Gå til innhold

Jeg har skjønt at skigåing er en nasjonalhelligdom...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men er det så forbanna ille at vi ikke er en familie med skientusiaster? 

Bor på Østlandet, og det er både hvitt og kaldt her, men vi er heller å finne på Rush eller på føttene framfor på ski. 

Resultatet er at ungene er litt keitete når de har skigym på skolen. 4. klassingen kom hjem og sa at læreren måtte ta henne med ut i skiløypene på ettermiddag/helg. Har også hørt lærere uttale at det er en skam at foreldre ikke lærer barna å bli glade i- og flinke på ski.

Kjenner jeg blir litt matt. Ikke har jeg ski. Har ikke hatt det siden barneskolen. Ungen har teater og fotball, og er ellers å finne på skøyter, gravende på snøhula eller i akebakken, så hun får utfolde seg i snøen.

Er dette virkelig svikt? 

Anonymkode: b7b62...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei man trenger IKKE å like å gå på ski, og man behøver heller ikke å gjøre det fordi andre synes man skal. Det kan man enkelt og greit gjøre som man vil med. 

Vi er heller ikke en familie som liker å gå på ski, men vi var litt ute med dem da de var små. Kun fordi vi visste at disse hersens skidagene ville dukke opp i skolesammenheng. Og vi ønsket ikke å gi barna en dårlig opplevelse, fordi de ikke kunne gå på ski. Så vi dro de med ut for å trene litt. De er aldri blitt gode på ski, og de liker det heller ikke. Det kan godt være vår feil som foreldre, men synes man ikke det er kjekt så gjør man ikke det. 

 

Anonymkode: cfc55...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går heller ikke på ski, kun sønnen vår som har ski her. Han går stort sett utenfor her, koser seg med å lage løyper i hagen. Han mestrer det han trenger for å ikke falle utenfor på skidager på skolen, og det holder tenker jeg. :) Ikke har de rene skidager her heller, men vinteraktivitetsdager hvor de kan velge mellom aking, ski og skøyter. Han er helt rå på skøyter da, det må vel være like bra. ;)

Anonymkode: c17a9...612

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

HI skrev strengt talt at ungen er litt keitete på ski. Ikke at ungen står stille og faller rett ned og er ute av stand til å ta seg frem. Så tror ikke du skal bekymre deg for de hundrevis av hytteturene barnet går glipp av og "sosiale tilstelninger".

Har selv vært på hyttetur flere ganger der jeg har måttet gå på ski. Og jeg liker ikke ski. Og må ta av skiene for å gå ned bratte bakker. Har gått helt fint. Og hvilke "sosiale tilstelninger" innebærer vanligvis ski? De har ikke jeg fått vite om.

Og i 2019 finnes det andre måter å holde seg i form på enn ski, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, topaz skrev:

HI skrev strengt talt at ungen er litt keitete på ski. Ikke at ungen står stille og faller rett ned og er ute av stand til å ta seg frem. Så tror ikke du skal bekymre deg for de hundrevis av hytteturene barnet går glipp av og "sosiale tilstelninger".

Har selv vært på hyttetur flere ganger der jeg har måttet gå på ski. Og jeg liker ikke ski. Og må ta av skiene for å gå ned bratte bakker. Har gått helt fint. Og hvilke "sosiale tilstelninger" innebærer vanligvis ski? De har ikke jeg fått vite om.

Og i 2019 finnes det andre måter å holde seg i form på enn ski, altså.

Det finnes andre muligheter. Man må ikke kunne hverken gå på ski, sykle, gå på skøyter, svømme, løpe eller hoppe tau. Det å ikke lære seg disse tingene er likevel dumt. Da er det ting du ikke kan være med på som er helt vanlig for de fleste andre.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om skigåing er en nationalhelligdom her, må vi være landssvikere 😅 

vi har det akkurat som deg, hi.

på vinterhalvåret er det brettspill, lego, fyr i peisen og Netflix som gjelder, når barna ikke er på skole og barnehage 😅 

de liker ikke snø de heller.

på sommer, høst og vår derimot er vi mer ute enn inne :)

Anonymkode: bd152...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

Det stemmer ikke. Både jeg og mine barn (som nå er store) har aldri blitt hjemme fra hytteturer, bare fordi vi ikke liker å gå på ski. Vi har ski med, men ikke alltid vi bruker dem. Det er alltid noen andre i gruppa som ikke heller går så mye på ski. Noen liker å renne slalom, noen går småturer, og noen liker å sitte i solveggen utenfor hytta. Det med gymkarakter er også noe tull. Så lenge de er med i gymen, inkludert når de har skigåing, så har det ikke noe å si. 

Anonymkode: cfc55...074

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

Dummeste jeg har hørt. Klart dem må være opp til hver enkelt om de har lyst å stå på ski eller ikke. Her er ungene våre veldig glad i å stå på ski til tross for at vi bort på regnfulle Vestlandet. Skidag har de likevel, men da kan de heldigvis velge mellom alpint, langrenn eller aking. Ingen skal bli tvunget til å gå/stå på ski, og absolutt ikke til å måtte kjøpe skiutstyr pga en skoledag i ny og ne. På ungdomsskolen er det heldigvis ikke sånn at det å vise sine skiferdigheter har noen som helst innvirkning på karakteren. Å være hjemme når gjengen drar på hyttetur fordi en ikke liker å stå på ski eller ikke er flink til det, høres jo helt bak mål ut. Klart man kan klare å komme seg på ski hvis man må, men alle er ikke like opptatt av det, liker det eller er flinke til det. Venner med og uten hyttetur avhenger nok neppe av skiferdighetene;-D

Anonymkode: 6f3a3...0be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes andre muligheter. Man må ikke kunne hverken gå på ski, sykle, gå på skøyter, svømme, løpe eller hoppe tau. Det å ikke lære seg disse tingene er likevel dumt. Da er det ting du ikke kan være med på som er helt vanlig for de fleste andre.

Anonymkode: badc4...4f0

Setter du begrensninger for hva du kan være med på og ikke, bare fordi du føler du ikke mestrer ting, så er det jo ditt valg. Jeg velger gladelig å reise på hyttetur, selv om jeg ikke liker lange skiturer. Kunne aldri falt meg inn å melde meg ut, bare fordi jeg ikke liker å gå på ski. Det finnes mange andre alternativ. Har selv tatt med akebrett og kjelker på tur. Det blir like mye brukt av oss som av andre i følget. Har aldri hatt kjipe hytteturer. Og det er fordi vi koser oss med reisefølge og tenker alternativt 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på hyttetur med aleneforeldreforeningen der det var masse snø! Da var det kun vi som ikke skulle til noe skianlegg. Sønnen min på 7 år elsker å leke ute i snøen å leker gjerne mange timer ute i snøen når han har andre barn å leke med. Men han foretrekker helst akebrett. Han har ski men han tør ikke stå i bakker uansett hvor liten den er. Han trives rett og slett bedre med akebrett å da kommer ikke jeg til å presse han til at han mååå gå på ski også bare fordi vi bor i Norge! Det må da være lov å ha ulike interesser

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for at foreldrene mine gadd å ta med oss barna ut på ski da vi var barn. Mannen min har vel aldri gått på ski. Heldighvis har vi barn som " maser" om at de ønsker seg ski , og ski får dem. 😊 Jeg personlig , syns det er viktig. Veldig viktig. Og nyttig. Faktisk. 

Anonymkode: ba21b...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

Selvsagt blir ikke sønnen min hjemme om han blir innvitert på hyttetur bare fordi han ikke står på ski! Mens de andre står på ski så aker han,å det har overhodet ikke vært noe problem. Senare på dagen så har de lekt i timevis utenfor hytten å storkost seg,å det uten ski på beina på noen av de!

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er det så forbanna ille at vi ikke er en familie med skientusiaster? 

Bor på Østlandet, og det er både hvitt og kaldt her, men vi er heller å finne på Rush eller på føttene framfor på ski. 

Resultatet er at ungene er litt keitete når de har skigym på skolen. 4. klassingen kom hjem og sa at læreren måtte ta henne med ut i skiløypene på ettermiddag/helg. Har også hørt lærere uttale at det er en skam at foreldre ikke lærer barna å bli glade i- og flinke på ski.

Kjenner jeg blir litt matt. Ikke har jeg ski. Har ikke hatt det siden barneskolen. Ungen har teater og fotball, og er ellers å finne på skøyter, gravende på snøhula eller i akebakken, så hun får utfolde seg i snøen.

Er dette virkelig svikt? 

Anonymkode: b7b62...8ea

Nei. Dette er ikke svikt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt ski på bena på 20 år. Min sønn på 5 år har aldri eid ski, hans far er heller ikke en skigåer. Mine og hans foreldre og søsken går heller ikke på ski. Er bare tull at man MÅ gå på ski. Det er frivillig som mye annet. Er frivillig å ha bil, er frivillig å ta billappen, ee frivillig å lære seg å sykle og eie en sykkel. Osv.

Anonymkode: eed50...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Heihånåerdetjuligjen skrev:

Setter du begrensninger for hva du kan være med på og ikke, bare fordi du føler du ikke mestrer ting, så er det jo ditt valg. Jeg velger gladelig å reise på hyttetur, selv om jeg ikke liker lange skiturer. Kunne aldri falt meg inn å melde meg ut, bare fordi jeg ikke liker å gå på ski. Det finnes mange andre alternativ. Har selv tatt med akebrett og kjelker på tur. Det blir like mye brukt av oss som av andre i følget. Har aldri hatt kjipe hytteturer. Og det er fordi vi koser oss med reisefølge og tenker alternativt 🙂 

Jeg er 36 år og har aldri opplevd det som en begrensning å ikke ha ski. De få gangene jeg har vært på hyttetur så har det vært utenfor skisesongen :)

Anonymkode: eed50...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er dumt å ikke mestre normal skigåing når du bor i Norge. Akkurat som å sykle er det noe man forventer at alle kan. Hvis barna ikke behersker ski vil de oppleve å falle utenfor i en del sammenhenger. De vil måtte bli hjemme når vennegjengen drar på hyttetur og vil få dårlig karakter i den delen av gymfaget. Som voksne går de glipp av sosiale tilstelninger og de mister en utmerket måte å holde seg i form på på vinteren.

Anonymkode: badc4...4f0

For det første er skigåing ikke en del av gymfaget.

Og for det andre er det overhodet ikke noe saklig grunnlag for å påstå at dette vil isolere dem sosialt eller gjøre at de faller utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det går an å ha et fint liv selv om man ikke vil lære seg å gå på ski, men alle vanlige aktiviteter man ikke mestrer virker litt begrensende. Det er ganske mye som blir morsomt hvis man først har lært det og jeg synes det er synd at ungene skal miste disse mulighetene på grunn av at foreldrene "ikke liker".

Selv liker jeg ikke musikk. Jeg skjønner likevell at det er noe som de fleste mennesker får stor glede av og som det er såpass forventet å ha et forhold til at det er dumt å bare droppe det. Jeg har derfor sørget spessielt for at mine barn får spille og danseundervisning og at musikk brukes såpass mye at de får et forhold til det. Jeg ønsker jo at de skal ha kunnskapene selv om det ikke er noe som interesserer meg.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Merdee skrev:

For det første er skigåing ikke en del av gymfaget.

Og for det andre er det overhodet ikke noe saklig grunnlag for å påstå at dette vil isolere dem sosialt eller gjøre at de faller utenfor. 

Skigåing står spessielt nevnt i læreplanen for 4 trinn og brukes også på høyere trinn. På linje med andre aktiviteter i kroppsøvingstimene kan det ikke velges bort fordi man ikke liker å gå på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skigåing står spessielt nevnt i læreplanen for 4 trinn og brukes også på høyere trinn. På linje med andre aktiviteter i kroppsøvingstimene kan det ikke velges bort fordi man ikke liker å gå på ski.

Anonymkode: badc4...4f0

Jaha da får skolen fikse ski til sønnen min da,for skolen skal være gratis å han har ikke ski. Ikke kjøper vi det heller kun fordi han skal bruke det i gymmen.

Anonymkode: baaf8...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jaha da får skolen fikse ski til sønnen min da,for skolen skal være gratis å han har ikke ski. Ikke kjøper vi det heller kun fordi han skal bruke det i gymmen.

Anonymkode: baaf8...3d4

Her henviser de foreldre som ikke har ski til barna til utlånssentralen eller å låne av familie eller venner. Det er foreldrenes oppgave å holde barna med klær og nødvendig utstyr til gymtimer. Det gjelder både joggesko, skøyter, ski, badedrakt, sykkel osv.

Anonymkode: badc4...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om skigåing er en nationalhelligdom her, må vi være landssvikere 😅 

vi har det akkurat som deg, hi.

på vinterhalvåret er det brettspill, lego, fyr i peisen og Netflix som gjelder, når barna ikke er på skole og barnehage 😅 

de liker ikke snø de heller.

på sommer, høst og vår derimot er vi mer ute enn inne :)

Anonymkode: bd152...64a

Barna trenger nødvendigvis ikke stå på ski om vinteren, men å bare sitte inne og ikke ta de med ut i det hele tatt er jo veldig merkelig!

Anonymkode: 8eca4...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som deg, ikke glad i vinteraktiviteter og snø. Komfortabel med det. Stod litt på slalom som liten, men aldri langrenn. Kommer fra Rogaland.

Som voksen i Oslo har jeg derimot tenkt at det skulle vært greit å mestre langrenn. Mange på jobb går, da kunne jeg gått sammen med dem. På hytteturer blir det noen korte, stabbete turer, men ikke mer. Så nå med barn, tenker jeg at jeg skal sørge for å lære dem å gå på ski. De går på langrenn i den lokale klubben og liker det.

Man bestemmer selvsagt selv og må ingenting, men enkelte ting kan være greit å mestre. For meg er fotball, svømming, sykling og ski blant disse. Gøy for barna og ungdommene å kunne kaste seg med når andre inviterer med på disse aktivitetene, som tross alt er vanlige og står sentralt i mye sosiale greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men er det så forbanna ille at vi ikke er en familie med skientusiaster? 

Bor på Østlandet, og det er både hvitt og kaldt her, men vi er heller å finne på Rush eller på føttene framfor på ski. 

Resultatet er at ungene er litt keitete når de har skigym på skolen. 4. klassingen kom hjem og sa at læreren måtte ta henne med ut i skiløypene på ettermiddag/helg. Har også hørt lærere uttale at det er en skam at foreldre ikke lærer barna å bli glade i- og flinke på ski.

Kjenner jeg blir litt matt. Ikke har jeg ski. Har ikke hatt det siden barneskolen. Ungen har teater og fotball, og er ellers å finne på skøyter, gravende på snøhula eller i akebakken, så hun får utfolde seg i snøen.

Er dette virkelig svikt? 

Anonymkode: b7b62...8ea

Har det som deg. Eier ikke ski og skal heller ikke skaffe meg det. Har gått min siste skitur for 25 år siden. 

Ungene kan det likevel, mest fordi de selv gikk på trening i idrettslagets skigruppe og lærte det basale. Selv tar jeg dem med på slalåm, fordi jeg liker det.

Å skulle drasse dem ut på noe jeg ikke er glad i selv engang, og tro at de vil bli glade i det av den grunn, er utopi. Mamma og pappa prøvde det med meg, kan du si, og det skinte helt klart igjennom at de hatet det...

Men det er mye annet fint man kan gjøre ute. Læreren har ikke noe med å kalle det en "skam", det er bare snørrhovent. Der ville jeg ha satt ham grundig på plass. Skisport er en høyst konstruert tradisjon i Norge.

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Selv liker jeg ikke musikk. Jeg skjønner likevell at det er noe som de fleste mennesker får stor glede av og som det er såpass forventet å ha et forhold til at det er dumt å bare droppe det. Jeg har derfor sørget spessielt for at mine barn får spille og danseundervisning og at musikk brukes såpass mye at de får et forhold til det. Jeg ønsker jo at de skal ha kunnskapene selv om det ikke er noe som interesserer meg.

Anonymkode: badc4...4f0

Spørsmålet er jo ikke om noen nekter ungene å gå på ski, men om foreldrene selv må lære dem det; og om det er "en skam" at mor ikke tar barnet med i løypa på fritida. Regner med at det ikke er du selv som står for den musikkopplæringen dine barn får...? (For om du verken liker det eller er god til det, så gjør du sannsynligvis mer skade enn gavn.) 

Anonymkode: 27a22...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...