Gå til innhold

Noen vegetarianere her som kan hjelpe meg? Vet ikke hva jeg skal spise


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid elsket kjøtt og ikke sett for meg et liv uten, men jeg mister mer og mer lysten. Konsistensen har begynt å by meg imot selvom smaken er nydelig!

Men hva kan jeg spise da? Orker ikke å leve på salat resten av livet og det jeg har googlet er veldig innviklet mat ...

Anonymkode: 8bb0e...b68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva pleier du å spise, da? Hvis du vil begynne i det små kan du spise det du alltid spiser, men bytte ut kjøttet med bønner, linser og kjøtterstattere som soyamince eller liknende. 

I starten syns jeg det var lettest å spise gryter og supper. Bruker mye rødbete, søtpotet, potet, osv for å bli mett. Jeg er veganer, da, er jo enda «lettere» hvis du fortsatt skal ha melk, ost og egg i kosten. 

Anonymkode: c1774...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk for komplisert. Det er masse du sikkert lager som du fortsatt kan spise. Grønnsakslapskaus og pannekaker, pai med sopp eller brokkoli og ost, tomatsuppe, blomkålsuppe, grøt, en rekke pastaretter osv.

Om du vil prøve deg på litt mer  annerledes matlaging, så kan du lage chili sin carne, taco med søtpotet, bønnegryter, falafel ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det kun er pga konsistensen på kjøtt du vurderer veganermat vil jeg anbefale deg å lage mye av maten du lager nå, men med kjøtterstatninger. Altså starte i det små slik at du kan prøve deg frem uten å endre alt for mye, for endrer du alt for mye 

om du liker dette og får sansen for dette er det enklere å fortsette videre. Da vet du hvordan kjøtterstatningene er og fungerer, dermed blir det enklere å utvide med andre ting. Enkelte ting oppfører seg ulikt når du lager, så skal du bytte ut alt kan det fort skje at du ikke får det til. Jeg er ikke veganer eller noe slikt, men har ett barn jeg har testet ut for det meste av allergier. Istede for å lage spessialmat til henne måtte alle spise denne matn de ukene vi testet ut. Jeg syns igrunn det var litt spennende, for det gjorde at jeg måtte tenke anderledes, vi ble kjent med nye smaker, vi fikk nye favoritter og vi hadde ting vi aldri vil smake igjen. Siden jeg testet en ting av gangen var det gjennomførbart. 

Anonymkode: a0d5d...c38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du spise fisk og egg? Da er det jo ikke vanskelig. Omelett, sjømatåaste, blåskjell, laks, tosk osv.

Ellers kan du ha veldig mange slags pasta iten kjøtt, for eksempel med sopp og spinat, arrabiata (paprika), med hjemmelaget pesto eller med tomat, basilikum, hvitløk og fersk mozzarella.

Eller masse du kan lage med bønner, for eksempek taco (bare bruk bønner med tacokrydder i stedet for kjøtt), ulike gryter med bønner i stedet for kjøtt, for eksempel chili sin carne, tandoori osv.

Anonymkode: 68ee3...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pannekaker og ertesuppe, tomatsuppe med egg, grøt, potetmos og soyapølse, vegetarpizza, bakt potet, linsesuppe, nøttestek, vegetarburger, falafel. Ta en tur til Sverige der er utvalget for vegetarianere stort :D

Anonymkode: 534bd...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange kjøtterstatninger som smaker bedre enn kjøtt etter min mening. Jeg er som deg og liker ikke konsistensen av kjøtt. 

Ellers er det mye god mat i linser, kikerter og søtpotet. 

Anonymkode: a8961...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...