Gå til innhold

Spisevegring hos baby 9 mnd - trenger eksperthjelp!!


Stoort ønske om en til...

Anbefalte innlegg

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det sånn med mitt første barn. Ammet da. Reddet nok alt. Fullammet i ca 12 mnd. Ble så lagt inn på sykehus med rs og lungebetennelse og oppdaget hard astma (hadde vært del av «helsevesenet» hele veien, ingen så astma før). Etter forstøver økte appetitten. Han er fremdeles kresen. Etter barn nr tre innser jeg at angsten og pågåenheten man har for mat nok forsterker vegringen. Ekstremt vanskelig når de ligger å bikker. Men en lege på sykehuset sa: «tenk at dette er ditt niende barn. At du ikke har kapasiteten til å følge så godt med på hva han får inn hele tiden». Går det bare nedover blir det sonde og sykehus. Hun dør ikke. Prøv å slipp litt. Mine desperate øyne og stivhet hjalp nok ikke på matlysten. Og til dere som syns Oboy er ille: på lungeavdelingen der vi var innlagt spurte sykepleierne de mest vegrende barna (litt eldre enn 9 mnd da) hva de ville ha. Svarte de twist eller popcorn ringte de straks til kjøkkenet som kom med dette. Rikshospitalers team for spisevegring hos barn anbefaler ostepop. Alt handler om å skape matlyst og matglede. Å oppleve gode følelser i kroppen når man tar noe i munnen. For denne gruppen kommer næring etterpå. Ellers hadde legen med tips om det niende barnet mye rett: i sultrammede land vegrer ikke ungene seg på den måten. De spiser det de får. Med mindre de er for somatisk sjuke til at kroppen håndterer det. Men det er man ikke hakket før sonde 🙂

Anonymkode: 2ce92...a71

"Tenk at det er ditt niende barn". Jeg likte den tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk beskjed om å putte litt oboy i melka, hjalp innimellom. Vi fikk beskjed om å nesten tvangsmate med smoothie, grøt på sånn smoothiepakker osv.. 

det var virkelig hardt en periode og fortsatt er det lite mat som går ned... men nå er hun 3år og 4mnd, 12kg og 98cm. 

 

Anonymkode: a87b2...8ca

Blir det ikke verre med tvangsforing? Vesla bare lukker munnen hvis jeg tilbyr smoothie, yoghurt, grøt. Og da vil jeg ikke tvangsfore henne for det blir vel verre senere. Men samtidig blir jeg GAL av å høre all rumlingen i magen hennes. "Du er åpenbart sulten - spis!!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

På apoteket har de spesial ernæring, de har med jordbærsmak, sjokolade, også uten noe smak. En flaske på 200 ml har 306 kcal som er ganske mye egentlig. Også har de også smothie med en del kcal. Mitt barn hadde sonde og nå peg (knapp på magen) pga h*n drakk så lite selv. Men så har barnet mitt problemer også med tarmen, maten hennes fordøyet seg veldig sakte i forhold til hva som er normalt hos andre barn dermed har h*n ikke noe sulthetsfølelse. Apoteket har også andre diverse ernæringsmidler som man må ha resept på, da får du også de andre jeg nevnte først gratis. Snakk med legen, krev å få utredning. Skriv ned alt det barnet ditt får i seg og til hvilken klokkeslett. Da med dette til legen og følg med på vekta. Dra på helsestasjonen og vei med mindre du har en baby vekt hjemme

Anonymkode: f0b8a...609

Jeg skal høre med legen, kreve utredning og spørre ang. denne spesial ernæringen du nevner 👍 Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Hun ligger etter med bl.a. å gripe leker (har endelig begynt med det først nå), kan ikke sitte, kan snu seg fra ryggen til magen men blir liggende på magen uten å snu seg rundt sin egen akse (skal visstnok kunne dette). 

Det at jeg stresser med maten er fordi hun er slank. Veier kun 6 kg, men hun følger sin egen kurve. 

Drar på helsestasjonen og veier henne en gang pr mnd og det er de som stresser meg sånn. Får hele tiden høre at jeg burde gi mer mat "prøv det og det" osv. Har vært hos legen som sier at så lenge hun virker blid og fornøyd så er det bra.

Nå ble jeg bare kjempe stressa pga at hun ikke spiste noenting (bokstavelig talt), i forhold til tidligere hvor hun kunne spise "greit". 

Men et helt enig slik en skriver her at jo mer jeg stresser desto verre blir det. Hun merker det. Men det å ikke stresse er lettere sagt enn gjort. Når du hører det rumle i magen hennes og hun nektet å få i seg mat/drikke på 6timer, ja da blir man desperat. Særlig når hun er tynn fra før.

Det skjønner jeg kjempegodt at du er stressa over ❤️ 

Dette kommer til å gå bra selv om det føles desperat og «på håret» nå. 

Hun legges inn med sonde om det er krise. Hang in there! Kan noen andre prøve å mate så ditt og samboers «kav» blir litt tatt fra henne en dag eller to?

Anonymkode: 2ce92...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sette ei skål med grøt el.l. forran ho, slik at ho kan plaske og leike med maten? Då får ho på hendene og dei går då inn i munnen. Griseriet kan du vaske når hun har begynt å spise 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Blir det ikke verre med tvangsforing? Vesla bare lukker munnen hvis jeg tilbyr smoothie, yoghurt, grøt. Og da vil jeg ikke tvangsfore henne for det blir vel verre senere. Men samtidig blir jeg GAL av å høre all rumlingen i magen hennes. "Du er åpenbart sulten - spis!!!!"

Har du prøvd å la henne spise selv?

Anonymkode: 95312...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Hun ligger etter med bl.a. å gripe leker (har endelig begynt med det først nå), kan ikke sitte, kan snu seg fra ryggen til magen men blir liggende på magen uten å snu seg rundt sin egen akse (skal visstnok kunne dette). 

Det at jeg stresser med maten er fordi hun er slank. Veier kun 6 kg, men hun følger sin egen kurve. 

Drar på helsestasjonen og veier henne en gang pr mnd og det er de som stresser meg sånn. Får hele tiden høre at jeg burde gi mer mat "prøv det og det" osv. Har vært hos legen som sier at så lenge hun virker blid og fornøyd så er det bra.

Nå ble jeg bare kjempe stressa pga at hun ikke spiste noenting (bokstavelig talt), i forhold til tidligere hvor hun kunne spise "greit". 

Men et helt enig slik en skriver her at jo mer jeg stresser desto verre blir det. Hun merker det. Men det å ikke stresse er lettere sagt enn gjort. Når du hører det rumle i magen hennes og hun nektet å få i seg mat/drikke på 6timer, ja da blir man desperat. Særlig når hun er tynn fra før.

Noen barn er seinere motorisk enn andre barn, uten at det er noe galt av den grunn. Akkurat som noen barn prater senere enn andre barn. Jeg jobber med de aller minste i barnehagen og har hatt unger som er motorisk som ditt barn når de begynte, som ikke snudde seg ikke, ikke grep etter leker, ikke kunne sitte eller krabbe. De bare lå der rett og slett. Det var ikke noe galt med noen av barna, de bare var litt trege, og de tok igjen sine jevnaldrende etterhvert. Jeg tror du stresser veldig (noe som er forståelig), men prøv å senke skuldrene litt. Hun merker hvis du stresser veldig med å få i henne mat, kanskje du blir lei deg.

Anonymkode: 95312...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk så vond av dere at jeg fikk behov for å tilby min hjelp om dere ønsket 😅 Har så utrolig roen med barn nr 3, ser hvordan det virkelig er en greie, hadde det ikke sånn med de første. Meg som hadde barnet som gikk ned en kg. Om du bor på Vestlandet tar jeg henne gjerne en dag og ser om der hjelper med utenfra-ro. Så kan du leke med mi på 7 mnd i rommet ved siden av 🥂 Helt ute ide, men hadde kanskje funket.

Anonymkode: 2ce92...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt et barn med skikkelig spisevegring. Det startet med refluks når hun var 2 mnd. Vi var innlagt på sykehus i en mnd med sonde. Hun spiste ikke normalt før hun var 3,5 år. En lang periode levde hun på grillpølse, brødskive med Nugatti og en type middagsglass. Var i kontakt med psykolog som var ekspert på barn med spisevegring. Hun sa vi skulle gi henne det hun likte, om det så var tacosaus på grøten. Det spilte ingen rolle. Det viktigste var at hun lærte seg at mat var positivt. Men, nå gikk jo vår situasjon over lang tid da, og spisevegringen var alvorlig.

Anonymkode: 3e3ae...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Valkyriemamma skrev:

Har du prøvd å sette ei skål med grøt el.l. forran ho, slik at ho kan plaske og leike med maten? Då får ho på hendene og dei går då inn i munnen. Griseriet kan du vaske når hun har begynt å spise 😅

Hånd-munn koordinasjon er hun dårlig på. Men dette skal jeg jammen prøve. Takk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Hånd-munn koordinasjon er hun dårlig på. Men dette skal jeg jammen prøve. Takk 👍

Gi henne bolle i hånda, eller spagettifyll, sjokoladekakeglassur osv! Som hun selv kan spise mens dere går noen steg bakover. Helsestasjonhysteriet dreper matglede. La henne få smak på smak. Brokkoli og nitrist barnegrøt kan komme etterpå! 

Anonymkode: 2ce92...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt et barn med skikkelig spisevegring. Det startet med refluks når hun var 2 mnd. Vi var innlagt på sykehus i en mnd med sonde. Hun spiste ikke normalt før hun var 3,5 år. En lang periode levde hun på grillpølse, brødskive med Nugatti og en type middagsglass. Var i kontakt med psykolog som var ekspert på barn med spisevegring. Hun sa vi skulle gi henne det hun likte, om det så var tacosaus på grøten. Det spilte ingen rolle. Det viktigste var at hun lærte seg at mat var positivt. Men, nå gikk jo vår situasjon over lang tid da, og spisevegringen var alvorlig.

Anonymkode: 3e3ae...4a4

Utfordringen min er å få henne opp i vekt samtidig som at maten forbindes med noe positivt. Og det å finne en balanse der er bare så utrolig vanskelig. Hun likte veldig godt sinlac grøten, og fikk den ofte, og nå er hun lei den. Ikke så rart når hun spiste den hele tiden 😕 

Hvordan går det med datteren deres nå? Du skrev at spisevegringen var alvorlig. Vil det si at hun ikke lenger vegrer seg for å spise mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi slet med det samme rundt den alderen, men det var mye pga antibiotikakurer, matallergier og ubehag. I vårt tilfelle prøvde vi ALT av matvarer (som ikke hn var allergisk mot, ble mye amming, men vi fant noe som slo an:

Alt nedenfor skal hun kunne spise selv

Firkantet boks med en slags blåbærkjeks fra barnemathyllen med et lilla blåbær utenpå (uten melk og egg). Det er da 2 pinner a 5 pakker der inne. Koster mellom 27&28 kr. Husker ikke navnet.

Maispinner (de fra Rema smaker best)

Nutristars fra Nestle. Fint å spise selv. Koster rundt 28 kr for en pose finnes på coop extra of coop obs her i alle fall. Prøv den med jordbær og banan først.

Baby mum-mum serien- spesielt eple og gresskar

https://no.iherb.com/pr/gerber-crawler-lil-crunchies-garden-tomato-1-48-oz-42-g/32031

Lil Crunchies garden tomato

 https://no.iherb.com/pr/gerber-crawler-lil-crunchies-garden-tomato-1-48-oz-42-g/32031

Den siste slo desidert best an hos babyen. Ble nesten helt avhengig :)

Utover dette er frukt og grøtpakkene til både Rema og Kiwi bra. Solbær og banan er grei å begynne med kald og spise selv (husk at korken er kvelningsfare).

Blåbær, mango og annen frukt er fint å gi. Pass på kvelningsfaren.

 

 

 

 

Anonymkode: 6ff16...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk beskjed om å putte litt oboy i melka, hjalp innimellom. Vi fikk beskjed om å nesten tvangsmate med smoothie, grøt på sånn smoothiepakker osv.. 

det var virkelig hardt en periode og fortsatt er det lite mat som går ned... men nå er hun 3år og 4mnd, 12kg og 98cm. 

 

Anonymkode: a87b2...8ca

Man vokser seg ikke stor og sterk på fabrikker mat. 

Vær kreativ og lag enkel, hjemmelaget mat. 

Jeg ville heller ikke spist grøt med stygg farge og ikke minst ser den iudentifiserbar ut og er sannsynligvis eldre enn babyen 

Anonymkode: 7ca4f...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man vokser seg ikke stor og sterk på fabrikker mat. 

Vær kreativ og lag enkel, hjemmelaget mat. 

Jeg ville heller ikke spist grøt med stygg farge og ikke minst ser den iudentifiserbar ut og er sannsynligvis eldre enn babyen 

Anonymkode: 7ca4f...15c

Beklager skrivefeil . Skulle stå fabrikkert mat 

Anonymkode: 7ca4f...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Beklager skrivefeil . Skulle stå fabrikkert mat 

Anonymkode: 7ca4f...15c

Nok en skrivefeil: skulle stå uidentifiserbar

Anonymkode: 7ca4f...15c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd det samme. Sykehuset oppdaget til slutt at hun hadde store sår i halsen pga. reflux. Ikke rart at hun ikke klarte å spise.

Du må bestille legetime og be om full sjekk, også i halsen. 

Anonymkode: 97dda...7c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Utfordringen min er å få henne opp i vekt samtidig som at maten forbindes med noe positivt. Og det å finne en balanse der er bare så utrolig vanskelig. Hun likte veldig godt sinlac grøten, og fikk den ofte, og nå er hun lei den. Ikke så rart når hun spiste den hele tiden 😕 

Hvordan går det med datteren deres nå? Du skrev at spisevegringen var alvorlig. Vil det si at hun ikke lenger vegrer seg for å spise mat?

Nå er hun 7 år, snart 8. Det går veldig fint med henne nå. Hun spiser normalt, som alle andre unger. Er ikke spesielt kresen heller. Det hadde jeg aldri trodd. 

 

Anonymkode: 3e3ae...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er hun 7 år, snart 8. Det går veldig fint med henne nå. Hun spiser normalt, som alle andre unger. Er ikke spesielt kresen heller. Det hadde jeg aldri trodd. 

 

Anonymkode: 3e3ae...4a4

Så godt å høre at det går bra med henne. 

Vesla hadde litt bedre dag i dag. Drakk litt mer tilskuddsblanding enn i går. Viste heller ikke avsky mot flasken, noe hun gjorde i går. Hun har fortsatt spist lite idag, men sammenlignet med gårsdagen så er dette masse.

Hver gang hun nå får mat tenker jeg "tenk at dette er ditt niende barn". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man vokser seg ikke stor og sterk på fabrikker mat. 

Vær kreativ og lag enkel, hjemmelaget mat. 

Jeg ville heller ikke spist grøt med stygg farge og ikke minst ser den iudentifiserbar ut og er sannsynligvis eldre enn babyen 

Anonymkode: 7ca4f...15c

Jeg lager hjemmelaget mat og må si den smaker kjempegodt. Det synes min mann også. Jeg kan dampe søtpotet, pastinakk, liten økologisk kyllingbit, persillerot og mose dette med usaltet smør. Det har masse god smak. Men tror du vesla liker det? Snur hodet den andre veien og nekter å åpne munnen. Tilbyr jeg henne kjøpt havregrøt fra Nestle, ja da spiser hun 5 ts. 

Lager jeg smoothie hjemme av eks. banan, avokado og pære så forblir munnen hennes lukket. Kjøper jeg Ellas smoothie, ja da spiser hun kanskje 7 ts.

Men jeg gir meg ikke. Venter et par dager og kjører på med hjemmelaget mat igjen. Kanskje den plutselig smaker godt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi slet med det samme rundt den alderen, men det var mye pga antibiotikakurer, matallergier og ubehag. I vårt tilfelle prøvde vi ALT av matvarer (som ikke hn var allergisk mot, ble mye amming, men vi fant noe som slo an:

Alt nedenfor skal hun kunne spise selv

Firkantet boks med en slags blåbærkjeks fra barnemathyllen med et lilla blåbær utenpå (uten melk og egg). Det er da 2 pinner a 5 pakker der inne. Koster mellom 27&28 kr. Husker ikke navnet.

Maispinner (de fra Rema smaker best)

Nutristars fra Nestle. Fint å spise selv. Koster rundt 28 kr for en pose finnes på coop extra of coop obs her i alle fall. Prøv den med jordbær og banan først.

Baby mum-mum serien- spesielt eple og gresskar

https://no.iherb.com/pr/gerber-crawler-lil-crunchies-garden-tomato-1-48-oz-42-g/32031

Lil Crunchies garden tomato

 https://no.iherb.com/pr/gerber-crawler-lil-crunchies-garden-tomato-1-48-oz-42-g/32031

Den siste slo desidert best an hos babyen. Ble nesten helt avhengig :)

Utover dette er frukt og grøtpakkene til både Rema og Kiwi bra. Solbær og banan er grei å begynne med kald og spise selv (husk at korken er kvelningsfare).

Blåbær, mango og annen frukt er fint å gi. Pass på kvelningsfaren.

 

 

 

 

Anonymkode: 6ff16...5f3

Wow her var det masse forslag 😃 skal absolutt sjekke dette. Takk 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde det samme, måtte lure inn hver bør med mat.

12.5 mnd gammel kom oppkast flere ganger om dagen i tillegg. 14 mnd var det total matnekt, kun drikke som kom inn i munnen.

Viste seg at det var cøliaki og at barnet konstant var kvalm. Ikke rart at mat ikke fristet da.

HI, har barnet ditt oppblåst mage?

Anonymkode: 7e277...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Så godt å høre at det går bra med henne. 

Vesla hadde litt bedre dag i dag. Drakk litt mer tilskuddsblanding enn i går. Viste heller ikke avsky mot flasken, noe hun gjorde i går. Hun har fortsatt spist lite idag, men sammenlignet med gårsdagen så er dette masse.

Hver gang hun nå får mat tenker jeg "tenk at dette er ditt niende barn". 

Det gikk veldig opp og ned med min jente og. Fra dag til dag. Må legge til at vi måtte avlede henne når hun spiste til hun var omtrent 3 år. Hun hadde leker på bordet som hun lekte med mens vi ga henne mat. Ble hun bevisst på at hun spiste, sluttet hun å ta i mot maten. Etter hvert fikk hun sin egen tallerken med mat som hun sølte med, mens vi ga mat fra en annen. Og når hun ble litt større, ga jeg ofte mat mens hun så på barne TV. Masse avledning. Trodde aldri jenta skulle spise normalt å bli glad i mat. Men, det gikk seg sakte, men sikkert til (gikk også på medisiner mot refluks). 

Anonymkode: 3e3ae...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...