Gå til innhold

Spisevegring hos baby 9 mnd - trenger eksperthjelp!!


Stoort ønske om en til...

Anbefalte innlegg

Jeg vet man ikke kan tvinge mat og gjør det ikke heller.

Men når vesla har lagt på seg 10gram på en uke og drikker 1/3 av det hun drakk før og spiser 5ts grøt, ja da blir jeg desperat! 

Hun får ikke sonde for da må det ha pågått lenge og vekta må stagnere.

Hun er hele tiden på grensen, spiser "nok" til at hun ikke blir lagt inn på sykehus. Men hun får ikke nok næring til at hun utvikler seg optimalt. Nå ligger hun litt etter motorisk også. Jeg blir gal. 

Noen råd fra andre som har opplevd det samme?? Jeg tar imot hva som helst, er desperat!!!!!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finst det noe hun virkelig liker? Det var ei her på forumet for ei lita tid tilbake som gav babyen oboy i melka. Dette var det eneste babyen ville ha. Kanskje du kan prøve noe liknende? Ikke tenk så mye om det er sunt eller ikke (så lenge det ikke er en fare for barnet). Det viktigeste er at barnet får i seg mat. Etter hvert som barnet har begynt å spise gode mengder, kan du trappe ned på det usunne og gi mer og mer sunn mat.

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette hører til i helsevesenet, ikke i et anonymt foreldreforum. 

Anonymkode: 882ef...309

Det er lov å spør om hjelpe. De har sagt at hun ikke får sonde, så hun har jo tydeligvis snakka med helsevesenet! Husk at helsevesenet består av folk som har sine erfaringer. Mulig der er noen her inne som har andre erfaringer som kan hjelpe!

Anonymkode: 8f892...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dette hører til i helsevesenet, ikke i et anonymt foreldreforum. 

Anonymkode: 882ef...309

Av og til kan andres erfaring hjelpe mer enn helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd oboy enda, det skal prøves.

Hun har hatt grei appetitt, har fått mat som hun liker. Men nå virker det som om hun ikke liker noenting 😫

Som jeg misunner andre med små flotte lubne babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

oboy faktisk til en baby, sykt

Anonymkode: a7767...4f7

Det er bedre enn ingenting!

Anonymkode: 8f892...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk beskjed om å putte litt oboy i melka, hjalp innimellom. Vi fikk beskjed om å nesten tvangsmate med smoothie, grøt på sånn smoothiepakker osv.. 

det var virkelig hardt en periode og fortsatt er det lite mat som går ned... men nå er hun 3år og 4mnd, 12kg og 98cm. 

 

Anonymkode: a87b2...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk beskjed om å putte litt oboy i melka, hjalp innimellom. Vi fikk beskjed om å nesten tvangsmate med smoothie, grøt på sånn smoothiepakker osv.. 

det var virkelig hardt en periode og fortsatt er det lite mat som går ned... men nå er hun 3år og 4mnd, 12kg og 98cm. 

 

Anonymkode: a87b2...8ca

På apoteket har de spesial ernæring, de har med jordbærsmak, sjokolade, også uten noe smak. En flaske på 200 ml har 306 kcal som er ganske mye egentlig. Også har de også smothie med en del kcal. Mitt barn hadde sonde og nå peg (knapp på magen) pga h*n drakk så lite selv. Men så har barnet mitt problemer også med tarmen, maten hennes fordøyet seg veldig sakte i forhold til hva som er normalt hos andre barn dermed har h*n ikke noe sulthetsfølelse. Apoteket har også andre diverse ernæringsmidler som man må ha resept på, da får du også de andre jeg nevnte først gratis. Snakk med legen, krev å få utredning. Skriv ned alt det barnet ditt får i seg og til hvilken klokkeslett. Da med dette til legen og følg med på vekta. Dra på helsestasjonen og vei med mindre du har en baby vekt hjemme

Anonymkode: f0b8a...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På apoteket har de spesial ernæring, de har med jordbærsmak, sjokolade, også uten noe smak. En flaske på 200 ml har 306 kcal som er ganske mye egentlig. Også har de også smothie med en del kcal. Mitt barn hadde sonde og nå peg (knapp på magen) pga h*n drakk så lite selv. Men så har barnet mitt problemer også med tarmen, maten hennes fordøyet seg veldig sakte i forhold til hva som er normalt hos andre barn dermed har h*n ikke noe sulthetsfølelse. Apoteket har også andre diverse ernæringsmidler som man må ha resept på, da får du også de andre jeg nevnte først gratis. Snakk med legen, krev å få utredning. Skriv ned alt det barnet ditt får i seg og til hvilken klokkeslett. Da med dette til legen og følg med på vekta. Dra på helsestasjonen og vei med mindre du har en baby vekt hjemme

Anonymkode: f0b8a...609

Jeg tenkte og på de næringsdrikkene som apoteket har. Har hatt noen barn i barnehagen som har brukt de, og de fleste har fått de på resept.

Anonymkode: 95312...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte og på de næringsdrikkene som apoteket har. Har hatt noen barn i barnehagen som har brukt de, og de fleste har fått de på resept.

Anonymkode: 95312...513

Ja men man kan kjøpe de uten respekt også? Men de har mindre utvalg uten respekt også er det veldig dyrt 

Anonymkode: f0b8a...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja men man kan kjøpe de uten respekt også? Men de har mindre utvalg uten respekt også er det veldig dyrt 

Anonymkode: f0b8a...609

Ja, de kan kjøpes uten resept og

Anonymkode: 95312...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

respekt faktisk 🙈 skrivefeil. Men barnet er bare 9 mnd så du burde høre først med apoteket eller fastlegen 

Anonymkode: f0b8a...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Jeg vet man ikke kan tvinge mat og gjør det ikke heller.

Men når vesla har lagt på seg 10gram på en uke og drikker 1/3 av det hun drakk før og spiser 5ts grøt, ja da blir jeg desperat! 

Hun får ikke sonde for da må det ha pågått lenge og vekta må stagnere.

Hun er hele tiden på grensen, spiser "nok" til at hun ikke blir lagt inn på sykehus. Men hun får ikke nok næring til at hun utvikler seg optimalt. Nå ligger hun litt etter motorisk også. Jeg blir gal. 

Noen råd fra andre som har opplevd det samme?? Jeg tar imot hva som helst, er desperat!!!!!!

 

Nei, men herregud, ro deg ned... Du kan (i samråd med helsestasjonen) spe på med ev. kosttilskudd. Hvis hun er frisk og rask og viser generelle tegn til trivsel er det du skriver absolutt ingenting å lage krisestemning over. 

Barn er forskjellige. Jeg har, etter utdanningen min med barn og etter å ha fått to barn selv, sett enorme variasjoner hva gjelder barn og utvikling og størrelser, hos barn som utvikler seg fint og er sunne og friske. At en jente på 9 mnd. legger på seg 10 gram i uka er helt ok en periode. Det er ikke uvanlig at det går i bølger. Å «ligge litt etter motorisk» er vanskelig å mene noe om, vær gjerne mer spesifikk. Hos barn på 9 mnd. er det store variasjoner. Det viktigste er å se på det helhetlige bildet. Om de viser tegn til trivsel, nysgjerrighet, tilstedeværelse, osv. 

Anonymkode: a8ee0...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Har ikke prøvd oboy enda, det skal prøves.

Hun har hatt grei appetitt, har fått mat som hun liker. Men nå virker det som om hun ikke liker noenting 😫

Som jeg misunner andre med små flotte lubne babyer.

Jeg ville virkelig ikke anbefalt oboy til en baby på 9 mnd. altså. 

Anonymkode: a8ee0...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen annen mat hun liker? Avokado, banan, annen grøt, annen grøt med annen fruktmos, grønnsakmos med urter og hvitløk, ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Jeg vet man ikke kan tvinge mat og gjør det ikke heller.

Men når vesla har lagt på seg 10gram på en uke og drikker 1/3 av det hun drakk før og spiser 5ts grøt, ja da blir jeg desperat! 

Hun får ikke sonde for da må det ha pågått lenge og vekta må stagnere.

Hun er hele tiden på grensen, spiser "nok" til at hun ikke blir lagt inn på sykehus. Men hun får ikke nok næring til at hun utvikler seg optimalt. Nå ligger hun litt etter motorisk også. Jeg blir gal. 

Noen råd fra andre som har opplevd det samme?? Jeg tar imot hva som helst, er desperat!!!!!!

 

Hva tenker du med at hun ligger litt etter motorisk da?

Anonymkode: 95312...513

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tre barn har ikke lagt på seg noe særlig fra de var 6 mnd’er til et år - max 400 gram. Det var da de begynte å bevege seg og strekke seg. 

Det har ikke noen hensikt å veie en 6 mnder gammel baby hver uke om det ikke er medisinsk begrunnet av en lege.

Ligger ungen under kurven? (Ikke nødvendigvis sin egen, for det går i rykk og napp...)

 

Anonymkode: c4b99...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det sånn med mitt første barn. Ammet da. Reddet nok alt. Fullammet i ca 12 mnd. Ble så lagt inn på sykehus med rs og lungebetennelse og oppdaget hard astma (hadde vært del av «helsevesenet» hele veien, ingen så astma før). Etter forstøver økte appetitten. Han er fremdeles kresen. Etter barn nr tre innser jeg at angsten og pågåenheten man har for mat nok forsterker vegringen. Ekstremt vanskelig når de ligger å bikker. Men en lege på sykehuset sa: «tenk at dette er ditt niende barn. At du ikke har kapasiteten til å følge så godt med på hva han får inn hele tiden». Går det bare nedover blir det sonde og sykehus. Hun dør ikke. Prøv å slipp litt. Mine desperate øyne og stivhet hjalp nok ikke på matlysten. Og til dere som syns Oboy er ille: på lungeavdelingen der vi var innlagt spurte sykepleierne de mest vegrende barna (litt eldre enn 9 mnd da) hva de ville ha. Svarte de twist eller popcorn ringte de straks til kjøkkenet som kom med dette. Rikshospitalers team for spisevegring hos barn anbefaler ostepop. Alt handler om å skape matlyst og matglede. Å oppleve gode følelser i kroppen når man tar noe i munnen. For denne gruppen kommer næring etterpå. Ellers hadde legen med tips om det niende barnet mye rett: i sultrammede land vegrer ikke ungene seg på den måten. De spiser det de får. Med mindre de er for somatisk sjuke til at kroppen håndterer det. Men det er man ikke hakket før sonde 🙂

Anonymkode: 2ce92...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det sånn med mitt første barn. Ammet da. Reddet nok alt. Fullammet i ca 12 mnd. Ble så lagt inn på sykehus med rs og lungebetennelse og oppdaget hard astma (hadde vært del av «helsevesenet» hele veien, ingen så astma før). Etter forstøver økte appetitten. Han er fremdeles kresen. Etter barn nr tre innser jeg at angsten og pågåenheten man har for mat nok forsterker vegringen. Ekstremt vanskelig når de ligger å bikker. Men en lege på sykehuset sa: «tenk at dette er ditt niende barn. At du ikke har kapasiteten til å følge så godt med på hva han får inn hele tiden». Går det bare nedover blir det sonde og sykehus. Hun dør ikke. Prøv å slipp litt. Mine desperate øyne og stivhet hjalp nok ikke på matlysten. Og til dere som syns Oboy er ille: på lungeavdelingen der vi var innlagt spurte sykepleierne de mest vegrende barna (litt eldre enn 9 mnd da) hva de ville ha. Svarte de twist eller popcorn ringte de straks til kjøkkenet som kom med dette. Rikshospitalers team for spisevegring hos barn anbefaler ostepop. Alt handler om å skape matlyst og matglede. Å oppleve gode følelser i kroppen når man tar noe i munnen. For denne gruppen kommer næring etterpå. Ellers hadde legen med tips om det niende barnet mye rett: i sultrammede land vegrer ikke ungene seg på den måten. De spiser det de får. Med mindre de er for somatisk sjuke til at kroppen håndterer det. Men det er man ikke hakket før sonde 🙂

Anonymkode: 2ce92...a71

Han gikk foresten ned en hel kilo. Ingen sonde da heller 🙂 Ligger helt på normalkurven nå.

 

Min yngste er 7 mnd og «henger etter motorisk». Hun spiser imidlertid som en gud. Trenger ikke ha sammenheng. Å henge etter skal godt gjøres, normalområdet er stort. Dvs mange henger etter standarden og mange er tidlig ute ihht denne. 

Anonymkode: 2ce92...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, sug lut skrev:

Er det ingen annen mat hun liker? Avokado, banan, annen grøt, annen grøt med annen fruktmos, grønnsakmos med urter og hvitløk, ingenting?

Ingenting 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han gikk foresten ned en hel kilo. Ingen sonde da heller 🙂 Ligger helt på normalkurven nå.

 

Min yngste er 7 mnd og «henger etter motorisk». Hun spiser imidlertid som en gud. Trenger ikke ha sammenheng. Å henge etter skal godt gjøres, normalområdet er stort. Dvs mange henger etter standarden og mange er tidlig ute ihht denne. 

Anonymkode: 2ce92...a71

Han gikk ned en hel kilo? Og ingen sonde? Ok da må det altså veldig mye til før et barn får sonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Han gikk ned en hel kilo? Og ingen sonde? Ok da må det altså veldig mye til før et barn får sonde.

Kommer jo an på hvordan de lå på kurven før nedgang. Men ja. Gikk ned en hel kilo og jeg var førstegangs og trodde verden skulle gå under og satt og gråt i gangene på sykehuset. 

 

I retrospekt var jeg altså alt for bekymret for mitt og barnets eget beste. Hør på helsevesenet, de tuller ikke med oddsene for små barn. Er de bekymret iverksetter de tiltak 🙂

Anonymkode: 2ce92...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva tenker du med at hun ligger litt etter motorisk da?

Anonymkode: 95312...513

Hun ligger etter med bl.a. å gripe leker (har endelig begynt med det først nå), kan ikke sitte, kan snu seg fra ryggen til magen men blir liggende på magen uten å snu seg rundt sin egen akse (skal visstnok kunne dette). 

Det at jeg stresser med maten er fordi hun er slank. Veier kun 6 kg, men hun følger sin egen kurve. 

Drar på helsestasjonen og veier henne en gang pr mnd og det er de som stresser meg sånn. Får hele tiden høre at jeg burde gi mer mat "prøv det og det" osv. Har vært hos legen som sier at så lenge hun virker blid og fornøyd så er det bra.

Nå ble jeg bare kjempe stressa pga at hun ikke spiste noenting (bokstavelig talt), i forhold til tidligere hvor hun kunne spise "greit". 

Men et helt enig slik en skriver her at jo mer jeg stresser desto verre blir det. Hun merker det. Men det å ikke stresse er lettere sagt enn gjort. Når du hører det rumle i magen hennes og hun nektet å få i seg mat/drikke på 6timer, ja da blir man desperat. Særlig når hun er tynn fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...