Gå til innhold

Barnehageansatt, sykefravær tar knekken på inspirasjonen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jobber i barnehage og har gjort det i mange år og trives veldig godt i jobben, med barna og foreldre og med kollegaene mine, liker å jobbe i lag og sammen mot mål. Det som sliter på energi og motivasjon er sykefraværet, det tar jo aldri slutt. Er rundt 22 fast ansatte og siden sommerferien har samtlige bortsett fra to andre og meg vært sykemeldt i kortere og lengre perioder. Det meste av fraværet er sikkert reelt og har ulike grunner men det tar jo så mye energi med omorganisering, vikarer som også overraskende ofte blir syke. 

Er dette jevnt over i alle barnehager eller har jeg vært ekstra «uheldig»? Må finne meg en annen type jobb om det ikke blir bedring. 

Anonymkode: f0396...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber i en privat bhg. Vi er 5 avd. Har en på huset som er sykemeldt 20%, hun er gravid. Vi er en IA bedrift og prøver å legge vekt på tilrettelegging og bruk av hjelpemidler. Tror lederen er ganske god på å tilrettelegge for de som er sykemeldte. Opplever det hvert fall sånn selv. Lederen bruker bedriftshelsetjenesten til hjelp for de ansatte. Er nesten bare de som er gravide som har vært sykemeldt i min tid der. Det som er morsomt er at foreldrene klager på voksentetthet. Tror ikke de vet hvor godt de har det med tanke på hvor lite sykdom det er på huset. Har venner som jobber i andre barnehager der det så og si alltid er noen som er borte og egenmeldinger blir misbrukt for å kunne gjøre andre ting. 

Vi prøver å ha en kultur på avdelingen min, der det er greit å komme på jobb og ha en kjip dag. Dvs kanskje ikke være helt i form, men gjøre det man kan og ønsker. Funker ganske bra. Vi får jo omgangsyke og diverse sånn som alle andre, men har generelt lite sykdom. Kanskje 3 dager per ansatt på 9mnd. Opplever det også veldig greit å kunne komme å prøve å jobbe selv om jeg ikke er 100%, for så å gå hjem, eller tildeles nye oppgaver som passer "syketilstanden" min bedre.

Sykdom hos en fører jo bare mer ansvar over på andre og mer sykdom generelt. Dette merker man jo spesielt godt i barnehage, da vikarer og budsjett ikke er evig. Det er "lett" å bli syk hvis man ikke trives på jobb eller opplever større påkjenninger som følge av andres sykdom. Skaper en veldig dårlig kultur når det er mange som er syke samtidig, dessverre 😕      

Anonymkode: 05ca9...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i en privat bhg. Vi er 5 avd. Har en på huset som er sykemeldt 20%, hun er gravid. Vi er en IA bedrift og prøver å legge vekt på tilrettelegging og bruk av hjelpemidler. Tror lederen er ganske god på å tilrettelegge for de som er sykemeldte. Opplever det hvert fall sånn selv. Lederen bruker bedriftshelsetjenesten til hjelp for de ansatte. Er nesten bare de som er gravide som har vært sykemeldt i min tid der. Det som er morsomt er at foreldrene klager på voksentetthet. Tror ikke de vet hvor godt de har det med tanke på hvor lite sykdom det er på huset. Har venner som jobber i andre barnehager der det så og si alltid er noen som er borte og egenmeldinger blir misbrukt for å kunne gjøre andre ting. 

Vi prøver å ha en kultur på avdelingen min, der det er greit å komme på jobb og ha en kjip dag. Dvs kanskje ikke være helt i form, men gjøre det man kan og ønsker. Funker ganske bra. Vi får jo omgangsyke og diverse sånn som alle andre, men har generelt lite sykdom. Kanskje 3 dager per ansatt på 9mnd. Opplever det også veldig greit å kunne komme å prøve å jobbe selv om jeg ikke er 100%, for så å gå hjem, eller tildeles nye oppgaver som passer "syketilstanden" min bedre.

Sykdom hos en fører jo bare mer ansvar over på andre og mer sykdom generelt. Dette merker man jo spesielt godt i barnehage, da vikarer og budsjett ikke er evig. Det er "lett" å bli syk hvis man ikke trives på jobb eller opplever større påkjenninger som følge av andres sykdom. Skaper en veldig dårlig kultur når det er mange som er syke samtidig, dessverre 😕      

Anonymkode: 05ca9...fc8

Er kommunalt hos oss men også en IA bedrift, men vi har skyhøyt fravær selv om alle sier de trives på jobb. Mulig vi er veldig uheldige med at mange har vanskelig tider samtidig. Noe er typisk omsorgsyrketing som vond rygg, betennelse i armen etc men også ting i livet som er vanskelig: alvorlig sykdom i familie, samlivsbrudd og andre igjen har diagnoser og helserelaterte ting de tidvis sliter med. Og selvfølgelig en og annen som har mest vondt i viljen. 

Klandrer ikke den enkelte som er borte men når man sjekker fraværsboka når man kommer på jobb og daglig ser 5-8 personer ikke er på jobb den dagen blir man litt oppgitt. 

HI

Anonymkode: f0396...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg og hadde mye fravær i 2018 pga barns sykdom. Følte jeg var bort en gang i uka, selv om det ikke var reelt. Jeg kjenner på dårlig samvittighet av å være hjemme om det barn eller meg selv som er syk, for selv med vikar på plass så blir arbeidsdagen til de andre litt mer slitsom( vi får ny vikar hver gang vi trenger vikar....)

Anonymkode: 4fb57...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i bhg og hadde mye fravær i 2018 pga barns sykdom. Følte jeg var bort en gang i uka, selv om det ikke var reelt. Jeg kjenner på dårlig samvittighet av å være hjemme om det barn eller meg selv som er syk, for selv med vikar på plass så blir arbeidsdagen til de andre litt mer slitsom( vi får ny vikar hver gang vi trenger vikar....)

Anonymkode: 4fb57...7e1

At man i perioder har endel fravær pga små barn eller egen sykdom er jo ganske vanlig men hos oss er det år etter år med samme mønster. Stakkars styrer som daglig må legge ny personalkabal. HI

Anonymkode: f0396...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til barn i barnehage må jeg si jeg syns det er utrolig dumt med en holdning om at de ansatte skal gå på jobb selv om de er syke. Ikke rart ungene er syke hele tiden. Blir bedt om å holde ungen hjemme fra barnehagen ved minste tegn til sykdom for å unngå smitte. Men hjelper jo lite det om de ansatte kommer syke på jobb. 

Anonymkode: 6a9d4...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som mor til barn i barnehage må jeg si jeg syns det er utrolig dumt med en holdning om at de ansatte skal gå på jobb selv om de er syke. Ikke rart ungene er syke hele tiden. Blir bedt om å holde ungen hjemme fra barnehagen ved minste tegn til sykdom for å unngå smitte. Men hjelper jo lite det om de ansatte kommer syke på jobb. 

Anonymkode: 6a9d4...aa6

Nå er det ikke smittsom sykdom som er problemet her, og jeg mener selvfølgelig ikke at de ansatte skal gå på jobb verken med influensa eller vond rygg. Og de skal være hjemme med sine syke barn som pappaen også tar sitt ansvar for forhåpentligvis. Jeg er bare frustrert over at dette påvirker jobb og trivsel i så stor grad at jeg vurderer om jeg holder ut fremover. Og så lurer jeg på om det er likt for alle barnehager eller om vi er spesielt uheldig. HI

Anonymkode: f0396...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i barnehage og har gjort det i mange år og trives veldig godt i jobben, med barna og foreldre og med kollegaene mine, liker å jobbe i lag og sammen mot mål. Det som sliter på energi og motivasjon er sykefraværet, det tar jo aldri slutt. Er rundt 22 fast ansatte og siden sommerferien har samtlige bortsett fra to andre og meg vært sykemeldt i kortere og lengre perioder. Det meste av fraværet er sikkert reelt og har ulike grunner men det tar jo så mye energi med omorganisering, vikarer som også overraskende ofte blir syke. 

Er dette jevnt over i alle barnehager eller har jeg vært ekstra «uheldig»? Må finne meg en annen type jobb om det ikke blir bedring. 

Anonymkode: f0396...f7d

Mye av det samme i bhg jeg jobber i. Men her får vi ikke vikarer:-( Så begynner å bli sliten av underbemanning. Hadde vi fått vikar så hadde det ikke gjort noe at folk ble syke. 

Anonymkode: 7b3ac...81c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er sånn overalt. Bhg til sønnen min var fantastisk. Lite fravær på samtlige ansatte, stor trivsel og fornøyde barn. Her hadde mange av de ansatte jobbet ved samme bhg i maaaange år, og var godt vokse, mellom 50 og 63 år. 

Bhg til datteren min er ille. Konstant fravær og del- sm på flere ansatte TIL ENHVER TID. Nye vikarer hver 3. Uke kanskje. Ekstremt mye fravær. Ped leder har vært syk i 8 mnd. Det første året hun gikk der var hun kun 11 mnd ved oppstart og jeg kjente på en dyp bekymring. Mange ganger var det INGEN morgenvakt fra hennes avd., slik at jeg måtte levere henne skrikende til en annen avd hvor hun ikke var trygg på de ansatte. En forferdelig situasjon. Hadde vi ikke vært på boligjakt, så hadde jeg byttet bhg tvert. Når vi har kjøpt ny bolig, så skal jeg bytte uansett om vi blir boende i nærheten av denne bhg eller ikke.

Så nei, det er ikke like ille overalt.

 

Anonymkode: 3664d...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, sykefravær er en utfordring i barnehage, både på grunn av smitte og belastninger. Men vår IA - leder i kommunen, og også andre vi har vært på foredrag med påpeker: høyt sykefravær speiler kvaliteten på de ansatte som er igjen på jobb, og ikke på dem som er hjemme. Dvs at dårlig arbeidsmiljø, dømming og dobbeltmoral «jeg er aldri syk derfor er jeg flink», er med på å gjøre veien tilbake til jobb vanskeligere, og at noen kan bli sykere av det. 

 

Vi har hatt mye sykefravær i perioder hos oss, gjerne klassisk influensasesong og omgangssyke, brekte bein osv, og har allikevel noen som aldri er syke. De sier selv at de er heldige/har flaks, og de føler virkelig med de få som får alt. Folk karrer seg på jobb, og man ser at folk er syke før de blir hjemme, men forskjeller er det allikevel... i familien vår blir to av barna aldri syke, mens mellomste virker som en magnet på smitte. Tror ikke det hjelper om jeg sier til henne at hun må ta seg sammen og la være og bli syk... mennesker er forskjellige... 

Barnehage er et sted med mye smitte, leker i munnen, og foreldre inn og ut med all slags smitte. Man skal prise seg lykkelig om man er en av de som ikke får noe av alt som går... Heldigvis er jeg en av dem...

Anonymkode: 7126b...972

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, sykefravær er en utfordring i barnehage, både på grunn av smitte og belastninger. Men vår IA - leder i kommunen, og også andre vi har vært på foredrag med påpeker: høyt sykefravær speiler kvaliteten på de ansatte som er igjen på jobb, og ikke på dem som er hjemme. Dvs at dårlig arbeidsmiljø, dømming og dobbeltmoral «jeg er aldri syk derfor er jeg flink», er med på å gjøre veien tilbake til jobb vanskeligere, og at noen kan bli sykere av det. 

 

Vi har hatt mye sykefravær i perioder hos oss, gjerne klassisk influensasesong og omgangssyke, brekte bein osv, og har allikevel noen som aldri er syke. De sier selv at de er heldige/har flaks, og de føler virkelig med de få som får alt. Folk karrer seg på jobb, og man ser at folk er syke før de blir hjemme, men forskjeller er det allikevel... i familien vår blir to av barna aldri syke, mens mellomste virker som en magnet på smitte. Tror ikke det hjelper om jeg sier til henne at hun må ta seg sammen og la være og bli syk... mennesker er forskjellige... 

Barnehage er et sted med mye smitte, leker i munnen, og foreldre inn og ut med all slags smitte. Man skal prise seg lykkelig om man er en av de som ikke får noe av alt som går... Heldigvis er jeg en av dem...

Anonymkode: 7126b...972

Er selvfølgelig glad for at jeg er en som ikke er syk eller har vært sykemeldt de siste årene, men koster å være den som er på jobb også. Tror ikke jeg bidrar til at folk må på jobb men noe å tenke på. Nå er det kun 2 hos oss som ikke er endel syke så da er det ikke mange til å dra «alltid frisk»-kortet. 

Om det ikke endrer seg må jeg endre min jobbsituasjon for jeg nærmer meg utbrenthet pga uforutsigbarhet, overtid og slitasje selv. 

Anonymkode: f0396...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er selvfølgelig glad for at jeg er en som ikke er syk eller har vært sykemeldt de siste årene, men koster å være den som er på jobb også. Tror ikke jeg bidrar til at folk må på jobb men noe å tenke på. Nå er det kun 2 hos oss som ikke er endel syke så da er det ikke mange til å dra «alltid frisk»-kortet. 

Om det ikke endrer seg må jeg endre min jobbsituasjon for jeg nærmer meg utbrenthet pga uforutsigbarhet, overtid og slitasje selv. 

Anonymkode: f0396...f7d

Da er det nok lurt å skifte jobb. Barnehageyrket er et av yrkene med høyest sykefraværsprosent - slik har det alltid vært og det kommer nok ikke til å endre seg med det første. Jobber selv i barnehage og vi ligger vel på en 10% sykefraværsprosent noe som er under snittet. Det er heftig i perioder for oss som står igjen, spesielt når det ikke blir satt inn vikar. I vinterhalvåret er vi konstant underbemannet, men sommerhalvåret er fantastisk. Vi har så vidt jeg vet, ingen ansatte med dårlig arbeidsmoral. De fleste som blir syk hos oss, blir sendt hjem fra jobb. Altså prøver man seg om man føler seg pjusk og går heller hjem hvis man ikke blir bedre. Vi er 20 ansatte hos oss og 18 av oss har småbarn selv. De fleste har mer enn et barn. Dermed er nesten samtlige av oss i en periode i livet der man har høyere sykefravær pga syke barn og dette med at man, hvis man føler seg skranten i formen, ikke har muligheten til hvile slik folk med eldre barn/voksne barn kan. 

Anonymkode: a80f1...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehage er ingen god jobb. Ingen bra plass å være for verken liten eller stor. Finnes nok noen få unntak. Men jevnt over unger med alt for lange dager og alt for få voksne. Rart det ikke smeller snart ! Så glad jeg aldri skal sette mine ben i en barnehage mer. 

Anonymkode: 59fe3...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehage er ingen god jobb. Ingen bra plass å være for verken liten eller stor. Finnes nok noen få unntak. Men jevnt over unger med alt for lange dager og alt for få voksne. Rart det ikke smeller snart ! Så glad jeg aldri skal sette mine ben i en barnehage mer. 

Anonymkode: 59fe3...12d

Sånne kommentarer gjør meg pissed. Å  stemple barnehage generelt som en dårlig jobb og dårlig plass å være er bare idiotisk. Ja, barnehage er slitsomt, og bemanningen burde vært mye bedre, men det kan og være en fantastisk jobb, og mange trives godt med å jobbe i barnehage. Jeg er og glad for at du aldri skal sette dine bein i en barnehage mer

Anonymkode: 96295...d49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehage er ingen god jobb. Ingen bra plass å være for verken liten eller stor. Finnes nok noen få unntak. Men jevnt over unger med alt for lange dager og alt for få voksne. Rart det ikke smeller snart ! Så glad jeg aldri skal sette mine ben i en barnehage mer. 

Anonymkode: 59fe3...12d

Høres ut som ditt valg er fint for oss som elsker jobben vår i barnehagen og barna som går i den også... Jeg har jobbet i barnehage siden 1996 og elsker jobben min, å bli kjent med små og familiene deres, påvirke og følge utviklingen deres og se de utnytte sitt potensiale. 

Enig med deg at det er få voksne i grunnbemanningen og det håper jeg at politikerne innser og utvider den nye normen. Vi som er på jobb strekker oss langt for at barn og foreldre ikke skal merke fravær og sykdom, og stadig nye krav om hva vi skal gjennomføre øker. 

Om jeg holder ut resten av mitt yrkesaktive liv tviler jeg på men har ikke funnet noe godt alternativ foreløpig. HI 

Anonymkode: f0396...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som mor til barn i barnehage må jeg si jeg syns det er utrolig dumt med en holdning om at de ansatte skal gå på jobb selv om de er syke. Ikke rart ungene er syke hele tiden. Blir bedt om å holde ungen hjemme fra barnehagen ved minste tegn til sykdom for å unngå smitte. Men hjelper jo lite det om de ansatte kommer syke på jobb. 

Anonymkode: 6a9d4...aa6

Går ikke på jobb hvis jeg er syk og er smittsom. Om jeg har betennelse i håndleddet er det ganske mye annet jeg kan gjøre på jobb, med tilretteleggelse. Kommer ikke på jobb med feber osv. Så hvis du henviser til det jeg skrev så tror jeg du har forstått meg feil. Svært få hos oss som har fravær på flere uker med influensa/omgangsyke, det går over raskt. Handler om annen sykdom der ansatte er borte over lenger tid. 

Anonymkode: 05ca9...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...