Gå til innhold

Svigermor skal snart dø. Og svigerfamilien nekter å innse det.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er så fortvilende. Hun har fått dødsdommen. Hun har forsonet seg med at døden snart kommer. Jeg jobber som sykepleier og har god kjennskap til sykdommen og vet godt hva vi nå står ovenfor. Mannen har innsett at det snart er over og jeg støtter han så godt jeg kan. Hans søsken og deres barn nekter å innse fakta og svigermor sliter med dette. Hun vil gjerne snakke åpent om dette, fortelle hvordan hun ønsker at eiendeler skal fordeles, hvilke salmer hun vil ha i begravelsen osv. Mannen har bedt om å få slippe å ha disse samtalene face to face så han kommuniserer på Mail om disse spesifikke tingene. Dette er greit nok for svigermor. I tillegg prater jeg med henne, noterer alt hun har på hjertet, hjelper henne å lage en minneboks til alle barnebarn på forskjellige merkedager. Her har hun lagt er håndskrevet brev samt litt gaver, hennes smykker, ting hun har kjøpt. Hun ønsker jeg skal overlevere disse når merkedagen kommer. For de minste er det konfirmasjonsdagen, de eldre skal få det på andre dager vi vet kommer. 

Så til problemet, mannens to søsken nekter å innse fakta. De avfeier svigermors forsøk på gode samtaler, de sier alt håp ikke er ute ennå, selvom legen har sagt hvordan det er. 

Jeg forstår selvsagt hvorfor de ikke vil innse dette, det er for vondt. Samtidig ønsker svigermor å se at de har forstått og «akseptert» dette, hun ønsker å kunne prate om ting hun tenker på, kanskje også diskutere salmer, gravstein, hvem av barnebarna som skal arve hva, er det noe hjemme hos henne de har gode minner med? Jeg har hittil holdt meg helt i bakgrunn og bare støttet, nå føler jeg på at det er på tide å ta en samtale, særlig sett i lys av at dette er yrket mitt. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: da9fc...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ta med en flipp-flopp og klaskt til barna hennes til de forstår.