Gå til innhold

Din politiske hjertesak?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Oppvekstvilkårene til alle verdens barn -fremtiden! Vi må forbedre og utjevne levekårene til barn slik at alle får en faktisk lik mulighet i dette landet og vi må ta ett større ansvar for verdens barn. Vi får heller dø litt fattigere på penger enn med den dårlige samvittigheten vi nå legger opp til. For ikke å snakke om alle ressursene vi potensielt «somler vekk» ved ikke å sikre alle barna en god barndom og oppvekst.

Dernest mener jeg miljø kommer, ja i den rekkefølgen. Først barna, deretter miljøet. Av den enkle grunn at jeg ikke er opptatt av at jorden på død og liv må bestå. Rammes vi av naturkatastrofer, rammes vi forhåpentligvis ganske likt regionalt uavhengig av sosialt lag, penger osv, noe som forhåpentligvis vil gi oss stor mulighet til tilpasning/forflytning etc. Men, barna som vokser opp i dag har ingen tid å miste og skal de bli rause, fremtidsrettede, bidragsytere (med plass og omsorg for en bygd på miljøflukt) må det gjøres noe med umiddelbart! Miljø kan heller ikke vente egentlig, men jeg har troen på mennesker overlevelsesinstinkt og tilpasningsevne. Jeg tror det vil ordne seg i det lange løp og synes svært lite om at miljøsaken har blitt en hipp greie de rike elsker å hyle høyt om mens de selv kanskje er blant værstingene til å sette igjen avtrykk. Vi trenger ikke flere pekefingre fra millionærer i høyhælede sko til 10.000,-, vi trenger tiltak gitt av det offentlige. Feks enda billigere sunn og miljøriktig mat, billig (gratis) kollektivt, krav til offentlige bygg/ansatte/forvaltning og de samme til privat næringsliv. Er man redd forbruk på unødvendigheter kan man innføre uniformsplikt så ikke a «Gunda» føler behov for bukse nr 40 i rekken for å matche de andre på jobb osv osv.... Man får ta noen upopulære valg og heller gjøre det skikkelig enn å kjefte på alle privatpersoner mens man selv boller seg rundt i sine privatfly og nye antrekk til 100.000,- Og ja, jeg vet jeg peker på de små tingene og på Norge og ikke verden mtp miljø, men la folk få hjelp og en sjanse ved å starte med oss selv, så er det ingen som vil ta miljøfiendtlige valg heller! 

Og jeg stemmer SV

Anonymkode: 0f178...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjerning av formuesskatt og eiendomsskatt.

Søndagsåpne butikker.

Alkoholsalg døgnet rundt.

Stans i innvandringen.

Anonymkode: 5794d...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fru Banderas skrev:

Nei til privatisering og anbudsrunder der  private selskaper går seirende ut av noe som staten/kommunene burde styre. Brukere, pasienter og klienter taper på dette, mens rike private foretak ler heie veien til banken.

Videre er miljø kjempeviktig, og "bruk og kast"-mentaliteten gjør meg kvalm.

 

 

Jobber med offentlige anskaffelser og offentlig anbud burde økes mer slik at man kan få mer igjen for pengene og mer stabilitet for de som trenger tjenestene. 

Grunnen til at de private gjør bedre penger er for de er flinkere på dette. Vanlig barnehager går mye i pluss for overføringene for kommunene er enormt høy og det er kun 80% av det kommunale barnehager får. Tenk kun 80% så går de med så mye overskudd. 

De som er eksperter på feltet burde drive og det vil aldri være kommune-Norge. Kanskje noen men de aller fleste ikke.  

Mye penger går også vekk fordi det ikke finnes gode innkjøpere i kommunene og det sitter mye inkompetanse. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fjerning av formuesskatt og eiendomsskatt.

Søndagsåpne butikker.

Alkoholsalg døgnet rundt.

Stans i innvandringen.

Anonymkode: 5794d...ff5

Hehe. FrP? 😉

Anonymkode: 85e7f...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hehe. FrP? 😉

Anonymkode: 85e7f...93a

Å for en hjertesak, å kunne kjøpe øl på Esso når hun er på vei hjem fra byen...

Anonymkode: 5dc65...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljø

Skole og syke eldre (altså ikke de rødvinsdrikkende spaniapensjonistene, men de som trenger en trygg og god plass på sykehjem med god næring for både kropp og sjel).

Anonymkode: 038e2...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fler punkter:

- At retten til selvbestemt abort før uke 12 ikke røres

- At man i samråd med lege kan utføre senabort om fosteret ikke er levedyktig utenfor mors liv, uten at det må opp til en nemd.

- At foreldrepar selv skal kunne fordele permisjon. Det skulle vært gitt et x antall uker som de fritt kunne disponere. Ingen fedre eller mødrekvote, men foreldrekvote.

- Mer spesialpedagogisk støtte i barnehagene og skolene.

- Gi barnehageansatte ett løft i form av bedre lønn og goder. (Gjelder forsåvidt alle yrker hvor man tar vare på mennesker)

- Servering av felles lunsj i skolene (med kostpenger evnt)

- Behovsprøvd barnetrygd

- Mer støtte til familier med kronisk syke barn 

- Øking av minstepensjon

- Bedre standar på eldrehjem

- Bedre oppfølging og et bredere støtteapparat for mennesker med pedofile tanker i møte med helsevesenet. Det finnes mennesker som oppsøker lege og psykiater før de har utført noe kriminelt fordi de skjønner selv at dette er galt. De oppsøker helsetjenesten for å få hjelp til å bli kvidt tankene før noe skjer. Hittils har det vist seg at helsevesenet ikke vet hvordan de skal håndtere dette. Hadde det finnes en plan for disse, så hadde man kanskje fått ned antall saker her?

 

var mange, men disse skulle jeg ønske jeg kunne gjort noe med.

Anonymkode: 70afb...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre tilbud til eldre og uføre. Jeg er ikke en av dem som kjefter over at fanger får bra mat, men likevel trist at våre eldre får næringsfattig kost.

Styrket dyrevern. 

Mindre innvandring, men økt investering i fattige land. De trenger bedre stabilitet og infrastruktur, ikke penger i lommen til korrupte ledere.

Bedre vern av barnekropper - omskjæring bør forbys.

Retten til selvbestemt abort. 

Bedre tilbud og tilrettelegging for mennesker med fysiske og psykiske sykdommer.

Men aller mest miljø. Det er det viktigste og bør trumfe alt annet. 

Anonymkode: 06731...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. januar 2019 den 14.34, Anonym bruker skrev:

Jobber med offentlige anskaffelser og offentlig anbud burde økes mer slik at man kan få mer igjen for pengene og mer stabilitet for de som trenger tjenestene. 

Grunnen til at de private gjør bedre penger er for de er flinkere på dette. Vanlig barnehager går mye i pluss for overføringene for kommunene er enormt høy og det er kun 80% av det kommunale barnehager får. Tenk kun 80% så går de med så mye overskudd. 

De som er eksperter på feltet burde drive og det vil aldri være kommune-Norge. Kanskje noen men de aller fleste ikke.  

Mye penger går også vekk fordi det ikke finnes gode innkjøpere i kommunene og det sitter mye inkompetanse. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Det der stemmer ikke. De private er ikke "flinkere" til å utføre oppdragene eller forvalte pengene. Men de sørger for å gå med overskudd, og vet du hvordan? Ved å stjele fra de ansattes pensjonsordninger! Eller ved å stjele fra barnehagenes vedlikehold. Eller fra lønn, eller andre felter der de kan kutte noen hjørner. 

Tjenestenes innhold blir imidlertid ikke bedre; og hvis en privat tilbyder går konkurs, står kommunene der med TO problemer i stedet for ett: den må erstatte de tjenestene som skal gjøres, fordi de er lovpålagte, og har i tillegg gjerne gått på tap, fordi den konkursramte bedriften allerede har fått penger som nå går med i konkursboet.

Anonymkode: faa4e...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer privatisering, som gir mer fornøyde brukere, pasienter, foreldre til barnehagebarn. Det setter flere i lønnet arbeid, kontra å få lønn og betale skatt til kommune/stat. Det gir velferdsetaten mer penger nå som eldrebølgen kommer og vi har en høy og ulønnsom innvandring rent økonomisk. Pensjonsfondet og avkastningen forsvinner når pensjonene blir utbetalt. Ikke noe mer overskudd å hente da. Da må vi jobbe til vi er mye eldre, stønader må ned, innvandring må ned. Utgiftene er større enn inntektene.  Ja, til alle tiltak som gir et mer bærekraftig samfunn som også fordrer å ikke subsidiere arbeidsplasser. 

Passer ikke noe parti. Høyre treffer mer enn AP, men de gjør mye rart de også. 

Anonymkode: f6025...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miljøkampen er allerede tapt. Så lenge vi fortsatt blir flere og flere mennesker, så vil det til slutt kollapse. Virker som mye av miljøpolitikken kun baserer seg på avgifter og penger, og det er veldig ødeleggende for selve miljøkampen. Folk mister troen på hele greia. Jeg inkludert. Ser ikke hvordan vi skal klare det nå. Vi rike (nordmenn) klarer oss nok mange år til, men om alt som sies av disse miljø-forskerene stemmer, så går det nedenom og hjem med oss før eller siden.

Anonymkode: f67ee...257

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22. januar 2019 den 10.36, Fru Banderas skrev:

Nei til privatisering og anbudsrunder der  private selskaper går seirende ut av noe som staten/kommunene burde styre. Brukere, pasienter og klienter taper på dette, mens rike private foretak ler heie veien til banken.

Videre er miljø kjempeviktig, og "bruk og kast"-mentaliteten gjør meg kvalm.

 

 

☝☝☝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.1.2019 den 14.34, Anonym bruker skrev:

Jobber med offentlige anskaffelser og offentlig anbud burde økes mer slik at man kan få mer igjen for pengene og mer stabilitet for de som trenger tjenestene. 

Grunnen til at de private gjør bedre penger er for de er flinkere på dette. Vanlig barnehager går mye i pluss for overføringene for kommunene er enormt høy og det er kun 80% av det kommunale barnehager får. Tenk kun 80% så går de med så mye overskudd. 

De som er eksperter på feltet burde drive og det vil aldri være kommune-Norge. Kanskje noen men de aller fleste ikke.  

Mye penger går også vekk fordi det ikke finnes gode innkjøpere i kommunene og det sitter mye inkompetanse. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Dette stemmer ikke. Private barnehager får den summen som kommunen har brukt på sine barnehager - men to år på etterskudd. Dette ble endret for noen år siden.

De stor kommersielle barnehagekjedene kan ta ut større overskudd av disse midlene fordi de har ferre ansatte pr barn og lavere utgifter på pensjonsparing på sine ansatte. En del har i tillegg flere unge og uerfarne medarbeidere med lavere ansiennitet og dermed lavere lønn.De fleste kommunale og ideelle barnehager bruker opp mot 95% av bagettet på lønn til ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det der stemmer ikke. De private er ikke "flinkere" til å utføre oppdragene eller forvalte pengene. Men de sørger for å gå med overskudd, og vet du hvordan? Ved å stjele fra de ansattes pensjonsordninger! Eller ved å stjele fra barnehagenes vedlikehold. Eller fra lønn, eller andre felter der de kan kutte noen hjørner. 

Tjenestenes innhold blir imidlertid ikke bedre; og hvis en privat tilbyder går konkurs, står kommunene der med TO problemer i stedet for ett: den må erstatte de tjenestene som skal gjøres, fordi de er lovpålagte, og har i tillegg gjerne gått på tap, fordi den konkursramte bedriften allerede har fått penger som nå går med i konkursboet.

Anonymkode: faa4e...1f9

Det du sier stemmer heller ikke. Det er vås. De ansatte får ikke dårligere lønn i privat sektor, i nesten samtlige sektorer får de private mer lønn enn statlig og kommunalt. Kommuner er styrt av politikere som ikke alltid vet sitt eget beste eller vet hva de vedtar. Den gangen kommunen blir styrt som en stor bedrift da kan vi snakke.  Nå går mye penger i sløsing og til noen sære interessegrupper som ikke er allmennhetens beste. 

Når det kommer til pensjon så får statlige og kommuneansatte en utrolig mye bedre pensjon som mest sannsynlig de aller fleste som er i småbarnsfasen her aldri se noe til. 

De fleste brukerne er også mer fornøyd med de private enn med de kommunale. Kommunale har et helt annet forhold til penger osv. 

Generelt sett over hele landet er foreldre mer fornøyd med private barnehager  

 

kommuner burde styre det de er gode til og la de private komme til der de er flinke  

Så beklager jeg er helt uenig med deg. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier stemmer heller ikke. Det er vås. De ansatte får ikke dårligere lønn i privat sektor, i nesten samtlige sektorer får de private mer lønn enn statlig og kommunalt. Kommuner er styrt av politikere som ikke alltid vet sitt eget beste eller vet hva de vedtar. Den gangen kommunen blir styrt som en stor bedrift da kan vi snakke.  Nå går mye penger i sløsing og til noen sære interessegrupper som ikke er allmennhetens beste. 

Når det kommer til pensjon så får statlige og kommuneansatte en utrolig mye bedre pensjon som mest sannsynlig de aller fleste som er i småbarnsfasen her aldri se noe til. 

De fleste brukerne er også mer fornøyd med de private enn med de kommunale. Kommunale har et helt annet forhold til penger osv. 

Generelt sett over hele landet er foreldre mer fornøyd med private barnehager  

 

kommuner burde styre det de er gode til og la de private komme til der de er flinke  

Så beklager jeg er helt uenig med deg. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Jeg gikk fra kommunal til privat banehage, og gikk ned i lønn. Har ikke inntrykk av at det er uvanlig i barnehagesektoren

Anonymkode: 84fb0...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mer privatisering, som gir mer fornøyde brukere, pasienter, foreldre til barnehagebarn. Det setter flere i lønnet arbeid, kontra å få lønn og betale skatt til kommune/stat. Det gir velferdsetaten mer penger nå som eldrebølgen kommer og vi har en høy og ulønnsom innvandring rent økonomisk. Pensjonsfondet og avkastningen forsvinner når pensjonene blir utbetalt. Ikke noe mer overskudd å hente da. Da må vi jobbe til vi er mye eldre, stønader må ned, innvandring må ned. Utgiftene er større enn inntektene.  Ja, til alle tiltak som gir et mer bærekraftig samfunn som også fordrer å ikke subsidiere arbeidsplasser. 

Passer ikke noe parti. Høyre treffer mer enn AP, men de gjør mye rart de også. 

Anonymkode: f6025...f90

Nå viser det seg at en av mulige årsaker til at private barnehager skårer bedre en kommunale er at de fleste kommuner pålegger alle sine barnehager å delta i foreldreundersøkelsen og de private velger selv om de vil delta. Da er det en mulighet for at dårlige private barnehager velger å ikke delta.... Forskjellene er likevel små. Og i tillegg skilles det ikke mellom de ideelle små enkeltstående barnehagene (og større ideelle som feks Kanvas) og de store kommersielle aktørene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 18.29, Anonym bruker skrev:

Bedre tilbud til eldre og uføre. Jeg er ikke en av dem som kjefter over at fanger får bra mat, men likevel trist at våre eldre får næringsfattig kost.

Styrket dyrevern. 

Mindre innvandring, men økt investering i fattige land. De trenger bedre stabilitet og infrastruktur, ikke penger i lommen til korrupte ledere.

Bedre vern av barnekropper - omskjæring bør forbys.

Retten til selvbestemt abort. 

Bedre tilbud og tilrettelegging for mennesker med fysiske og psykiske sykdommer.

Men aller mest miljø. Det er det viktigste og bør trumfe alt annet. 

Anonymkode: 06731...b88

Enig med deg 👍

Anonymkode: 097da...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier stemmer heller ikke. Det er vås. De ansatte får ikke dårligere lønn i privat sektor, i nesten samtlige sektorer får de private mer lønn enn statlig og kommunalt. Kommuner er styrt av politikere som ikke alltid vet sitt eget beste eller vet hva de vedtar. Den gangen kommunen blir styrt som en stor bedrift da kan vi snakke.  Nå går mye penger i sløsing og til noen sære interessegrupper som ikke er allmennhetens beste. 

Når det kommer til pensjon så får statlige og kommuneansatte en utrolig mye bedre pensjon som mest sannsynlig de aller fleste som er i småbarnsfasen her aldri se noe til. 

De fleste brukerne er også mer fornøyd med de private enn med de kommunale. Kommunale har et helt annet forhold til penger osv. 

Generelt sett over hele landet er foreldre mer fornøyd med private barnehager  

 

kommuner burde styre det de er gode til og la de private komme til der de er flinke  

Så beklager jeg er helt uenig med deg. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Har jeg sagt at de ansatte i private får dårligere lønn? Jeg sier at lønnsutgiftene til barnehagene er mindre, fordi de har ferre ansatte pr.barn en kommunale barnehager i store kommersielle kjeder! Og at arbeidsstokken er yngre - mindre ansiennitet og dermed lavere lønn. Hvor vidt feks ansatte i en PBL barnehage har høyere lønn en en kommunale varierer mellom kommunene. I min kommune tener de kommunale best! 

Hva som gjelder brukerundersøkelsen kan du lese svare jeg hadde over. Der jeg også må tilføye at det har vist seg at taushets kulturen i barnehagesektoren har vært skremmende de siste årene! Ansatte får ikke lov å fortelle om hvordan de egentlig er! Og her syndes det nok mer i kommersielle barnehager enn ideelle og kommunale! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier stemmer heller ikke. Det er vås. De ansatte får ikke dårligere lønn i privat sektor, i nesten samtlige sektorer får de private mer lønn enn statlig og kommunalt. Kommuner er styrt av politikere som ikke alltid vet sitt eget beste eller vet hva de vedtar. Den gangen kommunen blir styrt som en stor bedrift da kan vi snakke.  Nå går mye penger i sløsing og til noen sære interessegrupper som ikke er allmennhetens beste. 

Når det kommer til pensjon så får statlige og kommuneansatte en utrolig mye bedre pensjon som mest sannsynlig de aller fleste som er i småbarnsfasen her aldri se noe til. 

De fleste brukerne er også mer fornøyd med de private enn med de kommunale. Kommunale har et helt annet forhold til penger osv. 

Generelt sett over hele landet er foreldre mer fornøyd med private barnehager  

 

kommuner burde styre det de er gode til og la de private komme til der de er flinke  

Så beklager jeg er helt uenig med deg. 

Anonymkode: bd37e...5ae

Og fikk du med deg sykepleier streiken i høst? Der sykepleiere i private får inntil 100 mindre i lønn en sine kollegaer som gjør samme jobb i offentlig sektor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en før meg sa: ny økonomisk verdensordning med mer rettferdig fordeling. Vårt nåværende kapitalistiske system er avhengig av stadig økende forbruk for å ikke kollapse. Drepen for kloden vår. 

Sosial utjevning, utdanning og arbeid til alle. Dette vil innebære mindre kriminalitet og kriger, samt naturlig og på etisk vis senke befolkningsveksten drastisk, kanskje til og med reversere den.

Heller kortere arbeidsdager fordelt på flere, enn at arbeidsledigheten øker, og de som jobber har lange dager. 

Avvikling av new puplic management. Mer penger til helsevesen og skole.

Legge til rette før bærekraftig og etisk landbruk og selvforsyning. Fokus på dyrevelferd. 

Stans av privatiseringen og salget av norske offentlige bedrifter og foretak til utlandet. 

Avkriminalisering og helst legalisering av narkotika. Slå bena under kriminelle narkobaroner og ligaer, få slutt på narkokriger, få stoffene inn på polet eller blå resept. Gi brukere rene og tryggere stoffer, og få ned dødsfallene. Bruk skatteintektene på forebyggende og rehabiliterende rusarbeid. 

Kommer til å stemme Rødt ved neste valg. 

Anonymkode: 0950d...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Som en før meg sa: ny økonomisk verdensordning med mer rettferdig fordeling. Vårt nåværende kapitalistiske system er avhengig av stadig økende forbruk for å ikke kollapse. Drepen for kloden vår. 

Sosial utjevning, utdanning og arbeid til alle. Dette vil innebære mindre kriminalitet og kriger, samt naturlig og på etisk vis senke befolkningsveksten drastisk, kanskje til og med reversere den.

Heller kortere arbeidsdager fordelt på flere, enn at arbeidsledigheten øker, og de som jobber har lange dager. 

Avvikling av new puplic management. Mer penger til helsevesen og skole.

Legge til rette før bærekraftig og etisk landbruk og selvforsyning. Fokus på dyrevelferd. 

Stans av privatiseringen og salget av norske offentlige bedrifter og foretak til utlandet. 

Avkriminalisering og helst legalisering av narkotika. Slå bena under kriminelle narkobaroner og ligaer, få slutt på narkokriger, få stoffene inn på polet eller blå resept. Gi brukere rene og tryggere stoffer, og få ned dødsfallene. Bruk skatteintektene på forebyggende og rehabiliterende rusarbeid. 

Kommer til å stemme Rødt ved neste valg. 

Anonymkode: 0950d...ba6

Må legge til: slutte å delta i enhver krig NATO hisser opp til. Norge har bidratt til å destabilisere hele Midtøsten enda mer, og har bidratt til  flyktningekrisen. Stans av våpensalg som blir brukt i Jemen, Irak, Syria o.s.v. Snu ryggen til Saudi Arabia. 

Anonymkode: 0950d...ba6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Må legge til: slutte å delta i enhver krig NATO hisser opp til. Norge har bidratt til å destabilisere hele Midtøsten enda mer, og har bidratt til  flyktningekrisen. Stans av våpensalg som blir brukt i Jemen, Irak, Syria o.s.v. Snu ryggen til Saudi Arabia. 

Anonymkode: 0950d...ba6

Ja!! Det er så groteskt at vi selger våpen 😰😰😡

Anonymkode: 5f71f...701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage og skole: Bedre bemanning og høyere andel pedagoger i barnehager, samt skjerpe inn muligheten for private å ta ut enorme summer/flytte penger som egentlig skulle komme ungene tilgode i egne selskaper. Høyere andel lærere i skolen og mer autonomi til lærerene, begrense kommunenes mulighet til å pålegge standardiserte programmer og tester.

velferd: Hindre private aktører å stikke sugerør i statskassen. Dette gjerde særlig flyktninger, barnevern og eldreomsorg. Private er velkommen så lengde kan synliggjøre at pengene kommer brukerene tilgode og ikke eiere. Altså ideelle organisasjoner!

kvinnesak: La dagens abortlov forbli som den er. Tilbud om tidlig UL og NIPT test. Gjøre eggdonasjon lovlig! 

Invandring: ta imot flere kvoteflyktninger, bedre integrering og oppfølging for flyktninger og innvandrere.

Denne gangen kommer jeg faktisk til å stemme Rødt for første gang i mitt liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...