Gå til innhold

Skulle så gjerne fått ryddet skikkelig i huset.. hvordan få tid??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke hvordan vi skal få tid 😏😏

enten er barna syke, eller så er vi syke.. 

Aktiviteter, lange dager på jobb, treneransvar eller andre ansvar i forbindelse med barnas aktiviteter skal følges opp osv.. 

trenger virkelig hjelp til å få ryddet huset skikkelig!! 

Noen gode råd???

Anonymkode: 62a2a...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen til gode pga at bhg er stengt fem uker hvert år pluss de har fem dager til planlegging. Vi har ingen dager igjen 😒 

 

Anonymkode: 62a2a...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problem her. Har heller ingen barnevakter. Så jeg holder på å innfinne meg med at det får være sånn noen år. 

Om noen år håper jeg på tid og overskudd til å organisere og rydde. 

Anonymkode: f8d2d...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som tradisjon hjemme pleide min mor og oss unger( vi som var snille nok) å hjelpe til å rydde og vaske hver lørdag klokka 12. Vi var 5 søsken på heltid og 3 stykk som var hjemme annenhver uke. Men var riktignok berre jeg og min yngste bror som hjalp til med rydding og de andre tok en tur t bestemor eller opp på fotballbanen(min far gjorde arbeid ute, i hagen eller garasjen). Men jeg og min bror ble også de med mer forståelse for voksenlivet i senere tid. Fikk lettere jobb og bedre karakterer på skolen. Og det merket min mor mye til da de andre er oppe i 20-26år og bor hjemme mens vi er flyttet ut. Så ville forsøkt på det. Bare småting som at barna rydder lekene på rommet sitt og rer senga mens du rydder andre plasser og tar en vask av gulvet på rommene deres etterpå! Tok lang tid hos oss da vi var 3 som ryddet og 7 som rotet i tillegg til at det er ett hus med 7soverom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rydder vi alle opp etter middag osv. Skittentøyet står i kurv på badet og de rene klærne har jeg en regel for meg selv om at må bli lagt bort med en gang. Hver søndag har minst 1 av oss voksne 1 rom vi tar å rydder "alene" mens den andre tar barna. Da er det vasking og sortering. Skikkelig. Annenhver fredag bytter vi på sengene samlet, og hver fredag må ungene rydde sine egne rom. 1 dag i mnd må også ungenes leker sorteres og vaskes. Ellers tar vi også en barnevakt helg til vasking innimellom. 

Anonymkode: 62669...f02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har begge krevende jobber, vi har små barn, ingen familie i nærheten, og har pusset opp huset det siste året. Vi tar ofte sene kvelder/netter til hjelp. Ellers gjør vi det sånn at en følger opp ungene mens den andre rydder, monterer møbler, maler etc

Anonymkode: 92669...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er ungene?

 

vi har mye esker stående i skap med alt fra leker, arveklær, ting og tang. Hver lørdag og søndag setter jeg en eske på kjøkkenbenken. Så rydder vi utav den sånn i løpet av dagen. I garasjen har vi en eske for elektrisk søppel, søppel og selges. Enkelt å legge ting i rett boks. Når eska er full kastes den eller ting legges ut billig til salg. 

 

Badet rydder jeg når de små bader. Kaster og sorterer. 

 

Kjøkkenet: har en eske på vaskerommet som jeg har skrevet kjøkken på. Ting jeg finner på kjøkkenet og ikke bruker legger jeg i eska. Hver sommer og etter jul kvitter vi oss med eska uten å se oppi. Har jeg ikke hatt bruk for noe av det så trenger jeg det ikke. Ser jeg oppi så tenker jeg bare at det får jeg kanskje bruk for.

 

de største ungene rydder rommet sitt selv. Innimellom finner jeg en eske og sier de skal rydde skap og skuffer. Alt de ikke vil ha legges i eska. Så er vi med å går gjennom eska etterpå. Gjør det samme hos de små, men da hjelper vi hele tiden. Klær hjelper ungene med. Tar ut alt av klesskapet og rydder.

 

 

Anonymkode: 87f4c...749

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vasker vi huset lørdag formiddag etter en tur til byen. Alle er med (2 voksne og 2 barn(2 og 5 år)) 

Stua; alle flytter ting som kan flyttes på bord eller sofa slik at far kommer frem overalt med støvsugeren. Før mor vasker over gulvene.barna hjelper til med å flytte ting hit og dit. Eldste på 5 tar av sengetøy og legger de på vaskerommet. 

Rommet deres går vi gjennom sammen, rydder/sorterer/setter på plass før tepper og store leker/bamser løftes opp i senga.så støvsugere man og vasker etterpå. 

Vaskerommet går jeg over med tørrmopp etter å ha lagt sammen/hengt opp klær. 

Kjøkkenet taes hver kveld etter middag

 

Anonymkode: e7dd3...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett av en helg. Si til fritidsaktivitetene at den og den helgen kan dere ikke delta. Bare sett ned foten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at du mener ei litt mer grundig rydding? Ta et rom av gangen og kast/gi bort til Fretex. Jeg selger lite,før jeg føler det tar for mye tid. Ta litt de gangene du har litt tid, om så bare ei skuff. Det er også lurt å benytte dager hjemme med sykt barn - det gjør jeg i dag. Når dere kvitter dere med ting og har mindre, så er det også lettere å holde det ryddig. Pass på at dere har nok oppbevaringsplass  det er vanskelig å holde orden om dere ikke vet hvor dere skal gjøre av tingene. Vi rydder og vasker(der det er behov) huset hver torsdag ettermiddag, så er det klart til helga. Jeg har 4 barn, og det er ikke alle som er like villige til å hjelpe til,men de må. Så det foregår ikke uten konflikter   men jeg er veldig streng på at alle skal bidra. Også er det deilig å komme hjem fra jobb på fredag til ryddig hus.

Anonymkode: c10b9...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet. Og jeg er litt sånn at jeg gjerne skulle hatt en hel dag og få gjort alt ferdig på, men det finnes jo ikke en hel dag til rådighet. Så jeg må ta litt og litt. Innimellom tar vi noen timer en helg, hvis det er noen ledige. Det innebærer at jeg må ha fått sove godt og er uthvilt den dagen, noe som sjeldent skjer. Det er bare jeg som initierer husarbeid i heimen, så det må treffe på en dag hvor alle gidder. De eldste rydder selvsagt rommene sine selv, mens vi hjelper 5åringen. Men det er jo noe som skjer hver bidige helg, og som krever mye tid og organisering av oss. Men, kast alt du ikke trenger, selg unna på facebook, gi til Fretex, bli kvitt alt dill! Det gjør vi med jevne mellomrom og det hjelper på!

Anonymkode: 51c75...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Sett deg mål om å rydde og organisere ett rom i uka. Gjør det skikkelig og kjøp f.eks bokser og esker til å ha ting i. 

Går ett rom fort, starter du på neste hvis du orker. Gi deg selv tillatelse til å bruke litt tid, ikke tenk at du MÅ få det gjort fort. Da mister i alle fall jeg motivasjonen. Men jeg er lettere bedagelig anlagt og er ikke den som stresser over at ting flyter litt en stund. 

Anonymkode: 765db...866

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk veldig god hjelp av en som kom hjem til oss og ryddet. Litt sånn som Marie Kondo hvis du har sett det på Netflix?

Hun lagde systemer som fungerer for vår familie og hektiske hverdag (har tre barn). Nå er det mindre krangling om de hverdagslige gjøremålene og alt har sin faste plass, så deilig!

Her fant jeg hun: www.ryddhjemme.no

Anonymkode: 77fd1...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regne med det er mer enn ukentlig rydding du sikter til. Har tips dere kanskje kan prøve og muligens kan få til på sikt når hverdagene er hektiske og aller helst har en garasje.

Sett dere sammen med barna og lag en plan på at dere skal kast, gi bort, rydde og sortere. Kjøp noen store esker dere setter i garasjen dere merker med kast, gi bort, selge osv. Velg dere ett rom en dag og sett sv en halvtime. På den halvtimen skal det ikke ryddes, men dere skal finne ut hva dere kan kvitte dere med, evt flytte det som ikke hører til på det rommet. Legg tingene i sine esker i garasjen. På denne måten går dere rom for rom i huset. Når dere har kommet igjennom huset kan dere gjøre det samme med da rydde, kanskje sette av litt mer tid til noen av romma. Utrolig hvor mye en får gjort på kort tid når slle faktisk er med, og utrolig hva ungene får til når de er litt motiverte (mulig en gulerot må til om de ikke er så motiverte til å være med. Kankje en is til belønning hver gang dere er ferdig med ett rom feks, mulig det er denne belønningen dere foreldre også egentlig trenger) 

Jeg har gjort slikt innimellom her og det har fungert ganske så greit. Den ene ungen er fryktelig dårlig på dette, for hun syns det er så gøy og kan kvitte seg med alt så må holde henne litt igjen innimellom. Men un klarer ofte ikke å stoppe etter en halvtime heller, hiver seg over ett nytt som bare pga det var gøy. Jeg er nok litt lik, for når jeg har litt tid ledig kan jeg jo gjøre litt.... men problemet er bare å komme igang. Kan gjerne tenke på dette iflere år før jeg får fingeren ut.

 

Anonymkode: 272c5...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med tante grusom - bare bestem dere for en helg som dere avlyser alt, og så gjør dere det til et familieprosjekt.

Planlegg på forhånd slik at dere har søppelsekker til klær som kan gis bort/kastes til Fretex (de tar imot også hullete klær nå, tekstilene gjenvinnes). Skaff dere esker til andre ting som skal kastes, lagres eller gis bort. Og så bruker du flere av trådene du har fått over - begynn med hvert deres rom og bare gyv løs.

Når dere har fått oversikten og ryddet og kastet, da vil dere kanskje se at dere trenger en del andre oppbevaringsløsninger enn det dere har nå. Kanskje er skapet i gangen for lite eller for upraktisk innredet, kanskje trenger dere en kommode, et ekstra skostativ osv. Så kjøper dere det når dere har anledning.

Nok oppbevaringsplass og gode løsninger er alfa og omega for å kunne holde det ryddig med minst mulig energi i hverdagen. Har man ikke gode nok slike løsninger, da begynner ting for å flyte.

Og så er det det at hele familien må legge seg til gode vaner. Alle kaster skittentøy i skittentøyskurven. Har dere plass, ha ulike kurver til ulike typer vask. Siden dere er så aktive vil jeg tro det blir en del tøy. Når klær er rene og tørre - da skal hver enkelt ha ansvar for å legge sammen og legge på plass egne klær. Unger rydder egne rom, smårydding hver dag og vask til helgen. Gjør husvasken til et familieprosjekt, dere får gjort veldig mye på en enkelt time om dere går sammen, eller om det så bare er du og mannen mens ungene er opptatt på aktiviteter.

Virker som om dere bare må sette foten ned, som tante grusom sa, og prioritere en helg for å få et bedre liv resten av året.

Anonymkode: 69884...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...