 

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir for dumt. Det blir jo det samme andre veien. Hadde vi ikke hatt personskatt så hadde ikke vi hatt verlferdsstaten vi har i dag fordi vi ikke hadde hatt nok penger. Summar summarum er at all skatten vi og næringen betaler gir oss den velferdsetaten og godene vi har. Diskutere at min skatt ikke bidrar til en annens trygd blir for dumt. Vi alle bidrar og vi hadde ikke hatt den velferdsstaten vi har om ikke de arbeidsdyktige betalte skatt. 

Anonymkode: 44eb3...a2a

Og velferdsstaten finnes nettopp fordi vi har bred enighet om at skattepenger NETTOPP skal gå til slike ting som dette: et verdig liv også for dem som er for syke til å jobbe. De skal slippe å belaste familiemedlemmer, fordi regningen spres ut på alle. Sykdom har alltid eksistert og vil alltid eksistere, og alle mennesker vil rammes av det. Derfor er det lurt og klokt å sørge for at alle er med på en felles sykeforsikring for hele nasjonen.

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og? Dette er jo to hele hviledager for å gå på en 2 timers fest.

Vil du seriøst påstå at du ikke er i stand til å være ute 2 timer en fredag hvis du har vært på jobb samme dag? 
Vil du seriøst påstå at du må ligge helt flat på sofaen hele dagen i forkant for å stable deg på beina i to timer, og likevel må du ligge hele neste dag også - og vil du påstå at det er normalt for friske folk?

Da omgås du en helt annen type friske folk enn meg, altså, for dersom helsa er i orden, og jobben din ikke er som tømmerhogger på Finnskogen, så klarer du sikkert å møte noen mennesker og spise kanapeer et par timer selv om det er på en arbeidsdag. 

Anonymkode: 9f82f...62e

Dette gjelder meg, ikke 2 dager i forkant, men 2 dager etter. Å gå på fest innebærer logistikk, komme seg dit, det er krevende å være sosial, sene kvelder gir meg søvnproblemer og trøtthet i flere dager etterpå. Jeg vet ikke om jeg er frisk eller normal, men jobber likevel 100 %. Er det flere som meg? Eller bør jeg også gå til legen og be om sykemelding?

Anonymkode: 3075c...51a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel like stor forskjell på syke som på friske. Jeg har et nært familiemedlem med «ME». Hun jobber ikke, men har et sosialt liv jeg aldri hadde orket som frisk. Dette dokumenteres godt på snap og i samtaler når vi møtes. Hun kvier seg heller ikke for å dra på lange ferier. Da snakker jeg ikke om å ligge på stranda i syden, men å dra på rundreise i Asia og sånt! Og så kjenner jeg en annen med ME som ikke har vært ut av huset på to år.

Det er helt greit og ganske nødvendig at uføre også kan gå turer, være sosiale og reise på ferie, men det er noe med omfanget som hos enkelte overstiger det som er OK for min del. Men vi bør uansett ikke skjære alle uføre over en kam!

Anonymkode: 2c000...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.2.2019 den 11.24, Anonym bruker skrev:

Skatten du betaler finansierer ikke en brøkdel av det du selv koster samfunnet en gang( skolegang, lege, tannlege for barna, osv)... Og, forresten, visste du at man skatter av uførepensjon også? Så da er det vel disse personene som finansierer skolegangen til barna dine da, om man skal snu på det. Og de har vel ofte vært i jobb og betalt skatt som nettopp skal være et sikkerhetsnett om man blir syk. 

Anonymkode: 44a63...746

«Visste du at man skatter av skatter av uførepensjonen også?» 😂😂😂 Kom faen ikke å si at det er et bidrag, er vel bare for å få dere til å føle at dere deltar i samfunnet, tvinge dere til å forstå hva ansvar er. Må betale skatt av pengene dere fikk gratis? Må betale skatt av de pengene vi allerede har betalt i skatt.. Takk for bidraget! 

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

«Visste du at man skatter av skatter av uførepensjonen også?» 😂😂😂 Kom faen ikke å si at det er et bidrag, er vel bare for å få dere til å føle at dere deltar i samfunnet, tvinge dere til å forstå hva ansvar er. Må betale skatt av pengene dere fikk gratis? Må betale skatt av de pengene vi allerede har betalt i skatt.. Takk for bidraget! 

Anonymkode: 6f178...bfc

For et stusselig menneske du er

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er akseptabel aktivitet for de uføre da, spesielt de som har ME? For det er itydeligvis kke greit at de
- går tur med hunden
- går på kjøpesenteret
- går ut på byen
- baker
- går på besøk til venninner
- reiser på ferie
- vasker huset
- går på kafe
- steller i hagen
- lager mat fra bunnen av

Må man være innendørs hele tiden, for å ikke bli kalt en lat, bortskjemt snylter som bruker skattepengene du har betalt? Jeg lurer oppriktig hva dere tenker er grei at man gjør?

Anonymkode: d8c6e...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er akseptabel aktivitet for de uføre da, spesielt de som har ME? For det er itydeligvis kke greit at de
- går tur med hunden
- går på kjøpesenteret
- går ut på byen
- baker
- går på besøk til venninner
- reiser på ferie
- vasker huset
- går på kafe
- steller i hagen
- lager mat fra bunnen av

Må man være innendørs hele tiden, for å ikke bli kalt en lat, bortskjemt snylter som bruker skattepengene du har betalt? Jeg lurer oppriktig hva dere tenker er grei at man gjør?

Anonymkode: d8c6e...da0

Det er vel ikke aktivitetene i seg selv som er det som gjør at noen av oss stusser av og til. Det er omfanget til enkelte av de som sier at de har f.eks ME. Når det dokumenteres på snap og i samtaler at man går tur med hunden i flere timer hver dag i skog og mark (inkl. å si at andre burde prioritere å gå med sin hund i like mange timer), drar hjem og baker, steller i hagen og gjerne tar en tur til ei venninne på kvelden, og dette skjer hele tida, så er det vanskelig å forstå at man er så syk at man ikke kan bidra til samfunnet på noe slags vis. Det sier seg selv at vi ikke ser de som er skikkelig syke, for de er inne, hjemme, hviler og våger seg sjelden ut, og. Det er ikke en og annen tur til byen eller et og annet venninnebesøk folk hever øyebrynene av, det er syke som har et høyere aktivitetsnivå hver dag enn friske som gjør at man stiller seg spørsmål om alvorlighetsgraden av sykdommer som skal kreve så mye, mye hvile. Og det er faktisk mennesker i landet vårt som ikke er så syke som de ønsker at f.eks NAV skal tro. Det at jeg og andre kjenner til en og annen betyr ikke at vi tviler på alle som er uføre. Stusser ikke du også over folk som ikke kan jobbe, men som tydeligvis kan gjøre alt annet hele tida?

Anonymkode: 4764b...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle bare ønske jeg hadde fått hvilken som helst annen sykdom enn ME... For det tror jeg er verdens mest uglesette sykdom.. hender jeg har vært med mannen på julebord (altså 1 gang i året), da går kroppen på adrenalin.. jeg kræsjer totalt etterpå.  Kommer nesten ikke ut av senga på ei uke. Knasker smertestillende som sukkertøy og tenker at dette var nok fryktelig dumt å bli med på. Men så var det så veldig godt å komme seg ut, se folk og føle seg litt normal og levende igjen. Litt sånn eventyr for en dag....

Men kjenner også på følelsen av at de som så meg ute den kvelden sikkert lurer på hvorfor jeg er ufør. Hun så jo normal ut...

Hvis noen spør hvorfor jeg ikke jobber, så sier jeg at jeg er langtiddssykemeldt pga veldig vonde muskler i kroppen. Noe som forsåvidt er sant, siden hver muskel i kroppen krangler bare jeg har vært på nærbutikken etter middag

Anonymkode: 6ed8f...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle uansett sykdom KAN jobbe hvis de gidder. Det finnes tilrettelegging. Men det er for enkelt å bli ufør. Slutt å sutre over den jævøa sykdommen din og gjøre deg selv stakkarslig, og gjør noe med livet ditt. Selvfølgelig er det synd på deg som er syk, men at man ikke klarer å jobbe er bare sludder!!!! Så lenge du ikke er så syk at du er sengeliggende med intravenøs ernæring (for å sette det på spissen) klarer du å jobbe. Når en med alvorlig kreft og metastaser, fatigue og depresjoner klarer det så klarer faen med du det også. Irriterende at vi skal betale for at folk er så jævla hjelpesløse! Verden trenger ikke slike utskudd som ikke gidder å prøve! Sorry, men sant! 

Anonymkode: 91c84...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjelder meg, ikke 2 dager i forkant, men 2 dager etter. Å gå på fest innebærer logistikk, komme seg dit, det er krevende å være sosial, sene kvelder gir meg søvnproblemer og trøtthet i flere dager etterpå. Jeg vet ikke om jeg er frisk eller normal, men jobber likevel 100 %. Er det flere som meg? Eller bør jeg også gå til legen og be om sykemelding?

Anonymkode: 3075c...51a

Nå bare spiller du dum. At du ikke tåler å rokere på leggetidene er ikke grunnlag for sykmelding. Men hvis du har et utmattelsessyndrom vil du merke det på andre måter enn «søvnproblemer». Det har jeg for øvrig hatt siden tenårene uten at det har hindret meg i å jobbe. Man er ikke UTMATTET selv om man er SØVNIG, det er to ulike ting.

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle uansett sykdom KAN jobbe hvis de gidder. Det finnes tilrettelegging. Men det er for enkelt å bli ufør. Slutt å sutre over den jævøa sykdommen din og gjøre deg selv stakkarslig, og gjør noe med livet ditt. Selvfølgelig er det synd på deg som er syk, men at man ikke klarer å jobbe er bare sludder!!!! Så lenge du ikke er så syk at du er sengeliggende med intravenøs ernæring (for å sette det på spissen) klarer du å jobbe. Når en med alvorlig kreft og metastaser, fatigue og depresjoner klarer det så klarer faen med du det også. Irriterende at vi skal betale for at folk er så jævla hjelpesløse! Verden trenger ikke slike utskudd som ikke gidder å prøve! Sorry, men sant! 

Anonymkode: 91c84...9c3

Si det til arbeidsgiverne, du. De står sikkert i kø for å ansette uføre folk på en halv dag i uka.

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ikke aktivitetene i seg selv som er det som gjør at noen av oss stusser av og til. Det er omfanget til enkelte av de som sier at de har f.eks ME. Når det dokumenteres på snap og i samtaler at man går tur med hunden i flere timer hver dag i skog og mark (inkl. å si at andre burde prioritere å gå med sin hund i like mange timer), drar hjem og baker, steller i hagen og gjerne tar en tur til ei venninne på kvelden, og dette skjer hele tida, så er det vanskelig å forstå at man er så syk at man ikke kan bidra til samfunnet på noe slags vis. Det sier seg selv at vi ikke ser de som er skikkelig syke, for de er inne, hjemme, hviler og våger seg sjelden ut, og. Det er ikke en og annen tur til byen eller et og annet venninnebesøk folk hever øyebrynene av, det er syke som har et høyere aktivitetsnivå hver dag enn friske som gjør at man stiller seg spørsmål om alvorlighetsgraden av sykdommer som skal kreve så mye, mye hvile. Og det er faktisk mennesker i landet vårt som ikke er så syke som de ønsker at f.eks NAV skal tro. Det at jeg og andre kjenner til en og annen betyr ikke at vi tviler på alle som er uføre. Stusser ikke du også over folk som ikke kan jobbe, men som tydeligvis kan gjøre alt annet hele tida?

Anonymkode: 4764b...34a

Tror du virkeligheten gjenspeiles på SoMe? Åh, du er jo søøøøøt! Tror du folk virkelig baker alle de fletteloffene selv...? 

Anonymkode: 9f82f...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er og påtagelig at ME er en epidemi med stor økning prosentvis i Norge mens i Sverige og Danmark er det ikke slik. Jeg mener at  mange folk  med disse diagnosene ME, lett psykiatri og muskel- skjelettplager lider i større  grad av hypokonderi enn somatisk  sykdom. Det er blitt en vane å ikke jobbe og terskelen for å gå tilbake i arbeidslivet er for stor. Dersom ALLE velferdstjenester hadde blitt fjernet så hadde nok mange av de som er uføre/langtidssykemeldte jobbet for å fø seg selv og ungene sine.

jeg mener dermed  ikke at vi skal fjerne velferdstjenester, men at utbetaling bør i større grad stå i forhold til arbeidsmoral og innsatsvilje. Og da den er så lav i Norge...bør utbetalingene være langt lavere enn dagens nivå og mer på sosialtrygd nivå. Så får folk heller forsikre seg mot sykdom i tillegg. Jeg mister fullstendig motivasjon til å skatte 45% av inntekta mi når jeg leser om folk med ME diagnoser som reiser Asia rundt. Da er man faen meg ikke sjuk! 

Og ja...med to unger og begge i fulltidsjobb+ så er vi dauslitne etter ei uke, så husvask og klesvask skjer alt for sjeldent. Virker som folk i dag har en helt urealistisk forventning til hva man skal ha overskudd til i tillegg til jobb/familie og føler seg dermed berettiget til å leve på statens regning. Vederstyggelig! 

Anonymkode: 54f6f...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og velferdsstaten finnes nettopp fordi vi har bred enighet om at skattepenger NETTOPP skal gå til slike ting som dette: et verdig liv også for dem som er for syke til å jobbe. De skal slippe å belaste familiemedlemmer, fordi regningen spres ut på alle. Sykdom har alltid eksistert og vil alltid eksistere, og alle mennesker vil rammes av det. Derfor er det lurt og klokt å sørge for at alle er med på en felles sykeforsikring for hele nasjonen.

Anonymkode: 9f82f...62e

Ja, det er jeg enig i. Ikke jeg som skrev innlegget du opprinnelig svarte på. Jeg er bare veldig uenig med argumentene dine for skatt. Selvfølgelig er det våre skattepenger som betaler for velferstaten. Og slik skal det være! Når noen påpeker at de blir kvalm av hva «skattepengene mine» går til så bør man ha bedre argumenter enn at man ens egne skattepenger ikke betaler for noen. For selvfølgelig gjør det det. Det er jo nettopp summene av alles skattepenger som gjør det hele mulig. 

Jeg er evig takknemlig for velferdsstaten vår som gir oss dette sikkerhetsnettet. Men med en velferdsstat så vil det alltid være snyltere. Det kommer man seg ikke unna. For å eliminere alle snyltere så må regelverket bli strengere, noe som da vil forårsake at noen som trenger det faller utenfor. Så det er give and take her. Det er selvfølgelig da disse snylterne som ødelegger for resten. Sånn vil det nok alltid være dessverre. 

Anonymkode: 44eb3...a2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette blir for dumt. Det blir jo det samme andre veien. Hadde vi ikke hatt personskatt så hadde ikke vi hatt verlferdsstaten vi har i dag fordi vi ikke hadde hatt nok penger. Summar summarum er at all skatten vi og næringen betaler gir oss den velferdsetaten og godene vi har. Diskutere at min skatt ikke bidrar til en annens trygd blir for dumt. Vi alle bidrar og vi hadde ikke hatt den velferdsstaten vi har om ikke de arbeidsdyktige betalte skatt. 

Anonymkode: 44eb3...a2a

Så du mener at din skatt dekker hele trygdeutbetalingen for et menneske? Sånn at om jeg hadde blitt ufør hadde dine skattepenger gått til å kun dekke min trygd? Eller hadde mine tidligere skattepenger da vært med på å bygge opp den potten også? Fordi alle våre skatteinbetalinger havner i en stor velferdspott. Ikke bare dine. Så om ditt barn trenger en tur på sykehus, bruker dere like mye av velferden som feks en som trenger trygd...  alt teller jo både skattebetaling inn og bruk av velferd. Da må du jo være like irritert på de som har flere barn enn deg, hvor en større del av skattepengene dekker tilskudd til barnehage og skole...

Anonymkode: 44a63...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Si det til arbeidsgiverne, du. De står sikkert i kø for å ansette uføre folk på en halv dag i uka.

Anonymkode: 9f82f...62e

Skjønner godt at arbeidsgivere ikke vil ansette stakkarslige folk, men et tiltak fra NAV noen timer i uken BØR være et krav. Om så plukke søppel i Frognerparken! Bidra med det man kan!

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

«Visste du at man skatter av skatter av uførepensjonen også?» 😂😂😂 Kom faen ikke å si at det er et bidrag, er vel bare for å få dere til å føle at dere deltar i samfunnet, tvinge dere til å forstå hva ansvar er. Må betale skatt av pengene dere fikk gratis? Må betale skatt av de pengene vi allerede har betalt i skatt.. Takk for bidraget! 

Anonymkode: 6f178...bfc

Dere? Hva i all verden. Jeg har da ikke vært i nærheten av å bli ufør,  har ikke vært forkjølet en gang de siste årene 😅. Men, OK så de skattepengene som trekkes av trygd er mindre verdt? Hvor mye er en trygdetid skattekrone verdt i forhold til en krone av dine? (Og for min del viser det vel bare at staten gir med en hånd og tar med den andre...) Håper noen trygdedel skattepenger kan dekke litt mer utdanning for enkelte lite samfunnsopplyste her inne. 

Anonymkode: 44a63...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere? Hva i all verden. Jeg har da ikke vært i nærheten av å bli ufør,  har ikke vært forkjølet en gang de siste årene 😅. Men, OK så de skattepengene som trekkes av trygd er mindre verdt? Hvor mye er en trygdetid skattekrone verdt i forhold til en krone av dine? (Og for min del viser det vel bare at staten gir med en hånd og tar med den andre...) Håper noen trygdedel skattepenger kan dekke litt mer utdanning for enkelte lite samfunnsopplyste her inne. 

Anonymkode: 44a63...746

Du er kanskje ikke trygdet, men tjukk i huet hvis du ikke skjønner at det hadde vært mer lønnsomt å ha dette menneske i jobb og skattet av LØNNEN sin. Kunne like gjerne hatt lavere trygd og skattefritt! Ville blitt akkurat samme regnestykket.

Anonymkode: 6f178...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er kanskje ikke trygdet, men tjukk i huet hvis du ikke skjønner at det hadde vært mer lønnsomt å ha dette menneske i jobb og skattet av LØNNEN sin. Kunne like gjerne hatt lavere trygd og skattefritt! Ville blitt akkurat samme regnestykket.

Anonymkode: 6f178...bfc

Hadde det det? Et menneske som var sykemeldt 100% ville ha vært mer lønnsomt? For det er det det er snakk om her. Mennesker som er syke. Som har blitt ufør (ikke i fysisk stand til å være i jobb). Det hadde vært den beste piloten, læreren eller togkonduktøren? Den som ikke var på jobb? Du mangler liksom den brikken der i puslespillet ditt. Og ja , selvsagt burde trygden heller vært lavere og skattefri. Men noen statlige stillinger må jo lages for å ha folk i jobb også, så da er det noen som regner på dette, legger til og trekker fra. Mange stillinger i stat og kommune som kunne ha vært kuttet. Og lønnen deres kommer fra, hold deg fast, skattepenger. Men sikkert ikke fra skattepengene som trekkes av de kommunale og statsansattes egen lønn. Nei, det er nok fra din skatt det også. Det er godt vi har deg alle i Norge.

Anonymkode: 44a63...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det dette med å være "utmattet" da. Det er en følelse. Og hvis man er sart og priveligert er det lett å "føle" at man ikke er i stand til å jobbe, men likevel selvfølgelig i stand til å " ta vare på seg selv" med trening, festing, venneturer osv.

Mens vi andre som ikke orker en dritt etter jobb nok bare er "slitne" og skal være glad vi ikke er "utmattet". Hva hadde skjedd hvis alle vi gikk til legen fordi vi også ønsket livskvalitet som vi ser er uforenelig med arbeid? Jeg vil også gjerne trene, lage alt fra bunnen, stille masse opp for barna, dra på venne- og famileturer osv. Men jeg har ikke ork eller tid.

Anonymkode: 893cf...000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...