Gå til innhold

Jeg har skjønt at skigåing er en nasjonalhelligdom...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Å ikke lære barna grunnleggende skiferdigheter når man bor et sted med snø om vinteren er å utestenge dem fra mange sosiale arenaer etterhvert. 

Når det er skidag på skolen er det ikke kult å være den som kommer aller sist sammen med læreren. 

Når vennegjengen skal på hyttetur når de er tenåringer er det ikke kult å være den som knapt kan føte seg på ski. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aprikos Syltetøy
4 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Å ikke lære barna grunnleggende skiferdigheter når man bor et sted med snø om vinteren er å utestenge dem fra mange sosiale arenaer etterhvert. 

Når det er skidag på skolen er det ikke kult å være den som kommer aller sist sammen med læreren. 

Når vennegjengen skal på hyttetur når de er tenåringer er det ikke kult å være den som knapt kan føte seg på ski. 

 

Hadde mine barn likt det selv, hadde saken vært en helt annen. Men sålenge de heller ikke liker det, kommer jeg ikke til å tvinge de på ski :) 

De er langt ifra stillesittende altså. Fotball og dansing året rundt. Fotball inne på vinteren og ute på sommer/vår/høst.

Vi har ikke hytte men drar gjerne andre steder i feriene, steder som imøtekommer vår families interesse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, *Miss Marple* skrev:

Å ikke lære barna grunnleggende skiferdigheter når man bor et sted med snø om vinteren er å utestenge dem fra mange sosiale arenaer etterhvert. 

Når det er skidag på skolen er det ikke kult å være den som kommer aller sist sammen med læreren. 

Når vennegjengen skal på hyttetur når de er tenåringer er det ikke kult å være den som knapt kan føte seg på ski. 

 

Jeg var en av dem som alltid kom sist med læreren. Det stod virkelig ikke på mine foreldre. De elsket å gå på ski, og dro alle oss barna ut titt og ofte. Mine søsken elsker å gå på ski og renne slalom. Jeg bare kunne ikke fordra det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
Akkurat nå, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Jeg var en av dem som alltid kom sist med læreren. Det stod virkelig ikke på mine foreldre. De elsket å gå på ski, og dro alle oss barna ut titt og ofte. Mine søsken elsker å gå på ski og renne slalom. Jeg bare kunne ikke fordra det. 

Jeg var og en av de 😂

Husker gleden var stor da jeg startet på VGs og plutselig kunne si nei til å være med på det 👍🏻😂

Når man heller vil være inne og gjøre oppgaver enn å stå på ski liksom 🤪

Mine foreldre og var/er skifrelste. Me hate it. Ungene mine og 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Jeg var en av dem som alltid kom sist med læreren. Det stod virkelig ikke på mine foreldre. De elsket å gå på ski, og dro alle oss barna ut titt og ofte. Mine søsken elsker å gå på ski og renne slalom. Jeg bare kunne ikke fordra det. 

Men da var det ditt valg. 

Som foreldre skal man legge til rette for, og utøve mild tvang etter mitt syn, for at barn lærer det som er sosialt forventet. Ingen barn har vondt av å gjøre ting de 'hater' iblant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
Akkurat nå, *Miss Marple* skrev:

Men da var det ditt valg. 

Som foreldre skal man legge til rette for, og utøve mild tvang etter mitt syn, for at barn lærer det som er sosialt forventet. Ingen barn har vondt av å gjøre ting de 'hater' iblant. 

Er det sosialt forventet at man skal like å gå på ski fordi man bor i Norge....? 🤔

Jeg kommer aldri til å presse barna mine inn i idretter de ikke vil. Svømme er livsviktig, det må de lære. Sykling er praktisk for å komme seg fra a-b. Dette vil de og det hjelper vi selvsagt med. Ski er ikke en nødvendighet, og det slipper de å bli presset til :) 

fysisk aktivitet forøvrig er viktig, og der pushet vi litt i form av å hjelpe de å finne noe de likte. Det har de funnet, og har stor glede av. Men skigåing er ikke en del av vårt liv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men da var det ditt valg. 

Som foreldre skal man legge til rette for, og utøve mild tvang etter mitt syn, for at barn lærer det som er sosialt forventet. Ingen barn har vondt av å gjøre ting de 'hater' iblant. 

Jeg tror den uthevede biten er viktig. Som jeg nevnte lenger opp, her har vi ikke langren som vanlg på skidagen, det er slalom, snowboard eller aking. Så det er viktigere her at barna lærer slalom enn langrenn. Drar vi på hytta ligger den i nærheten av skianlegget og det er det som blir brukt mest. Vi kjører til den hytta så langrenn har aldri vært noe å kunne her.

Anonymkode: fcb0a...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Men da var det ditt valg. 

Som foreldre skal man legge til rette for, og utøve mild tvang etter mitt syn, for at barn lærer det som er sosialt forventet. Ingen barn har vondt av å gjøre ting de 'hater' iblant. 

Hva var mitt valg? Hadde jeg kunne valgt, så ville jeg gjerne hatt et alternativ før det var gått så lang tid som det gjorde, før jeg fikk lov til å ta med akebrett i stedet. Og jeg var alene om det. Ingen andre hadde akebrett.

Tvangen gjorde at jeg hatet skigåing mer og mer, og jeg lovet meg selv at jeg aldri skulle utsette mine barn for det samme. Hver eneste skidag var et herk. Og hver gang ble jeg ledd av og snakket om etterpå. Jeg måtte jo bare stå i det, for det var jo ingen valg. Men mine barn tvinger jeg altså ikke på samme måte. Jeg ser overhodet ingen gevinst med det. Nå var dette tidlig på 80-tallet, så tidene har nok heldigvis endret seg. Men poenget er det samme. Man bør ikke tvinges med på noe som man virkelig ikke liker. Ikke gang på gang på gang. 

Endret av Heihånåerdetjuligjen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aprikos Syltetøy skrev:

Er det sosialt forventet at man skal like å gå på ski fordi man bor i Norge....? 🤔

Jeg kommer aldri til å presse barna mine inn i idretter de ikke vil. Svømme er livsviktig, det må de lære. Sykling er praktisk for å komme seg fra a-b. Dette vil de og det hjelper vi selvsagt med. Ski er ikke en nødvendighet, og det slipper de å bli presset til :) 

fysisk aktivitet forøvrig er viktig, og der pushet vi litt i form av å hjelpe de å finne noe de likte. Det har de funnet, og har stor glede av. Men skigåing er ikke en del av vårt liv :)

Det er ikke nødvendig å like det, men det er sjelden folk liker aktiviteter de ikke mestrer, og ja, i mange sammenhenger er det sosialt forventet at må kan være med på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aprikos Syltetøy
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke nødvendig å like det, men det er sjelden folk liker aktiviteter de ikke mestrer, og ja, i mange sammenhenger er det sosialt forventet at må kan være med på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Jeg syntes ikke det er riktig å presse barn til noe de ikke vil - når det ikke er nødvendig. Å gå på ski er ikke en nødvendighet. Det er en interesse mange har, men ikke en nødvendighet. Like unødvendig som å sparke fotball. Dette trenger de heller ikke å gjøre om de ikke vil. Selvom også det er en interesse mange har. La nå ungene finne sin interesse og hjelp dem heller med å finne glede i det de gjør. Å bli tvunget med på noe de ikke liker bare fordi andre liker det, skaper ikke merinteresse. I mange tilfeller skaper det forakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skigåing står spessielt nevnt i læreplanen for 4 trinn og brukes også på høyere trinn. På linje med andre aktiviteter i kroppsøvingstimene kan det ikke velges bort fordi man ikke liker å gå på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Det syns jeg høres veldig merkelig ut. Har aldri hørt om noen skoler som har dette som en del av læreplanen.

Anonymkode: 6f3a3...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er så og si ute hele dagen i barnehagen. Så det er ikke synd på de :)

Anonymkode: bd152...64a

Jo faktisk så er det det, hvis dere ikke tar de med ut i helgene. Og hvorfor tror du barna har lært å ikke like å være ute på vinteren? Ja nemlig av deg, og det bør du ta innover deg og gjøre noe med!

Anonymkode: 05481...7e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser på de her som mener ingen kan kreve at de kjøper ski (hva med Finn/ bruktbyttedag/loppemarked).

At ungen opp gjennom oppveksten vil komme til å trenge utstyr, og at noe av det kanskje bare blir brukt en gang i løpet av sesongen, er noe man vet når man planlegger å få barn. Skal man nekte å kjøpe nye klær eller sko fordi ungen vokser fortere en man hadde tenkt? Noen utgifter må man bare regne med når man får barn. Her i klassen har vi en aktiv Facebook-gruppe, hvor folk låner utstyr, arver av de som er større i bena/ av de som har søsken osv. Jeg har kjøpt ett par skøyter, etter det har det gått i byttepotten, jeg legger ut skøyter i str 35, og spør om noen vil bytte mot 37 osv. Samme med ski... 

Det er akkurat så vanskelig som man vil gjøre det. Og jeg hater å gå på ski, men har kjøpt meg ski, og vi går turer med barna, slik at de i det minste kan holde følge og ha det litt gøy på en skidag.

Anonymkode: 01bbb...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til sykkel? Forklar gjerne hvordan ski er forskjellig fra sykkel. 

Anonymkode: 8e77c...f7a

Sykkel er et transportmiddel. Ski er et leketøy, på linje med akebrett. 

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke nødvendig å like det, men det er sjelden folk liker aktiviteter de ikke mestrer, og ja, i mange sammenhenger er det sosialt forventet at må kan være med på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Hvilke sammenhenger??

1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Når vennegjengen skal på hyttetur når de er tenåringer er det ikke kult å være den som knapt kan føte seg på ski. 

Seriøst, tror du virkelig tenåringer drar på hytta "for å gå på ski"? Er du født i 1804? Send med dem kondomer, heller, du. De får ikke bruk for blå Swix...

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo faktisk så er det det, hvis dere ikke tar de med ut i helgene. Og hvorfor tror du barna har lært å ikke like å være ute på vinteren? Ja nemlig av deg, og det bør du ta innover deg og gjøre noe med!

Anonymkode: 05481...7e4

Takk for tipset. Men jeg kjenner mine barn, og vet også hva DE liker :) Så vi fortsetter som før :)

Anonymkode: bd152...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, sug lut skrev:

Jeg inviterer ikke med barn på hytta som ikke kan eller vil gå på ski. Mine store barn inviterer ikke på hyttetur folk som ikke er i stand til å være på hytte, dvs gå på ski.

Ungene mine kan gå på ski, men de har aldri blitt invitert på noen hyttetur. Jeg har vært mor siden 1998, har 3 barn, og hver av dem har masse gode venner, men det har ikke skjedd. Eller, jo, en har vært med en kompis på hytta i høstferien. Det var før snøen kom...

Mulig det er en vanlig aktivitet i noen miljøer, men å ta med andres barn på hytteturer med obligatorisk langrenn - det er ikke en "sosial arena som må mestres".

Å ha bordskikk, kunne takke for maten og å se nogenlunde rein ut etter et måltid, det må mestres, for måltider er en sosial arena. Å kunne følge reglene i et spill eller en lek, det er også nødvendig. Men å kunne følge en tilfeldig valgt persons tempo i langrenn, med tanke på at vedkommende kanskje skal be deg på hyttetur en gang - nei, seriøst. Det er ikke en "sosial ferdighet".

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilke sammenhenger??

Seriøst, tror du virkelig tenåringer drar på hytta "for å gå på ski"? Er du født i 1804? Send med dem kondomer, heller, du. De får ikke bruk for blå Swix...

Anonymkode: 27a22...050

Det var nok ikke så vanlig å reise på hytta og gå på ski på 1800-tallet. De fleste strevde med å få endene til å møtes og ikke dø av smittsomme sykdommer, så det var lite rom eller penger til overs for hytteturer, gitt. På 2000-tallet derimot har veldig mange nordmenn tidlig penger til hytte, og gamle som unge går på ski. Mine ungdommer er i hvert fall veldig glade i å gå på ski, og gjør det mye med venner og venninner som de muligens ligger med i tillegg. 

Anonymkode: cad37...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan heller ikke gå på ski, men det er pga her vi bor er det nesten aldri skiføre om vinteren. Vi må kjøre et par timer for å komme til snøen og det gidder vi ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her henviser de foreldre som ikke har ski til barna til utlånssentralen eller å låne av familie eller venner. Det er foreldrenes oppgave å holde barna med klær og nødvendig utstyr til gymtimer. Det gjelder både joggesko, skøyter, ski, badedrakt, sykkel osv.

Anonymkode: badc4...4f0

Dette er faktisk noe av grunnen til at vi gir skiutstyr og skøyter til skolen når våre har vokst ut fra det. Selv om vi og barna våre er glade i å gå på ski - og har råd til utstyret - er det ikke alle som enten har råd eller interesse av det. Skolen barna våre går på setter pris på å arve utstyr. Er litt verre med ham som går på ungdomsskolen som skulle gå på skøyter på skolen. Men vi var heldige som har et vennepar med sønn på barneskolen som har store bein mens vår har små bein så det løste seg uten at vi måtte kjøpe skøyter eller leite etter noen som kunne låne bort skøyter.

Anonymkode: 61204...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Om skigåing er en nationalhelligdom her, må vi være landssvikere 😅 

vi har det akkurat som deg, hi.

på vinterhalvåret er det brettspill, lego, fyr i peisen og Netflix som gjelder, når barna ikke er på skole og barnehage 😅 

de liker ikke snø de heller.

på sommer, høst og vår derimot er vi mer ute enn inne :)

Anonymkode: bd152...64a

Som om jeg skulle skrevet det selv!

👌🙌👏

Anonymkode: 7c29d...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Å ikke lære barna grunnleggende skiferdigheter når man bor et sted med snø om vinteren er å utestenge dem fra mange sosiale arenaer etterhvert. 

Når det er skidag på skolen er det ikke kult å være den som kommer aller sist sammen med læreren. 

Når vennegjengen skal på hyttetur når de er tenåringer er det ikke kult å være den som knapt kan føte seg på ski. 

 

Det pleier da ofte å være alternativer til skigåing på skidager på skolen. For eksempel aking. Det var det da jeg gikk på barneskolen for 30-35 år siden og det er det når mine går på barneskolen nå. Jeg og mine barn har gått på 4 forskjellige skoler i 3 forskjellige kommuner i 2 ulike fylker så det gjelder nok i det meste av landet.

Anonymkode: 61204...a75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ikke på ski, men har vært med på hytter opptil flere ganger. Blir igjen og lager mat til de andre kommer hjem, leser en bok, går en tur, går veldig fint. Jeg kan gå såpass at jeg ev. kommer meg til en hytte der man må gå på ski inn, men alle mine venner er visst ganske bedagelige, det har alltid gått an å kjøre helt frem. Jeg har vært heldig i og med at barnas barnehage gjennomførte skiskole siste året slik at de har grunnleggende ferdigheter (jeg har ingen å lære bort :ler:). Jeg kommer meg fremover, det er vel det beste man kan si om mine skills på ski. Jeg skulle gjerne kunnet lære dem slalåm/snowboard, det synes jeg ser marginalt mer gøy ut (jeg hater snø), men der er jeg om mulig enda mer ubrukelig, har aldri lært det selv. Vurderer skiskole på hele gjengen etter hvert.

Jeg jobber på vei mot marka og ser stadig ungdommer i fullt skiutstyr (langrenn) på banen så at de drar på hyttetur også for å stå på ski tviler jeg ikke på, er jo tydeligvis mange som vokser opp med ski som interesse i følge denne tråden.

Anonymkode: ae819...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det syns jeg høres veldig merkelig ut. Har aldri hørt om noen skoler som har dette som en del av læreplanen.

Anonymkode: 6f3a3...0be

Det står i læreplanen som alle skoler er pålagt å følge.

https://www.udir.no/kl06/KRO1-04/Hele/Kompetansemaal/kompetansemal-etter-4.-arssteget

  • bruke ski og skøyter der det ligg til rette for det
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor en plass der normalen er maks to millimeter snø som ligger sånn ca en uke totalt u løpet av et år, så manglende skikunnskaper hos oss foreldre er ikke noe vi akkurat trenger bekymre oss så mye for. Skidag på skolen er det ingenting som heter her.

 Men jeg hadde nok lagt litt mer energi i opplæringen om vi bodde et sted med mye snø- selv om jeg muligvis hadde måttet overlate hoveddelen av det til over gjennomsnittet skiglade besteforeldre (noe som delvis faktisk er årsaken til mitt eget skihat...). Rett og slett fordi det hadde gjort ting enklere for ungene.

Dog kan jeg fortelle at jeg har vært med på en haug hyggelige hytteturer selv uten å være spesielt god til annet enn å gå rett bortover med planker på beina. Rødvin i hytteveggen funker det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...