Gå til innhold

Jeg har skjønt at skigåing er en nasjonalhelligdom...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det pleier da ofte å være alternativer til skigåing på skidager på skolen. For eksempel aking. Det var det da jeg gikk på barneskolen for 30-35 år siden og det er det når mine går på barneskolen nå. Jeg og mine barn har gått på 4 forskjellige skoler i 3 forskjellige kommuner i 2 ulike fylker så det gjelder nok i det meste av landet.

Anonymkode: 61204...a75

På den andre siden har jeg barn på ungdomskolen. De har ski i gymtimene og det er med i karakteren på lik linje med andre aktiviteter. Datteren min likte heller ikke å gå på ski en periode, men nå er det gøy igjen, spessielt på tur med venner. Senest forrige helg var de på skitur inn til en gapahuk uten voksne.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her jeg bor, på Østlandet, har vi (nesten) alltid snø om vinteren. Det er helt vanlig å leke på ski i barnehagene og i småskolen. På skolen der mine barn har gått, har de vinteraktivitetsuke, og en dag er det vanlig at de går på skitur. De fleste er med, men ikke alle. Ikke så mange av de flerkulturelle er med på skitur, og noen norske står som regel også over. Da gjør disse noe annet. Aker, går på skøyter, bygger snøborg, graver snøhule, eller noe annet. 

Å gå på ski er en del av den norske kulturarven, og en fordel å kunne ta del i, men langt fra noen livsnødvendighet. 

Jeg mener at små barn absolutt bør lære grunnleggende skiferdigheter, - det skjer jo at barn av folk som ikke er skigåere faktisk blir glad i å gå på ski. I alle fall i områder som vanligvis har snø. I skolen skal man ikke  tvinges til å gå på ski, mener jeg. Der skal det finnes alternative aktiviteter. 

Å svømme er viktig, så svømmeopplæring må man forvente at alle tar del. Å sykle er veldig praktisk å kunne, så det forventer jeg også at alle lærer seg. Å gå godt og mye på ski er ikke i samme kategori. 

I mine barneår gikk jeg ekstremt mye på ski. Nå, i godt voksen alder har jeg en sønn som ikke kan få nok av skigåing. Han trener og går aktivt, mens mamma kanskje går én skitur i året, under forutsetning av at hun får ha hunden som trekkhjelp. Jeg tror ikke jeg er noe spesielt dårlig menneske for det. 

Anonymkode: 9d27f...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke sammenhenger??

Seriøst, tror du virkelig tenåringer drar på hytta "for å gå på ski"? Er du født i 1804? Send med dem kondomer, heller, du. De får ikke bruk for blå Swix...

Anonymkode: 27a22...050

Seriøst, tror du alle lever ditt liv? Mange hytter ligger ikke ved bilvei, vet du, og skal man komme dit vinterstid så må man gå på ski. 

Ikke alle vokser opp med ski in/ski out i Hemsedal. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er så og si ute hele dagen i barnehagen. Så det er ikke synd på de :)

Anonymkode: bd152...64a

Hva når de slutter i bhg og etterhvert skole? Aldri lært å være ute sammen med familien, fysisk aktivitet, frisk luft etc. Hva med helger og ferier? Dere er inne?

Anonymkode: 7a2d9...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Seriøst, tror du alle lever ditt liv? Mange hytter ligger ikke ved bilvei, vet du, og skal man komme dit vinterstid så må man gå på ski. 

Ikke alle vokser opp med ski in/ski out i Hemsedal. 

 

Igjen, tror du det er dét som er ungdommenes motivasjon når de stikker av fra de voksne i noen døgn...? Da er du bare naiv.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Seriøst, tror du alle lever ditt liv? Mange hytter ligger ikke ved bilvei, vet du, og skal man komme dit vinterstid så må man gå på ski. 

Ikke alle vokser opp med ski in/ski out i Hemsedal. 

 

(Jeg bor i Lofoten, da. Så jeg aner ikke hva folk gjør i Hemsedal)

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man bor slik til at man har snø på vinteren synes jeg man bør sørge for at barna lærer seg å gå på ski.

Ser man på barns motoriske utvikling er kryping veldig viktig, det lager synapser i hjernen som ikke bare påvirker motorikken til barnet, men også gir barnet bedre forutsetninger for annen læring, som f.eks. matematikk. Dette finnes det forskning på, og det viktige da er nettopp diagnalbevegelsene mellom ene armen og motsatt bein. Det er ikke så mange aktiviteter hvor man får samme bevegelsesmønster, men skigåing er en av dem, og det er en aktivitet som man fortsetter med også etter at man har sluttet å krype. Barnet lærer koordinasjon og balanse. Mestringen gir bedre kroppsfølelse og selvtillig. Og man gjør barnet bedre rustet til å møte teoretiske utfordringer i skolen og ellers i livet.

Nettopp fordi skigåing er en så sammensatt og "komplisert" bevegelse er det også "vanskelig" å lære. Det er imidlertid mye lettere å lære og å mestre skigåing hvis man lærer det som barn. Voksne som aldri har gått på ski sliter ofte enormt med å lære seg å koordinere bevegelsene, balansen og det å forholde koordineringen og balansen til skiftende underlag og terreng. Dessverre er det mange som forsøker å lære seg å gå på ski som voksne som gir opp fordi de ikke kommer seg over kneiken slik at de finner glede ved å gå på ski.

Det betyr også at hvis man ikke lærer barnet å mestre det mest grunnleggende i skigåing, så tar man også fra barnet muligheten til å velge det inn senere i livet. Har man imidlertid lært seg det grunnleggende og mestret dette noenlunde, da er hjernen slik at den henter frem igjen gammel kunnskap, selv om det kan være mange, mange år siden sist man gikk på ski. Veldig mange opplever at barna/ungdommene får perioder hvor de ikke vil gå på ski. Men mange av disse vil også senere i livet begynne å gå på ski igjen, fordi mange av dem setter mer pris på det å utfolde seg i naturen når de blir mer voksne. Har de aldri lært å mestre det grunnleggende i skigåingen vil de trolig heller aldri bli gode nok som voksne til at de vil glede seg over det.

Det vil si at hvis man som forelder tar et bevisst valg om å ikke lære barna å gå på ski, da tar man mest trolig også et bevisst valg om å frata barnet muligheten til skiglede senere i livet. Og mest trolig har man da også bevisst valgt bort at sine barnebarn får lære det, eller i det minste får skiglede. For med foreldre som ikke går på ski er det få som får lære det og som får brukt det nok til å glede seg over det.

Så for meg handler det å lære barna å mestre det grunnleggende i skigåing om å ikke frata dem muligheter som voksne, i tillegg til at skigåing har en rekke andre positive virkninger på motorisk læring (som overføres til andre aktiviteter også pga. kompleksiteten i bevegelsene) og at det også gjør dem bedre rustet til teoretisk læring som f.eks. matematikk.

Og i tillegg til dette kommer selvfølgelig alt det andre har nevn om tradisjoner, sosial tilhørighet, sosiale evner, som også er viktig når vi bor i et land som Norge.

 

Anonymkode: 0ca69...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det betyr også at hvis man ikke lærer barnet å mestre det mest grunnleggende i skigåing, så tar man også fra barnet muligheten til å velge det inn senere i livet. Har man imidlertid lært seg det grunnleggende og mestret dette noenlunde, da er hjernen slik at den henter frem igjen gammel kunnskap, selv om det kan være mange, mange år siden sist man gikk på ski. Veldig mange opplever at barna/ungdommene får perioder hvor de ikke vil gå på ski. Men mange av disse vil også senere i livet begynne å gå på ski igjen, fordi mange av dem setter mer pris på det å utfolde seg i naturen når de blir mer voksne. Har de aldri lært å mestre det grunnleggende i skigåingen vil de trolig heller aldri bli gode nok som voksne til at de vil glede seg over det.

Tull. Det går fint an å lære som voksen. Det går fortere hvis man gjør det i løpet av 8-14-årsalderen, men alt kan læres også som voksen. Jeg lærte f eks aldri å danse som barn, kan det i dag. Lærte aldri slalåm som barn, kan det i dag. 

 

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Og i tillegg til dette kommer selvfølgelig alt det andre har nevn om tradisjoner, sosial tilhørighet, sosiale evner, som også er viktig når vi bor i et land som Norge.

Kan du utdype hvorfor dette liksom har et "sosialt" aspekt? Altså, utover potensialet for å bli bedt med på en hypotetisk hyttetur til hytter som ligger så uveisomt at de ikke kan nås på annen måte enn ski?

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det var nok ikke så vanlig å reise på hytta og gå på ski på 1800-tallet. De fleste strevde med å få endene til å møtes og ikke dø av smittsomme sykdommer, så det var lite rom eller penger til overs for hytteturer, gitt. På 2000-tallet derimot har veldig mange nordmenn tidlig penger til hytte, og gamle som unge går på ski. Mine ungdommer er i hvert fall veldig glade i å gå på ski, og gjør det mye med venner og venninner som de muligens ligger med i tillegg. 

Anonymkode: cad37...496

Nånånå, ikke kom med blasfemi her. Var ikke vanlig på 1800-tallet? Er det ikke tradisjoner og kulturarv folk argumenterer med når de forteller hvor viktig dette er? Er det muligens bare en konstruert tradisjon som rikfolks barn startet med i mellomkrigstiden?

Ungdommene dine er sikkert glade i å gå på ski. Mine er glade i brettspill og rockefestivaler. De går ikke glipp av noe.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes synd på de ungene i Norge som ikke får oppleve å gå på ski, eller slalom hvis en heller vil det. De går glipp av mye og en aktivitet de kanskje ville likt hvis de hadde fått trening i det og mestret det. Jeg har tatt mine fire barn med på slalom fra de var ca tre år, og alle liker det når de er vant til det. Vi reiser ofte på hytteturer og de kan ta med venner, men det må være noen som kan stå på ski/slalom. Å sitte i nybegynnerbakken og kanskje måtte reise en time for å komme til nærmeste legevakt, gidder jeg ikke. Men jeg synes synd på de som ikke får oppleve det og tenker mitt om foreldrene. 

Anonymkode: 1f081...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes synd på de ungene i Norge som ikke får oppleve å gå på ski, eller slalom hvis en heller vil det. De går glipp av mye og en aktivitet de kanskje ville likt hvis de hadde fått trening i det og mestret det. Jeg har tatt mine fire barn med på slalom fra de var ca tre år, og alle liker det når de er vant til det. Vi reiser ofte på hytteturer og de kan ta med venner, men det må være noen som kan stå på ski/slalom. Å sitte i nybegynnerbakken og kanskje måtte reise en time for å komme til nærmeste legevakt, gidder jeg ikke. Men jeg synes synd på de som ikke får oppleve det og tenker mitt om foreldrene. 

Anonymkode: 1f081...75d

Hva tenker du om familier som ikke lærer barna å spille instrumenter?

Hvordan ville du oppfatte et innlegg der noen sa de syntes synd på barn som ikke kan spille fløyte eller fiolin?

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jaha da får skolen fikse ski til sønnen min da,for skolen skal være gratis å han har ikke ski. Ikke kjøper vi det heller kun fordi han skal bruke det i gymmen.

Anonymkode: baaf8...3d4

Her går de på ski i gymtimene hele vinteren, og på AKS også, i tillegg til rene skidager. Men skolen har selvsagt ski å låne ut til dem som ikke har egne.

Anonymkode: 4c0fb...c63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tull. Det går fint an å lære som voksen. Det går fortere hvis man gjør det i løpet av 8-14-årsalderen, men alt kan læres også som voksen. Jeg lærte f eks aldri å danse som barn, kan det i dag. Lærte aldri slalåm som barn, kan det i dag. 

 

Kan du utdype hvorfor dette liksom har et "sosialt" aspekt? Altså, utover potensialet for å bli bedt med på en hypotetisk hyttetur til hytter som ligger så uveisomt at de ikke kan nås på annen måte enn ski?

Anonymkode: 27a22...050

Kan læres, ja det skrev jeg også. Poenget - som du velger å overse - er at skigåing er en mer sammensatt bevegelse og dermed såpass motorisk krevende at det er langt vanskeligere å lære det seg ordentlig som voksen. Vanskeligere enn å lære seg å danse, vanskeligere enn å lære seg å stå på slalom. Og dermed er det langt mindre sannsynlighet for at man bruker all tiden som må til om man skal bli god nok til det som voksen til å få ordentlig glede av det.

Det sosiale har mange nok andre svart på. Å begrense det bare til en og annen hyttetur blir for snevert. Det går like mye på det å ha muligheten til å være aktiv ute på vinteren sammen med andre med barn på samme alder, mulighet for billigere trening på vinterstid osv.

Men det viktigste mener jeg er den motoriske og teoretiske fordelen man har hvis man får lov å lære seg det grunnleggende i skiteknikk som barn. Å velge bort å gi barna den fordelen synes jeg blir for dumt når man har de mulighetene de fleste har i dette landet, og spesielt dumt er det fordi man mest trolig også tar fra barn (og kanskje til og med barnebarn) samme mulighet.

Skigåing er omtrent som å sykle, har man lært det en gang så kan man det. Man er kanskje litt rusten og trenger å friske opp, men det går greit. Å lære seg det som barn er langt lettere (og billigere) enn å lære seg det som voksen.

Anonymkode: 0ca69...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du om familier som ikke lærer barna å spille instrumenter?

Hvordan ville du oppfatte et innlegg der noen sa de syntes synd på barn som ikke kan spille fløyte eller fiolin?

Anonymkode: 27a22...050

Når det gjelder musikk synes jeg det er synd for de barna som ikke lærer å sette pris på musikk. De bør kunne nok til å våge å synge eller spille for andre. De bør føle at de kan det godt nok til å til å bli med å danse, kjenne ulike musikksjangere osv, men jeg synes ikke de må kunne spille hvis de ikke ønsker det.

Ettersom jeg selv er veldig dårlig og lite interessert i musikk har det vært viktig for meg å sørge for at barna har lært det et annet sted. Mine barn spiller, men det ville nok vært mindre viktig er barn som kommer fra hjem der de uansett hører mye musikk og synger mye sammen.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vanskeligere enn å lære seg å danse, vanskeligere enn å lære seg å stå på slalom.

Eh, nei. Det er vanskeligere å lære å danse.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, tror du det er dét som er ungdommenes motivasjon når de stikker av fra de voksne i noen døgn...? Da er du bare naiv.

Anonymkode: 27a22...050

Hva er det du ikke skjønner? De må gå på ski for å komme frem. Er det helt umulig å forstå? Poenget mitt er at det er kjipt å være den som ikke kan være med vennegjengen på tur, uansett formål, fordi de slapp å lære å ta seg frem på ski 

Hva de gjør når de vel er fremme er jo en helt annen sak 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei. Det er vanskeligere å lære å danse.

Anonymkode: 27a22...050

Du tar feil.

Anonymkode: 0ca69...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her går de på ski i gymtimene hele vinteren, og på AKS også, i tillegg til rene skidager. Men skolen har selvsagt ski å låne ut til dem som ikke har egne.

Anonymkode: 4c0fb...c63

Men sånn er det ikke her. På SFO kan de velge hva de vil leke med og skolen har ikke ski dag men vinterlek dag der barna velger om de vil ga med akebrett eller ski. Her hadde fleste med seg akebrett.

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine synes det er kjempe gøy å gå på langrenn, vi gjør det alle, minste i pulk, men vi er familie på tur og ikke full fres akkurat..hehe..hadde de ikke likt det hadde jeg ikke tvunget de heller. Hun eldste går ofte på ski til skolen og hun i midten har skiene liggende på skolen, men de kan og ake hvis de vil det på ski/ake/utedager. 

I forrige uke hadde skolen vinteraktivitetsdag, da kunne man velge forskjellige poster, ski, skøyter, ake, snøbowling, kaste snøball på blink osv, så alle fikk gjøre noe, ikke bare ski. Det synes jeg er bra.

Meeen, jeg føler heller på det at man er helt teit hvis man ikke står på slalom, det synes ikke vi er noe gøy, vi har prøvd, men jeg syns det er drit skummelt og klarer det ikke, unga synes heller ikke at det var gøy, selv om de mestret det. 

Tenker at det er ingen som MÅ gjøre noe de ikke liker.

Anonymkode: 25e8d...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om man bor slik til at man har snø på vinteren synes jeg man bør sørge for at barna lærer seg å gå på ski.

Ser man på barns motoriske utvikling er kryping veldig viktig, det lager synapser i hjernen som ikke bare påvirker motorikken til barnet, men også gir barnet bedre forutsetninger for annen læring, som f.eks. matematikk. Dette finnes det forskning på, og det viktige da er nettopp diagnalbevegelsene mellom ene armen og motsatt bein. Det er ikke så mange aktiviteter hvor man får samme bevegelsesmønster, men skigåing er en av dem, og det er en aktivitet som man fortsetter med også etter at man har sluttet å krype. Barnet lærer koordinasjon og balanse. Mestringen gir bedre kroppsfølelse og selvtillig. Og man gjør barnet bedre rustet til å møte teoretiske utfordringer i skolen og ellers i livet.

Nettopp fordi skigåing er en så sammensatt og "komplisert" bevegelse er det også "vanskelig" å lære. Det er imidlertid mye lettere å lære og å mestre skigåing hvis man lærer det som barn. Voksne som aldri har gått på ski sliter ofte enormt med å lære seg å koordinere bevegelsene, balansen og det å forholde koordineringen og balansen til skiftende underlag og terreng. Dessverre er det mange som forsøker å lære seg å gå på ski som voksne som gir opp fordi de ikke kommer seg over kneiken slik at de finner glede ved å gå på ski.

Det betyr også at hvis man ikke lærer barnet å mestre det mest grunnleggende i skigåing, så tar man også fra barnet muligheten til å velge det inn senere i livet. Har man imidlertid lært seg det grunnleggende og mestret dette noenlunde, da er hjernen slik at den henter frem igjen gammel kunnskap, selv om det kan være mange, mange år siden sist man gikk på ski. Veldig mange opplever at barna/ungdommene får perioder hvor de ikke vil gå på ski. Men mange av disse vil også senere i livet begynne å gå på ski igjen, fordi mange av dem setter mer pris på det å utfolde seg i naturen når de blir mer voksne. Har de aldri lært å mestre det grunnleggende i skigåingen vil de trolig heller aldri bli gode nok som voksne til at de vil glede seg over det.

Det vil si at hvis man som forelder tar et bevisst valg om å ikke lære barna å gå på ski, da tar man mest trolig også et bevisst valg om å frata barnet muligheten til skiglede senere i livet. Og mest trolig har man da også bevisst valgt bort at sine barnebarn får lære det, eller i det minste får skiglede. For med foreldre som ikke går på ski er det få som får lære det og som får brukt det nok til å glede seg over det.

Så for meg handler det å lære barna å mestre det grunnleggende i skigåing om å ikke frata dem muligheter som voksne, i tillegg til at skigåing har en rekke andre positive virkninger på motorisk læring (som overføres til andre aktiviteter også pga. kompleksiteten i bevegelsene) og at det også gjør dem bedre rustet til teoretisk læring som f.eks. matematikk.

Og i tillegg til dette kommer selvfølgelig alt det andre har nevn om tradisjoner, sosial tilhørighet, sosiale evner, som også er viktig når vi bor i et land som Norge.

 

Anonymkode: 0ca69...c97

Det finnes også forskning som viser at det å kunne spille på et instrument forbedrer intelligensen (man blir bl.a. bedre i matte). 

Kanskje det burde vært obligatorisk på skolen også? Ikke bare musikktime hvor man som oftest synger, men at man tvinger barn til å lære å spille piano/gitar etc.

Klassisk musikk er og bra for den mentale utvikling. Kanskje tvinge barn til å høre på klassisk musikk? 

Anonymkode: 562f7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nånånå, ikke kom med blasfemi her. Var ikke vanlig på 1800-tallet? Er det ikke tradisjoner og kulturarv folk argumenterer med når de forteller hvor viktig dette er? Er det muligens bare en konstruert tradisjon som rikfolks barn startet med i mellomkrigstiden?

Ungdommene dine er sikkert glade i å gå på ski. Mine er glade i brettspill og rockefestivaler. De går ikke glipp av noe.

Anonymkode: 27a22...050

Haha godt sagt!! 👏

Anonymkode: 562f7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du om familier som ikke lærer barna å spille instrumenter?

Hvordan ville du oppfatte et innlegg der noen sa de syntes synd på barn som ikke kan spille fløyte eller fiolin?

Anonymkode: 27a22...050

Jeg synes barn også bør få muligheten til lære å spille et instrument, og mine barn har fått prøve seg på flere. Det er uansett gleden av å suse ned en bakke jeg synes det er synd noen ikke får oppleve når vi har så gode muligheter i dette landet, ferdighetene er ikke så nøye, bare de kommer seg hele ned. Akkurat som jeg synes barn bør få oppleve gleden av å høre på musikk og danse som de selv vil, ferdighetene spiller ingen rolle.

Anonymkode: 1f081...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Kan du utdype hvorfor dette liksom har et "sosialt" aspekt? Altså, utover potensialet for å bli bedt med på en hypotetisk hyttetur til hytter som ligger så uveisomt at de ikke kan nås på annen måte enn ski?

Anonymkode: 27a22...050

Vi har hytter både ved vei og langt fra vei. Men vi drar uansett på hyttene for å gå på ski. Det gjør de store barna også, og deres venner - uansett hva de drikker og hvem de puler på kvelden. Det er da selvsagt ikke interessant å dra på tur med de som ikke kan ha ski på beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes også forskning som viser at det å kunne spille på et instrument forbedrer intelligensen (man blir bl.a. bedre i matte). 

Kanskje det burde vært obligatorisk på skolen også? Ikke bare musikktime hvor man som oftest synger, men at man tvinger barn til å lære å spille piano/gitar etc.

Klassisk musikk er og bra for den mentale utvikling. Kanskje tvinge barn til å høre på klassisk musikk? 

Anonymkode: 562f7...838

Det er da ikke noe man trenger å bruke tvang for å få til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Å ikke lære barna grunnleggende skiferdigheter når man bor et sted med snø om vinteren er å utestenge dem fra mange sosiale arenaer etterhvert. 

Når det er skidag på skolen er det ikke kult å være den som kommer aller sist sammen med læreren. 

Når vennegjengen skal på hyttetur når de er tenåringer er det ikke kult å være den som knapt kan føte seg på ski. 

 

Vanligvis er jeg enig i det du skriver (synes du kommer med gode argumenter). Men her synes jeg at du er helt på bærtur.

Er det skidag på skolen så er det også en alternativ aktivitet (for de som IKKE ønsker å stå på ski). Dette fordi det finnes barn med fysiske utfordringer og skolen skal tilrettelegge for alle. 

Anonymkode: 562f7...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...