Gå til innhold

Hvordan ville du reagert i dette tilfellet? Sjef som diskriminerer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, kristin200 skrev:

Har du lest den første setningen? Jeg har vært i vikariat fra august og vikariatet mitt går ut i mars. Alle de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat. Alle er jo i samme situasjon!

Har du ikke lest svarene du har fått? Eller skjønner du dem bare ikke?

Nei, dere er ikke i samme situasjon. DU er vikar for en som skal tilbake i jobben i mars. De andre er vikarer for noen som ikke kommer tilbake enda.

 

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg hadde vært svært forsiktig med å spre hvor misfornøyd du er og at det er diskriminering til så mange kolleger om jeg var deg. Å snakke med noen få kolleger er en ting, men å gå inn for å "samle sympati" i hele arbeidsstokken kan fort ende opp med å bli definert som noe som skaper et dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, ulenissen skrev:

Ta kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass! Dersom det er en offentlig virksomhet skal tillitsvalgt være informert om driften videre

Kolleger har tipset meg om å ta kontakt med verneombud eller tillitsvalgt på arbeidsplassen, men det føler jeg er nytteløst siden de har en nær relasjon til sjefen

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg hadde vært svært forsiktig med å spre hvor misfornøyd du er og at det er diskriminering til så mange kolleger om jeg var deg. Å snakke med noen få kolleger er en ting, men å gå inn for å "samle sympati" i hele arbeidsstokken kan fort ende opp med å bli definert som noe som skaper et dårlig arbeidsmiljø.

Anonymkode: 449f8...545

Jeg har ikke samlet sympati i det hele tatt. Mange ansatte har spurt meg om jeg har fått videre vikariat og da har jeg sagt "Sjefen har sagt at jeg ikke får forlenget pga hun jeg vikarierer for kommer tilbake". Da har nesten samtlige kolleger sagt at de synes det er dårlig gjort at sjefen ikke kan finne en løsning og at de mistenker diskriminering. Da har jeg bare sagt noe sånn som at "Det er umulig å bevise". 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har jeg lest alle innleggene etter at jeg svarte deg, og nei, du bør selvfølgelig ikke konfrontere sjefen din. Når den du vikarierer for kommer tilbake og de ikke har noe ledig til deg så er det sånn det er, da er det ikke plass til deg. Kan du gjøre absolutt alt som er jobben din som sykepleier, nå som du er gravid?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Kan gjøre det meste ja, foruten å følge pasienter inn på MR, administrere cytostatika og forflytte tunge pasienter. Samt unngå nærkontakt med pasienter som har vært til PET. 

Nei, jeg kommer ikke til å konfrontere sjefen. Det har ingen hensikt. 

Det er ikke meningen at jeg skal fortsette på denne arbeidsplassen hvis jeg ikke får videre vikariat. 

Er jo lett for andre kolleger å si "du må bare klore seg fast". Spørs hva de selv ville gjort dersom de var i mine sko

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå snakker du om nedbemanning og permittering, og dette er noe fullstendig annet.

Anonymkode: 449f8...545

Nei det gjør jeg ikke. Hovedavtalen KS, paragraf 3. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kolleger har tipset meg om å ta kontakt med verneombud eller tillitsvalgt på arbeidsplassen, men det føler jeg er nytteløst siden de har en nær relasjon til sjefen

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Hva har relasjon med sjefen å gjøre? Det er forventet at tillitsvalgt skal ha et godt samarbeid med sjefen.. Det er ikke til hinder for å utføre sitt verv sim tillitsvalgt. Dette er en tillitsvalgt sak, ikke en sak for vernetjenesten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ulenissen skrev:

Nei det gjør jeg ikke. Hovedavtalen KS, paragraf 3. 

Jo, det er du som ikke forstår definisjonene eller hva du leser om i hovedavtalen.

Hovedavtalen KS, kap 3 er ikke relevant her.

Det er for eksempel på ingen måte spørsmål om videre drift ("spørsmål om drift" betyr det samme som mulig nedleggelse). Sykehjemmet/sykehuset/ hjemmesykepleien fortsetter å eksistere og drive.

Det er heller ikke snakk om at det skjer en oppsigelse eller en nedbemanning. Kontrakten utløper på en forhåndsavtalt dato av gyldige årsaker (den som har stillingen kommer tilbake).

 

Endret av Merdee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke samlet sympati i det hele tatt. Mange ansatte har spurt meg om jeg har fått videre vikariat og da har jeg sagt "Sjefen har sagt at jeg ikke får forlenget pga hun jeg vikarierer for kommer tilbake". Da har nesten samtlige kolleger sagt at de synes det er dårlig gjort at sjefen ikke kan finne en løsning og at de mistenker diskriminering. Da har jeg bare sagt noe sånn som at "Det er umulig å bevise". 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Men hvorfor mener de at du blir diskriminert? Du blir jo ikke det. Mener du og de at det skal opprettes en ny stilling til deg?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Merdee skrev:

Jo, det er du som ikke forstår definisjonene eller hva du leser om i hovedavtalen.

Hovedavtalen KS, kap 3 er ikke relevant her.

Det er for eksempel på ingen måte spørsmål om videre drift ("spørsmål om drift" betyr det samme som mulig nedleggelse). Sykehjemmet/sykehuset/ hjemmesykepleien fortsetter å eksistere og drive.

Det er heller ikke snakk om at det skjer en oppsigelse eller en nedbemanning. Kontrakten utløper på en forhåndsavtalt dato av gyldige årsaker (den som har stillingen kommer tilbake).

 

 3-1d) arbeidsgiver skal så tidlig som mulig informere, drøfte og ta de berørte tillitsvalgte med på råd om: -ledige og nyopprettede stillinger, prosedyre ved utlysning og kunngjøringer av stillinger, utvelgelse til, og intervju av aktuelle kandidater.

Så da børr jo tillitsvalgte vite om det finnes ledig stilling. Og egentlig børr de i vikariat søke nye når vikariatet deres er ferdig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke samlet sympati i det hele tatt. Mange ansatte har spurt meg om jeg har fått videre vikariat og da har jeg sagt "Sjefen har sagt at jeg ikke får forlenget pga hun jeg vikarierer for kommer tilbake". Da har nesten samtlige kolleger sagt at de synes det er dårlig gjort at sjefen ikke kan finne en løsning og at de mistenker diskriminering. Da har jeg bare sagt noe sånn som at "Det er umulig å bevise". 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Så du mener at din sjef skal opprette en helt ny stilling til deg, legge ut 400 000 i året (vet ikke hva sykepleiere tjener) ? Hvordan skal han få gjordt det? Han har ett budskjett han må følge. Det hadde vært rart/morsomt/vanskelig hvis hver enkelt som har jobbet i ett vikariat 5 måneder skulle ha rett på fast jobb.

Og når du da går ut i permisjon, så må de da skaffe en vikar for deg. Når du kommer tilbake, hvem mener du har mest rett på den stillingen, du eller vikaren? For det er jo det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Dumi skrev:

Så du mener at din sjef skal opprette en helt ny stilling til deg, legge ut 400 000 i året (vet ikke hva sykepleiere tjener) ? Hvordan skal han få gjordt det? Han har ett budskjett han må følge. Det hadde vært rart/morsomt/vanskelig hvis hver enkelt som har jobbet i ett vikariat 5 måneder skulle ha rett på fast jobb.

Og når du da går ut i permisjon, så må de da skaffe en vikar for deg. Når du kommer tilbake, hvem mener du har mest rett på den stillingen, du eller vikaren? For det er jo det du spør om.

Det handler ikke om å få fast jobb, men om å få forlengelse av vikariatet. 

Flere kolleger sa i dag at det var merkelig av sjefen å si at ingen nyansatte trenger å bekymre seg for hvorvidt de får videre vikariat da de vet at jeg ikke har fått forlenget 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om å få fast jobb, men om å få forlengelse av vikariatet. 

Flere kolleger sa i dag at det var merkelig av sjefen å si at ingen nyansatte trenger å bekymre seg for hvorvidt de får videre vikariat da de vet at jeg ikke har fått forlenget 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Det er ikke mulig å forlenge et vikariat hvis det ikke er en ledig stilling. Et vikariat er en stilling, dog ikke fast, men en stilling i en definert periode. Er personen du vikarer for tilbake er det ingen stilling å innstille vikariAtet mot. 

Anonymkode: f2f90...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det handler ikke om å få fast jobb, men om å få forlengelse av vikariatet. 

Flere kolleger sa i dag at det var merkelig av sjefen å si at ingen nyansatte trenger å bekymre seg for hvorvidt de får videre vikariat da de vet at jeg ikke har fått forlenget 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Forlengelse av hva da? Det er jo ikke ledig jobb til deg. Skal de trylle frem jobb til deg mener du da eller?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var gravid da du ble ansatt, og har i denne tiden trengt tilrettelegging i arbeidsdagen. Det betyr at det er andre arbeidstakere som må ta større ansvar for en del av oppgavene fordi du ikke kan utføre dem. Du har et vikariat som går ut, den som eier stillingen kommer tilbake. Du ønsker inntekt frem til fødsel, men viser lite forståelse for arbeidsgivers behov for kontinuitet og for at alle utfører kjerneoppgavene. Du snakker med kolleger på en måte som gjør at de andre baksnakker lederens vurderinger i samtale med deg. 

Jeg skjønner godt at du skulle ønske de forlenget et vikariat. Samtidig skjønner jeg utmerket lederens vurdering av at det ikke er aktuelt å spikre sammen et tilbud til deg. Du fremstår ikke som drømmearbeidstakeren, ikke fordi du er gravid, men fordi du er lite lojal og kun ser dine egne behov. 

Anonymkode: a945d...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.2.2019 den 22.21, Anonym bruker skrev:

Vedkommende jeg vikarierer for kommer visst tilbake i mars, men hvorfor finner jeg henne ikke i vaktboka da?

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Muligens fordi det nå kun er 8. februar...? 

Anonymkode: 9f813...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du var gravid da du ble ansatt, og har i denne tiden trengt tilrettelegging i arbeidsdagen. Det betyr at det er andre arbeidstakere som må ta større ansvar for en del av oppgavene fordi du ikke kan utføre dem. Du har et vikariat som går ut, den som eier stillingen kommer tilbake. Du ønsker inntekt frem til fødsel, men viser lite forståelse for arbeidsgivers behov for kontinuitet og for at alle utfører kjerneoppgavene. Du snakker med kolleger på en måte som gjør at de andre baksnakker lederens vurderinger i samtale med deg. 

Jeg skjønner godt at du skulle ønske de forlenget et vikariat. Samtidig skjønner jeg utmerket lederens vurdering av at det ikke er aktuelt å spikre sammen et tilbud til deg. Du fremstår ikke som drømmearbeidstakeren, ikke fordi du er gravid, men fordi du er lite lojal og kun ser dine egne behov. 

Anonymkode: a945d...b34

Jeg var ikke gravid da jeg ble ansatt i august så der har du regnet feil 😉 Testen lyste positiv da jeg hadde jobbet der i 6 uker.

Man kan ikke bare forvente at alt ordner seg av seg selv og derfor har jeg vært på hugget med å spørre etter veien videre. Flere kolleger har sagt til meg at de har måttet mase på sjefen for å få forlenget vikariatet eller få fast jobb. 

Mine kolleger sier de er imponert over hvor sprek jeg er og ingen merker at jeg er gravid. Er kun et fåtall arbeidsoppgaver jeg må avstå fra og dette belaster ikke avdelingen nevneverdig. 

På hvilken måte er jeg lite lojal? Føler jeg har vist initiativ og engasjement og stått på for bedriften fra dag 1. Du kjenner ikke meg og ser naturligvis ikke en brøkdel av hvordan jeg er på jobb. 

Det med å se egne behov,hvorfor er det negativt?

Jeg tviler sterkt på at du ville tatt lett på å risikere 2 mnd uten jobb om mannen din var fulltidsstudent og hadde inntekt deretter. Man må sette seg selv først. 

Kolleger synes det er synd på meg og synes det er trist at jeg er i denne situasjonen, men jeg klager ikke. Du ser ikke forskjellen på baksnakking og å snakke om realiteten. Realiteten er at jeg ikke får forlengelse og dette handler ikke om baksnakking. Da har du misforstått. 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Muligens fordi det nå kun er 8. februar...? 

Anonymkode: 9f813...e2b

Jeg har sett i den elektroniske vaktboka fram til 30.mars 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg har sett i den elektroniske vaktboka fram til 30.mars 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Ja, og...? Dersom leder nettopp har fått beskjed om at den du vikarierer for kommer tilbake i mars, og ikke blir ytterligere sykmeldt (eller hva som er årsaken til fraværet), så er det ikke sikkert leder har klart å sette vedkommende inn i turnusen enda. 

Anonymkode: 9f813...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var ikke gravid da jeg ble ansatt i august så der har du regnet feil 😉 Testen lyste positiv da jeg hadde jobbet der i 6 uker.

Man kan ikke bare forvente at alt ordner seg av seg selv og derfor har jeg vært på hugget med å spørre etter veien videre. Flere kolleger har sagt til meg at de har måttet mase på sjefen for å få forlenget vikariatet eller få fast jobb. 

Mine kolleger sier de er imponert over hvor sprek jeg er og ingen merker at jeg er gravid. Er kun et fåtall arbeidsoppgaver jeg må avstå fra og dette belaster ikke avdelingen nevneverdig. 

På hvilken måte er jeg lite lojal? Føler jeg har vist initiativ og engasjement og stått på for bedriften fra dag 1. Du kjenner ikke meg og ser naturligvis ikke en brøkdel av hvordan jeg er på jobb. 

Det med å se egne behov,hvorfor er det negativt?

Jeg tviler sterkt på at du ville tatt lett på å risikere 2 mnd uten jobb om mannen din var fulltidsstudent og hadde inntekt deretter. Man må sette seg selv først. 

Kolleger synes det er synd på meg og synes det er trist at jeg er i denne situasjonen, men jeg klager ikke. Du ser ikke forskjellen på baksnakking og å snakke om realiteten. Realiteten er at jeg ikke får forlengelse og dette handler ikke om baksnakking. Da har du misforstått. 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Men hallo? Hva er det du ikke skjønner? Du var vikar. Altså skulle du dekke en stilling fordi vedkommende som egentlig har den stillingen, ikke var tilstede. Nå kommer den personen tilbake, og da er det ikke bruk for deg mer. 

Hva er det som er vanskelig her?

Anonymkode: 227cc...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, og...? Dersom leder nettopp har fått beskjed om at den du vikarierer for kommer tilbake i mars, og ikke blir ytterligere sykmeldt (eller hva som er årsaken til fraværet), så er det ikke sikkert leder har klart å sette vedkommende inn i turnusen enda. 

Anonymkode: 9f813...e2b

Leder og kollegerhar visst i lang tid at hun jeg vikarierer for er tilbake i mars

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leder og kollegerhar visst i lang tid at hun jeg vikarierer for er tilbake i mars

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Javel. Det beviser likevel ingenting. 

Anonymkode: 9f813...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hallo? Hva er det du ikke skjønner? Du var vikar. Altså skulle du dekke en stilling fordi vedkommende som egentlig har den stillingen, ikke var tilstede. Nå kommer den personen tilbake, og da er det ikke bruk for deg mer. 

Hva er det som er vanskelig her?

Anonymkode: 227cc...069

Det som skurrer er det sjefen sa på personalmøte og at sjefen sa i starten "Du trenger ikke søke nye jobber for det bruker å ordne seg med videre vikariat".

Jeg ville foretrukket å høre sannheten fra første stund, men jeg har i alle fall lært at jeg skal ikke ta for gitt at det bare ordner seg selv om sykepleier er en ettertraktet yrkesgruppe. 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det som skurrer er det sjefen sa på personalmøte og at sjefen sa i starten "Du trenger ikke søke nye jobber for det bruker å ordne seg med videre vikariat".

Jeg ville foretrukket å høre sannheten fra første stund, men jeg har i alle fall lært at jeg skal ikke ta for gitt at det bare ordner seg selv om sykepleier er en ettertraktet yrkesgruppe. 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Men hva tenker du seriøst at sjefen skal gjøre? Gi deg videre vikariat selv om det ikke er en ledig stilling til deg?
Kan du ikke ta ekstravakter da, du sier jo selv at det alltid er folk syke, så da burde det jo ikke være noe problem.

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva tenker du seriøst at sjefen skal gjøre? Gi deg videre vikariat selv om det ikke er en ledig stilling til deg?
Kan du ikke ta ekstravakter da, du sier jo selv at det alltid er folk syke, så da burde det jo ikke være noe problem.

Anonymkode: 2abf1...b3b

Jeg skal ta ekstravakter ja. 

Jeg mener sjefen kan kalle en spade for en spade.

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...