Gå til innhold

hvordan i all verden får man søkt seg inn på universitetet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når søknadsfrist er mars, og man ikke har generell studiekompetanse før juni? Da er jo vgs slutt. Tenkte å ta et fag nå (frem til juni) og ta 1 som privatist. Men jeg kan jo ikke søke meg inn på universitetet når skolen (vgs) er ferdig for "i år"!??

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når søknadsfrist er mars, og man ikke har generell studiekompetanse før juni? Da er jo vgs slutt. Tenkte å ta et fag nå (frem til juni) og ta 1 som privatist. Men jeg kan jo ikke søke meg inn på universitetet når skolen (vgs) er ferdig for "i år"!??

Anonymkode: 8ad16...21c

Tror du virkelig at alle som går ut av videregående skole til sommeren må vente til neste år med å søke på høyere utdanning?

Anonymkode: 98ece...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du søke, sammen med alle de andre som er ferdig på vgs til sommeren.

Anonymkode: 64acb...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at alle som går ut av videregående skole til sommeren må vente til neste år med å søke på høyere utdanning?

Anonymkode: 98ece...269

Er det jeg stusser på. 

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel frist til starten av juli for å ettersende vitnemål. Får du ikke vitnemål, mister du plassen.

Anonymkode: c0735...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan du søke, sammen med alle de andre som er ferdig på vgs til sommeren.

Anonymkode: 64acb...08f

Okei. 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du søker nå og huler av for ettersendelse av vedlegg.

Anonymkode: 266fb...b61

Jaha. Og da sender jeg beviset i juni eller når man får det? Får man det? Beklager dumme spørsmål. 

 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel frist til starten av juli for å ettersende vitnemål. Får du ikke vitnemål, mister du plassen.

Anonymkode: c0735...ad1

Okå. Men jeg har jo gått på flere forskjellige skoler. Hvor får jeg vitnemålet fra? 

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Okei. 

Jaha. Og da sender jeg beviset i juni eller når man får det? Får man det? Beklager dumme spørsmål. 

 

Okå. Men jeg har jo gått på flere forskjellige skoler. Hvor får jeg vitnemålet fra? 

Anonymkode: 8ad16...21c

Det er vel bare karakterutskrift du trenger. Det får du av studiestedet når du har fått ett godkjent fag.

Anonymkode: c0735...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er vel bare karakterutskrift du trenger. Det får du av studiestedet når du har fått ett godkjent fag.

Anonymkode: c0735...ad1

Kan jeg skrive det ut fra VIGO? 

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg søke på flere studier av gangen? (hvor mange?)

Når det står at opptakskravene er generell studiekompetanse, er det liten sjans for at jeg får studieplass da? Er 25 plasser liksom. Men kanskje litt sært studie.

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg skrive det ut fra VIGO? 

Anonymkode: 8ad16...21c

Det vet jeg ikke. Du får logge inn å se. Da jeg studerte på høyskole, logget jeg meg inn på noe tilsvarende VIGO, og måtte bestille derfra. 

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bør jeg søke på flere studier av gangen? (hvor mange?)

Når det står at opptakskravene er generell studiekompetanse, er det liten sjans for at jeg får studieplass da? Er 25 plasser liksom. Men kanskje litt sært studie.

Anonymkode: 8ad16...21c

Sjansene dine blir avgjort etter hvor mange som søker. Men søk på minst tre studier, helst fler, så er sjansene bedre for å få plass.

Anonymkode: c0735...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det vet jeg ikke. Du får logge inn å se. Da jeg studerte på høyskole, logget jeg meg inn på noe tilsvarende VIGO, og måtte bestille derfra. 

Sjansene dine blir avgjort etter hvor mange som søker. Men søk på minst tre studier, helst fler, så er sjansene bedre for å få plass.

Anonymkode: c0735...ad1

Okei.. Fant bare ett studie jeg kunne tenke meg så da må jeg tenke så det knaker gitt. 

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Okei.. Fant bare ett studie jeg kunne tenke meg så da må jeg tenke så det knaker gitt. 

Anonymkode: 8ad16...21c

Sett det studie som førstevalg og sjekk om det finnes i andre byer. Lykke til!

Anonymkode: c0735...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sett det studie som førstevalg og sjekk om det finnes i andre byer. Lykke til!

Anonymkode: c0735...ad1

Finnes dessverre kun i én by :( takk

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene.. Sett deg inn i informasjonen på Samordna opptak. Eller bruk Google, så finner du lett fram til regelverket. Betinga opptak er stikkordet.

Anonymkode: 10daa...d57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bør jeg søke på flere studier av gangen? (hvor mange?)

Når det står at opptakskravene er generell studiekompetanse, er det liten sjans for at jeg får studieplass da? Er 25 plasser liksom. Men kanskje litt sært studie.

Anonymkode: 8ad16...21c

Det kommer jo an på poengene dine det

Anonymkode: daeb0...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke er i stand til å finne ut av dette på websidene til Samordna opptak eller de dusinvis andre kildene beregnet på unger på videregående, er du antagelig ikke sånn veldig kvalifisert for universitetsstudier, egentlig.

Anonymkode: 8835b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du ikke er i stand til å finne ut av dette på websidene til Samordna opptak eller de dusinvis andre kildene beregnet på unger på videregående, er du antagelig ikke sånn veldig kvalifisert for universitetsstudier, egentlig.

Anonymkode: 8835b...c33

Kanskje jeg skal gå for uføretrygd og belage meg på at skattebetalere betaler for lønnen min istedet. Det hadde vært bedre sikkert? 

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje jeg skal gå for uføretrygd og belage meg på at skattebetalere betaler for lønnen min istedet. Det hadde vært bedre sikkert? 

Anonymkode: 8ad16...21c

Ja, det er som kjent alternativet.

Anonymkode: 8835b...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er som kjent alternativet.

Anonymkode: 8835b...c33

For meg er det faktisk alternativet da det ikke finnes jobber for meg som jeg kan ha. Alt som finnes er tungt arbeide. 

Så ja. Kanskje jeg heller skal satse på dét.

Anonymkode: 8ad16...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...