Gå til innhold

Barnløs på grunn av Krf.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 timer siden, Elina skrev:

Hva med å dra ut av landet? Om du ikke har råd så kan du starte en spleis  😊

På den måten så kunne du fått oppmerksomhet om saken. Eggdonasjon bør selsagt være lov, hvor er likestillingen der? 

Hadde fint donert noen egg. Hadde det vært meg så hadde jeg starta en spleis, om du gjør det så link til den her inne så donerer jeg!

Det er leit at en som ønsker seg barn ikke kan få det, men det er ingen menneskerett å få barn. At det er rettferdig at staten (skattebetalerne) skal betale for det er heller noe som sier seg selv. Hvis det ikke er lov med eggdonasjon i Norge, synes jeg lite om at kvinner kommer tilbake til Norge, oppgir far som ukjent og staten trer økonomisk inn for ukjent far. 

Siden du nevner likestilling. Hva med likestilling mellom menn og kvinner da? (det det egentlig burde være snakk om). Burde en mann kunne ha en surrogatmor i utlandet, komme hjem med et barn og få statstøtte for barnet til det er 18 år på alle andres regning? 

Anonymkode: 91118...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er leit at en som ønsker seg barn ikke kan få det, men det er ingen menneskerett å få barn. At det er rettferdig at staten (skattebetalerne) skal betale for det er heller noe som sier seg selv. Hvis det ikke er lov med eggdonasjon i Norge, synes jeg lite om at kvinner kommer tilbake til Norge, oppgir far som ukjent og staten trer økonomisk inn for ukjent far. 

Siden du nevner likestilling. Hva med likestilling mellom menn og kvinner da? (det det egentlig burde være snakk om). Burde en mann kunne ha en surrogatmor i utlandet, komme hjem med et barn og få statstøtte for barnet til det er 18 år på alle andres regning? 

Anonymkode: 91118...994

Men det kan jo en mann gjøre

Anonymkode: ba801...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tøystykke skrev:

Feil. Du har ikke barn fordi ditt reproduksjonssystem ikke fungerer. Derfor har du ikke barn. 

 

Føler du deg bedre etter å ha gulpet ut det der? 

Anonymkode: 56a39...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon selv, vi ble så glad for at det nå skulle bli lovlig i Norge, og vi ble helt satt ut når det gikk opp for oss hva som plutselig skjedde, vi så ikke den komme..

Jeg gidder ikke å kommentere dem som er negativ til dette, de har ikke peiling, det ser man bla på argumentet om adopsjon.

Anonymkode: 74c0f...403

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøverørsbarn og vet hva som skal til for at en kvinne skal kunne produsere modne egg som kan brukes til noe som helst. Siste gangen ble jeg veldig veldig syk av det. Å sammenligne dette med sæd fra en mann som bare kan runke i en kopp er fullstendig idiotisk. Både med tanke på det fysiske for kvinnen og kostnader ved hele opplegget. Vi betalte 15000 i egenandel i medisiner for å få ut modne egg. Den reelle kostnaden var mye mye høyere. Hvem skal betale dette?

Anonymkode: e6c37...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Føler du deg bedre etter å ha gulpet ut det der? 

Anonymkode: 56a39...434

Men det er jo sant. Det er ikke KrF sin skyld at HI er barnløs. 

Anonymkode: 28b64...58b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er leit at en som ønsker seg barn ikke kan få det, men det er ingen menneskerett å få barn. At det er rettferdig at staten (skattebetalerne) skal betale for det er heller noe som sier seg selv. Hvis det ikke er lov med eggdonasjon i Norge, synes jeg lite om at kvinner kommer tilbake til Norge, oppgir far som ukjent og staten trer økonomisk inn for ukjent far. 

Siden du nevner likestilling. Hva med likestilling mellom menn og kvinner da? (det det egentlig burde være snakk om). Burde en mann kunne ha en surrogatmor i utlandet, komme hjem med et barn og få statstøtte for barnet til det er 18 år på alle andres regning? 

Anonymkode: 91118...994

 

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det kan jo en mann gjøre

Anonymkode: ba801...399

Nei. Enslig mor/ far kan få stønad, kun mor kan få barnebidrag av staten.

Kvinner kan bli inseminert i utlandet, føder i Norge og fyller ut et skjema hvor hun oppgir ukjent far og staten betaler. 

Et par må gjennom en papirmølle bestående av etablering/overføring av foreldreskap, foreldreansvar, statsborgerskap og immigrasjon for å få et barn over grensen. To foreldre som bor sammen får ikke barnebidrag.

En far som har brukt surrogatmor i utlandet må også ta et barn over grensen og kan ikke oppgi ukjent mor. Det skjemaet finnes ikke. Enslig far kan få stønad, ikke barnebidrag av staten.

Anonymkode: 91118...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også ufrivillig barnløs, men det er ikke KrF sin feil, det er kreften sin feil. Skjønner likevel at det er vondt for deg at eggdonasjon ikke blir lovlig.Lykke til😍

Anonymkode: 12e07...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har prøverørsbarn og vet hva som skal til for at en kvinne skal kunne produsere modne egg som kan brukes til noe som helst. Siste gangen ble jeg veldig veldig syk av det. Å sammenligne dette med sæd fra en mann som bare kan runke i en kopp er fullstendig idiotisk. Både med tanke på det fysiske for kvinnen og kostnader ved hele opplegget. Vi betalte 15000 i egenandel i medisiner for å få ut modne egg. Den reelle kostnaden var mye mye høyere. Hvem skal betale dette?

Anonymkode: e6c37...656

De samme som betalte for deg kan betale!Eller er det bare greit så lenge du får hjelp?

Anonymkode: 12e07...e5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Anonym bruker said:

Jeg har prøverørsbarn og vet hva som skal til for at en kvinne skal kunne produsere modne egg som kan brukes til noe som helst. Siste gangen ble jeg veldig veldig syk av det. Å sammenligne dette med sæd fra en mann som bare kan runke i en kopp er fullstendig idiotisk. Både med tanke på det fysiske for kvinnen og kostnader ved hele opplegget. Vi betalte 15000 i egenandel i medisiner for å få ut modne egg. Den reelle kostnaden var mye mye høyere. Hvem skal betale dette?

Anonymkode: e6c37...656

Når alvorlig syke ikke får medisin bør slikt betales 100% av egen lomme.

Anonymkode: 9bae3...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har prøverørsbarn og vet hva som skal til for at en kvinne skal kunne produsere modne egg som kan brukes til noe som helst. Siste gangen ble jeg veldig veldig syk av det. Å sammenligne dette med sæd fra en mann som bare kan runke i en kopp er fullstendig idiotisk. Både med tanke på det fysiske for kvinnen og kostnader ved hele opplegget. Vi betalte 15000 i egenandel i medisiner for å få ut modne egg. Den reelle kostnaden var mye mye høyere. Hvem skal betale dette?

Anonymkode: e6c37...656

Ja, hvem tok regningen? Den er vel betalt. 

Når det kommer til sæd og eggdonasjon, så kan man fint sammenligne. Siden menn og kvinner er forskjellig biologisk skrudd sammen, blir ikke resultatet likt. Det er ingen som sidestiller prosessen eller kostnaden. 

Anonymkode: 91118...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, hvem tok regningen? Den er vel betalt. 

Når det kommer til sæd og eggdonasjon, så kan man fint sammenligne. Siden menn og kvinner er forskjellig biologisk skrudd sammen, blir ikke resultatet likt. Det er ingen som sidestiller prosessen eller kostnaden. 

Anonymkode: 91118...994

Poenget var at det er ingen enkel sak å pålegge en mottaker av donoregg kostnadene ved behandling av en fremmed. Dermed øker kostnaden for skattebetalerne. I tillegg, til at antagelig antall behandlinger pr vellykkede egg er flere enn ved 1 levering av sæd.

Og jeg er ikke enig med deg, selv om du flisespikker med norsken her. Det er veldig veldig mange som sidestiller egg- og sæddonasjon. Det er et dilemma at kostnadene ved dette er mye mye høyere, og det er et etisk dilemma i forhold til hva en kvinne må igjennom for å få ut modne egg.

En annen ting er at jeg kan ikke se for meg at det akkurat vil være kø av donorer, med mindre man da har en søster eller nær venninne som er villig til å ta risikoen. Og da har man i hvert fall ikke like muligheter for alle. Alternativet er å betale donorer, og da er man etisk langt ute på viddene.

Anonymkode: e6c37...656

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har prøverørsbarn og vet hva som skal til for at en kvinne skal kunne produsere modne egg som kan brukes til noe som helst. Siste gangen ble jeg veldig veldig syk av det. Å sammenligne dette med sæd fra en mann som bare kan runke i en kopp er fullstendig idiotisk. Både med tanke på det fysiske for kvinnen og kostnader ved hele opplegget. Vi betalte 15000 i egenandel i medisiner for å få ut modne egg. Den reelle kostnaden var mye mye høyere. Hvem skal betale dette?

Anonymkode: e6c37...656

Tror du bør passe deg med tanke på å lufte hvem som skal betale hva. Nå vet jeg ikke grunnen til at du måtte ha prøverør, men hvorfor skal det være ok å betale for de med manglende eggledere, men ikke for de med manglende eggstokker?

Er din årsak til ufrivillig barnløshet riktigere å betale for enn de som må ha eggdonor?

Anonymkode: 6f84a...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo ikke bare et spørsmål om å gi en gruppe barnløse mulighet til å få barn. Det er like mye et spørsmål om demokratiet vårt. Når et lite parti som pr. i dag ikke engang er over sperregrensen i oppslutning får bestemme disse grensene, da setter det demokratiet i fare. Det er nesten alltid enklere å kjøpslå om kvinners rettigheter også. Få litt mer makt selv - gjør slik at barnløse kvinner forblir barnløse (selv om samme regjerings statsminister går ut og ber folk ha mer sex for å lage flere barn i offentlig tale til folket). Kutt i helsebudsjettet - slå sammen fødeavdelinger og sørg for at gravide kvinner må reise timevis til sykehus. Alt for å oppnå litt mer makt for seg selv.

Måten Ropstad har frontet regjeringsforhandlingene har gjort det helt tydelig at han sikter høyt, og mest for egen del. Lover dyrt og hellig at de ikke skal gå i regjering uten at de får sånne og sånne gjennomslag ... men så var det ikke så nøye likevel, bare han og partiet får litt mer makt. Det gjør seg jo på den politiske cv'en å kunne vise til en statsrådspost, og den ventet jo selvfølgelig på ham som sto frem som Krfs fremste forhandler. Det er så gjennomsiktig. Tror han og en del andre Krf'ere har glemt noen av de budene de selv påstår de følger. Eller er det slik at valgløfter og andre løfter ikke trenger holdes?

For de som tror det er bare å adoptere - dere er sørgelig utdatert når det kommer til kunnskap om dagens muligheter for adopsjon. Det er veldig vanskelig å adoptere, det tar gjerne mange år om man i det hele tatt lykkes, og enslige kvinner har enda dårligere muligheter. Om man som kvinne heller ikke har hatt tre aborter med samme mann, da har man heller ingen rettigheter til å bli utredet. Si at man da har hatt to forhold, ble gravid og aborterte to ganger med mann nr. en, forholdet tok slutt og etter en stund møter hun en ny mann, ønsker å vente til hun er sikker på at dette er en mann hun vil ha barn med, blir gravid, aborterer to ganger, og så blir hun dumpet eller går fra ham. Fire aborter, men ingen rettigheter for å bli utredet for habituell abort. Årene går, ikke får hun tatt ut egg, ikke får hun hjelp til sæddonasjon, og kanskje ligger det noe medisinsk bak som kunne blitt ordnet slik at hun neste gang kunne beholdt barnet hvis hun ble gravid.

Nei, Krf er akkurat like maktkåte som de andre partiene, og de er akkurat like løgnaktige som resten også, selv om de stadig snakker om verdier (men verdiene er ikke så mye verdt, bare de får litt mer makt selv).

Anonymkode: c901f...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å diskutere med alle som har ett eller annet i mot dette, mens de sitter der med ungene sine. Det er først når man har vært ufrivillig barnløs og virkelig kjent på den sorgen at man vet hvordan dette føles. 

Jeg har to barn med sæddonor, og kan ikke fatte og begripe hva forskjellen er på sæd og egg, ei heller hva som er så problematisk med donasjonen o utgangspunktet. Og nei, adopsjon er ikke et alternativ for alle (ingen land vil godkjenne meg). 

Derfor: meld deg inn i foreningen Ønskebarn. De jobber hardt for rettighetene forufrivillig barnløshet og hadde jobbet knallhardt i forkant av høringen om bioteknologiloven. De trenger tyngden fra medlemmene sine o slike saker. 

Nummer to; spar/lån penger og reis utenlands. Eggdonasjon og assistert befruktning for enslige kommer til p bli lovlig en dag. Frem til da minsker du dine odds for å lykkes. Kast deg i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg nekter å diskutere med alle som har ett eller annet i mot dette, mens de sitter der med ungene sine. Det er først når man har vært ufrivillig barnløs og virkelig kjent på den sorgen at man vet hvordan dette føles. 

Jeg har to barn med sæddonor, og kan ikke fatte og begripe hva forskjellen er på sæd og egg, ei heller hva som er så problematisk med donasjonen o utgangspunktet. Og nei, adopsjon er ikke et alternativ for alle (ingen land vil godkjenne meg). 

Derfor: meld deg inn i foreningen Ønskebarn. De jobber hardt for rettighetene forufrivillig barnløshet og hadde jobbet knallhardt i forkant av høringen om bioteknologiloven. De trenger tyngden fra medlemmene sine o slike saker. 

Nummer to; spar/lån penger og reis utenlands. Eggdonasjon og assistert befruktning for enslige kommer til p bli lovlig en dag. Frem til da minsker du dine odds for å lykkes. Kast deg i det!

Du nekter å diskutere med alle som mener noe annet enn deg??? Jøss. Hva skjedde med ytringsfrihet og demokrati nå? Ikke så farlig allikevel?

Anonymkode: c22d7...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du nekter å diskutere med alle som mener noe annet enn deg??? Jøss. Hva skjedde med ytringsfrihet og demokrati nå? Ikke så farlig allikevel?

Anonymkode: c22d7...d76

Nei, jeg tipper hun ikke vil diskutere med de som skriver at de forstår akkurat hvordan det er å være barnløs samtidig som de selv har fire biologiske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke KrF sin feil at du er barnløs, det er dessverre kroppen din sin feil. Jeg forstår veldig godt at det er sårt, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan adoptere? Tusenvis av barn trenger et hjem, men du ønsker heller at en ukjent kvinne skal risikere sin helse for å gi deg et barn som uansett ikke er ditt biologiske barn? Du som sier du har sæddonor, og derfor ikke gidder lese andres kommentarer: det er jo likevel ditt biologiske barn, selv om far er ukjent. Så da blir det jo feil å sammenligne deg med mødre som ikke har fertile egg.

Jeg stemmer ikke KrF, og er veldig glad for at de ikke fikk igjennom endringen i 2C. Dette handler om retten til å slippe å bære frem et barn som vil lide kanskje hele livet av smerter. 

Men jeg er likevel enig i at eggdonasjon ikke skal være lov. Jeg synes ikke sæddonasjon burde vært lovlig heller. Jeg grøsser ved tanken på å plukke en far til et barn i en katalog. 

Anonymkode: 72be0...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Der er vi veldig ulike. Og jeg mener regelverket må være tilstede for å beskytte folk mot utnyttelse. Argumentet om at man kan finne en og annen som faktisk gjør dette frivillig blir for meg tomt. Særlig med tanke på at man kan få enkelte til å gjøre omtrent hva som helst for penger. Det kan ikke være styrende når man utformer lover.

 

Anonymkode: 4ada2...767

Heldigvis blir det færre og færre som deg, og snart spiller det ikke noen rolle hva du mener. For eggdonasjon kommer til å bli lov, det er bare et tidsspørsmål.

Anonymkode: f5ba4...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke KrF sin feil at du er barnløs, det er dessverre kroppen din sin feil. Jeg forstår veldig godt at det er sårt, men jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan adoptere? Tusenvis av barn trenger et hjem, men du ønsker heller at en ukjent kvinne skal risikere sin helse for å gi deg et barn som uansett ikke er ditt biologiske barn? Du som sier du har sæddonor, og derfor ikke gidder lese andres kommentarer: det er jo likevel ditt biologiske barn, selv om far er ukjent. Så da blir det jo feil å sammenligne deg med mødre som ikke har fertile egg.

Jeg stemmer ikke KrF, og er veldig glad for at de ikke fikk igjennom endringen i 2C. Dette handler om retten til å slippe å bære frem et barn som vil lide kanskje hele livet av smerter. 

Men jeg er likevel enig i at eggdonasjon ikke skal være lov. Jeg synes ikke sæddonasjon burde vært lovlig heller. Jeg grøsser ved tanken på å plukke en far til et barn i en katalog. 

Anonymkode: 72be0...678

"Bare adoptere"? Adopsjon er tøft, det er strenge krav og tar mange, mange år. I tillegg er det høy risiko for å få et barn med tilknytningsskader.

Anonymkode: f5ba4...e24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler du deg bedre etter å ha gulpet ut det der? 

Anonymkode: 56a39...434

Hun har jo rett. Trist, men sant. Det er ikke KrFs feil at ikke hun personlig kan få barn. Jeg stemmer ikke KrF, bare så det er sagt.

Anonymkode: db0e8...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Føler du deg bedre etter å ha gulpet ut det der? 

Anonymkode: 56a39...434

Men det er jo ikke annet enn sannheten.

Anonymkode: 3fe73...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke annet enn sannheten.

Anonymkode: 3fe73...83a

Krenkesamfunnet tar helt av. Alle har sine lodd i livet, vi kan ikke kaste all etikk til side av den grunn. Samme med surrogatmor dette, samma det så lenge jeg får et barn. Menneskehandel er greit i slik sammenheng. "De vil det jo selv og de får jo betalt" Det samme kan sies om prostituerte også..

 

Anonymkode: 690dd...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...