Gå til innhold

Barnløs på grunn av Krf.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke få egne barn. Det er vanskelig å godta, siden jeg arbeider med barn hver dag, og ønsker meg et barn over alt i hele verden. Det er faktisk helt utrolig frustrerende å VILLE ha barn så veldig, men å aldri få det. De tråkker på folk som ligger nede, det er så ikke-kristent at jeg blir kvalm.

Blir det ikke et opprør snart? Kan et så lite parti vrake hele loven om eggdonasjon? De har jo bare 4% oppslutning...... 

Anonymkode: e4fc7...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg stemmer ikke KRF, men jeg synes vi skal ha en streng bioteknologilov. Bare fordi vi har teknologi, så betyr det ikke at den må anvendes for å løse ethvert problem. Jeg forstår at det er svært sårt å være barnløs, men adopsjon er da også en mulighet? Det barnet du ønsker gjennom eggdonasjon blir ikke mer ditt biologiske barn selv om du har gått svanger med det.

Hvor skal grensa gå i forhold til å benytte teknologi innenfor reproduksjon? Er det virkelig greit at kjønnscellene våre blir redusert til potensielle handelsvarer? Skal vi operere inn livmor hos menn som ønsker å oppleve graviditet? det er sannsynligvis en mulighet det også?

I stedet for å diskutere hvorvidt eggdonasjon bør være tillat bør vi diskutere å gjøre spermdonasjon ulovlig. Jeg synes for å være helt ærlig det er litt perverst når jeg hører hvordan folk velger donor på basis av øyefarge, høyde, hårfarge etc.

Jeg forstår sorgen, men jeg kan ikke se at dette er løsningen....

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemmer ikke KrF. Jeg er allikevel enig i at eggdonasjon ikke bør være lovlig. Ikke sæddonasjon heller for den saks skyld. Og jeg er også helt enig i at tvillingabort ikke bør være lov.

Dette har ikke noe å gjøre med hvor mange som stemmer KrF å gjøre. Årsaken til at det var nettopp disse lovene de endret er fordi det er mange i befolkningen som støtter dette, uavhengig av parti. 

Anonymkode: c22d7...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og hvor mange barn har du selv?

Anonymkode: 53a99...fc8

Til deg rett oppfor.

Anonymkode: 53a99...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og hvor mange barn har du selv?

Anonymkode: 53a99...fc8

det har ikke noe med saken å gjøre. Vi har alle våre lodd å bære i livet, barnløshet er dessverre loddet til HI. At jeg har barn, fratar meg ikke berettigelsen av å mene noe om bioteknologi eller ha et politisk standpunkt i saken. Men jeg forstår sorgen, det gjør jeg virkelig!

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo ikke det, du har mulighet til å reise til utlandet som andre grupper som ikke ville fått det dekket har. Det er dyrt, men det er det jo for alle andre og

Anonymkode: ba801...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stemmer ikke KrF. Jeg er allikevel enig i at eggdonasjon ikke bør være lovlig. Ikke sæddonasjon heller for den saks skyld. Og jeg er også helt enig i at tvillingabort ikke bør være lov.

Dette har ikke noe å gjøre med hvor mange som stemmer KrF å gjøre. Årsaken til at det var nettopp disse lovene de endret er fordi det er mange i befolkningen som støtter dette, uavhengig av parti. 

Anonymkode: c22d7...d76

Enig, synes det er bra at tvillingabort blir lagt under nemnd. Særlig med tanke på faglige råd om at abort av flerlinger bør skje etter uke 12.

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å dra ut av landet? Om du ikke har råd så kan du starte en spleis  😊

På den måten så kunne du fått oppmerksomhet om saken. Eggdonasjon bør selsagt være lov, hvor er likestillingen der? 

Hadde fint donert noen egg. Hadde det vært meg så hadde jeg starta en spleis, om du gjør det så link til den her inne så donerer jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Elina skrev:

Hva med å dra ut av landet? Om du ikke har råd så kan du starte en spleis  😊

På den måten så kunne du fått oppmerksomhet om saken. Eggdonasjon bør selsagt være lov, hvor er likestillingen der? 

Hadde fint donert noen egg. Hadde det vært meg så hadde jeg starta en spleis, om du gjør det så link til den her inne så donerer jeg!

❤️ Du er et fint menneske, du, Elina ❤️ 

Anonymkode: e4fc7...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en fornærmelse mot kvinner at vi ikke lenger kan velge hvor mange barn vi vil bære og få. 

Hvis metodene er tilstede og lovene rundt det er 100% klare, så bør det ikke være noe problem. Det er ingen menneskerett å få barn, men kan ikke helt forstå at man skal bo i et land, ha tilgangen på teknologien og så ikke benytte oss av den fordi det liksom er uetisk å selv velge hvor mange barn man skal få.

Anonymkode: 474a1...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Synes det er en fornærmelse mot kvinner at vi ikke lenger kan velge hvor mange barn vi vil bære og få. 

Hvis metodene er tilstede og lovene rundt det er 100% klare, så bør det ikke være noe problem. Det er ingen menneskerett å få barn, men kan ikke helt forstå at man skal bo i et land, ha tilgangen på teknologien og så ikke benytte oss av den fordi det liksom er uetisk å selv velge hvor mange barn man skal få.

Anonymkode: 474a1...cdf

det virker for meg som om du har problemer med å skille mellom hva som er en samfunnsoppgave i forhold til hvilke rettigheter borgere skal ha. Et viktig liberalistisk prinsipp er at du har full frihet inntil din frihet innskrenker andre menneskers frihet. Jeg vil si at i jaget etter å få barn tråkker man over andres frihet til de grader. Det er IKKE en lek å donere egg. det er smertefullt, med en viss risiko og kvinnen må gjennom en hormonbehandling man faktisk ikke vet den totale effekt av. Bare fordi en annen kvinne ønsker seg barn. Surrogati er en annen teknologi som trekkes frem at er diskriminerende at ikke er lov. Men, er det greit å leie en annen kvinnes kropp for å inkubere eget avkom? Dette er jo bare et annen navn på prostitusjon, som mange mener er helt horribelt.

Dessuten finnes det andre alternativer til å bli foreldre. Man kan adoptere. Og da kan man bestemme seg for akkurat hvor mange barn man vil ha. Så vi trenger ikke å bruke teknologi.

Naturen er rå og brutal. Og den setter begrensninger for oss alle på en eller annen måte. Noen har dårlig syn. Noen har kroniske sykdommer. Og noen er dessverre infertile. det er tungt, men slik er det!

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det virker for meg som om du har problemer med å skille mellom hva som er en samfunnsoppgave i forhold til hvilke rettigheter borgere skal ha. Et viktig liberalistisk prinsipp er at du har full frihet inntil din frihet innskrenker andre menneskers frihet. Jeg vil si at i jaget etter å få barn tråkker man over andres frihet til de grader. Det er IKKE en lek å donere egg. det er smertefullt, med en viss risiko og kvinnen må gjennom en hormonbehandling man faktisk ikke vet den totale effekt av. Bare fordi en annen kvinne ønsker seg barn. Surrogati er en annen teknologi som trekkes frem at er diskriminerende at ikke er lov. Men, er det greit å leie en annen kvinnes kropp for å inkubere eget avkom? Dette er jo bare et annen navn på prostitusjon, som mange mener er helt horribelt.

Dessuten finnes det andre alternativer til å bli foreldre. Man kan adoptere. Og da kan man bestemme seg for akkurat hvor mange barn man vil ha. Så vi trenger ikke å bruke teknologi.

Naturen er rå og brutal. Og den setter begrensninger for oss alle på en eller annen måte. Noen har dårlig syn. Noen har kroniske sykdommer. Og noen er dessverre infertile. det er tungt, men slik er det!

Anonymkode: 4ada2...767

Jeg har født 3 barn, har vært gravid 7 ganger. Jeg har tatt abort. Jeg valgte hvor mange barn jeg ville ha. Jeg har faktisk tatt bort fler foster enn jeg har beholdt. 

Jeg er ikke en forkjemper for eggdonasjon og surrogati eller adopsjon, men jeg tenker at har man råd til det, så kan man gjøre det. Hadde glatt solgt et egg eller to om jeg hadde fått 100k per egg.

Jeg er vel en av de som ikke synes prostitusjon er horribelt. Vi har alle våre måter å tjene penger på.

Anonymkode: 474a1...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har født 3 barn, har vært gravid 7 ganger. Jeg har tatt abort. Jeg valgte hvor mange barn jeg ville ha. Jeg har faktisk tatt bort fler foster enn jeg har beholdt. 

Jeg er ikke en forkjemper for eggdonasjon og surrogati eller adopsjon, men jeg tenker at har man råd til det, så kan man gjøre det. Hadde glatt solgt et egg eller to om jeg hadde fått 100k per egg.

Jeg er vel en av de som ikke synes prostitusjon er horribelt. Vi har alle våre måter å tjene penger på.

Anonymkode: 474a1...cdf

Der er vi veldig ulike. Og jeg mener regelverket må være tilstede for å beskytte folk mot utnyttelse. Argumentet om at man kan finne en og annen som faktisk gjør dette frivillig blir for meg tomt. Særlig med tanke på at man kan få enkelte til å gjøre omtrent hva som helst for penger. Det kan ikke være styrende når man utformer lover.

 

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg HI. Når sæddonasjon er lov, så er det ingen grunn til å forby eggdonasjon.

Anonymkode: e2c01...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Der er vi veldig ulike. Og jeg mener regelverket må være tilstede for å beskytte folk mot utnyttelse. Argumentet om at man kan finne en og annen som faktisk gjør dette frivillig blir for meg tomt. Særlig med tanke på at man kan få enkelte til å gjøre omtrent hva som helst for penger. Det kan ikke være styrende når man utformer lover.

 

Anonymkode: 4ada2...767

Hvorfor skulle eggdonorer bli mer utbyttet enn sæddonorer?

Anonymkode: e2c01...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg HI. Når sæddonasjon er lov, så er det ingen grunn til å forby eggdonasjon.

Anonymkode: e2c01...0f6

Så det eneste argumentet er likestilling? Etiske dilemmaer ved kjøp og salg av bioteknologi er uinteressant?

Anonymkode: c22d7...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er helt enig med deg HI. Når sæddonasjon er lov, så er det ingen grunn til å forby eggdonasjon.

Anonymkode: e2c01...0f6

Men da må det være for alle, ikke bare for noen grupper

Anonymkode: ba801...399

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skulle eggdonorer bli mer utbyttet enn sæddonorer?

Anonymkode: e2c01...0f6

det er forskjell på å runke i en kopp og gå på hormoner som potensielt induserer overgangsalder og videre egguttak som er smertefullt og med en viss risiko.

Men nå mener jeg sæddonasjon bør også forbys. Kjønnsceller bør IKKE være en handelsvare!

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære HI, spar penger og reis til utlandet. Jeg har en venninne som gjorde det. Verdens nydeligste barn med fantastiske foreldre.

Det er en skandale at KrF med 4% av stemmene har vetorett mtp bioteknologiloven.

Jeg forstår ikke hvorfor tvillingaborter er verre en abort i «enling-svangerskap» (hvis man er for selvbestemt abort). Er tvillinger mer verd og spesielt unike? Jeg synes også det er horribelt at sæddonasjon er lov, men ikke eggdonasjon.

Og til dere som er så opptatt av genetisk opphav hvorfor er genetisk opphav på morsside viktigere enn på farsside? Det er sånn dobbeltmoral at man kan bli svimmel.

Anonymkode: 6f84a...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stemmer ikke KRF, men jeg synes vi skal ha en streng bioteknologilov. Bare fordi vi har teknologi, så betyr det ikke at den må anvendes for å løse ethvert problem. Jeg forstår at det er svært sårt å være barnløs, men adopsjon er da også en mulighet? Det barnet du ønsker gjennom eggdonasjon blir ikke mer ditt biologiske barn selv om du har gått svanger med det.

Hvor skal grensa gå i forhold til å benytte teknologi innenfor reproduksjon? Er det virkelig greit at kjønnscellene våre blir redusert til potensielle handelsvarer? Skal vi operere inn livmor hos menn som ønsker å oppleve graviditet? det er sannsynligvis en mulighet det også?

I stedet for å diskutere hvorvidt eggdonasjon bør være tillat bør vi diskutere å gjøre spermdonasjon ulovlig. Jeg synes for å være helt ærlig det er litt perverst når jeg hører hvordan folk velger donor på basis av øyefarge, høyde, hårfarge etc.

Jeg forstår sorgen, men jeg kan ikke se at dette er løsningen....

Anonymkode: 4ada2...767

Du er jo helt på vidda når du sammenlikner dette med gravide menn! Nå er det også slik at det ikke er overflod av barn man kan adoptere! Jeg har barn, jeg skjønner at det har du også, men det går an å tenke lenger enn sin egen nese!

Anonymkode: 4133d...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo helt på vidda når du sammenlikner dette med gravide menn! Nå er det også slik at det ikke er overflod av barn man kan adoptere! Jeg har barn, jeg skjønner at det har du også, men det går an å tenke lenger enn sin egen nese!

Anonymkode: 4133d...9dc

Tror du ikke at både eggdonasjon og surrogati ville blitt sett på som helt på vidda for 30-40 år siden? Teknologien gir oss muligheter vi knapt kan forestille oss. I den sammenheng er gravide menn langt fra søkt.

At jeg har barn gjør meg ikke inhabil for å mene noe om bioteknologi og reproduksjon!

Anonymkode: 4ada2...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg stemmer ikke KrF. Jeg er allikevel enig i at eggdonasjon ikke bør være lovlig. Ikke sæddonasjon heller for den saks skyld. Og jeg er også helt enig i at tvillingabort ikke bør være lov.

Dette har ikke noe å gjøre med hvor mange som stemmer KrF å gjøre. Årsaken til at det var nettopp disse lovene de endret er fordi det er mange i befolkningen som støtter dette, uavhengig av parti. 

Anonymkode: c22d7...d76

Du, det stemmer faktisk ikke. Dette er forhandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være lovlig innad familie mener jeg. Kunne fint gitt min søster egg eller mine kusiner egg... Men hadde ikke gitt det til en fremmed på en måte. 

Anonymkode: 29656...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...