Gå til innhold

Bør absolutt alle ha donorkort på helsenorge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kom på snakk rundt lunsjbordet på jobb i går, og alle tok det som en selvfølge, at alle ønsket å være donor. Jeg tørte ikke å si det høyt, men jeg kjenner på en sterk vemmelse med tanken på dette, og jeg ønsker ikke å stå som donor, jeg har også informert mine nærmeste. Er dette noe jeg bare bør holde for meg selv? Statistisk, så er jeg ikke alene, men i sosiale sammenhenger, så virker det som dette er noe jeg ikke bør si høyt. For de ligger liksom i kortene att alle skal være positive til å være donor. Men så viser det seg at i praksis, så er det mange flere enn meg som ikke liker den tanken. Hvorfor er det så sosialt uakseptert å s høyt at en ikke ønsker å være donor?

Anonymkode: abf35...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kom på snakk rundt lunsjbordet på jobb i går, og alle tok det som en selvfølge, at alle ønsket å være donor. Jeg tørte ikke å si det høyt, men jeg kjenner på en sterk vemmelse med tanken på dette, og jeg ønsker ikke å stå som donor, jeg har også informert mine nærmeste. Er dette noe jeg bare bør holde for meg selv? Statistisk, så er jeg ikke alene, men i sosiale sammenhenger, så virker det som dette er noe jeg ikke bør si høyt. For de ligger liksom i kortene att alle skal være positive til å være donor. Men så viser det seg at i praksis, så er det mange flere enn meg som ikke liker den tanken. Hvorfor er det så sosialt uakseptert å s høyt at en ikke ønsker å være donor?

Anonymkode: abf35...4a4

Fordi det er veldig rart at man ikke vil hjelpe andre til å få leve videre, når man selv er død.

Anonymkode: 55ac7...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kom på snakk rundt lunsjbordet på jobb i går, og alle tok det som en selvfølge, at alle ønsket å være donor. Jeg tørte ikke å si det høyt, men jeg kjenner på en sterk vemmelse med tanken på dette, og jeg ønsker ikke å stå som donor, jeg har også informert mine nærmeste. Er dette noe jeg bare bør holde for meg selv? Statistisk, så er jeg ikke alene, men i sosiale sammenhenger, så virker det som dette er noe jeg ikke bør si høyt. For de ligger liksom i kortene att alle skal være positive til å være donor. Men så viser det seg at i praksis, så er det mange flere enn meg som ikke liker den tanken. Hvorfor er det så sosialt uakseptert å s høyt at en ikke ønsker å være donor?

Anonymkode: abf35...4a4

Jeg regner med at du også kjenner på sterk vemmelse ved tanken på å ta imot andre menneskers organer, og derfor vil takke nei til å få transplantert organer ved behov? 

Anonymkode: 16b08...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgansgspunktet så ønsker jeg heller ikke å motta andres organer, men om jeg vil tenke på denne måten, om jeg noen gang kommer i den situasjonen, vet jeg ikke. 

Det jeg syns er litt rart, er at ikke flere er åpne om, at de ikke ønsker å være donor. Statistisk så sier mange flere ja ved undersøkelser, enn hva som er tilfelle når det virkelig gjelder. 

Anonymkode: abf35...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at de som ikke registrerer seg som donor (ikke ønsker å være det), burde heller ikke få muligheten til å få fra de (få) tilgjengelige donororganene som er hvis det skulle være akutt behov. 

Jeg annerkjenner at noen ikke ønsker å være det, eller ikke aksepterer å gi fra sine nærmeste hvis de står i situasjonen, men jeg syntes det er en egoistisk holdning å ha. 

Endret av litekreativtbrukernavn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I utgansgspunktet så ønsker jeg heller ikke å motta andres organer, men om jeg vil tenke på denne måten, om jeg noen gang kommer i den situasjonen, vet jeg ikke. 

Det jeg syns er litt rart, er at ikke flere er åpne om, at de ikke ønsker å være donor. Statistisk så sier mange flere ja ved undersøkelser, enn hva som er tilfelle når det virkelig gjelder. 

Anonymkode: abf35...4a4

Jeg tenker at grunnen til det kan være at når det gjelder så er det til syvende og  sist pasientens familie som bestemmer, og de vet kanskje ikke hva psaienten hadde ønsket og sier derfor nei. Eller de klarer ikke tanken på at det skal doneres, de klarer ikke å forholde seg til det i den situsjonen de står i.

Anonymkode: 55ac7...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg mener at de som ikke registrerer seg som donor (ikke ønsker å være det), burde heller ikke få muligheten til å få fra de (få) tilgjengelige donororganene som er hvis det skulle være akutt behov. 

Jeg annerkjenner at noen ikke ønsker å være det, eller ikke aksepterer å gi fra sine nærmeste hvis de står i situasjonen, men jeg syntes det er en egoistisk holdning å ha. 

Veldig enig👍🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgansgspunktet så ønsker jeg heller ikke å motta andres organer, men om jeg vil tenke på denne måten, om jeg noen gang kommer i den situasjonen, vet jeg ikke. 

Det jeg syns er litt rart, er at ikke flere er åpne om, at de ikke ønsker å være donor. Statistisk så sier mange flere ja ved undersøkelser, enn hva som er tilfelle når det virkelig gjelder. 

Anonymkode: abf35...4a4

Hvorfor ønsker du  ikke å motta organer?

Anonymkode: 55ac7...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg mener at de som ikke registrerer seg som donor (ikke ønsker å være det), burde heller ikke få muligheten til å få fra de (få) tilgjengelige donororganene som er hvis det skulle være akutt behov. 

Jeg annerkjenner at noen ikke ønsker å være det, eller ikke aksepterer å gi fra sine nærmeste hvis de står i situasjonen, men jeg syntes det er en egoistisk holdning å ha. 

Mener du det samme når det kommer til blodoverføringer? 

Vi mennesker er egoistiske vesener.

Jeg syns det er kjempeviktig at organer som doneres er gitt frivillig, uten tvang eller manipulering på noen som helst måte. Er selv registrert donor, så det ligger ikke der, men tanken på å ta imot organer til meg selv eller til mine barn uten å være helt sikker på at donoren var 100% villig er litt vond.

Jeg tror også mange glemmer at man ikke kan donere bort organer om f.eks hjertet har sluttet å slå. Eneste måten man kan være donor på er om alt annet enn hjernen fortsatt virker. Det vil si at man kun må være erklært hjernedø før de kan hente ut organene. Jeg kan derfor godt forstå at ikke alle er villige til å ha donorkort. 

Anonymkode: c6f05...235

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at folk ikke har lyst til å være åpen om å være i mot organdonor. Det burde de ikke heller. 

Å ikke ville hjelp / redde livet til mennesker etter sin død, synes jeg er egoistisk. Rett og slett. 

Hva hvis barnet ditt trenger et nytt hjerte? Da er du nok glad for at noen andre er villige til å gi det sitt. 

Da jeg var liten, likte jeg ikke tanken på at noen skulle ta ut hjertet mitt etter min død. Men som voksen, klarer jeg å skjønne at det å redde ca 7 liv, det er fornuftig og det eneste riktige. 

Anonymkode: 51aaa...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I utgansgspunktet så ønsker jeg heller ikke å motta andres organer, men om jeg vil tenke på denne måten, om jeg noen gang kommer i den situasjonen, vet jeg ikke. 

Det jeg syns er litt rart, er at ikke flere er åpne om, at de ikke ønsker å være donor. Statistisk så sier mange flere ja ved undersøkelser, enn hva som er tilfelle når det virkelig gjelder. 

Anonymkode: abf35...4a4

Da bør du være åpen til dine nærmeste om dette: Du ønsker ikke å hjelpe andre mennesker til å overleve dersom du dør, og du ønsker ikke hjelp fra andre mennesker dersom du selv skulle komme i en livstruende situasjon. Da vet de det, og kan takke nei på dine vegne til begge deler. 

Anonymkode: 16b08...d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, litekreativtbrukernavn skrev:

Jeg mener at de som ikke registrerer seg som donor (ikke ønsker å være det), burde heller ikke få muligheten til å få fra de (få) tilgjengelige donororganene som er hvis det skulle være akutt behov. 

Jeg annerkjenner at noen ikke ønsker å være det, eller ikke aksepterer å gi fra sine nærmeste hvis de står i situasjonen, men jeg syntes det er en egoistisk holdning å ha. 

Enig!

Når du er dau trenger du ikke organene og du vil ikke kjenne noe på den vemmeligheten!

 

Anonymkode: 380f2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lite akseptert fordi det er utrolig egoistisk. Dersom ditt barn f.eks. kun vil overleve om det får et nytt hjerte og ett blir tilgjengelig, ville du takket nei? Jeg tipper du ville takket ja, og i så fall bør man også være villig til å gi. De færreste liker vel egentlig tanken, men jeg mener at dersom man selv ville takket ja til seg selv eller sine nærmeste, så bør man si ja til å være donor også. Om du er 100% sikker på at du ville takket nei, uansett, er det en annen sak. 

Anonymkode: 580fc...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns folk skal slutte å diskutere det i lunsjen, dette er en privat sak.

Jeg ser ut som en ung frisk dame. Har 3 barn og lever at aktivt liv med trening 2-3 ganger i uken og full jobb.
Alle ser på meg som ekstremt frisk og sunn noe jeg også er, men det har ikke alltid vært slik.

Når dette spørsmålet kommer opp lar jeg vært å svare, da antar alle at jeg ikke er registrert som donor, noe jeg heller ikke er.
Jeg får beskjed om at det må jeg bare gjøre, tenk på alle jar kan redde.
Vel jeg kan ikke på grunn av tidligere sykdomshistorie.
Sier jeg det, vil alle absolutt vite hva som feiler meg, jeg har ikke lyst til å legge ut om min sykdomshistorie til alle og enhver, men den norske holdningen er at har man sagt A, så må man si B uansett om man blir presset til å si A.

Anonymkode: aa255...833

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da bør du være åpen til dine nærmeste om dette: Du ønsker ikke å hjelpe andre mennesker til å overleve dersom du dør, og du ønsker ikke hjelp fra andre mennesker dersom du selv skulle komme i en livstruende situasjon. Da vet de det, og kan takke nei på dine vegne til begge deler. 

Anonymkode: 16b08...d39

Jeg er åpen om det, men om jeg en gang i fremtiden kommer til å ta i mot, det må jeg svare på om jeg en gang havner der det blir aktuelt. 

Skjønner dette er et vepsebol, men når en vet at rundt 30% sier nei til organdonasjon, så er det mange som ikke liker den tanken. Tanken på at mitt hjerte skal redde en pedofil, drapsmann eller lignende syns jeg er skremmende. Jeg blir også litt skeptisk, når jeg leser at de har endret kriteriene, for å fastslå hjernedød, slik at de kan få flere donorer. 

Tror mange sier at de er positive til organdonasjon, uten å ha tenkt så nøye gjennom det. Sikkert derfor mange flere sier nei, når det virkelig gjelder.

Anonymkode: abf35...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns folk skal slutte å diskutere det i lunsjen, dette er en privat sak.

Jeg ser ut som en ung frisk dame. Har 3 barn og lever at aktivt liv med trening 2-3 ganger i uken og full jobb.
Alle ser på meg som ekstremt frisk og sunn noe jeg også er, men det har ikke alltid vært slik.

Når dette spørsmålet kommer opp lar jeg vært å svare, da antar alle at jeg ikke er registrert som donor, noe jeg heller ikke er.
Jeg får beskjed om at det må jeg bare gjøre, tenk på alle jar kan redde.
Vel jeg kan ikke på grunn av tidligere sykdomshistorie.
Sier jeg det, vil alle absolutt vite hva som feiler meg, jeg har ikke lyst til å legge ut om min sykdomshistorie til alle og enhver, men den norske holdningen er at har man sagt A, så må man si B uansett om man blir presset til å si A.

Anonymkode: aa255...833

Hvis du faktisk ikke kan donere pga sykdom, da kan du bare si at du er donor. En liten hvit løgn. Da slipper du å si både A, B, C og D!

Men det er egoistisk å ikke være donor, hvis du er frisk. 

Anonymkode: 380f2...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du det samme når det kommer til blodoverføringer? 

Vi mennesker er egoistiske vesener.

Jeg syns det er kjempeviktig at organer som doneres er gitt frivillig, uten tvang eller manipulering på noen som helst måte. Er selv registrert donor, så det ligger ikke der, men tanken på å ta imot organer til meg selv eller til mine barn uten å være helt sikker på at donoren var 100% villig er litt vond.

Jeg tror også mange glemmer at man ikke kan donere bort organer om f.eks hjertet har sluttet å slå. Eneste måten man kan være donor på er om alt annet enn hjernen fortsatt virker. Det vil si at man kun må være erklært hjernedø før de kan hente ut organene. Jeg kan derfor godt forstå at ikke alle er villige til å ha donorkort. 

Anonymkode: c6f05...235

Nei, det gjør jeg nok ikke. Noe kanskje fordi endel som kanskje ønsker å være blod donor (meg selv, med blodtype 0 tilogmed) ikke kan pga feks helse (hos meg er det så enkelt som at jeg ammer akkurat nå, og før det fikk jeg ikke lov grunnet lav HB). Organdonasjon er "lettere" sånn sett, de fleste har noe å bidra med uansett. 

Folk er seg selv nermest, ja. Og jeg tror at mange som sier nei i diskusjoner kanskje ikke har reflektert så mye over hva de ville gjort om de sto på motsatt ende. Med sin mor, bror, ektefelle eller barn. 

Jeg jobber i helsevesenet, og har deltatt i noen donor samtaler (når pårørende blir spurt på vegne av den potensielle donoren), og de aller fleste sier ja nettopp fordi de får all informasjonen de trenger - Også prognosen til donoren, og hvorfor han/hun er ønsket som donor. Dette er jo informasjon de ferreste tilegner seg på forhånd, og det syntes jeg er synd. Om man har det, og reflektert godt, og fortsatt sirkler tilbake til et "nei"... Javel. Det respekterer jeg kanskje mer. Men de fleste evner ikke det, før de står i en sjokk-situasjon. Og da er det synd om den som kunne vært donor har sagt til alle at en ikke vil det, så de sier nei når de blir spurt på donoren vegne, hvis det kunne vært en sjanse for at man ombestemte seg med nok informasjon. 

Selv vet jeg godt at et bankende hjerte ikke betyr liv nødvendigvis, og hvilke prognoser vi snakker om hvis de begynner å vurdere alternativet (på sykehuset), derfor klarer jeg av pragmatiske grunner å svare ja både på mine vegne og familien min sin. Men selvfølgelig ville det vært knall hardt å stå i det, hvis det gjaldt mine barn. Uten tvil! Samtidig vet jeg at når sorgen var mindre rå så ville det føles rett allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns folk skal slutte å diskutere det i lunsjen, dette er en privat sak.

Jeg ser ut som en ung frisk dame. Har 3 barn og lever at aktivt liv med trening 2-3 ganger i uken og full jobb.
Alle ser på meg som ekstremt frisk og sunn noe jeg også er, men det har ikke alltid vært slik.

Når dette spørsmålet kommer opp lar jeg vært å svare, da antar alle at jeg ikke er registrert som donor, noe jeg heller ikke er.
Jeg får beskjed om at det må jeg bare gjøre, tenk på alle jar kan redde.
Vel jeg kan ikke på grunn av tidligere sykdomshistorie.
Sier jeg det, vil alle absolutt vite hva som feiler meg, jeg har ikke lyst til å legge ut om min sykdomshistorie til alle og enhver, men den norske holdningen er at har man sagt A, så må man si B uansett om man blir presset til å si A.

Anonymkode: aa255...833

 

De kan bare forsyne seg! Kan du svare. Det er ikke opp til deg etter din død å vurdere hva de kan bruke, du kan bare tillate dem å bruke det de trenger. Kan de ikke bruke noe er det fordi det er ødelagt, og om de kan bruke noe så kan de det. Dersom du er positiv til organdonasjon da.

hvorfor det ikke er sosialt akseptabelt å være negativ til det er fordi det er så vanskelig å forstå hvorfor. Enhver mening man har er jo gjerne knyttet opp mot fordeler og ulemper, og jeg finner ingen ulemper mot organdonasjon. Derfor vil jeg ofte se på dem som er mot som egoister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som ville ønsket at barna sine fikk et nytt organ hvis det var nødvendig for at de skal overleve burde stå som donorer.

Egentlig hadde det beste vært om registeret ble avviklet og alle myte stille kroppen sin til disposisjon når de var døde, enten til donasjon, til forskning eller til andre ting den eventuelt kunne brukes til.

Anonymkode: 03bc7...de8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns folk skal slutte å diskutere det i lunsjen, dette er en privat sak.

Jeg ser ut som en ung frisk dame. Har 3 barn og lever at aktivt liv med trening 2-3 ganger i uken og full jobb.
Alle ser på meg som ekstremt frisk og sunn noe jeg også er, men det har ikke alltid vært slik.

Når dette spørsmålet kommer opp lar jeg vært å svare, da antar alle at jeg ikke er registrert som donor, noe jeg heller ikke er.
Jeg får beskjed om at det må jeg bare gjøre, tenk på alle jar kan redde.
Vel jeg kan ikke på grunn av tidligere sykdomshistorie.
Sier jeg det, vil alle absolutt vite hva som feiler meg, jeg har ikke lyst til å legge ut om min sykdomshistorie til alle og enhver, men den norske holdningen er at har man sagt A, så må man si B uansett om man blir presset til å si A.

Anonymkode: aa255...833

Så fordi hele verden skal ta hensyn til deg skal ingen kunne diskutere donor????

Sjelden jeg blir mer sjokkert over folk som tror verden dreier seg rundt deres egen navle!!

Folk bør diskutere donasjon!!! Fordi da blir det mer oppmerksomhet rundt temaet. Og folk som sier nei til donasjon «bare fordi» bør være flaue!

Og du bør gå litt i deg selv... 

Anonymkode: 111eb...4ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er donor og det samme er mannen. Men jeg greier ikke at ungene skal være det. Det skal de få bestemme når de er 18 år. 

Anonymkode: a360e...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle som ville ønsket at barna sine fikk et nytt organ hvis det var nødvendig for at de skal overleve burde stå som donorer.

Egentlig hadde det beste vært om registeret ble avviklet og alle myte stille kroppen sin til disposisjon når de var døde, enten til donasjon, til forskning eller til andre ting den eventuelt kunne brukes til.

Anonymkode: 03bc7...de8

Helt enig! 

Anonymkode: 075ca...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Alle som ville ønsket at barna sine fikk et nytt organ hvis det var nødvendig for at de skal overleve burde stå som donorer.

Egentlig hadde det beste vært om registeret ble avviklet og alle myte stille kroppen sin til disposisjon når de var døde, enten til donasjon, til forskning eller til andre ting den eventuelt kunne brukes til.

Anonymkode: 03bc7...de8

tullprat, man skal ha retten til å bestemme om kroppen skal brukes til noe etter døden.

Anonymkode: 86f6c...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

tullprat, man skal ha retten til å bestemme om kroppen skal brukes til noe etter døden.

Anonymkode: 86f6c...ac0

Da burde man heller ikke ha lov til å motta organer

Anonymkode: 55ac7...bb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann ønsker ikke å være organdonor. Jeg har sagt klart og tydelig i fra at jeg ikke kommer til å respektere det dersom han dør før meg og organene hans kan doneres. Han ler litt av det, men han vet jeg ikke tuller. Han har dessuten svært lite å si i den situasjonen,  han vil jo være død, og som gjenlevende ektefelle sier jeg ja til donasjon! 

Jeg skulle ønske man kunne reservere seg MOT donasjon og også da samtidig reservere seg mot å MOTTA organer. Dersom man ikke reserverer seg burde man kunne anta at alle er for organdonasjon.

Anonymkode: 69fe2...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...