Gå til innhold

Hvordan gjøre sønnen mindre bortskjemte?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det høres jo ut som du er den mest bortskjemte her, alle, og særlig barna, skal synge etter din pipe hele tiden og overhodet ikke ha egne meninger....

Det er helt normalt at en 13-åring har egne meninger og er litt i opposisjon, om det du beskriver er de største fightene dere har er ungen veldig grei. La han styre selv, blir han kald blir han kald, har han ingen rene klær får han gå møkkete osv. Det blir gjerne folk av dem om de må kjenne på konsekvensene av egne valg og ikke har en mamma som hele tiden skal ta valgene for dem.

Anonymkode: 89c24...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HERREGUD, blir forbanna av denne tråden!!! HVORFOR skal du tvinge sønnen din til å gå i ull, jeg er selv sensetiv for ull og tåler ikke å gå med det, jeg får fnatt..... Stakkars gutt, la han gå med hva han vil, og ikke si at han er borskjemt bare fordi han klør av ull, det er mange som er sensetive mot ull, selv om du ikke er det. 

Anonymkode: 5f847...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mistet akkurat grepet fullstendig ovenfor min 13 år gamle sønn som nektet å ta på seg den eneste rene ullgenseren han hadde fordi den "klør". Han har ikke sensitiv hud, og ullgenseren er i det fineste ull. Alternativet var jo at han ikke kunne reise på slalåm, men det skulle han, men altså ikke i den genseren. Kjenner jeg har nulltoleranse for slike nykker. Barn sulter i hjel, men han kan bare gå med bestemte klær. Har vært ung selv, men kan ikke huske at vi ville ha funnet på å være så kravstore/ufordragelige.

Et annet eksempel er mat. Han vil bare ha èn sort musli og bare et par sorter pålegg. Krise om vi ikke har det. Han er ikke egentlig kresen, men vil bare ha det han liker best. Drittlei. I fjor var han også sur på slutten av ferien fordi han var "lei". Da hadde han fått være med å bestemme reisemål og det meste var lagt opp etter ungenes premisser. 

Har et barn til, men dette er yngre og viser ikke samme takter (foreløpig).

Hvordan håndtere slike situasjoner? 

Anonymkode: d780b...248

Tulletråd. Eller så er du tullete. 

Anonymkode: 25908...bad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er tretten år. La ham velge klærne sine selv, og ta konsekvensene av valgene sine. Jeg hadde aldri i verden giddet å ta disse kampene du beskriver. Det eneste du oppnår er at du blir frustrert. 

Seriøst: Gutten vil ikke ha ullgenser på. La ham slippe, la ham velge selv og la ham fryse hvis det er det som skjer som en konsekvens av valgene hans.

Gutten legger ikke klærne sine til vask. Med mindre han går og lukter vondt, la klærne ligge der han slipper dem fra seg. Den dagen han ikke har noen rene klær, kommer han til å forstå.

Han nekter å spise annet enn det han liker best. La ham spise det dere har, eller være sulten. 

Og prøv om du kan ha et litt mer positivt syn på at sønnen din blir eldre og gi ham muligheten til å bestemme mer selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen bedritene holdninger du har. Om de tingene du lister opp er betegnelsen på å være bortskjemt er det bare trist. Synes oppriktig synd på sønnen din som nå går inn i en svært vanskelig periode. Mye skal ommøbleres, hjernen er ikke ferdig utviklet før de er over 20 år. Velg dine kamper.

Lykke til med maktdemonstrasjoner, lykke til med relasjonen til sønnen din. Det blir ikke lett for han fremover. 

Jeg har selv to greie sønner på 13 og 15. Men i dine øyne er de nok bortskjemte drittunger for jeg bestemmer ikke hva de skal spise på brødet, de kler seg selv, og utrolig nok er det helt ok å være sur, det er til og med lov å smelle litt med dørene når verden er vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet. Om han ikke vil ha den genseren får han ta en annen (ikke ull).  Blir han kald så lærer han av det. Det er sånn man gjør det for å ikke oppdra bortskjemte barn. Ikke legge til rette/serve dem hele tiden. Ikke riktig pålegg? Nei da får han gå sulten da...det hjelper ofte på motivasjonen til å prøve noe nytt... Senk servicenivået, så unngår du bortskjemte barn. Men at en 13åring "kjeder seg" på ferie eller annet det tror jeg er helt normalt.

Anonymkode: ddc18...d9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det høres ut som en ganske vanlig tenåring jeg. Hvis ikke, har jeg et par bortskjemte også. 

Vil han ikke ha ullgenser, så får han fryse da. Hadde han skulle på en lang langrennstur i fjellheimen, hadde jeg nok tvunget med ullgenseren, men en dag i slalombakken? Han fryser ikke ihjel. 

Vi har for det meste pålegg som alle liker i kjøleskapet, så lenge det ikke dreier seg om luksuspålegg. I uka har vi bare akkurat det vi vet at blir spist, men skulle yndlingspålegget være tomt og de ikke "liker" noe av det som er der, så får de spise brød med smør eller ta noe annet, eller la være å spise. De sulter ikke ihjel heller.

Å være lei på slutten av ferien, er det vel ikke bare ungene som er noen ganger. Jeg er veldig glad i å være på ferie, men det er alltid godt når det nærmer seg hjem og normalen også. Hos oss er det lov til å være lei og sur også. Men sure folk får være sure for seg sjøl og ikke forstyrre og ødelegge for oss andre. En sur tenåring blir oversett eller får beskjed om å være så sur hun vil, men er velkommen til å delta i fellesskapet når surheten er over eller ikke vises lenger. De kjeder seg ikke ihjel. 

Endret av Yellow Brick Road
retting av skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kokte jeg. Roligere i dag, så leser svarene på en annen måte. Det jeg glemte å få med var at han ikke løser det selv. Han spør meg 20 ganger for dagen hvor tingene hans er. Glemmer gymtøy om jeg ikke minner han på det. Mister ting. Ødelegger ting. Gjør ikke lekser om vi ikke står over han. Episoden i går med ullgenseren skjedde etter at han ba meg finne klær til han. Jeg ba han finne selv, men "han fant ingenting". Hva gjør jeg da? Lar han gå i T-skjorte og allværsjakke? Greit nok at han lærer av det, men turen ville jo ikke blitt noe hyggelig? (han nekter bruke vinterjakke).

Angående mat lar han være å spise hvis han ikke liker det vi har. Tar heller ikke med niste. Jeg kan jo ikke som mor la han gå uten frokost og lunsj på skolen?

Jeg prøver å lære ungene å være takknemlige over å ha "alt i denne verden". Men føler han aldri blir fornøyd. Kanskje det er slik å ha tenåring :=O

Anonymkode: d780b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I går kokte jeg. Roligere i dag, så leser svarene på en annen måte. Det jeg glemte å få med var at han ikke løser det selv. Han spør meg 20 ganger for dagen hvor tingene hans er. Glemmer gymtøy om jeg ikke minner han på det. Mister ting. Ødelegger ting. Gjør ikke lekser om vi ikke står over han. Episoden i går med ullgenseren skjedde etter at han ba meg finne klær til han. Jeg ba han finne selv, men "han fant ingenting". Hva gjør jeg da? Lar han gå i T-skjorte og allværsjakke? Greit nok at han lærer av det, men turen ville jo ikke blitt noe hyggelig? (han nekter bruke vinterjakke).

Angående mat lar han være å spise hvis han ikke liker det vi har. Tar heller ikke med niste. Jeg kan jo ikke som mor la han gå uten frokost og lunsj på skolen?

Jeg prøver å lære ungene å være takknemlige over å ha "alt i denne verden". Men føler han aldri blir fornøyd. Kanskje det er slik å ha tenåring :=O

Anonymkode: d780b...248

Kjenner meg igjen. Les denne;

https://www.dagbladet.no/magasinet/evig-maktkamp/64765675

Anonymkode: 83e73...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tuller nå? Bortskjemt fordi han ikke vil gå i en ullgenser som klør? Hjelp... 

Min treåring har fått en fantastisk flott ullgenser i gave i det som skal være klø-fri ull. Hun får totalt panikk når hun tar den på. Jeg tvinger henne dermed ikke til å bruke den, og vi inviterer i godt yttertøy istedet, så trenger hun ikke ull under. 

Klær som klør er grusomt, bortskjemt eller ei. 

Anonymkode: 796ae...feb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dette er bortskjemt. Når jeg tenker på bortskjemt så tenker jeg på de som får jakker til 10 000kr. Nye mobiler hver år, får bil til 200 000kr når dem er 18. Ja, jeg kjenner noen sånne 🤣

Anonymkode: 5284b...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 15.38, Anonym bruker skrev:

I går kokte jeg. Roligere i dag, så leser svarene på en annen måte. Det jeg glemte å få med var at han ikke løser det selv. Han spør meg 20 ganger for dagen hvor tingene hans er. Glemmer gymtøy om jeg ikke minner han på det. Mister ting. Ødelegger ting. Gjør ikke lekser om vi ikke står over han. Episoden i går med ullgenseren skjedde etter at han ba meg finne klær til han. Jeg ba han finne selv, men "han fant ingenting". Hva gjør jeg da? Lar han gå i T-skjorte og allværsjakke? Greit nok at han lærer av det, men turen ville jo ikke blitt noe hyggelig? (han nekter bruke vinterjakke).

Angående mat lar han være å spise hvis han ikke liker det vi har. Tar heller ikke med niste. Jeg kan jo ikke som mor la han gå uten frokost og lunsj på skolen?

Jeg prøver å lære ungene å være takknemlige over å ha "alt i denne verden". Men føler han aldri blir fornøyd. Kanskje det er slik å ha tenåring :=O

Anonymkode: d780b...248

Hva skjer om du lar være et par uker? Vi har alltid vært streng og konsekvent, men likevel har gutten vår vært som han har vært iht mat og klesvaner, må henge over han med lekser, glemmer alt, mister ting osv. Greien er at min sønn er/ var helt lik som det du skisserer over. Ingen av de andre barna våre er sånn. Og når han etter 2 uker med "ingen kjære mor" fremdeles ikke husket noen ting osv begynte ting og demre for oss. Han ble selv superfrustrert og lei seg over at han var så glemsk osv. Nå er han 15 år og har fått diagnose add. Med medisiner er han en ny gutt. Først og fremst fordi han nå ikke blir sett på som lat og vanskelig, men blir forstått. 

Anonymkode: 453ce...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.1.2019 den 15.38, Anonym bruker skrev:

I går kokte jeg. Roligere i dag, så leser svarene på en annen måte. Det jeg glemte å få med var at han ikke løser det selv. Han spør meg 20 ganger for dagen hvor tingene hans er. Glemmer gymtøy om jeg ikke minner han på det. Mister ting. Ødelegger ting. Gjør ikke lekser om vi ikke står over han. Episoden i går med ullgenseren skjedde etter at han ba meg finne klær til han. Jeg ba han finne selv, men "han fant ingenting". Hva gjør jeg da? Lar han gå i T-skjorte og allværsjakke? Greit nok at han lærer av det, men turen ville jo ikke blitt noe hyggelig? (han nekter bruke vinterjakke).

Angående mat lar han være å spise hvis han ikke liker det vi har. Tar heller ikke med niste. Jeg kan jo ikke som mor la han gå uten frokost og lunsj på skolen?

Jeg prøver å lære ungene å være takknemlige over å ha "alt i denne verden". Men føler han aldri blir fornøyd. Kanskje det er slik å ha tenåring :=O

Anonymkode: d780b...248

Dette høres jo ikke normalt ut, er du sikker på at han fungerer helt optimalt?

Noen ungdommer "glemmer" hele tiden fordi de er så vant til at mamma ordner opp at de rett og slett ikke gidder ta noe ansvar, men det er jo normalt at de ønsker å bli kvitt mammas masing nettopp ved å ta ansvar så hun slipper...

Har to gutter selv på 15 og 17 år og må innrømme at jeg har skjemt de vekk med vekking, de står ikke opp før jeg står over de og sier de MÅ OPP for ikke å komme for sent. De er litt for vant til at jeg passer på de der. Men ellers når det gjelder alt fra påkledning til lekser og gymtøy tar de jo ansvar selv fordi de er i ferd med å bli voksne og ikke ønsker mitt mas lenger.

Oppførselen til sønnen din høres ikke normal ut, det er ikke vanlig å være så glemsk og lite selvhjupen om de altså fungerer som de skal. 

Anonymkode: 89c24...27e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2019 den 16.24, Anonym bruker skrev:

Dette høres jo ikke normalt ut, er du sikker på at han fungerer helt optimalt?

Noen ungdommer "glemmer" hele tiden fordi de er så vant til at mamma ordner opp at de rett og slett ikke gidder ta noe ansvar, men det er jo normalt at de ønsker å bli kvitt mammas masing nettopp ved å ta ansvar så hun slipper...

Har to gutter selv på 15 og 17 år og må innrømme at jeg har skjemt de vekk med vekking, de står ikke opp før jeg står over de og sier de MÅ OPP for ikke å komme for sent. De er litt for vant til at jeg passer på de der. Men ellers når det gjelder alt fra påkledning til lekser og gymtøy tar de jo ansvar selv fordi de er i ferd med å bli voksne og ikke ønsker mitt mas lenger.

Oppførselen til sønnen din høres ikke normal ut, det er ikke vanlig å være så glemsk og lite selvhjupen om de altså fungerer som de skal. 

Anonymkode: 89c24...27e

Han er veldig flink på skolen og fungerer godt sosialt, så tenker ikke at han «feiler» noe. Tror heller på at vi kanskje må la han gå kald og sulten, selv om det kjennes ugreit.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han er veldig flink på skolen og fungerer godt sosialt, så tenker ikke at han «feiler» noe. Tror heller på at vi kanskje må la han gå kald og sulten, selv om det kjennes ugreit.

 

hi

Anonymkode: d780b...248

Det er mer ugreit å dulle og sulle med et så stort barn. Du kastrerer ham jo helt.

Anonymkode: 83e73...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kranglet på klær siden ungene var små. Vil de ikke kle seg, så får de bare fryse. 

Jer nekter å være den som skal vite hvor alt er til enhver tid. De rotet bort tingene sine, og jeg får kjeft for å ikke finne tingene. Så jeg har sakt at jeg ikke tar ansvar lengere. Og jeg skal ikke være den som bruker hele dagen på å lete. Spør de, rekker jeg på skuldrene og lar de lete selv. Selv om jeg egentlig har oversikt over det meste.. 

Anonymkode: 82ce0...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 18.10, Anonym bruker skrev:

Mistet akkurat grepet fullstendig ovenfor min 13 år gamle sønn som nektet å ta på seg den eneste rene ullgenseren han hadde fordi den "klør". Han har ikke sensitiv hud, og ullgenseren er i det fineste ull. Alternativet var jo at han ikke kunne reise på slalåm, men det skulle han, men altså ikke i den genseren. Kjenner jeg har nulltoleranse for slike nykker. Barn sulter i hjel, men han kan bare gå med bestemte klær. Har vært ung selv, men kan ikke huske at vi ville ha funnet på å være så kravstore/ufordragelige.

Et annet eksempel er mat. Han vil bare ha èn sort musli og bare et par sorter pålegg. Krise om vi ikke har det. Han er ikke egentlig kresen, men vil bare ha det han liker best. Drittlei. I fjor var han også sur på slutten av ferien fordi han var "lei". Da hadde han fått være med å bestemme reisemål og det meste var lagt opp etter ungenes premisser. 

Har et barn til, men dette er yngre og viser ikke samme takter (foreløpig).

Hvordan håndtere slike situasjoner? 

Anonymkode: d780b...248

Han er 13!! Konsekvensen er at han fryser, hva så?

Eldstebarnet mitt er 14. Har ikke sagt hva han skal kle seg i på flere år. Han har brukt det jeg har sagt han skal bruke hele tiden som lite barn, men nå trenger de å erfare og tenke litt selv. 

Han kler seg i ull innerst helt frivillig når han skal på ski. Ullgenseren han hadde i høst klødde, så han brukte en tynnere fleece. Den kampen tok jeg ikke, han kommenterte bare at det var litt kaldt. Til jul fikk han ulvanggenser i ull, og den bor han i. Den klør ikke sier han. Den var ganske lik utseendemessig, men den klødde altså mindre.

Og det med mat.. altså.. hva skjer hvis ikke dere har det pålegget? Spiser han ikke? Da får han gå sulten da! Han sulter ikke! Det er en ungdom det er snakk om, ikke et lite barn!

Ikke bry deg om han blir sur! Det kommer til å bli mye surmuling fremover, men han får bare være sur da! Slutt å dull! Han er på vei til å bli voksen!

Anonymkode: 914f1...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2019 den 18.30, Anonym bruker skrev:

Det tåler man helt fint. Man trenger ikke ha det 100% optimalt hele tiden. Men skjønner jo nå hvorfor det er så mange bortskjemte drittunger rundt omkring..

hi

Anonymkode: d780b...248

Man tåler faktisk fint å fryse litt også... Skjerp deg hi, la ungdommen bestemme litt selv! Blir ikke bortskjemt av å ikke bruke genser som klør. 

Anonymkode: 914f1...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ikke akkurat bortskjemt ut. Ullgensere kan klø uansett hvor fine, dyre eller hvor bra merkelappen sier den skal være. At du mener den ikke klør, betyr ikke at den ikke klør og akkurat her mener jeg du har tatt feil når du begynner å kjefte på sønnen din.

Det bør være helt greit å ha favorittpålegg, men da burde dere også laget noen felles regler i huset slik at dere slipper disse kranglene. Kjøp en handleliste med magnet som du henger på kjøleskapet. Der bør alle skrive opp ting mener dere trenger og lære opp barna til å skrive opp det de trenger før det går tomt om det er viktig det ikke går tomt. Har dere faste handledager må barna også lære seg dette slik at de klarer å beregne. Dette er god læring for barnet, går barnet tomt og det ikke har skriv opp på handlelista så er det faktisk barnet sin sak og har ikke grunn til å surmule. 

Men definisjonen din om bortskjemt syns jeg er feil. Dette er helt normalt for en tennåring, og igrunn de fleste barn i alle aldere. Det hørs ut som dine forventninger og regler ikke står i samsvar med hvordan hvordan dagliglivet er. 

Anonymkode: 0a7f6...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...