Gå til innhold

Håndvask - antall ganger per dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan ikke sammenligne eksponering for bakterier som barn, og voksne som ikke evner å vaske seg på hendene etter de har vært på do. 

Ja, barn skal utsettes for bakterier og ja, man skal ikke leve bakteriefritt, men som en lege sa til meg: man får i seg nok bakterier, og håndvask er ALLTID anbefalt. Om ikke for egen del, så for andre.

Anonymkode: 85d8d...6ef

Det er ingen som sier man ikke bør vaske seg etter toalettbesøk tror jeg, selv om ganske mange ikke gjør det hver gang. Spørsmålet er om det er nødvendig å vaske seg etter å ha vasket tøy, hver gang man kommer inn ol. Hvis man skal gjøre det skikkelig så ofte tar det faktisk mye tid og det er ikke sikkert fordelene er større enn ulempene.

Anonymkode: 7b91a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med #101. Skulle jeg vasket hender like ofte som mange i denne tråden hadde jeg ikke hatt hud igjen på hendene. Og da er det virkelig infeksjonsfare. Jeg jobber med eldre, og har en helt annen håndvaskhyppighet på jobb enn hjemme. 

Det som får meg til å reagere, er det nesten sykelige her. Ei sier fex tidlig i tråden at hun vasker hender om morran etter å ha vært på do, og så høres det ut som hun umiddelbart vasker hender på nytt før hun lager frokost. Min rutine er mer toalettbesøk-håndvask-frokost. 

Videre høres det ut som noen går på badet for å vaske hender hver gang de snyter seg hvis de fex er hjemme med sykdom. Ligger man syk i senga springer man ikke å vasker seg for hver gang man pusser nesa, nekter jeg å tro. 

Jeg kan godt sette på en maskin med klær om morran for så å gå og spise frokosten min. Jeg tar jo ikke INNI trusene... 

Når det er sagt er det absolutt på sin plass med bedre hygiene hos enkelte... i antibiotikaresistensens tid. Men hjemme blir det noe annet enn ute og på jobb, det er en helt annen bakterieflora hjemme hos deg enn fex på en institusjon.

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig med #101. Skulle jeg vasket hender like ofte som mange i denne tråden hadde jeg ikke hatt hud igjen på hendene. Og da er det virkelig infeksjonsfare. Jeg jobber med eldre, og har en helt annen håndvaskhyppighet på jobb enn hjemme. 

Det som får meg til å reagere, er det nesten sykelige her. Ei sier fex tidlig i tråden at hun vasker hender om morran etter å ha vært på do, og så høres det ut som hun umiddelbart vasker hender på nytt før hun lager frokost. Min rutine er mer toalettbesøk-håndvask-frokost. 

Videre høres det ut som noen går på badet for å vaske hender hver gang de snyter seg hvis de fex er hjemme med sykdom. Ligger man syk i senga springer man ikke å vasker seg for hver gang man pusser nesa, nekter jeg å tro. 

Jeg kan godt sette på en maskin med klær om morran for så å gå og spise frokosten min. Jeg tar jo ikke INNI trusene... 

Når det er sagt er det absolutt på sin plass med bedre hygiene hos enkelte... i antibiotikaresistensens tid. Men hjemme blir det noe annet enn ute og på jobb, det er en helt annen bakterieflora hjemme hos deg enn fex på en institusjon.

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Tar du på brukte truser FÅR du tarmbakterier på hendene altså. Du bruker vel ikke pinsettgrep på hver enkelt ute på kanten? De har jo også ligger i en haug. Tarmbakterier kommer også gjennom undertøy. Det er mye uvitenhet her inne. Og det er jo lett å forstå hvordan de stadig finner tarmbakterier overalt hvis de tester, folk er jo urenslige! 

Vi har kommet et stykke på veien, men hvis en tenker tilbake til pesttiden og spredning av smitte så er det fortsatt noen som har litt å lære. 

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener opplæringen din er en blanding av hummer og kanari. Jeg synes det er rart at du skal få vadlemani av at andre har en annen mening enn deg om hva som er ornuftig renslighet, eller av at folk sier det ville tatt for lang tid å vaske hender så ofte som noen mener man bør.

Du har ikke kommet med noen liste over hva som er normal hygiene i dette innlegget. Det er en liste over hva som kan gi deg vaskemani.

Ellers tror jeg ikke det er bra for helsen å vaske seg for mye. Vi lever ikke i et sterilt miljø. Samme om vi vil eller ikke er vi utsatt for bakterier hele tiden. Vi trenger et godt immunforsvar og det får vi blandet annet ved å bli utsatt for et bredt spekter bakterier hver dag.

Anonymkode: 7b91a...a50

Jeg nevner jo de tingene fordi jeg mener det er normal hygiene. Det er ikke snakk om å vaske seg for mye, men å ha nprmal hygiene som å vaske seg når man har vært på do, noe som burde være fornuftig renslighet for alle voksne

Anonymkode: c8b51...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...