Gå til innhold

Inspirert av tråden om hva som er folks store drøm. Ville du valgt fellesskapet eller deg selv?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen enkle spørsmål. Kjenn etter, og svar ærlig, ikke politisk korrekt. Dette er uansett høyt hypotetisk. 

Hvis du kunne velge mellom å gjøre slutt på all verdens fattigdom, eller å selv motta 10 millioner kroner. Hva ville du valgt? 

Hvis du kunne velge mellom å gjøre slutt på all krig og alvorlig sykdom for hele verden, eller å sikre god helse og gode, trygge og velstående liv for kun dine nærmeste. Hva ville du valgt? 

Anonymkode: 6a0c1...df3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lett!

Slutt på alt av krig, alvorleg sjukdom og fattigdom. Eg bur i Noreg, har fast jobb, hus (med gjeld), mann, barn! Sjølv om eg ønsker meg og mine det beste, bør ein tenke større enn seg sjølv når ein står over så viktige valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen enkle spørsmål. Kjenn etter, og svar ærlig, ikke politisk korrekt. Dette er uansett høyt hypotetisk. 

Hvis du kunne velge mellom å gjøre slutt på all verdens fattigdom, eller å selv motta 10 millioner kroner. Hva ville du valgt? 

Hvis du kunne velge mellom å gjøre slutt på all krig og alvorlig sykdom for hele verden, eller å sikre god helse og gode, trygge og velstående liv for kun dine nærmeste. Hva ville du valgt? 

Anonymkode: 6a0c1...df3

På det første kommer det an på hvordan man skulle gjøre slutt på fattigdom. Jeg tror ikke et samfunn der alle får akkurat like mye av alt, uansett hva de gjør, vil være et godt samfunn.

Krig og sykdom ser jeg på som nødvendigheter for fremskritt mennesker skal eldes og dø. Det er en nødvendighet for å kunne få nye barn. Svert få ønsker også å leve evig. 

Jeg ser ikke disse forslagene som positive for felleskapet.

Anonymkode: 391b4...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fælt å si det, men krig og sykdom er med på å regulere tallet på verdens befolkning.

Anonymkode: 16d2a...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde stoppet fattigdom om det betydde mindre innvandring. Hadde det bety mer så hadde jeg tatt pengene selv. 

Anonymkode: 2965d...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville valgt meg selv om og om igjen. Med 10 mill kunne jeg gjort mye og med god helse i tillegg, så hadde jeg sikret meg og mine

Anonymkode: 1e60a...cec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde valgt verden! Hver gang!! Jeg har alt jeg trenger og et godt liv. Jeg tror ikke at jeg hadde fått det bedre med så mye penger. 

Anonymkode: 64b10...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden. Å gjøre slutt på fattigdom er å trygge framtiden til mine barn og deres barn. Fattigdom skaper krig, terror og usikkerhet. 

 

Anonymkode: 20829...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en helt tullete problemstilling. Forskjeller og fattigdom får vi aldri slutt på. Ikke sikkert det er ønskelig heller.

Vi er aggressive dyr (bare se her inne) så krig og konflikt kommer vi alltid til å slite med, inntil vi potensielt utsletter oss selv i prosessen.

Sykdom får vi aldri bort, og takk for det, for noe må vi dø av.

Nå er det sånn at vi mennesker er på god vei til å ødelegge livsgrunnlaget vårt, og i så tilfelle vil jo både fattigdom sult og sykdom forsvinne helt.

Jeg greier ikke å ha omsorg for hele verdens befolkning, innrømmer gjerne at slik er jeg ikke skrudd sammen og dere som påstår dere er det påstår jeg lyver.

Hadde på den andre siden ikke ønsket meg ti mill heller da penger ofte skaper flere problemer enn det løser.

Men gode liv for meg selv og mine nærmeste, særlig barna mine, det er den største verdien for meg. Men det jobber jeg for hver dag og hele tiden. 😊❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt 10 millioner til meg selv. Og jeg hadde valgt sunn helse for meg og mine. - Vil legge til at jeg ikke har god økonomi eller god helse, men gjør alt jeg kan med de midlene jeg har for å glede og hjelpe mine medmennesker. Med 10 millioner og god helse kunne jeg gjort mye godt!

Ved å fjerne krig og sykdom i verden så blir det alt for mange folk på jorda. Det er en "naturlig" regulering om du vil.

Hadde valget vært å få 10 millioner eller å flå alle pedofile og voldtektsmenn/kvinner... Da hadde pipa fått en annen låt.

Anonymkode: 9741c...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ved å fjerne krig og sykdom i verden så blir det alt for mange folk på jorda. Det er en "naturlig" regulering om du vil.

Krig regulerer ikke folketall. Mange  her i tråden ser ut til å tro det. Noe så gjennomført banalt...!

Krig bare flytter på folk, og ødelegger det ressursgrunnlaget de skulle ha livnært seg av, slik at fordelingen blir enda trangere. Krig gjør jordsmonnet umulig å dyrke, skader infrastruktur og skaper flyktningstrømmer. Det har ingen positive effekter. 

Det som derimot gir regulering av folketall er langvarig fred i store regioner, slik at fungerende demokrati, utdanning og helsevesen gir folk bedre levevilkår. Da vil de ekstreme utslagene dempes, også i befolkningstilveksten, og familiene vil lande på færre barn. Det er i de rikeste landene vi har lavest fødselsoverskudd, husk...

Anonymkode: f5451...18f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i verden så om jeg gjør verden bedre gjør jeg jo livet til mine nærmeste også bedre. Gjør jeg slutt på fattigdom, krig og alvorlig sykdom i verden vil det jo påvirke mine nærmeste også. Skal ikke si at jeg alltid ville valgt fellesskapet, men i akkurat de to konkrete spørsmålene ville jeg i hvert fall gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jammen godt å sitte på toppen av verden å påstå at fattigdom er ønskelig. Bør alle ha et forbruk som en middels DIB-høne? Nei. Bør alle få mat, bolig, medisinsk hjelp ved behov og slippe krig og terror? Definitivt.

 

Anonymkode: e8069...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...