Gå til innhold

Håndvask - antall ganger per dag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vasker du deg når du har bæsjet da? Pleier du å få bæsj på fingrene.

Anonymkode: c8b51...15f

😂😂😂😂😂😂 

Tisse, bæsje. 

Vasker da alltid henda. 

Anonymkode: f5376...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sikkert like mange som deg, bare i løpet av en arbeidsdag på småbarnsavdeling, spesielt når jeg skifter en haug med bleier.

Anonymkode: c8b51...15f

Samme her. Jobber på småbarn. 

Vasker sikkert henda 70 😲 ganger. 

 

Anonymkode: f5376...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Jobber på småbarn. 

Vasker sikkert henda 70 😲 ganger. 

 

Anonymkode: f5376...d54

Å samme her, jobber også på småbarnsavdeling, 😉. Blir ganske tørr på hendene nå når det er så kaldt ute. 

Anonymkode: 10cdb...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mener det er forska på at mobilen har mer mikrober på seg enn toalettet, så....

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Men de er ikke farlige, fordi det er dine egne bakterier. En kran eller spyleknappen er det flere som tar på.

Anonymkode: ccab1...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå må jeg for Guds skyld huske anonymknappen. Jeg syns dere overdriver voldsomt. Jeg tilstår at jeg ikke vasker hendene etter å ha tissa hjemme. Vasker alltid hendene før jeg håndterer mat/rene kopper, men ikke alltid etter å ha satt på vaskemaskina. Hvis jeg blir tilgriset under matlaging skyller jeg hendene, men vasker ikke med vann og såpe.

Hilsen grisen, som nesten aldri er syk og har brukt null sykedager pga barn i fjor (og i år). 

😜

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Jeg og🙈🙈

Anonymkode: a8d4e...775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leste en tråd engang om at noen mente 6-8 ganger per dag var mye... jeg gikk gjennom en normal sag for meg og tallet var jo høyt! Men føler ikke jeg vasker unormalt mye likevel? Se liste nedenfor:

1Etter dobesøk morgen

2 Etter dobesøk et av barna som må tørkes

3-5 Før jeg lager frokost og skal spise, kanskje en gang mens jeg lager niste pga leverpostei på fingrene, og etter jeg er ferdig for å bli kvitt matsøl. 

6 etter levering på skole/bhg (vasker alltid hender etter å ha vær «ute».

7-10 Etter å ha satt på klesvask og håndtert skittentøy

11-12 Før og etter lunsj

13 Etter rydda inn i oppvaskmaskin 

14 dobesøk 

15 etter butikkbesøk

16 dobesøk

17 etter henting

18-22 før, under og etter middagslaging og spising og vask av unger og bord

23 dobesøk barn

24-26 tannpuss barn

27 dobesøk

28-29 før og etter kveldsmat

30 dobesøk barn

dobesøk/kveldsstell meg 

Blir fort 30 per dag da.

Synspunkter?

Anonymkode: c6407...508

Jeg har sikkert mer enn deg siden jeg jobber 100 % som sykepleier . 

Helt normalt 😊

Anonymkode: 8b3cb...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de er ikke farlige, fordi det er dine egne bakterier. En kran eller spyleknappen er det flere som tar på.

Anonymkode: ccab1...400

De fleste har mobilen liggende på jobb, treningssenter etc og da kan man ikke påstå at det er "våre egne bakterier"

Anonymkode: 8b3cb...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vasker jo hvis jeg har bæsja. Pleier ikke å få tiss på fingrene. 

Vasker meg uansett etter dobesøkene når jeg er ute/på jobb. 

 

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Tenk hvor skitten nedspylingsknappen på toalettet er da...

Anonymkode: 8b3cb...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har like mange som deg - minst! Er i tillegg litt nevrotisk, vasker dem helt utav det blå hvis det plutselig skulle være en vask tilgjengelig. Nå er jeg forkjølt, og vasker dem hver gang jeg har snytt nesen. Og det er ofte! Bruker sprit i tillegg nogen ganger ila dagen. 

Anonymkode: d9ddf...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, 6-8 ganger er vel det jeg har rukket å vaske hendene før vi kommer oss ut døren om morgenen. Første jeg gjør om morgenen, er å gå på wc,  vasker selvsagt hender etterpå. Kler på meg, går på kjøkkenet, vasker hender før jeg smører niste til barna. Vekker barna, ene må smøres med en seig krem, jeg vasker hender for å få den vekk fra mine hender. Ned på kjøkkenet, vasker hender før vi spiser frokost.  Ofte faller noe på gulvet mens vi spiser, jeg plukker det opp  kaster eller vasker det som var falt ned og vasker hender før jeg fortsetter å spise. Så pleier ett av barna gå på toalettet før vi drar, jeg hjelper henne og vasker hender etterpå. Siden jeg har lang vei før jeg har levert barn i barnehage og på skole, går jeg en gang på toalettet før vi drar, vasker hender......Og slik går dagene. Jeg tror kanskje jeg vasker hendene 60 - 79 ganger eller mer pr dag. Men er operasjonssykepleier, så hygienen slurver jeg ikke med, for å si det slik. Vi i den bransjen er kanskje litt ekstra vaskemaskin, har jeg hørt.

 

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også sykepleier, og bortsett fra jobb, så vasker jeg ca sånn som du lister opp, har aldri tenkt på det, men det blir endel ganger i løpet av en dag😅

At voksne ikke vasker etter feks toalettbesøk syns jeg er utrolig ekkelt og merkelig! Husker forresten når vi fikk barselbesøk når vi nettopp var kommet hjem fra sykehuset av et perifer vennepar. Kvinnen fikk på do, og kom rett og holdt datteren, helt fersk baby(!!) og da benyttet jeg anledningen til å gå på do selv, og der var vasken tørr!🤮 Så denne damen hadde vært på do uten å vaske hendene også rett og plukket på babyen😮

Jeg sitter heller ikke vesken på bord og benker, for det er noe av det mest skittene som finnes, er det noen som tenker på det?

Anonymkode: e95cd...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Også sykepleier, og bortsett fra jobb, så vasker jeg ca sånn som du lister opp, har aldri tenkt på det, men det blir endel ganger i løpet av en dag😅

At voksne ikke vasker etter feks toalettbesøk syns jeg er utrolig ekkelt og merkelig! Husker forresten når vi fikk barselbesøk når vi nettopp var kommet hjem fra sykehuset av et perifer vennepar. Kvinnen fikk på do, og kom rett og holdt datteren, helt fersk baby(!!) og da benyttet jeg anledningen til å gå på do selv, og der var vasken tørr!🤮 Så denne damen hadde vært på do uten å vaske hendene også rett og plukket på babyen😮

Jeg sitter heller ikke vesken på bord og benker, for det er noe av det mest skittene som finnes, er det noen som tenker på det?

Anonymkode: e95cd...0a6

Ja, æsj. Håndvesker er ekle. Leste en rapport om akkurat det. Det mest uhygieniske som finnes, er håndvesker . De settes på gulvet på offentlige toaletter, på bussen, i bilen, osv for så å settes på bord og kjøkkenbenk når man kommer hjem , og så håndteres mat på samme sted. 

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, æsj. Håndvesker er ekle. Leste en rapport om akkurat det. Det mest uhygieniske som finnes, er håndvesker . De settes på gulvet på offentlige toaletter, på bussen, i bilen, osv for så å settes på bord og kjøkkenbenk når man kommer hjem , og så håndteres mat på samme sted. 

Anonymkode: cf5c2...e9e

Jeg setter aldri veska på skitne steder, og heller aldri på bord eller benk. Henger den alltid over stolryggen eller på knagg.

Anonymkode: c6407...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, jeg ser at jeg har et veldig avslappet forhold til håndvask. Jeg vasker hender når jeg har vært "ute" på noe, etter dobesøk og før matlaging. Kunne ikke falle meg inn å løpe å vaske hendene etter å ha ryddet i skohylla eller satt på en klesvask. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jøss, jeg ser at jeg har et veldig avslappet forhold til håndvask. Jeg vasker hender når jeg har vært "ute" på noe, etter dobesøk og før matlaging. Kunne ikke falle meg inn å løpe å vaske hendene etter å ha ryddet i skohylla eller satt på en klesvask. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Så etter å ha flyttet møkkete undertøy inn i vaskemaskin er det ikke naturlig for deg å vaske deg på hendene?

Anonymkode: b2cca...be1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Så etter å ha flyttet møkkete undertøy inn i vaskemaskin er det ikke naturlig for deg å vaske deg på hendene?

Anonymkode: b2cca...be1

Akkurat undertøy har ikke vært et problem her, for det har jeg i en liten kurv som bare kastes inn i maskinenen. Men etter jeg vasker andre klær vasker jeg ikke hendene nei. Jeg tar på både skitne gensere og håndkler uten å vaske hendene etterpå. 

Anonymkode: 2ec5c...2b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker hendene som deg, hi. På jobb er jeg lærer på ungdomstrinnet, og da vasker jeg hendene etter hver undervisningstime. Mange kollegaer ler av det, men jeg har jo tatt på dørhåndtak, elevenes laptoper, osv. 

Anonymkode: 906cb...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Også sykepleier, og bortsett fra jobb, så vasker jeg ca sånn som du lister opp, har aldri tenkt på det, men det blir endel ganger i løpet av en dag😅

At voksne ikke vasker etter feks toalettbesøk syns jeg er utrolig ekkelt og merkelig! Husker forresten når vi fikk barselbesøk når vi nettopp var kommet hjem fra sykehuset av et perifer vennepar. Kvinnen fikk på do, og kom rett og holdt datteren, helt fersk baby(!!) og da benyttet jeg anledningen til å gå på do selv, og der var vasken tørr!🤮 Så denne damen hadde vært på do uten å vaske hendene også rett og plukket på babyen😮

Jeg sitter heller ikke vesken på bord og benker, for det er noe av det mest skittene som finnes, er det noen som tenker på det?

Anonymkode: e95cd...0a6

samme her. Vesker, sekker og handleposer blir ikke satt på benken. Prøver å huske å tørke av håndveskene jevnlig også (håndtakene og under). Samme med nøkler, fjernkontroller, bilratt, gir osv osv

Anonymkode: 45c25...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, ser flere sier at de vasker hendene ikke bare før matlaging, men flere ganger underveis og hvis noe detter på gulvet tas det opp, kastes i søppelet og hendene vaskes.

Jeg vasker alltid hendene før jeg setter i gang me d matlaging, og jeg skyller selvfølgelig fingrene underveis under springet (eller dypper dem i kummen hvis jeg har et vann) men jeg regner da ikke det som håndvask? Er det virkelig vanlig/nødvendig/ lurt å bedrive tradisjonell full håndvask med SÅpE og vann flere ganger mens man lager til et måltid???

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri møtt andre voksne som vasker hender (og hus) like ofte som her på dib😂 jeg vasker nok hender en del ganger i løpet av en dag, men ikke så mye som her. Vasker kun hender etter dobesøk, typ kjapp håndvask og før jeg tilbereder mat (ordentlig 2 minutters håndvask). Springer ikke på badet for å vaske hender etter å ha tørket snørr av mine egne barn, eller meg selv. Ikke etter å ha vært ute heller, med mindre jeg er synlig tilgriset. Vi er hverken mer eller mindre syke enn andre. 

Antibac bruker vi kun i sjeldne tilfeller. Stort sett kun på reise og/eller på steder vi ikke har tilgang til  håndvask. Min søster har aldri vært så mye syk som når hun ble avhengig av antibac. (Smurte seg hele tiden og brukte et par flasker for dagen). Etter råd fra lege klarte hun å slutte. Nå er immunforsvaret som før...

Anonymkode: 339dc...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, ser flere sier at de vasker hendene ikke bare før matlaging, men flere ganger underveis og hvis noe detter på gulvet tas det opp, kastes i søppelet og hendene vaskes.

Jeg vasker alltid hendene før jeg setter i gang me d matlaging, og jeg skyller selvfølgelig fingrene underveis under springet (eller dypper dem i kummen hvis jeg har et vann) men jeg regner da ikke det som håndvask? Er det virkelig vanlig/nødvendig/ lurt å bedrive tradisjonell full håndvask med SÅpE og vann flere ganger mens man lager til et måltid???

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Jeg gjør det ja. Faller noe på gulvet og man tar det opp, så har man jo fått dritt fra gulvet på hendene , man vil jo ikke ha det i mat. Tar man på blodig/rått kjøtt under matlagning, så vasker man hendene før man behandler neste matvare osv.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Leste en tråd engang om at noen mente 6-8 ganger per dag var mye... jeg gikk gjennom en normal sag for meg og tallet var jo høyt! Men føler ikke jeg vasker unormalt mye likevel? Se liste nedenfor:

1Etter dobesøk morgen

2 Etter dobesøk et av barna som må tørkes

3-5 Før jeg lager frokost og skal spise, kanskje en gang mens jeg lager niste pga leverpostei på fingrene, og etter jeg er ferdig for å bli kvitt matsøl. 

6 etter levering på skole/bhg (vasker alltid hender etter å ha vær «ute».

7-10 Etter å ha satt på klesvask og håndtert skittentøy

11-12 Før og etter lunsj

13 Etter rydda inn i oppvaskmaskin 

14 dobesøk 

15 etter butikkbesøk

16 dobesøk

17 etter henting

18-22 før, under og etter middagslaging og spising og vask av unger og bord

23 dobesøk barn

24-26 tannpuss barn

27 dobesøk

28-29 før og etter kveldsmat

30 dobesøk barn

dobesøk/kveldsstell meg 

Blir fort 30 per dag da.

Synspunkter?

Anonymkode: c6407...508

I tillegg til nødvendig håndvask er det en masse unødvendig. Du har et problem.

Anonymkode: b0834...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg gjør det ja. Faller noe på gulvet og man tar det opp, så har man jo fått dritt fra gulvet på hendene , man vil jo ikke ha det i mat. Tar man på blodig/rått kjøtt under matlagning, så vasker man hendene før man behandler neste matvare osv.

Anonymkode: cf5c2...e9e

Det siste du sier er jo viktig mathygiene og noe de fleste praktiserer. Men den første delen er så overdrevet at det nesten grenser til sykt. 

Syns jeg ser meg, laget kveldsmat til mannen min forleden, og paprikaen til osteskiven falt på gulvet. Kastet den i søpla, men hadde ikke falt meg inn i søvne å vaske hendene? Hvorfor i all verden skulle jeg gjøre det.? Jeg smør meg jo ikke inn med bakterier fra kjøkkengulvet fordi om jeg plukket opp denne matbiten. Skulle jeg drevet på sånn hadde jeg ihvertfall blitt syk. Har full jobb, mann fire barn og dårlig tid 😅

Anonymkode: 2e3c8...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker hender ofte. Og det vil si ofte nok, men ikke hysterisk ofte slik svært mange i denne tråden forteller om. 

Anonymkode: 0a24c...958

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...