Gå til innhold

Håndvask - antall ganger per dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri møtt andre voksne som vasker hender (og hus) like ofte som her på dib😂 jeg vasker nok hender en del ganger i løpet av en dag, men ikke så mye som her. Vasker kun hender etter dobesøk, typ kjapp håndvask og før jeg tilbereder mat (ordentlig 2 minutters håndvask). Springer ikke på badet for å vaske hender etter å ha tørket snørr av mine egne barn, eller meg selv. Ikke etter å ha vært ute heller, med mindre jeg er synlig tilgriset. Vi er hverken mer eller mindre syke enn andre. 

Antibac bruker vi kun i sjeldne tilfeller. Stort sett kun på reise og/eller på steder vi ikke har tilgang til  håndvask. Min søster har aldri vært så mye syk som når hun ble avhengig av antibac. (Smurte seg hele tiden og brukte et par flasker for dagen). Etter råd fra lege klarte hun å slutte. Nå er immunforsvaret som før...

Anonymkode: 339dc...2fc

Hæ, man vasker da hender etter å ha tørket snørr både på barn og seg selv. På samme vis som man holder for munnen når man nyser/hoster og vasker hender etterpå . Forøvrig er jeg enig i det med antibacen, det er vel også dokumentert at overdreven bruk av antibac , ikke er bra.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antibac er også litt falsk trygghet... det tar feks ikke omgangssyke virus etc, og det er vel primært det de aller fleste jobber hardest for å unngå :P Da er det nesten bedre å bruke en 3-4 våtservietter 

Å ikke vaske hender etter å ha tørket snørr, og vært ute er like uhygienisk som å ikke vaske hendene etter toalettbesøk (selv om man "bare" tisset). 

Anonymkode: 45c25...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det siste du sier er jo viktig mathygiene og noe de fleste praktiserer. Men den første delen er så overdrevet at det nesten grenser til sykt. 

Syns jeg ser meg, laget kveldsmat til mannen min forleden, og paprikaen til osteskiven falt på gulvet. Kastet den i søpla, men hadde ikke falt meg inn i søvne å vaske hendene? Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det.? Jeg smør meg jo ikke inn med bakterier fra kjøkkengulvet fordi om jeg plukket opp denne matbiten. Skulle jeg drevet på sånn hadde jeg ihvertfall blitt syk. Har full jobb, mann fire barn og dårlig tid 😅

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Hvis du fortsetter å spise, og det feks er brødmat, så får du dritt fra gulvet på skiva fordi du har det på hendene, og da havner det i magen, der det kan lage ugreie hvis du er uheldig. Du overfører det også til andres mat, hvis du forsyner deg med pålegg o.l. Om du smører deg inn med bakterier fra gulvet på resten av kroppen og ruller rundt på kjøkkengulvet, er forsåvidt ok, så lenge du ikke får det i munn, øyne eller andre åpninger der eventuelle bakterier kan lage infeksjon. Jeg skifter jo heller ikke klær på barna, eller vasker håret deres selv om de velter rundt på gulvet, men hendene må de vaske før de spiser.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså, ser flere sier at de vasker hendene ikke bare før matlaging, men flere ganger underveis og hvis noe detter på gulvet tas det opp, kastes i søppelet og hendene vaskes.

Jeg vasker alltid hendene før jeg setter i gang me d matlaging, og jeg skyller selvfølgelig fingrene underveis under springet (eller dypper dem i kummen hvis jeg har et vann) men jeg regner da ikke det som håndvask? Er det virkelig vanlig/nødvendig/ lurt å bedrive tradisjonell full håndvask med SÅpE og vann flere ganger mens man lager til et måltid???

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Full håndvask f.eks. etter jeg har håndtert kjøtt eller fisk, ja. Ekstra nøye hvis jeg skal lage salat etterpå. 

Når jeg har fått rått kjøtt eller fisk i panna/ovnen og kastet emballasjen så kan jo jo ikke gå rundt å ta på kjøkkenutstyr, håndtak og andre matvarer uten å vaske hender. Jeg vasker også det jeg rører med når kjøttet er varmebehandlet en stund, slik at ikke bakterier fra rå kylling på stekespaden overføres tilbake til den ferdige maten via redskapet.  

Anonymkode: e15cd...c6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hæ, man vasker da hender etter å ha tørket snørr både på barn og seg selv. På samme vis som man holder for munnen når man nyser/hoster og vasker hender etterpå . Forøvrig er jeg enig i det med antibacen, det er vel også dokumentert at overdreven bruk av antibac , ikke er bra.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Nei, jeg gjør ikke det. Da måtte jeg bodd på badet ved forkjølelse, om sommeren med allergi osv 😂 

Anonymkode: 339dc...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Full håndvask f.eks. etter jeg har håndtert kjøtt eller fisk, ja. Ekstra nøye hvis jeg skal lage salat etterpå. 

Når jeg har fått rått kjøtt eller fisk i panna/ovnen og kastet emballasjen så kan jo jo ikke gå rundt å ta på kjøkkenutstyr, håndtak og andre matvarer uten å vaske hender. Jeg vasker også det jeg rører med når kjøttet er varmebehandlet en stund, slik at ikke bakterier fra rå kylling på stekespaden overføres tilbake til den ferdige maten via redskapet.  

Anonymkode: e15cd...c6e

Anbefaler deg å lese innlegg skikkelig før du siterer og svarer...😂

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vasker alltid hendene etter dobesøkene og før matlaging, i tillegg hvis man blir synlig skitten, så blir jo mer enn 6-8 ganger hver dag. Men jeg vasker ikke hendene etter jeg har vært ute eller på butikken med mindre jeg skal lage mat akkurat da.

Dere som vasker hendene bare fordi dere har vært på butikken: vasker dere av alle matvarer før dere setter det i skap og kjøleskap også? Ellers tilsier jo logikken der at dere må  jo vaske dere på hendene hver gang dere tar på melkekartongen/saftflaska/brødposen etc!?

Anonymkode: d4965...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, ser flere sier at de vasker hendene ikke bare før matlaging, men flere ganger underveis og hvis noe detter på gulvet tas det opp, kastes i søppelet og hendene vaskes.

Jeg vasker alltid hendene før jeg setter i gang me d matlaging, og jeg skyller selvfølgelig fingrene underveis under springet (eller dypper dem i kummen hvis jeg har et vann) men jeg regner da ikke det som håndvask? Er det virkelig vanlig/nødvendig/ lurt å bedrive tradisjonell full håndvask med SÅpE og vann flere ganger mens man lager til et måltid???

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Ja, selvsagt er det det. Om man håndterer  rått kjøtt må man jo vaske seg feks. Og etter å ha kuttet chili.

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, ser flere sier at de vasker hendene ikke bare før matlaging, men flere ganger underveis og hvis noe detter på gulvet tas det opp, kastes i søppelet og hendene vaskes.

Jeg vasker alltid hendene før jeg setter i gang me d matlaging, og jeg skyller selvfølgelig fingrene underveis under springet (eller dypper dem i kummen hvis jeg har et vann) men jeg regner da ikke det som håndvask? Er det virkelig vanlig/nødvendig/ lurt å bedrive tradisjonell full håndvask med SÅpE og vann flere ganger mens man lager til et måltid???

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Jeg vasker hendene hvis jeg har håndtert rått kjøtt, hvis jeg har kuttet opp løk/hvitløk/chili eller hvis jeg blir grisete/fettete på hendene av andre ting. Er det unormalt?

Anonymkode: c8b51...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vasker alltid hendene etter dobesøkene og før matlaging, i tillegg hvis man blir synlig skitten, så blir jo mer enn 6-8 ganger hver dag. Men jeg vasker ikke hendene etter jeg har vært ute eller på butikken med mindre jeg skal lage mat akkurat da.

Dere som vasker hendene bare fordi dere har vært på butikken: vasker dere av alle matvarer før dere setter det i skap og kjøleskap også? Ellers tilsier jo logikken der at dere må  jo vaske dere på hendene hver gang dere tar på melkekartongen/saftflaska/brødposen etc!?

Anonymkode: d4965...c80

Nå er det jo slik at bakterier ikke lever evig. Det skal finnes en liste over ulike bakterier/virus og hvor lang tid de lever på feks et dørhåndtak. Orker ikke lete etter dette nå. Men en melkekartong som settes i kjøleskap, skulle være ganske trygg etter kort tid feks.. Det er også noe med å gjøre så godt man kan. Man går ikke rundt ute i sommerklær i minus 30 grader heller. Det er lurt å kle på seg litt mer for å forebygge sykdom, selv om en del ikke hadde blitt syke da heller. På samme måte, er det enkelt å vaske hendene selv om man ikke skrubber melkekartonger, toalett ruller osv med Zalo etter butikkbesøk. Forebygging er ikke så dumt.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vasker alltid hendene etter dobesøkene og før matlaging, i tillegg hvis man blir synlig skitten, så blir jo mer enn 6-8 ganger hver dag. Men jeg vasker ikke hendene etter jeg har vært ute eller på butikken med mindre jeg skal lage mat akkurat da.

Dere som vasker hendene bare fordi dere har vært på butikken: vasker dere av alle matvarer før dere setter det i skap og kjøleskap også? Ellers tilsier jo logikken der at dere må  jo vaske dere på hendene hver gang dere tar på melkekartongen/saftflaska/brødposen etc!?

Anonymkode: d4965...c80

Det er da ikke matvarene som er fulle av bekterier på butikken, det er håndtakene på handlevogna, penger, dørhåndtak, rekkverk osv. 

Anonymkode: 70416...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri møtt andre voksne som vasker hender (og hus) like ofte som her på dib😂 jeg vasker nok hender en del ganger i løpet av en dag, men ikke så mye som her. Vasker kun hender etter dobesøk, typ kjapp håndvask og før jeg tilbereder mat (ordentlig 2 minutters håndvask). Springer ikke på badet for å vaske hender etter å ha tørket snørr av mine egne barn, eller meg selv. Ikke etter å ha vært ute heller, med mindre jeg er synlig tilgriset. Vi er hverken mer eller mindre syke enn andre. 

Antibac bruker vi kun i sjeldne tilfeller. Stort sett kun på reise og/eller på steder vi ikke har tilgang til  håndvask. Min søster har aldri vært så mye syk som når hun ble avhengig av antibac. (Smurte seg hele tiden og brukte et par flasker for dagen). Etter råd fra lege klarte hun å slutte. Nå er immunforsvaret som før...

Anonymkode: 339dc...2fc

Søsteren din ble nok mye syk fordi hun trodde man kan bruke antibac istedet for håndvask, når det ikke er effektivt.

 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det siste du sier er jo viktig mathygiene og noe de fleste praktiserer. Men den første delen er så overdrevet at det nesten grenser til sykt. 

Syns jeg ser meg, laget kveldsmat til mannen min forleden, og paprikaen til osteskiven falt på gulvet. Kastet den i søpla, men hadde ikke falt meg inn i søvne å vaske hendene? Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det.? Jeg smør meg jo ikke inn med bakterier fra kjøkkengulvet fordi om jeg plukket opp denne matbiten. Skulle jeg drevet på sånn hadde jeg ihvertfall blitt syk. Har full jobb, mann fire barn og dårlig tid 😅

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Sykt å ville være ren når man håndterer mat? Jaha, deg om det. Og å tørke snørr uten å vaske seg er jo bare motbydelig. 

Anonymkode: 85d8d...6ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Søsteren din ble nok mye syk fordi hun trodde man kan bruke antibac istedet for håndvask, når det ikke er effektivt.

 

Sykt å ville være ren når man håndterer mat? Jaha, deg om det. Og å tørke snørr uten å vaske seg er jo bare motbydelig

Anonymkode: 85d8d...6ef

Man bruker da nok papir til at snørra ikke går igjennom papiret 👍

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 hours ago, Anonym bruker said:

Leste en tråd engang om at noen mente 6-8 ganger per dag var mye... jeg gikk gjennom en normal sag for meg og tallet var jo høyt! Men føler ikke jeg vasker unormalt mye likevel? Se liste nedenfor:

1Etter dobesøk morgen

2 Etter dobesøk et av barna som må tørkes

3-5 Før jeg lager frokost og skal spise, kanskje en gang mens jeg lager niste pga leverpostei på fingrene, og etter jeg er ferdig for å bli kvitt matsøl. 

6 etter levering på skole/bhg (vasker alltid hender etter å ha vær «ute».

7-10 Etter å ha satt på klesvask og håndtert skittentøy

11-12 Før og etter lunsj

13 Etter rydda inn i oppvaskmaskin 

14 dobesøk 

15 etter butikkbesøk

16 dobesøk

17 etter henting

18-22 før, under og etter middagslaging og spising og vask av unger og bord

23 dobesøk barn

24-26 tannpuss barn

27 dobesøk

28-29 før og etter kveldsmat

30 dobesøk barn

dobesøk/kveldsstell meg 

Blir fort 30 per dag da.

Synspunkter?

Anonymkode: c6407...508

Blir nok ikke noe mindre her. Er veldig nøye på håndvask. på jobb jobber jeg med eldre, de tåler mindre, og vasker alltid etter dobesøk og det er jo kanskje 5-10 ganger løpet av en dag, vasker alltid før vi spiser og når vi har vert ute

Anonymkode: fc1cb...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man bruker da nok papir til at snørra ikke går igjennom papiret 👍

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Papir er porøst, og ikke lufttett. Bakterier/virus bittesmått og fyker gjennom med lufta, selv om det bremses noe. Å snyte seg, eller tørke snørr, uten å vaske hendene......ÆÆÆÆsj

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Papir er porøst, og ikke lufttett. Bakterier/virus bittesmått og fyker gjennom med lufta, selv om det bremses noe. Å snyte seg, eller tørke snørr, uten å vaske hendene......ÆÆÆÆsj

Anonymkode: cf5c2...e9e

Men kjære vene da. Glad jeg ikke er så hysterisk som du, da hadde jeg blitt utslitt tror jeg. Jeg bretter kjøkkenpapiret eller servietter i to før jeg tørker. De bakteriene som slipper forbi der ville jeg nok fått fra et annet sted uansett. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Blir nok ikke noe mindre her. Er veldig nøye på håndvask. på jobb jobber jeg med eldre, de tåler mindre, og vasker alltid etter dobesøk og det er jo kanskje 5-10 ganger løpet av en dag, vasker alltid før vi spiser og når vi har vert ute

Anonymkode: fc1cb...b30

Samme her. Og jeg er veldig langt fra sykepleier, men normalt renslig. 

Og dere som vasker bare 6-8 ganger pr dag..... håper dere aldri kommer inn i mitt hjem eller at mine barn besøker deres barn 🤮

Anonymkode: 82024...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære vene da. Glad jeg ikke er så hysterisk som du, da hadde jeg blitt utslitt tror jeg. Jeg bretter kjøkkenpapiret eller servietter i to før jeg tørker. De bakteriene som slipper forbi der ville jeg nok fått fra et annet sted uansett. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Det er ikke hysteri, det er allmennkunnskap. Barna lærer til og med dette blir i barnehagen. 

Etter å ha lest hvor slurvete noen er med hygienen, skal jeg jammen bli enda flinkere til  vaske hendene når jeg er ute på noe.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg til nødvendig håndvask er det en masse unødvendig. Du har et problem.

Anonymkode: b0834...5fa

Hvilke er unødvendige?

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man bruker da nok papir til at snørra ikke går igjennom papiret 👍

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Haha! Man er jo bra dum om man tror man kjenner at man får bakterier/virus ved skyting på hendene. Man får jo det uten at man trenger kjenne kliss og snørr på de. 

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære vene da. Glad jeg ikke er så hysterisk som du, da hadde jeg blitt utslitt tror jeg. Jeg bretter kjøkkenpapiret eller servietter i to før jeg tørker. De bakteriene som slipper forbi der ville jeg nok fått fra et annet sted uansett. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Hvorfor vasker du hendene etter du har vært på do da?

Anonymkode: c8b51...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vasker du hendene etter du har vært på do da?

Anonymkode: c8b51...15f

Fordi da har jeg hånda så og si nedi doen, større sjanse for å komme borti noe eller bakterier som spruter, og fordi jeg jeg tar på do knappen som garantert er en bakteriebombe. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha! Man er jo bra dum om man tror man kjenner at man får bakterier/virus ved skyting på hendene. Man får jo det uten at man trenger kjenne kliss og snørr på de. 

Anonymkode: c6407...508

Det kan jeg leve med. Verken jeg eller treåringen har vært syk på over et år, så det har ikke skapt problemer for oss. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rart, men jeg møter aldri disse menneskene som vasker hendene før alle måltider, hver gang de kommer inn osv.

I dag var vi ute og kjørte og spiste på en veikro. Det var nesten ingen som gikk innom toalettet før de spiste.

Mellom jul og nyttår var jeg på hyttetur med en stor gjeng, blant annet 3 leger og to sykepleiere. Ingen vasket grender når de kom inn eller før de spiste. Jeg satt med foten på en stol og hadde kjedelig dårlig oversikt.

Forrige uke var det et foreldremøte på skolen med rundt 60 foreldre. Det ble servert kaffe og kjeks. Det var ingen kø ved toalettet før kjeksboksene var tomme.

Hvor finner dere disse menneskene som vasker seg hele tiden?

Anonymkode: 7b91a...a50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

I dag var vi ute og kjørte og spiste på en veikro. Det var nesten ingen som gikk innom toalettet før de spiste.

Mellom jul og nyttår var jeg på hyttetur med en stor gjeng, blant annet 3 leger og to sykepleiere. Ingen vasket grender når de kom inn eller før de spiste.

Forrige uke var det et foreldremøte på skolen med rundt 60 foreldre. Det ble servert kaffe og kjeks. Det var ingen kø ved toalettet før kjeksboksene var tomme.

Hvor finner dere disse menneskene som vasker seg hele tiden?

Anonymkode: 7b91a...a50

På en veikro er det sannsynligvis VERRE å vaske enn å ikke vaske. Unntaket er kroer der du slipper å håndtere kran og dørhåndtak etter vask. (Jeg pleier å bruke et papir til formålet). 

Etter skitur har jeg veldig lite vaskebehov. Etter å ha handlet, hentet i barnehagen eller vært på foreldremøte har jeg stort vaskebehov. Er litt forskjell på de tingene. 

 

 

Anonymkode: 906cb...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...