Gå til innhold

Hvordan ville du reagert i dette tilfellet? Sjef som diskriminerer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det må jo nødvendigvis ikke ha noe med graviditeten å gjøre. Kanskje de ikke er fornøyd med jobben hun gjør

Anonymkode: 2abf1...b3b

Hadde de ikke vært fornøyd så hadde de vært pålagt å ta dette opp med HI slik at hun fikk muligheten til å forbedre seg og god nok tid til å bli bedre. Hvis det er fremdeles er behov for vikar og brått nå skulle komme påstander om at hun ikke gjør en god nok jobb, så er det god grunn til å mistenke diskriminering pga graviditeten    

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er vikar. Ikke nyansatt.

Anonymkode: ad310...1e4

Jeg er nyansatt som er i vikariat, i likhet med de andre ansatte som sjefen refererer til. Alle nyansatte er i ett vikariat og vi er 7 stk

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde de ikke vært fornøyd så hadde de vært pålagt å ta dette opp med HI slik at hun fikk muligheten til å forbedre seg og god nok tid til å bli bedre. Hvis det er fremdeles er behov for vikar og brått nå skulle komme påstander om at hun ikke gjør en god nok jobb, så er det god grunn til å mistenke diskriminering pga graviditeten    

Anonymkode: 449f8...545

Jeg har fått mye ros fra ulike kolleger på at jeg gjør en god jobb og mange synes det er synd jeg skal slutte og dårlig gjort av sjefen og ikke finne en løsning for meg de to siste månedene før jeg går ut i permisjon. 

Da jeg sa til sjefen at jeg er nysgjerrig på hvorfor jeg ikke får forlenget vikariatet når de andre får det sa sjefen "Det er ikke pga du er gravid. Det er pga den du vikarierer for kommer tilbake og vi har ingenting ledig"

Jeg har vært i kontakt med Norsk sykepleierforbund og de sier det er nærliggende å tro at det er diskriminering. Dog er jeg skeptisk til å lage et stort oppstyr når dette er noe som er nærmest umulig å bevise og dette er min første jobb etter at jeg ble ferdig med sykepleierutdanningen.

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått mye ros fra ulike kolleger på at jeg gjør en god jobb og mange synes det er synd jeg skal slutte og dårlig gjort av sjefen og ikke finne en løsning for meg de to siste månedene før jeg går ut i permisjon. 

Da jeg sa til sjefen at jeg er nysgjerrig på hvorfor jeg ikke får forlenget vikariatet når de andre får det sa sjefen "Det er ikke pga du er gravid. Det er pga den du vikarierer for kommer tilbake og vi har ingenting ledig"

Jeg har vært i kontakt med Norsk sykepleierforbund og de sier det er nærliggende å tro at det er diskriminering. Dog er jeg skeptisk til å lage et stort oppstyr når dette er noe som er nærmest umulig å bevise og dette er min første jobb etter at jeg ble ferdig med sykepleierutdanningen.

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Dersom den du vikarierer for kommer tilbake er de selvsagt ikke pålagt å forlenge en avtale med deg. Hvordan i all verden får du dette til å bli dirkriminering?? 

Anonymkode: b4b90...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Yellow Brick Road skrev:

Du sier at du har fått beskjed om at du ikke får vikariatet forlenget, da vil jeg ikke tolke det som at du er blant disse som "er bekymret" - for du har jo fått beskjed og trenger ikke å gå rundt og lure.  Sånn tolker jeg det.

Dessverre er det ikke uvanlig at gravide blir diskriminert i sånn tilfeller. Ta det med fagforeningen din og hør om det er noe du kan gjøre. Ofte er det ikke det dessverre, men det kan være verdt å ta det opp uansett. 

Norsk sykepleierforbund sa at de kunne ta kontakt med sjefen min, men jeg er usikker på hvordan dette ville gått.  Jeg tenker hvorvidt det er verdt å gjennomføre det hvis jeg får en iskald skulder fra sjefen. 

Sjefen har tidligere under harde tider med mye sykmeldinger sagt at "hun er dritt lei av tilrettelegging". Jeg har også blitt fortalt at hun valgte og ikke ansatte en person pga denne personen hadde hatt en operasjon og sjefen anså det som "utrygt" å ansatte vedkommende i tilfelle vedkommende skulle bli sykmeldt. 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dersom den du vikarierer for kommer tilbake er de selvsagt ikke pålagt å forlenge en avtale med deg. Hvordan i all verden får du dette til å bli dirkriminering?? 

Anonymkode: b4b90...1e6

Diskriminering i form av at sjefen virker veldig lite villig til å finne en løsning for meg. Det florerer av sykmeldinger på jobben og det burde være en smal sak og fikse meg noen ekstravakter 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er jeg enig i. Men har du ikke konfrontert henne med det da?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Personalmøte var i dag. Bør jeg konfrontere henne med det?

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er sikker på at du ikke blander her nå da, for nyansatt og vikar er som regel 2 forskjellige ting

Anonymkode: 2abf1...b3b

Helt sikker. Alle nyansatte et i ett vikariat. Det var dette sjefen refererte til

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diskriminering i form av at sjefen virker veldig lite villig til å finne en løsning for meg. Det florerer av sykmeldinger på jobben og det burde være en smal sak og fikse meg noen ekstravakter 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

At de ikke ønsker p tilby deg et annet vikariat når ditt nåværende går ut er selvsagt ikke diskriminering. De er ikke på noen måte forpliktet til å «fikse» noen ekstravakter til deg.

Anonymkode: b4b90...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tolker det som helt åpenbar diskriminering, og tenker du har en god sak. Jeg hadde tatt dette videre om jeg var deg.

Jeg har to barn og har opplevd at i begge barselgruppene var det flere damer som var utsatt for diskriminering pga. graviditet/permisjon. De fleste av dem har bare fått sagt opp stillingene sine mens de har vært borte, og har ingen jobb å komme tilbake til, men også forbigåelser og andre ting. 

Jeg råder deg til å ta en tlf. til likestillingsombudet og drøfte saken med dem. Så kan du se an hvordan du vil gå fram etter det. Det eneste tipset jeg har etter det er aldri hiss deg opp. Vær kjølig som is hele veien, og saklig men bestemt, så kommer du langt.

Anonymkode: 018db...913

Og hvordan bør jeg være mot sjefen nå? Føler tidvis det er ubehagelig å være på jobb da jeg ikke aner hvor jeg har sjefen. Jeg unngår bevisst å sette meg ved bordet å spise lunsj samtidig som henne. Hvis hun er inne på vaktrommet later jeg som at jeg er opptatt med arbeidsoppgaver 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diskriminering i form av at sjefen virker veldig lite villig til å finne en løsning for meg. Det florerer av sykmeldinger på jobben og det burde være en smal sak og fikse meg noen ekstravakter 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Herrefred, deg ville ikke jeg heller hatt ansatt. Du er jo på trynet sosialt, skrike om diskriminering når vikariatet går ut og den du står for kommer tilbake?

Anonymkode: ad310...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men den som du er vikar for, skal den personen fortsatt være borte da?? Det er jo DET som er essensielt her. Hvis vedkommende er tilbake er det jo ikke noe vikariat å forlenge...

Anonymkode: 9f813...e2b

Vedkommende jeg vikarierer for kommer visst tilbake i mars, men hvorfor finner jeg henne ikke i vaktboka da?

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Herrefred, deg ville ikke jeg heller hatt ansatt. Du er jo på trynet sosialt, skrike om diskriminering når vikariatet går ut og den du står for kommer tilbake?

Anonymkode: ad310...1e4

Litt rart at kolleger som har jobbet der i mange år sier dette er første gang at noen ikke får forlenget vikariatet. De har aldri opplevd det før. 

Jeg kan tømme meg så mye jeg vil her inne på et anonymforum, men jeg har ikke nevnt ordet diskriminering til sjefen siden jeg vet er det er nærmest umulig å bevise, dog har mange ansatte sagt at dette er helt klart diskriminering og de blir provosert på mine vegne 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt rart at kolleger som har jobbet der i mange år sier dette er første gang at noen ikke får forlenget vikariatet. De har aldri opplevd det før. 

Jeg kan tømme meg så mye jeg vil her inne på et anonymforum, men jeg har ikke nevnt ordet diskriminering til sjefen siden jeg vet er det er nærmest umulig å bevise, dog har mange ansatte sagt at dette er helt klart diskriminering og de blir provosert på mine vegne 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Da har de vel ikke hatt noen som deg før, da. Jeg vil også heller gå med underbemanning enn med totale blindgjengere.

Anonymkode: ad310...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært vikar, og vedkommende du har vært vikar for, kommer tilbake på jobb.

Ergo: Det er ikke bruk for deg mer, og de behøver ikke å forlenge ditt vikariat. 

Å rope diskriminering er pinlig. 

Anonymkode: 227cc...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass! Dersom det er en offentlig virksomhet skal tillitsvalgt være informert om driften videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått mye ros fra ulike kolleger på at jeg gjør en god jobb og mange synes det er synd jeg skal slutte og dårlig gjort av sjefen og ikke finne en løsning for meg de to siste månedene før jeg går ut i permisjon. 

Da jeg sa til sjefen at jeg er nysgjerrig på hvorfor jeg ikke får forlenget vikariatet når de andre får det sa sjefen "Det er ikke pga du er gravid. Det er pga den du vikarierer for kommer tilbake og vi har ingenting ledig"

Jeg har vært i kontakt med Norsk sykepleierforbund og de sier det er nærliggende å tro at det er diskriminering. Dog er jeg skeptisk til å lage et stort oppstyr når dette er noe som er nærmest umulig å bevise og dette er min første jobb etter at jeg ble ferdig med sykepleierutdanningen.

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Hvis den du er vikar for kommer tilbake, så har du nok dessverre ingen rettigheter med tanke på å jobbe der videre. Da er det heller ingenting som tyder på diskriminering per i dag etter det jeg kan se. For det er slik at de andre det vikarieres for ikke kommer tilbake med det første?

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan altså ikke opprette en helt ny stilling fordi du har lyst til å jobbe der videre, og den som kommer tilbake har krav på å få jobben sin tilbake.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ulenissen skrev:

Ta kontakt med tillitsvalgt på din arbeidsplass! Dersom det er en offentlig virksomhet skal tillitsvalgt være informert om driften videre

Nå snakker du om nedbemanning og permittering, og dette er noe fullstendig annet.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Norsk sykepleierforbund sa at de kunne ta kontakt med sjefen min, men jeg er usikker på hvordan dette ville gått.  Jeg tenker hvorvidt det er verdt å gjennomføre det hvis jeg får en iskald skulder fra sjefen. 

Sjefen har tidligere under harde tider med mye sykmeldinger sagt at "hun er dritt lei av tilrettelegging". Jeg har også blitt fortalt at hun valgte og ikke ansatte en person pga denne personen hadde hatt en operasjon og sjefen anså det som "utrygt" å ansatte vedkommende i tilfelle vedkommende skulle bli sykmeldt. 

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Hvis det var grunn til å tro at vedkommende ikke var helt bra igjen etter operasjonen enda og skaden var av en art som kunne gjøre det vanskelig å utføre jobben skikkelig, så er det fullt lovlig.

Anonymkode: 449f8...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått mye ros fra ulike kolleger på at jeg gjør en god jobb og mange synes det er synd jeg skal slutte og dårlig gjort av sjefen og ikke finne en løsning for meg de to siste månedene før jeg går ut i permisjon. 

Da jeg sa til sjefen at jeg er nysgjerrig på hvorfor jeg ikke får forlenget vikariatet når de andre får det sa sjefen "Det er ikke pga du er gravid. Det er pga den du vikarierer for kommer tilbake og vi har ingenting ledig"

Jeg har vært i kontakt med Norsk sykepleierforbund og de sier det er nærliggende å tro at det er diskriminering. Dog er jeg skeptisk til å lage et stort oppstyr når dette er noe som er nærmest umulig å bevise og dette er min første jobb etter at jeg ble ferdig med sykepleierutdanningen.

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

"Det er pga den du vikarierer for kommer tilbake og vi har ingenting ledig"

Der har du jo svaret ditt.

Du har skrevet her før, ikke sant? Du er den sykepleieren som ikke kan gjøre alle oppgaver på jobb?
Når den du vikarierer for kommer tilbake, så er det selvsagt ikke diskriminering.

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Personalmøte var i dag. Bør jeg konfrontere henne med det?

 

HI

Anonymkode: adeb6...0b0

Nå har jeg lest alle innleggene etter at jeg svarte deg, og nei, du bør selvfølgelig ikke konfrontere sjefen din. Når den du vikarierer for kommer tilbake og de ikke har noe ledig til deg så er det sånn det er, da er det ikke plass til deg. Kan du gjøre absolutt alt som er jobben din som sykepleier, nå som du er gravid?

Anonymkode: 2abf1...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du er vikar for kommer tilbake. Du er i ett vikariat! Sjefen din kan ikke bare finne opp en stilling til deg! 

Anonymkode: f3b17...61a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er forskjell på å være nyansatt og være i et vikariat. 

Anonymkode: 4804f...546

Har du lest den første setningen? Jeg har vært i vikariat fra august og vikariatet mitt går ut i mars. Alle de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat. Alle er jo i samme situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kristin200 skrev:

Har du lest den første setningen? Jeg har vært i vikariat fra august og vikariatet mitt går ut i mars. Alle de andre nyansatte har fått forlenget sitt vikariat. Alle er jo i samme situasjon!

Har du lest tråden? 

Sjefen har fortalt henne at vedkommende hun er vikar for, kommer tilbake på jobb. Da er det jo ingen grunn til å forlenge vikariat. 

Anonymkode: 227cc...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...