Gå til innhold

overføring av fedrekvoten til mor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg og samboeren blir snart foreldre! Vi gleder oss enormt mye men i samme sleng er vi ganske bekymrede hvordan vi skal løse samboerens lille problem:

Han har i åresvis slitet med ekstreme søvnproblemer og attpåtil tinnitus. Han legger seg meget sent og står opp som regel på ettermiddagen. I de aller verste tilfeller så må han ty til svært sterke sovemedisiner og effekten av disse er såpass at han ikke kan f.eks kjøre bil etter å ha brukt det. Han fungerer i arbeidslivet kun fordi jobben hans er så fleksibel at han er ikke bundet av tid eller vakter. Hans kontor er der hvor nærmeste pc er. Drømmejobben rett og slett, for han med en så belastende sykdom - likevel har han aldri trengt å sykemeldes grunnet hans fleksible stilling.

Det vi er stresset over er når han må ta permisjon. Et lite barn krever jo tilsyn 24/7 og min samboer klarer rett og slett ikke å fungere optimalt dersom han ikke har sovet eller er under sterke medikamenter. Det høres sikkert fælt ut men jeg kan faktisk ikke stole på han når det gjelder å ta vare på barnet vårt når jeg vet hvor hardt han sliter med søvn.

Eneste mulighet som kan hjelpe er om jeg får ta over hans kvote. Er det noen som har erfaring med dette? Evt hva som må til for å få det godkjent?

Hilsen fortvilet par😟 

Anonymkode: 9b257...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men om han ikke kan ta vare på en baby i pappaperm pga søvnproblemer. 

Hvordan skal han da ta vare på barnet de gangene du er bortreist, syk osv? 

 

Men uansett. Du får ringe til nav

Anonymkode: 9afe7...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

På 31.1.2019 den 19.42, Anonym bruker skrev:

Men om han ikke kan ta vare på en baby i pappaperm pga søvnproblemer. 

Hvordan skal han da ta vare på barnet de gangene du er bortreist, syk osv? 

 

Men uansett. Du får ringe til nav

Anonymkode: 9afe7...56a

Bortreist blir jeg nok ikke med tanke på hans sykdom. Det blir vel alternativt dagmamma eller starte barnehage tidligere. Jeg etterspør om andre har hatt erfaring og tips med dette da min erfaring er at Nav er ganske strenge om å overføre fars kvote til mor...

Anonymkode: 9b257...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykdom og lurer veldig på hva samboer den jobber med? Dette kunne vært noe for meg!

Anonymkode: 752ed...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en sykdom og lurer veldig på hva samboer den jobber med? Dette kunne vært noe for meg!

Anonymkode: 752ed...b08

Han er utdannet og jobber med IT sikkerhet 🙂hans kontor er i grunn hvorhen han har tilgang til pc. Så sånn sett såer han ikke bundet av noe turnus/vakter

Anonymkode: 9b257...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har fått overført fars fedrekvoten til meg! Det nytter ikke å ringe til Nav, du må be din mann bestille seg time hos fastlegen sin. Så må fastlegen skrive en god attest på at han ikke er i stand til å ta sin del av fedrekvoten pga sykdom! Og denne attesten sendes inn til nav sammen med søknaden om å få fedrekvoten overført til mor.

Min mann har en muskel/ledd sykdom som gjør at han har store smerter og er veldig stiv i kroppen i perioder. Han klarer da ikke å plukke opp/løfte opp babyen fra gulvet/sengen osv, og han sliter med å bære/holde barnet. På bakgrunn av det så ble fedrekvoten overført til meg! 

Anonymkode: b57af...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Det er mulig han kan jobbe når han vil, men han kan ikke være en far som er tilstede når det trengs når han vil. Hva med når barnet skal hentes og leveres totalt 10 ganger pr. uke? 

Jeg jobber med IT, jeg har tinnitus og jeg har tatt sovemedisin for det. Dropp det. De som funker, blir du avhengig av, og ja, man får en hangover så det holder. Det er bedre å være trøtt enn bakfull dagen etter. Høre apparat for å høre mer av andre lyder på dagen og støygenerator i soveputa ville jeg anbefalt. Musikk på øret når man jobber er ofte også å anbefale.

Jeg tror ikke det at du får permisjonen er noe annet enn å fjerne et symptom. Dere adresserer ikke problemet hans. Dette blir ikke bra på lengre sikt. Livet er langt, permisjonen er kort. Gå for mer permanente løsninger. Dessuten har barn veldig godt av at far også er hjemme dersom han klarer å håndtere situasjonen bedre. Hvis ikke, er du alene med barnet i en del år siden du ikke stoler på han. 

Anonymkode: 4762c...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...